wesele

 wesele
o autorze
15.01.1869, Kraków
+28.11. 1907
Polski literat i artysta wizualny: dramaturg, poeta,
malan, grafik, architekt, projektant

Komentarze (1)

Udostępnij

Zapisz

153

wesele

user profile picture

majucha🫶

7 Followers
 

Język polski

 

3

Notatka

stanisław wyspiański

Nie ma nic odpowiedniego? Sprawdź inne przedmioty.

wesele o autorze 15.01.1869, Kraków +28.11. 1907 Polski literat i artysta wizualny: dramaturg, poeta, malan, grafik, architekt, projektant mebli. ● •pisam związany z dramatem symbolicznym ● 12 epoki młodej paski jego gjciec był bezbianem wychowany phez wyjostwo. tworyt withaže STANISŁAW WYSPIAŃSKI w kościele mariackim nazywany czwartym wieszczem polski. chodit do gimnazjum św. Anny , gdzie poznał Lucjana Rydla. geneza utworu wydahenie towarzyskie, Ślub i wesele Lugana Rydlai. chłophe Jadwige Millstojczykowny. domu Włodzimiera Tetnojera & Bronowicach. Wyspiański był na nim osobiście. premiera: 16.03.1901 TŁO WESELA bowle, demonstrując pogardę dla np. bohema - nazwa środowiska artyst. stonkowie na wspólnej norm spoteranych, materializmu. bardzo rozbudowane - chata → symbolizuje Polskę Kosyniene - symbol walki chłopów za gjczyznę. WALORY ARTYSTYCzive: I wesele jako dramat didaskalia را bohater zbiorowy symboliczność reprezentatywność postaci kompozycja szopkowa->wpradzenie na scenę kilku postaci, wymiana przez nich poszczegó. mych kwestii 1 a następnie opuszczenie sceny. ZASADA TRZECH JEDNOŚCI till jedność miejsca-chata i jedna izba Ⓒ jedność czasu-(nie atużej mix 1 dzień ) 1 noc akcji-(jeden wątek)-brak jedność watek wesela ↳7 wątek patriotyczny fantastyka historyzm I NEOROMANTYZM W WESELU ↓ ↓ synkretyzm- th stylizacja muzyczność • odgłosy wesela (rytm, muzyka) •gra na patykach. phez chochota • rytmixaga tekstu Trymy regularnie, powtómenia, sylabicany) taniec chocholi tematyka roshe gatunki walki potoczenie realizmu z symbouzmem i fantastyką i wizyjność braz połączenie humoru I synteza sztuk połączenie w obręble jednego (muzyczność, plastyczność. • Wzięte od Ryszarda Wagnera Słowo + muzyka + obraz W UTWORZE mieszanie realizmi history lanego marodowej fantastyki prysplewki yaska • opis wesela wg. Racheli jerukowa !! środowiskowa brak indywidualnosci Ima podkresur brak plastyczność • barwnosc, efektywność kostiumów •nawiązania do obrazów, awizję. umieszczenie ich reprodukyć w dekoracjach( Matka Boska, dzieta Matejki) •postać stańczyka wygląd chaty. • barwa , gra swiatet (krwawy • obras Malczewskiego krwi rodzaje w utworzyl ad gwarowa Idialektyzacja] [haśladowanie języka chłopów] grupa wdowa # gwara regionalna GWARYZMY ukształtowanie wzór określonego...

Więcej zabawy podczas nauki z nami

Pomoc w odrabianiu zadań domowych

Dzięki funkcji zadawania pytań możesz w każdej chwili zadać pytanie i uzyskać odpowiedź od innych uczniów.

Ucz się razem z innymi

Dzięki Knowunity otrzymujesz materiały do nauki od innych w nowoczesny i wygodny sposób, aby jak najlepiej się uczyć. Tutaj uczniowie dzielą się swoją wiedzą, wymieniają się pomysłami i pomagają sobie nawzajem.

