Pobierz z
Google Play
Proste zwierzęta bezkręgowe
Metabolizm
Kręgowce zmiennocieplne
Chemiczne podstawy życia
Genetyka klasyczna
Układ pokarmowy
Komórka
Organizm człowieka jako funkcjonalna całość
Bakterie i wirusy. organizmy beztkankowe
Rozmnażanie i rozwój człowieka
Ekologia
Aparat ruchu
Genetyka molekularna
Genetyka
Układ wydalniczy
Pokaż wszystkie tematy
Systematyka związków nieorganicznych
Budowa atomu a układ okresowy pierwiastków chemicznych
Gazy i ich mieszaniny
Reakcje chemiczne w roztworach wodnych
Sole
Wodorotlenki a zasady
Efekty energetyczne i szybkość reakcji chemicznych
Węglowodory
Roztwory
Stechiometria
Pochodne węglowodorów
Układ okresowy pierwiastków chemicznych
Kwasy
Świat substancji
Reakcje utleniania-redukcji. elektrochemia
Pokaż wszystkie tematy
73
Udostępnij
Zapisz
Pobierz
BIOLOGIA zajmuje się badaniem; budowy czynności syconych organizmow - zalezhości między organizmami -wpływem środowisha na nauka, utora organizmy -prystosowanie do zycia w warunkach, w których żyją DZIEDZINY BIOLOGII • 200LOGIA - nauka o ZWIERZĘTACH BOTANIKA - nauka o ROELINACH MIKROBIOLOGIA - nauka O MIKROORGANIZMACH • ANATOMIA -nauka o BUDOWIE WEWNĘTRZNEJ • FIZJOLOGIA -nauha o CZYNNOŚCIACK 24 CLOWYCH • EKOLOGIA -nauha m.in O ZALEŻNOŚCIACH MIĘDZY ORGANIZMAMI BUDOWA ZWIERZĄT • KOMÓRKA - podstawowy element budowy отканка - дира источек I ROŚLIN KOMORKA ZWIERZĘCA -A KOMÓRKA ROŚLINNA THANKA MIĘŚNIOWA • podobnej budowie i funkigach -Prp. TKANKA MIĘKISZOWA SERCE · NARZĄD (ORGAN) - grupa 1 THANEL peinigcych dong funky's -D. LISC • UktAD LUB SYSTEM - grupa MARZĄ POW perniagch. to sana funky's • ORGANIZY -poszczególne układy (systemy) wspsipracują ze sobą dzięki cemu twora organizm np. UktAD KRWIONOŚNY BIOLOGIA JAKO видоша комбриона wszystwie organizmy. zywe sa zbudowane 2 комочек (podstawопуси шукопија те elemento budowy I zycowe -DP. SYSTEM PĘDOWY NAUKA CECHY ORGANIZMÓW CZYNNOŚa 2UCIOWE wszystme organizmy Mezalezme od ilosu komorele. same czy mosa CZYNNOŚCI • ODŻYWIANIE SIĘ dostarczame organi izmowi Shiadników pokarmowych, ktore sa zameriane MATERIAŁ Do KOMÓREK 0 na ENERGIĘ i • ODDYCKANIE ŻYCIOWE - BUDOWY uwalnianie z pokarmu energii do zycia. Większość organizmów potrzebnej odaycha TLENEM i oddaje DWUTLENEK WĘGLA (sa to shiaduri powietrza) •WYDALANIE - USUwanie nepotrzebnych organizmow, substang; • RUCH - zdolność do WZROSTI ROZWSY - i masy ciała • ROZMNAZANIE SIĘ - wydawane potomstwa. Większość Mektore zmiany połozenia ciała. zwiększanie vozmiarów na świat rozmnaża sy PECIONO, BEZPŁCIOWO moga •PEAKCJA NA BODÉCE - realicia no ZAPACH, ŚWIATŁO, DŹWIĘK. UMOŻLinie dostosowanie się do środowiska ŹRSDEA WIEDZY BIOLOGICZNEJ •OBSERWACJA - to podstawowe i najstarsie Eróało wiedzy. Polega na uważnym przyglądaniv się organizmom to procesom, ale BEZ WPŁYWANIA NA NIE • DOŚWIADCZENIE - podcas jego przeprowadzania 2MIENIAMY JEDEN 2 CZYNNIKÓW wpływający na dany organizm lub proces. Podczas doświadcano musimy meć 2...
