Podstawy handlu międzynarodowego
Handel międzynarodowy to opłatna wymiana towarów i usług między państwami. Obejmuje również różne formy kapitału - finansowego (kredyty, inwestycje), intelektualnego (technologie, patenty) oraz ludzkiego (wiedza i umiejętności pracowników).
Najważniejsze pojęcia to eksport (sprzedaż towarów za granicę) i import (zakup towarów z zagranicy). Różnica między nimi tworzy bilans handlowy, który może być dodatni (jak w Niemczech, Francji czy Polsce) lub ujemny (USA, Indie, Meksyk). Ciekawe, że kraj może się rozwijać nawet przy ujemnym bilansie handlowym - przykładem są Stany Zjednoczone!
W światowym handlu dominują kraje takie jak USA, Chiny, Niemcy, Japonia i Francja. Warto wiedzieć, że te same państwa są jednocześnie głównymi eksporterami i importerami. Najczęściej wymienianymi towarami są maszyny, urządzenia i środki transportu.
💡 Warto zapamiętać! Rozwój handlu międzynarodowego napędzają m.in. integracja państw, liberalizacja prawno-administracyjna, technologie informacyjne i rozwój korporacji międzynarodowych. Wspiera go Światowa Organizacja Handlu (WTO).