Bezpieczne i sprawdzone

Niezależnie od tego, czy chodzi o streszczenia, ćwiczenia czy notatki, Knowunity gromadzi wszystkie treści i tworzy bezpieczne środowisko nauki, do którego dziecko może mieć dostęp w dowolnym momencie.

Pobierz aplikację

Alternatywny zapis:

stylu, -fleksyjny "do światu" "Lonetyczny "cytomy gazety!! ·leksykalne "cosik i sycko wiemy" powtórenia, anafory szyk pnestowony podniosty ton (jest to efekt) archaiczna (archatxaya) [wprowadzenie archaicznych słownictwaj →→biblijna przywódcy - wyliczenia zdania wsp. złożone zaczynanie zdan od spojnika inne kultury Wieniec dożynkay •świeczki żydowskie pomiechane talene" •Skrynia wiejska •Obraz Matki Boskiej Częst.. • drewniany strop Kultura wiejska •finantyska 11 • poszarana saja •drewniane stołki polski inteligent GOSPODARZ Kultura miejska •fotografia wemynory •obicie Marejkowskie •Suty obrus •Stary zegar • portret damy •fotel 2 wysokim oparcia •52able iMint (strelbal •pasy •ampionowy stolik PAN MŁODY •Sofa salonowa •biurko • artysta kochajacy wees ma wielki szacunek do chłopów •Nie ma pojęcia jak wygląda prawdziwe, miejskie życie, idealizuje je jego postawa do wiejskiego. zijcia jest naiwna (patky tylko na dobre strony) uwielbia wiejską, sielonkową atmosferę •podziwia chłopów ma teorce 12ẻ chłopi są potomkami Piasta. • zafascynowany wsią i pamującymi tam · zwyczajami, widzi różnice pomiędzy miastem, a wsią. "żyłem dotąd w takiej cieśni, pośród murów swarej pleśni' wszystko by to takie szare!! jest beatroski czuje się modo i zdrowo szczęśliwy •twierdzi, że na wsi was prynie wolno, jest kolorówo, se wszyscy są 52częścici: przyjawy chtopomani S zachwyca się ich nie zna chłopskich ubiorem i tradycyjnym tradyyi (scena a strojem butami. podoba mu się sposób bycia chłopów Jego odczucia są tak pozytywne, ze chce kiedy's priecać je na papier osoby dramatu ↳7 Akt I jest realistyczny, w momencie, gdy Rachela zaklina poezje przychodzą postacie fantastyczne ↳ Rachela podpowiada młodej paně zaproszenie chochota, widzi w nim symbol, poeaje osoby dramatu so widziane w większości przez 1.osobę, tak naprawdę nie są to zjawy i tylko projekty stów, manek i kompleksów postaci requisty canedby jeszcze grębiej pokazać, dramatu po to doleda postaciom realistyrshym. OCZEPINY=7 bcinanie warkoy pannie mcodej со пос weselną i założenie czepia. церка WNIOSKI INTERPRETACYJNE KTO? KOMU?| ∙POWÓD· Widmo przypomina jej pierwszą wywołuje u niej tęsknotę namezo Marysia miłość i watpliwości, co do wyborc męża nego Staniay Dziennik Konfrontuje go 2 Reczywistosuby к an схату Rycera Poeta Pan Moody Upiór Daiad Hetman Chocho Isia CHATA symbol narodowy zdrady przypomina 0. saeca jest przeciwnikiem wadjemnej nienawiści bratania się dusa i yasabir chłopów i salachty podkiaty w społeczeństwie zapowiedz innych symbo uspienia, prebudzenia się do życia symbolizm -kiernek is satike, intóry posturguje scę symbolem, jako • połączenie styw arystokrackiego • izba jako przekrój polski. ● potępia postawę cierpienia i dekadenty ● chata jako poiska • ciemnośc nay listopadavej-gorsay