Użytkownik iOS
Filip, użytkownik iOS
Zuzia, użytkownik iOS
PROBY! -PROBA BADAWCZA - w ktorej stosujemy zmieniony czymill |- PRODA KONTROLNA - naturalne warunku 2AJECIA TERENOWE • WYCIECZKI KSIĄCZKI I CZASOPISMA FILMY • 0 EDUKACYYNE STRONY INTERNETOWE CECHY DOBREGO BAPACZA •SZA CON EL DO PRZYRODY 6 OSTROŻNOSd, CIERPLIWOŚĆ • SYSTEMATYCZNOść • RZETELNość JAK POZNAWAĆ BIOLOGIE ? METODA NAUKOWA - sposób na uzyskiwane odpowiedzi pytania, ktore nasuwają się podaros obserwagi. ETAPY METODY NAUKOWEJ 1.OBSERWACJA -20 ważenie wb procesa, dus hi ktory n Im nasuwają się nam pytania np. Niedojrave banay leżąc obok jabiell szybuy zmieniają kolos na ktore na 2. SFORMUTOVANIE PROBLEMU BADAWCZEGO chcemy uzyskać odpowiedź na прі 13. POSTAWIENIE HIPOTEZY Pytane będlace problemem objektow, zjawisk bananow jednej z możliwych odpowiedzi bado way n Banany szybaej dojrzewają ješti sa predionyware razem z jabikani 2 4. PRZEPROWADZENIE DOŚWIADCZENIA etap, podczas ktorego sprawdzamy czy HIPOTEZA doswiadaena jest prawdzina mp. Przygotowujemy recy potrebne do i trony my PROBY варансга, ; PROBE KONTROLNA, Czy obecnosi jabłek przyśpiesza dojrzewave. WYNIK 6.SFORMUŁOWANIE WNIOSKU postawiona otrymany - 5. ANALIZA WYNIKO - czyli rezultatów uzyskanych poduas doświadcienia zapisujemy 2 PROBY BADAWCZEJ, HIPOTEZE PYTANIA 1 w zaleinosu od potwierdzany leb 2 PRÓBY KONTROWNEY adreucany wyników, ktore MIKROSKOP OPTYCZNY-pozwala powiększyć obiekt nawet tysiąc raz element/wltoym znajduje się obiektyw umożliwia zmianę obiektywu tubus statyw rewolwer uhiada się na stolik preparat mśruba makrometryczna śruba mikrometryczna Scuza do ustawiania ostrość obrazu bakteri (OBSERWACJE MIKROSKOPOWE mnożymy obidity w np. okular x20 " okular 1 powiększa obraz 4 stworzony przez obiektyw obiektywy-> kondensor powiększają obraz oglądanego przedmiotu MIKROSKOP ELEKTRONOWY - Suuza do obserwaji budowy obiektów wyjątkowo małych m.in wirusow Najlepsze powiększają obraz nawel milion razy źródło światła lusterko lub obiotyw x25 lampka, służy do oswietlania preparah rozmiarache OBLICZANIE POWIGUSZENIA OBRAZO W MIKROSKOPIE OPTYCZNYM okularu powiększeme przez powiększe Nė JAK WYKONAĆ PREPARAT MIKROSKOPOWY? CO POTRZEBUJEMY? Pęseta •zakraplacz •igia preparacyjna PezEBIEG ● salucího podstaw one • szkicka nakrywhowe Zlewka z wodą 1. Nanies ZAKRAPLACZEM Kroplę wody na SZKEŁKO PODSTAWOWE 2. Przygotuj obiekt do obserway. Powiększeno 20.25= 500 • pray vayciu PĘSETY I IGŁY PREPARACYJNEJ 3. Położ obiekt w krople wody na S2KIEZKU PODSTAWOWYM WYKONANIA PREPARATU 4. Nakryj przygotowany obiekt SZMEEMEN NAKRYWKOWYM 5. Umies preparat na STOLIKU MIKROSKOPU razy
0
243
obserwacje mikroskopowe :)
0
0
261
Notatka na podstawie podręcznika Nowej Ery " Biologia na czasie 1. Zakres rozszerzony ".
