Knowunity
Dziel się wiedzą
Podstawy Przedsiębiorczości /
Negocjacje
Aleksandra
42 Followers
12
Udostępnij
Zapisz
Miłej nauki!
1/2
Notatka
Negocjacje Negocjacje - to rozmowy, w których strony próbują dzięki argumentom i sile perswazji przezwyciężyć początkowe różnice stanowisk, aby znaleźć satysfakcjonujące rozwiązanie Negocjacje stanowią ważny element komunikacji interpersonalnej, służący: ▸ rozwiązywaniu konfliktów › realizacji wspólnych interesów → podejmowaniu decyzji w sprawach, w które zaangażowane są różne strony o rozbieżnych poglądach Style negocjacji twarde Polegają na dążeniu do osiągnięcia jak największych korzyści. Ich uczestnicy zwykle nie darzą się wzajemnym szacunkiem. Często kategorycznie obstają przy swoim stanowisku, wywierają presję, a nawet stosują groźby i techniki manipulacji NEGOCJACJE prawidłowa ocena uczciwość Strategia 'wygrana - wygrana” - (z ang. win - win) - strategia ta polega na dążeniu do obopólnych korzyści i wzajemnym szacunku, jest daleka od egoistycznego myślenia Umiejętności i cechy przydatne podczas negocjacji: staranne przygotowanie błyskotliwość precyzja wyrażanych myśli uważne słuchanie perswazja cierpliwość miękkie Ich wyznacznikiem są daleko idące ustępstwa. Należy zwrócić uwagę na to, czy przez składanie zbyt korzystnych propozycji druga strona nie próbuje osiągnąć zupełnie innych celów, niż deklaruje. Takie negocjacje mogą być przecież rodzajem manipulacji Kompromis → metoda rozwiązywania konfliktu polegająca na wzajemnych ustępstwach i obopólnym poświęceniu niektórych swoich celów dla osiągnięcia innych celów Zasady prowadzenia skutecznej negocjacji: być dobrze przygotowanym merytorycznie → nie dać się ponosić emocjom → podtrzymywać pozytywną atmosferę rozmów → nie zgadzać się na pierwszą otrzymaną ofertę nie składać zbyt wygórowanych propozycji rzeczowe Polegają na poszukiwaniu rozwiązań przynoszących korzyści wszystkim stronom. Dlatego ich uczestnicy wspólnie dążą do rozstrzygnięcia problemu. Ponadto strony poddają się ustalonym regułom negocjacji i nie wywierają presji. → stosować obiektywne kryteria oceny, np. posługiwać się opinią ekspertów →...
Pobierz aplikację
stopniowo ustępować, dając coś za coś ( ustępstwo za ustępstwo) przygotować alternatywne rozwiązanie problemu, gdyby warunki drugiej strony były nie do przyjęcia Błędy w prowadzeniu negocjacji: → nadmierna pewność siebie → brak jasno wyznaczonego celu negocjacji →nieracjonalne przywiązywanie się do początkowej propozycji, nawet jeśli okazuje się, że przestają one być najlepszym wyborem → przyjęcie błędnego założenia, że każda własna wygrana musi nastąpić kosztem drugiej strony. Może to prowadzić do rezygnacji z szukania rozwiązania korzystnego dla obu stron → pozostawanie pod wrażeniem sposobu prezentowania informacji przez drugą stronę i zapominanie o merytorycznej stronie propozycji → nie słuchanie z pełnym zainteresowaniem drugiej strony lub nie zadawanie pytań istotnych dla zrozumienia stanowiska drugiej strony
Podstawy Przedsiębiorczości /
Negocjacje
Aleksandra
42 Followers
Miłej nauki!
12
teoria
12
Notatka na podstawie pierwszego działu podręcznika "Krok w przedsiębiorczość" wydawnictwa Nowa Era
68
Dział 1
0
💵💼
0
Notatka zawiera tematy: 1. Kim jest osoba przedsiębiorcza? 2. Komunikacja interpersonalna 3. Negocjacje. Notatki są wykonane na podstawie podręcznika „Krok w przedsiębiorczość”.
7
zasady komunikacji, negocjacji, manipulacji
Negocjacje Negocjacje - to rozmowy, w których strony próbują dzięki argumentom i sile perswazji przezwyciężyć początkowe różnice stanowisk, aby znaleźć satysfakcjonujące rozwiązanie Negocjacje stanowią ważny element komunikacji interpersonalnej, służący: ▸ rozwiązywaniu konfliktów › realizacji wspólnych interesów → podejmowaniu decyzji w sprawach, w które zaangażowane są różne strony o rozbieżnych poglądach Style negocjacji twarde Polegają na dążeniu do osiągnięcia jak największych korzyści. Ich uczestnicy zwykle nie darzą się wzajemnym szacunkiem. Często kategorycznie obstają przy swoim stanowisku, wywierają presję, a nawet stosują groźby i techniki manipulacji NEGOCJACJE prawidłowa ocena uczciwość Strategia 'wygrana - wygrana” - (z ang. win - win) - strategia ta polega na dążeniu do obopólnych korzyści i wzajemnym szacunku, jest daleka od egoistycznego myślenia Umiejętności i cechy przydatne podczas negocjacji: staranne przygotowanie błyskotliwość precyzja wyrażanych myśli uważne słuchanie perswazja cierpliwość miękkie Ich wyznacznikiem są daleko idące ustępstwa. Należy zwrócić uwagę na to, czy przez składanie zbyt korzystnych propozycji druga strona nie próbuje osiągnąć zupełnie innych celów, niż deklaruje. Takie negocjacje mogą być przecież rodzajem manipulacji Kompromis → metoda rozwiązywania konfliktu polegająca na wzajemnych ustępstwach i obopólnym poświęceniu niektórych swoich celów dla osiągnięcia innych celów Zasady prowadzenia skutecznej negocjacji: być dobrze przygotowanym merytorycznie → nie dać się ponosić emocjom → podtrzymywać pozytywną atmosferę rozmów → nie zgadzać się na pierwszą otrzymaną ofertę nie składać zbyt wygórowanych propozycji rzeczowe Polegają na poszukiwaniu rozwiązań przynoszących korzyści wszystkim stronom. Dlatego ich uczestnicy wspólnie dążą do rozstrzygnięcia problemu. Ponadto strony poddają się ustalonym regułom negocjacji i nie wywierają presji. → stosować obiektywne kryteria oceny, np. posługiwać się opinią ekspertów →...
Pobierz aplikację
Knowunity
Dziel się wiedzą
stopniowo ustępować, dając coś za coś ( ustępstwo za ustępstwo) przygotować alternatywne rozwiązanie problemu, gdyby warunki drugiej strony były nie do przyjęcia Błędy w prowadzeniu negocjacji: → nadmierna pewność siebie → brak jasno wyznaczonego celu negocjacji →nieracjonalne przywiązywanie się do początkowej propozycji, nawet jeśli okazuje się, że przestają one być najlepszym wyborem → przyjęcie błędnego założenia, że każda własna wygrana musi nastąpić kosztem drugiej strony. Może to prowadzić do rezygnacji z szukania rozwiązania korzystnego dla obu stron → pozostawanie pod wrażeniem sposobu prezentowania informacji przez drugą stronę i zapominanie o merytorycznej stronie propozycji → nie słuchanie z pełnym zainteresowaniem drugiej strony lub nie zadawanie pytań istotnych dla zrozumienia stanowiska drugiej strony