okres w polsce OSOBY DRAMATU ● • Stańczyk-mądrość polityczna Hetman zaráda naroda , arystokragi/magnatów Barry rycer-patriotyzm, walka, aktywność /olaiaranie Upiór (ybucub szeial-zdrada prea choopstwo .PRZEDMIOTY pojawia się jako wyrut sumienia zanuca mu piemnosc, fatsa rycen chce skresie paske! phy postawie poety nic nie • stoty róg symbol zjednoszenia -szczęście w walce zdziała próbuje uświadomić Pana młodego że popełnit wystą pel żeniąc się a chłopką wernynora-nadzieja na odzyskanie niepodygłości Chochot – uśpienie, zmiany - . • schowanie ● zapka 2 pawim piórem-prožność, zapatrzenie w pozore wartosu •Kosy postawione na satoc-gotowość do walki ludzie nie chcą walczyć, bo boją się poświęcić. Mówią, że są za powstaniem, a gdy przyjdzie wycofują się.. TAMEC CHOCHOU powtananie będów, 12niewolenia w głowach beamystny taniec widzi • wszyscy baning do muzyki, która w nich gra nie mogą zjednocyć się w chochot Laborca, strach walce, ale w tańcu tali со закіт жузе Polska. } akt I. różnice pomiędzy chłopami a inteligencją krakowską - bagatelizowanie chłopów, którzy mogliby pomóc w odzyskaniu niepodległości inteligencja nie zna realiów życia na wsi, uważa chłopów za ciemnotę - sceptyczne podejście inteligencji do małżeństw chłopsko-inteligenckich Czepiec wykazuje się dużym zainteresowaniem światem, ale Dziennikarz nie chce świadomości wśród chłopów - Gospodarz wierzy, że przyjazd inteligencji na wieś obudzi inteligencje z ospałości tęsknota Poety do wielkich czynów, wzniosłe, marzenia spotykają się z prozą życia - Gospodarz po 10 latach życia na wsi postrzega życie na niej jako ciężką pracę, która jest bardzo ważna, a nawet święta. Widzi chłopów jako potęgę i docenia ich walecznego ducha, uważa, ze byliby zdolni do walki, widzi, że kierują się godnością i rozwagą - Pan Młody i Gospodarz wspominają Rzeź Galicyjską, dowód na podział społeczeństwa Chłopomania (ludomania) - przesadna fascynacja środowiskiem chłopskim, życiem wiejskim i kulturą ludową. Charakterystyczna dla niektórych przedstawicieli Młodej Polski. Życie na wsi przedstawione jako sielanka i okazja do czerpania szczęścia przez obcowanie z naturą i pracą na roli. Idealizacja wsi. Rachela wychodzi z pomysłem zaproszenia Chochoła i innych dziwów na wesele, żeby upoetycznić wesele. Poeta przejmuje inicjatywę i opowiada o tym Panu Młodemu, który zaprasza Chochoła na wesele.. akt I Osoby Dramatu mają unaocznić myśli Osób i skonfrontować ich z tym, co im doskwiera. Chochoł i Isia Zapowiedź nadejścia innych duchów. Wyobraźnia dziecka ożywia Chochoła - Widmo i Marysia • Pod wpływem wesela siostry Marysia przypomina sobie byłego narzeczonego, Ludwika de Laveaux, który był polskim malarzem francuskiego pochodzenia, zmarł on na gruźlicę w Paryżu. Zestawienie Marysi z Widmem ma na celu pokazanie widzowi mechanizmu reszty, wizji. - Stańczyk i Dziennikarz • Mają podobne zadanie - krytykować władzę, z czego dziennikarz się nie wywiązuje. Stańczyk zarzuca Dziennikarzowi usypianie narodu, zamiast pobudzania go do walki. Wręcza mu błazeńską laskę, którą ma budować