0
BIOLOGIA zajmuje się badaniem; budowy czynności syconych organizmow - zalezhości między organizmami -wpływem środowisha na nauka, utora organizmy -prystosowanie do zycia w warunkach, w których żyją DZIEDZINY BIOLOGII • 200LOGIA - nauka o ZWIERZĘTACH BOTANIKA - nauka o ROELINACH MIKROBIOLOGIA - nauka O MIKROORGANIZMACH • ANATOMIA -nauka o BUDOWIE WEWNĘTRZNEJ • FIZJOLOGIA -nauha o CZYNNOŚCIACK 24 CLOWYCH • EKOLOGIA -nauha m.in O ZALEŻNOŚCIACH MIĘDZY ORGANIZMAMI BUDOWA ZWIERZĄT • KOMÓRKA - podstawowy element budowy отканка - дира источек I ROŚLIN KOMORKA ZWIERZĘCA -A KOMÓRKA ROŚLINNA THANKA MIĘŚNIOWA • podobnej budowie i funkigach -Prp. TKANKA MIĘKISZOWA SERCE · NARZĄD (ORGAN) - grupa 1 THANEL peinigcych dong funky's -D. LISC • UktAD LUB SYSTEM - grupa MARZĄ POW perniagch. to sana funky's • ORGANIZY -poszczególne układy (systemy) wspsipracują ze sobą dzięki cemu twora organizm np. UktAD KRWIONOŚNY BIOLOGIA JAKO видоша комбриона wszystwie organizmy. zywe sa zbudowane 2 комочек (podstawопуси шукопија те elemento budowy I zycowe -DP. SYSTEM PĘDOWY NAUKA CECHY ORGANIZMÓW CZYNNOŚa 2UCIOWE wszystme organizmy Mezalezme od ilosu komorele. same czy mosa CZYNNOŚCI • ODŻYWIANIE SIĘ dostarczame organi izmowi Shiadników pokarmowych, ktore sa zameriane MATERIAŁ Do KOMÓREK 0 na ENERGIĘ i • ODDYCKANIE ŻYCIOWE - BUDOWY uwalnianie z pokarmu energii do zycia. Większość organizmów potrzebnej odaycha TLENEM i oddaje DWUTLENEK WĘGLA (sa to shiaduri powietrza) •WYDALANIE - USUwanie nepotrzebnych organizmow, substang; • RUCH - zdolność do WZROSTI ROZWSY - i masy ciała • ROZMNAZANIE SIĘ - wydawane potomstwa. Większość Mektore zmiany połozenia ciała. zwiększanie vozmiarów na świat rozmnaża sy PECIONO, BEZPŁCIOWO moga •PEAKCJA NA BODÉCE - realicia no ZAPACH, ŚWIATŁO, DŹWIĘK. UMOŻLinie dostosowanie się do środowiska ŹRSDEA WIEDZY BIOLOGICZNEJ •OBSERWACJA - to podstawowe i najstarsie Eróało wiedzy. Polega na uważnym przyglądaniv się organizmom to procesom, ale BEZ WPŁYWANIA NA NIE • DOŚWIADCZENIE - podcas jego przeprowadzania 2MIENIAMY JEDEN 2 CZYNNIKÓW wpływający na dany organizm lub proces. Podczas doświadcano musimy meć 2...
BIOLOGIA zajmuje się badaniem; budowy czynności syconych organizmow - zalezhości między organizmami -wpływem środowisha na nauka, utora organizmy -prystosowanie do zycia w warunkach, w których żyją DZIEDZINY BIOLOGII • 200LOGIA - nauka o ZWIERZĘTACH BOTANIKA - nauka o ROELINACH MIKROBIOLOGIA - nauka O MIKROORGANIZMACH • ANATOMIA -nauka o BUDOWIE WEWNĘTRZNEJ • FIZJOLOGIA -nauha o CZYNNOŚCIACK 24 CLOWYCH • EKOLOGIA -nauha m.in O ZALEŻNOŚCIACH MIĘDZY ORGANIZMAMI BUDOWA ZWIERZĄT • KOMÓRKA - podstawowy element budowy отканка - дира источек I ROŚLIN KOMORKA ZWIERZĘCA -A KOMÓRKA ROŚLINNA THANKA MIĘŚNIOWA • podobnej budowie i funkigach -Prp. TKANKA MIĘKISZOWA SERCE · NARZĄD (ORGAN) - grupa 1 THANEL peinigcych dong funky's -D. LISC • UktAD LUB SYSTEM - grupa MARZĄ POW perniagch. to sana funky's • ORGANIZY -poszczególne układy (systemy) wspsipracują ze sobą dzięki cemu twora organizm np. UktAD KRWIONOŚNY BIOLOGIA JAKO видоша комбриона wszystwie organizmy. zywe sa zbudowane 2 комочек (podstawопуси шукопија те elemento budowy I zycowe -DP. SYSTEM PĘDOWY NAUKA CECHY ORGANIZMÓW CZYNNOŚa 2UCIOWE wszystme organizmy Mezalezme od ilosu komorele. same czy mosa CZYNNOŚCI • ODŻYWIANIE SIĘ dostarczame organi izmowi Shiadników pokarmowych, ktore sa zameriane MATERIAŁ Do KOMÓREK 0 na ENERGIĘ i • ODDYCKANIE ŻYCIOWE - BUDOWY uwalnianie z pokarmu energii do zycia. Większość organizmów potrzebnej odaycha TLENEM i oddaje DWUTLENEK WĘGLA (sa to shiaduri powietrza) •WYDALANIE - USUwanie nepotrzebnych organizmow, substang; • RUCH - zdolność do WZROSTI ROZWSY - i masy ciała • ROZMNAZANIE SIĘ - wydawane potomstwa. Większość Mektore zmiany połozenia ciała. zwiększanie vozmiarów na świat rozmnaża sy PECIONO, BEZPŁCIOWO moga •PEAKCJA NA BODÉCE - realicia no ZAPACH, ŚWIATŁO, DŹWIĘK. UMOŻLinie dostosowanie się do środowiska ŹRSDEA WIEDZY BIOLOGICZNEJ •OBSERWACJA - to podstawowe i najstarsie Eróało wiedzy. Polega na uważnym przyglądaniv się organizmom to procesom, ale BEZ WPŁYWANIA NA NIE • DOŚWIADCZENIE - podcas jego przeprowadzania 2MIENIAMY JEDEN 2 CZYNNIKÓW wpływający na dany organizm lub proces. Podczas doświadcano musimy meć 2...