polskość w społeczeństwie ,,Masz tu kaduceusz polski,/ mąć nim wodę, mąć.", „Mąć tę narodową kadź,/ serce truj, głowę trać!" Stańczyk - błazen na dworze Jagiellonów (Zygmunt Stary), symbol mądrości politycznej, przenikliwości i troski o losy państwa. ● Rycerz i poeta • Poeta posiada władzę nad odbiorcami, z której nie korzysta wprowadzając widzów w stan dekadenckich nastrojów. Rycerz uważa, że poeta powinien zagrzewać naród do walki, słowem wzmacniać świadomość narodową • Rycerz - Zawisza Czarny, walczył pod Grunwaldem. W tradycji jest symbolem ,rycerza niezłomnego". Symbol dawnej potęgi, chwały, honoru i czynu. Hetman i Pan Młody • Hetman zarzuca Panu Młodemu zdradę inteligencji przez jego ślub z chłopką. • Hetman - Hetman Braniecki, jeden z przywódców konfederacji targowickiej zawiązanej przeciwko konstytucji 3 maja. Symbol zdrady narodowej, uosobienie zdrajcy i sprzedawczyka. Upiór i Dziad. Upiór wspomina o bratobójczej rzezi galicyjskiej, prosi o obmycie rąk, żeby mógł dołączyć do wesela. Pokazuje konflikty dzielące społeczeństwo. ● Upiór - - Jakub Szelą, przywódca rabacji z 1846 r. Symbol podziału społeczeństwa, braku zrozumienia, wspólnego działania i przeszłych zatargów i konfliktów. - Wernyhora, Gospodarz i Kuba • Jest pierwszą zjawą, którą widzi więcej osób niż jedna, zostawia również namacalne ślady swojego przybycia: złoty róg i złotą podkowę. • Gospodarza na początku nie poznaje przyjezdnego, i każe mu czekać na żonę, która przygotowuje się w alkierzu i zaraz przyjdzie. Gospodarz swoim działanie może wskazywać na nie chęć inteligencji do walki i przewodnictwa powstaniu. Wernyhora natomiast powtarza, że przyjeżdża w ważniejszej sprawie. Powierza Gospodarzowi zebranie chłopów i rozpoczęcie powstania: • Powierza gospodarzowi złoty róg, który jest symbolem idei, w imię której w pojednaniu ruszyliby do walki chłopi i inteligencja; symbol szansy na wyzwolenie, przebudzenia narodowego. ● • Po wyjeździe Wernyhora gubi złotą podkowę, która ma dostarczyć szczęścia i powodzenia w walce. Gospodyni natomiast chowa ją do skrzyni, może to być odczytywane jako odłożenie szczęścia na później, zaprzepaszczenie go, chciwość i egoizm Gospodarz przekazuje Jaśkowi rozkaz, który przyrzekł sam wykonać. Zrzuca odpowiedzialność. Oddaje złoty róg, przypomina Jaśkowi znaczenie artefaktu i przestrzega przed zgubieniem. Wernyhora - postać z folkloru ukraińskiego, legendarny wróżbita i prorok, z jego nadejściem łączyło się wyzwolenie Polski akt II ● - Gospodarz kładzie się spać, co podkreśla brak przejęcia się sprawą Polski - Jasiek schylając się po swoją czapkę z pawimi piórami, która symbolizuje dobra materialne, a nie dobro ogółu scena przed powrotem Jaśka (oczekiwanie na powrót Wernyhory) - symbolizuje bierne oczekiwanie na cudowne rozwiazanie chłopy z kosami - symbol gotowości do walki, chłopskiej odwagi i patriotyzmu Chochot - symbol uśpienia, bierności marazmu, ale także nadzieja na przebudzenie się do życia chocholi taniec - zniewolenie, marazm, pozory działania, krąg niemocy, pogrążanie się w letargu

wesele

user profile picture

majucha🫶

7 Followers
 

Język polski

 

3

Notatka

wesele

Ta zawartość jest dostępna tylko w aplikacji Knowunity.

 wesele
o autorze
15.01.1869, Kraków
+28.11. 1907
Polski literat i artysta wizualny: dramaturg, poeta,
malan, grafik, architekt, projektant

Otwórz aplikację

Udostępnij

Zapisz

153

Komentarze (1)

E

Fajnee, będę się z tego uczyć, ale jeszcze tego nie mieliśmy. Pozdrawiam 👍👍

stanisław wyspiański

Podobne notatki

Wesele

Know Wesele  thumbnail

3082

 

1/2/3

3

Wesele

Know Wesele thumbnail

1365

 

1/2/3

6

chłopi

Know chłopi  thumbnail

549

 

4/2/3

Chłopi

Know Chłopi  thumbnail

840

 

1/2/3

Więcej

wesele o autorze 15.01.1869, Kraków +28.11. 1907 Polski literat i artysta wizualny: dramaturg, poeta, malan, grafik, architekt, projektant mebli. ● •pisam związany z dramatem symbolicznym ● 12 epoki młodej paski jego gjciec był bezbianem wychowany phez wyjostwo. tworyt withaže STANISŁAW WYSPIAŃSKI w kościele mariackim nazywany czwartym wieszczem polski. chodit do gimnazjum św. Anny , gdzie poznał Lucjana Rydla. geneza utworu wydahenie towarzyskie, Ślub i wesele Lugana Rydlai. chłophe Jadwige Millstojczykowny. domu Włodzimiera Tetnojera & Bronowicach. Wyspiański był na nim osobiście. premiera: 16.03.1901 TŁO WESELA bowle, demonstrując pogardę dla np. bohema - nazwa środowiska artyst. stonkowie na wspólnej norm spoteranych, materializmu. bardzo rozbudowane - chata → symbolizuje Polskę Kosyniene - symbol walki chłopów za gjczyznę. WALORY ARTYSTYCzive: I wesele jako dramat didaskalia را bohater zbiorowy symboliczność reprezentatywność postaci kompozycja szopkowa->wpradzenie na scenę kilku postaci, wymiana przez nich poszczegó. mych kwestii 1 a następnie opuszczenie sceny. ZASADA TRZECH JEDNOŚCI till jedność miejsca-chata i jedna izba Ⓒ jedność czasu-(nie atużej mix 1 dzień ) 1 noc akcji-(jeden wątek)-brak jedność watek wesela ↳7 wątek patriotyczny fantastyka historyzm I NEOROMANTYZM W WESELU ↓ ↓ synkretyzm- th stylizacja muzyczność • odgłosy wesela (rytm, muzyka) •gra na patykach. phez chochota • rytmixaga tekstu Trymy regularnie, powtómenia, sylabicany) taniec chocholi tematyka roshe gatunki walki potoczenie realizmu z symbouzmem i fantastyką i wizyjność braz połączenie humoru I synteza sztuk połączenie w obręble jednego (muzyczność, plastyczność. • Wzięte od Ryszarda Wagnera Słowo + muzyka + obraz W UTWORZE mieszanie realizmi history lanego marodowej fantastyki prysplewki yaska • opis wesela wg. Racheli jerukowa !! środowiskowa brak indywidualnosci Ima podkresur brak plastyczność • barwnosc, efektywność kostiumów •nawiązania do obrazów, awizję. umieszczenie ich reprodukyć w dekoracjach( Matka Boska, dzieta Matejki) •postać stańczyka wygląd chaty. • barwa , gra swiatet (krwawy • obras Malczewskiego krwi rodzaje w utworzyl ad gwarowa Idialektyzacja] [haśladowanie języka chłopów] grupa wdowa # gwara regionalna GWARYZMY ukształtowanie wzór określonego...

Nie ma nic odpowiedniego? Sprawdź inne przedmioty.

Więcej zabawy podczas nauki z nami

Pomoc w odrabianiu zadań domowych

Dzięki funkcji zadawania pytań możesz w każdej chwili zadać pytanie i uzyskać odpowiedź od innych uczniów.