Użytkownik iOS
Filip, użytkownik iOS
Zuzia, użytkownik iOS
PROBY! -PROBA BADAWCZA - w ktorej stosujemy zmieniony czymill |- PRODA KONTROLNA - naturalne warunku 2AJECIA TERENOWE • WYCIECZKI KSIĄCZKI I CZASOPISMA FILMY • 0 EDUKACYYNE STRONY INTERNETOWE CECHY DOBREGO BAPACZA •SZA CON EL DO PRZYRODY 6 OSTROŻNOSd, CIERPLIWOŚĆ • SYSTEMATYCZNOść • RZETELNość JAK POZNAWAĆ BIOLOGIE ? METODA NAUKOWA - sposób na uzyskiwane odpowiedzi pytania, ktore nasuwają się podaros obserwagi. ETAPY METODY NAUKOWEJ 1.OBSERWACJA -20 ważenie wb procesa, dus hi ktory n Im nasuwają się nam pytania np. Niedojrave banay leżąc obok jabiell szybuy zmieniają kolos na ktore na 2. SFORMUTOVANIE PROBLEMU BADAWCZEGO chcemy uzyskać odpowiedź na прі 13. POSTAWIENIE HIPOTEZY Pytane będlace problemem objektow, zjawisk bananow jednej z możliwych odpowiedzi bado way n Banany szybaej dojrzewają ješti sa predionyware razem z jabikani 2 4. PRZEPROWADZENIE DOŚWIADCZENIA etap, podczas ktorego sprawdzamy czy HIPOTEZA doswiadaena jest prawdzina mp. Przygotowujemy recy potrebne do i trony my PROBY варансга, ; PROBE KONTROLNA, Czy obecnosi jabłek przyśpiesza dojrzewave. WYNIK 6.SFORMUŁOWANIE WNIOSKU postawiona otrymany - 5. ANALIZA WYNIKO - czyli rezultatów uzyskanych poduas doświadcienia zapisujemy 2 PROBY BADAWCZEJ, HIPOTEZE PYTANIA 1 w zaleinosu od potwierdzany leb 2 PRÓBY KONTROWNEY adreucany wyników, ktore MIKROSKOP OPTYCZNY-pozwala powiększyć obiekt nawet tysiąc raz element/wltoym znajduje się obiektyw umożliwia zmianę obiektywu tubus statyw rewolwer uhiada się na stolik preparat mśruba makrometryczna śruba mikrometryczna Scuza do ustawiania ostrość obrazu bakteri (OBSERWACJE MIKROSKOPOWE mnożymy obidity w np. okular x20 " okular 1 powiększa obraz 4 stworzony przez obiektyw obiektywy-> kondensor powiększają obraz oglądanego przedmiotu MIKROSKOP ELEKTRONOWY - Suuza do obserwaji budowy obiektów wyjątkowo małych m.in wirusow Najlepsze powiększają obraz nawel milion razy źródło światła lusterko lub obiotyw x25 lampka, służy do oswietlania preparah rozmiarache OBLICZANIE POWIGUSZENIA OBRAZO W MIKROSKOPIE OPTYCZNYM okularu powiększeme przez powiększe Nė JAK WYKONAĆ PREPARAT MIKROSKOPOWY? CO POTRZEBUJEMY? Pęseta •zakraplacz •igia preparacyjna PezEBIEG ● salucího podstaw one • szkicka nakrywhowe Zlewka z wodą 1. Nanies ZAKRAPLACZEM Kroplę wody na SZKEŁKO PODSTAWOWE 2. Przygotuj obiekt do obserway. Powiększeno 20.25= 500 • pray vayciu PĘSETY I IGŁY PREPARACYJNEJ 3. Położ obiekt w krople wody na S2KIEZKU PODSTAWOWYM WYKONANIA PREPARATU 4. Nakryj przygotowany obiekt SZMEEMEN NAKRYWKOWYM 5. Umies preparat na STOLIKU MIKROSKOPU razy