Ucz się razem z innymi

Dzięki Knowunity otrzymujesz materiały do nauki od innych w nowoczesny i wygodny sposób, aby jak najlepiej się uczyć. Tutaj uczniowie dzielą się swoją wiedzą, wymieniają się pomysłami i pomagają sobie nawzajem.

Bezpieczne i sprawdzone

Niezależnie od tego, czy chodzi o streszczenia, ćwiczenia czy notatki, Knowunity gromadzi wszystkie treści i tworzy bezpieczne środowisko nauki, do którego dziecko może mieć dostęp w dowolnym momencie.

Pobierz aplikację

Knowunity

Nr 1 wśród aplikacji do nauki w Niemczech

Otwórz aplikację

Alternatywny zapis:

stylu, -fleksyjny "do światu" "Lonetyczny "cytomy gazety!! ·leksykalne "cosik i sycko wiemy" powtórenia, anafory szyk pnestowony podniosty ton (jest to efekt) archaiczna (archatxaya) [wprowadzenie archaicznych słownictwaj →→biblijna przywódcy - wyliczenia zdania wsp. złożone zaczynanie zdan od spojnika inne kultury Wieniec dożynkay •świeczki żydowskie pomiechane talene" •Skrynia wiejska •Obraz Matki Boskiej Częst.. • drewniany strop Kultura wiejska •finantyska 11 • poszarana saja •drewniane stołki polski inteligent GOSPODARZ Kultura miejska •fotografia wemynory •obicie Marejkowskie •Suty obrus •Stary zegar • portret damy •fotel 2 wysokim oparcia •52able iMint (strelbal •pasy •ampionowy stolik PAN MŁODY •Sofa salonowa •biurko • artysta kochajacy wees ma wielki szacunek do chłopów •Nie ma pojęcia jak wygląda prawdziwe, miejskie życie, idealizuje je jego postawa do wiejskiego. zijcia jest naiwna (patky tylko na dobre strony) uwielbia wiejską, sielonkową atmosferę •podziwia chłopów ma teorce 12ẻ chłopi są potomkami Piasta. • zafascynowany wsią i pamującymi tam · zwyczajami, widzi różnice pomiędzy miastem, a wsią. "żyłem dotąd w takiej cieśni, pośród murów swarej pleśni' wszystko by to takie szare!! jest beatroski czuje się modo i zdrowo szczęśliwy •twierdzi, że na wsi was prynie wolno, jest kolorówo, se wszyscy są 52częścici: przyjawy chtopomani S zachwyca się ich nie zna chłopskich ubiorem i tradycyjnym tradyyi (scena a strojem butami. podoba mu się sposób bycia chłopów Jego odczucia są tak pozytywne, ze chce kiedy's priecać je na papier osoby dramatu ↳7 Akt I jest realistyczny, w momencie, gdy Rachela zaklina poezje przychodzą postacie fantastyczne ↳ Rachela podpowiada młodej paně zaproszenie chochota, widzi w nim symbol, poeaje osoby dramatu so widziane w większości przez 1.osobę, tak naprawdę nie są to zjawy i tylko projekty stów, manek i kompleksów postaci requisty canedby jeszcze grębiej pokazać, dramatu po to doleda postaciom realistyrshym. OCZEPINY=7 bcinanie warkoy pannie mcodej со пос weselną i założenie czepia. церка WNIOSKI INTERPRETACYJNE KTO? KOMU?| ∙POWÓD· Widmo przypomina jej pierwszą wywołuje u niej tęsknotę namezo Marysia miłość i watpliwości, co do wyborc męża nego Staniay Dziennik Konfrontuje go 2 Reczywistosuby к an схату Rycera Poeta Pan Moody Upiór Daiad Hetman Chocho Isia CHATA symbol narodowy zdrady przypomina 0. saeca jest przeciwnikiem wadjemnej nienawiści bratania się dusa i yasabir chłopów i salachty podkiaty w społeczeństwie zapowiedz innych symbo uspienia, prebudzenia się do życia symbolizm -kiernek is satike, intóry posturguje scę symbolem, jako • połączenie styw arystokrackiego • izba jako przekrój polski. ● potępia postawę cierpienia i dekadenty ● chata jako poiska • ciemnośc nay listopadavej-gorsay okres w polsce OSOBY DRAMATU ● • Stańczyk-mądrość polityczna Hetman zaráda naroda , arystokragi/magnatów Barry rycer-patriotyzm, walka, aktywność /olaiaranie Upiór (ybucub szeial-zdrada prea choopstwo .PRZEDMIOTY pojawia się jako wyrut sumienia zanuca mu piemnosc, fatsa rycen chce skresie paske! phy postawie poety nic nie • stoty róg symbol zjednoszenia -szczęście w walce zdziała próbuje uświadomić Pana młodego że popełnit wystą pel żeniąc się a chłopką wernynora-nadzieja na odzyskanie niepodygłości Chochot – uśpienie, zmiany - . • schowanie ● zapka 2 pawim piórem-prožność, zapatrzenie w pozore wartosu •Kosy postawione na satoc-gotowość do walki ludzie nie chcą walczyć, bo boją się poświęcić. Mówią, że są za powstaniem, a gdy przyjdzie wycofują się.. TAMEC CHOCHOU powtananie będów, 12niewolenia w głowach beamystny taniec widzi • wszyscy baning do muzyki, która w nich gra nie mogą zjednocyć się w chochot Laborca, strach walce, ale w tańcu tali со закіт жузе Polska. } akt I. różnice pomiędzy chłopami a inteligencją krakowską - bagatelizowanie chłopów, którzy mogliby pomóc w odzyskaniu niepodległości inteligencja nie zna realiów życia na wsi, uważa chłopów za ciemnotę - sceptyczne podejście inteligencji do małżeństw chłopsko-inteligenckich Czepiec wykazuje się dużym zainteresowaniem światem, ale Dziennikarz nie chce świadomości wśród chłopów - Gospodarz wierzy, że przyjazd inteligencji na wieś obudzi inteligencje z ospałości tęsknota Poety do wielkich czynów, wzniosłe, marzenia spotykają się z prozą życia - Gospodarz po 10 latach życia na wsi postrzega życie na niej jako ciężką pracę, która jest bardzo ważna, a nawet święta. Widzi chłopów jako potęgę i docenia ich walecznego ducha, uważa, ze byliby zdolni do walki, widzi, że kierują się godnością i rozwagą - Pan Młody i Gospodarz wspominają Rzeź Galicyjską, dowód na podział społeczeństwa Chłopomania (ludomania) - przesadna fascynacja środowiskiem chłopskim, życiem wiejskim i kulturą ludową. Charakterystyczna dla niektórych przedstawicieli Młodej Polski. Życie na wsi przedstawione jako sielanka i okazja do czerpania szczęścia przez obcowanie z naturą i pracą na roli. Idealizacja wsi. Rachela wychodzi z pomysłem zaproszenia Chochoła i innych dziwów na wesele, żeby upoetycznić wesele. Poeta przejmuje inicjatywę i opowiada o tym Panu Młodemu, który zaprasza Chochoła na wesele.. akt I Osoby Dramatu mają unaocznić myśli Osób i skonfrontować ich z tym, co im doskwiera. Chochoł i Isia Zapowiedź nadejścia innych duchów. Wyobraźnia dziecka ożywia Chochoła - Widmo i Marysia • Pod wpływem wesela siostry Marysia przypomina sobie byłego narzeczonego, Ludwika de Laveaux, który był polskim malarzem francuskiego pochodzenia, zmarł on na gruźlicę w Paryżu. Zestawienie Marysi z Widmem ma na celu pokazanie widzowi mechanizmu reszty, wizji. - Stańczyk i Dziennikarz • Mają podobne zadanie - krytykować władzę, z czego dziennikarz się nie wywiązuje. Stańczyk zarzuca Dziennikarzowi usypianie narodu, zamiast pobudzania go do walki. Wręcza mu błazeńską laskę, którą ma budować polskość w społeczeństwie ,,Masz tu kaduceusz polski,/ mąć nim wodę, mąć.", „Mąć tę narodową kadź,/ serce truj, głowę trać!" Stańczyk - błazen na dworze Jagiellonów (Zygmunt Stary), symbol mądrości politycznej, przenikliwości i troski o losy państwa. ● Rycerz i poeta • Poeta posiada władzę nad odbiorcami, z której nie korzysta wprowadzając widzów w stan dekadenckich nastrojów. Rycerz uważa, że poeta powinien zagrzewać naród do walki, słowem wzmacniać świadomość narodową • Rycerz - Zawisza Czarny, walczył pod Grunwaldem. W tradycji jest symbolem ,rycerza niezłomnego". Symbol dawnej potęgi, chwały, honoru i czynu. Hetman i Pan Młody • Hetman zarzuca Panu Młodemu zdradę inteligencji przez jego ślub z chłopką. • Hetman - Hetman Braniecki, jeden z przywódców konfederacji targowickiej zawiązanej przeciwko konstytucji 3 maja. Symbol zdrady narodowej, uosobienie zdrajcy i sprzedawczyka. Upiór i Dziad. Upiór wspomina o bratobójczej rzezi galicyjskiej, prosi o obmycie rąk, żeby mógł dołączyć do wesela. Pokazuje konflikty dzielące społeczeństwo. ● Upiór - - Jakub Szelą, przywódca rabacji z 1846 r. Symbol podziału społeczeństwa, braku zrozumienia, wspólnego działania i przeszłych zatargów i konfliktów. - Wernyhora, Gospodarz i Kuba • Jest pierwszą zjawą, którą widzi więcej osób niż jedna, zostawia również namacalne ślady swojego przybycia: złoty róg i złotą podkowę. • Gospodarza na początku nie poznaje przyjezdnego, i każe mu czekać na żonę, która przygotowuje się w alkierzu i zaraz przyjdzie. Gospodarz swoim działanie może wskazywać na nie chęć inteligencji do walki i przewodnictwa powstaniu. Wernyhora natomiast powtarza, że przyjeżdża w ważniejszej sprawie. Powierza Gospodarzowi zebranie chłopów i rozpoczęcie powstania: • Powierza gospodarzowi złoty róg, który jest symbolem idei, w imię której w pojednaniu ruszyliby do walki chłopi i inteligencja; symbol szansy na wyzwolenie, przebudzenia narodowego. ● • Po wyjeździe Wernyhora gubi złotą podkowę, która ma dostarczyć szczęścia i powodzenia w walce. Gospodyni natomiast chowa ją do skrzyni, może to być odczytywane jako odłożenie szczęścia na później, zaprzepaszczenie go, chciwość i egoizm Gospodarz przekazuje Jaśkowi rozkaz, który przyrzekł sam wykonać. Zrzuca odpowiedzialność. Oddaje złoty róg, przypomina Jaśkowi znaczenie artefaktu i przestrzega przed zgubieniem. Wernyhora - postać z folkloru ukraińskiego, legendarny wróżbita i prorok, z jego nadejściem łączyło się wyzwolenie Polski akt II ● - Gospodarz kładzie się spać, co podkreśla brak przejęcia się sprawą Polski - Jasiek schylając się po swoją czapkę z pawimi piórami, która symbolizuje dobra materialne, a nie dobro ogółu scena przed powrotem Jaśka (oczekiwanie na powrót Wernyhory) - symbolizuje bierne oczekiwanie na cudowne rozwiazanie chłopy z kosami - symbol gotowości do walki, chłopskiej odwagi i patriotyzmu Chochot - symbol uśpienia, bierności marazmu, ale także nadzieja na przebudzenie się do życia chocholi taniec - zniewolenie, marazm, pozory działania, krąg niemocy, pogrążanie się w letargu