Pobierz z
Google Play
Proste zwierzęta bezkręgowe
Metabolizm
Kręgowce zmiennocieplne
Chemiczne podstawy życia
Genetyka klasyczna
Układ pokarmowy
Komórka
Organizm człowieka jako funkcjonalna całość
Bakterie i wirusy. organizmy beztkankowe
Rozmnażanie i rozwój człowieka
Ekologia
Aparat ruchu
Genetyka molekularna
Genetyka
Układ wydalniczy
Pokaż wszystkie tematy
Systematyka związków nieorganicznych
Budowa atomu a układ okresowy pierwiastków chemicznych
Gazy i ich mieszaniny
Reakcje chemiczne w roztworach wodnych
Sole
Wodorotlenki a zasady
Efekty energetyczne i szybkość reakcji chemicznych
Węglowodory
Roztwory
Stechiometria
Pochodne węglowodorów
Układ okresowy pierwiastków chemicznych
Kwasy
Świat substancji
Reakcje utleniania-redukcji. elektrochemia
Pokaż wszystkie tematy
48
Udostępnij
Zapisz
Pobierz
TRANSPORT SAMOCHODOWY Obejmuje przewozy: • samochodami osobowymi i ciężarowymi, • autobusami, trolejbusami. RODZAJE TRANSPORTU Transport samochodowy wymaga rozwiniętej sieci dróg kołowych. Najgęstsza sieć dróg kołowych występuje na obszarach o dużej gęstości zaludnienia, np.: w Europie Zachodniej i Środkowej, w Indiach. Rozbudowa sieci dróg kołowych jest: • prostsza na obszarach, gdzie przeważają niziny, trudniejsza w górach, ponieważ trzeba budować wiadukty i tunele. Autostrady- ważny element sieci drogowej: zwiększają płynność przejazdów, • umożliwiają samochodom ciężarowym omijanie miast. . 40% Gęstość sieci drogowej na świecie 80 80 Gęstość utwardzonych dróg kołowych poniżej 10 25,1-50 10-25 50,1-100 brak danych 40* 100,1-200 powyżej 200 km/100 km² • duża dostępność, ● ● ● ● ZALETY ● możliwość dostarczania towarów ,,od drzwi do drzwi", niskie koszty na krótkich i średnich dystansach. WADY emisja zanieczyszczeń do atmosfery, duże koszty budowy dróg, mała ładowność pojazdów. TRANSPORT KLOLEJOWY Odgrywa ważną rolę w przewozach: • towarów masowych, np. węgla, zbóż, na dalekich trasach, pasażerów, głównie w ruchu podmiejskim w obrębie aglomeracji. ● Najdłuższa sieć kolejowa - kraje o dużej powierzchni: Stany Zjedn.. Rosja, • Chiny, • Indie. 40% 40 .Rozwój transportu.kolejowego jest:. • prostszy na obszarach, gdzie przeważają niziny, trudniejszy w górach, gdzie trzeba użyć mocniejszych lokomotyw, budować wiadukty lub tunele. 60 80 Gęstość linii kolejowych poniżej 0,5 0,5-1,0 brak linii kolejowych 40 40% Gęstość linii kolejowych na świecie 80 000 Gęstość linii kolejowych poniżej 0,5 0,5-1,0 1,1-2,5 2,6-5,0 brak linii kolejowych 80° Gęstość linii kolejowych w Europie 1,1-2,5 2,6-5,0 80° 40* 5,1-7,5 powyżej 7,5 km/100 km² 40° 40° Najgęstsza sieć kolejowa - kraje w Europie: • Niemcy, Czechy, Belgia, Szwajcaria. 5,1-7,5 powyżej 7,5 km/100 km² ● • niskie koszty przewozu na średnich i długich dystansach, zmniejszanie korków na ● ● ZALETY drogach, krótki czas przejazdu pasażerów, duża ładowność pociągów. ● WADY brak możliwości dostarczania towarów „od drzwi do drzwi", duże koszty budowy sieci kolejowej, mała gęstość linii kolejowych → małe możliwości wyboru i zmiany...
Użytkownik iOS
Filip, użytkownik iOS
Zuzia, użytkownik iOS
trasy. TRANSPORT MORSKI Najwięcej przewozi się ropy naftowej i jej produktów → najważniejsze szlaki morskie prowadzą z Zat. Perskiej do: ● Europy Zach., Azji Wsch., Ameryki Płn. Kanały morskie (np. Sueski, Panamski) skracają żeglugę. Warunki rozwoju transportu morskiego: dostęp do morza, porty morskie, bazy kontenerowe. ZALETY ● 40% 160 ● Główne szlaki morskie i największe porty morskie (2018 r.) 80 80 największa ładowność statków wśród środków transportu, niskie koszty przewozu. Rotterdam Hamburg Dubaj największe porty morskie główne szlaki morskie ● Ma największe znaczenie w handlu międzynarodowym (ok. 70% towarów na świecie). Dubaj Największe porty morskie są w: Azji Wsch., Azji Południowo- Wschodniej. 80° Singapur Szanghaj Shenzhen ● Hongkong 40° 80° porty morskie o przeładunku ponad 150 min ton WADY długi czas przewozu, wysokie koszty budowy portów, zależność od warunków pogodowych (sztormy). TRANSPORT WODNY ŚRÓDLĄDOWY To inaczej żegluga śródlądowa. Odbywa się po rzekach, jeziorach i kanałach śródlądowych. Jest wykorzystywany do przewozu: • ładunków o dużej objętości (masowych), np. piasku, węgla, pasażerów → promy, statki rzeczne, tramwaje wodne. ● w Ameryce Płn.: w dorzeczu ● Missisipi, na Wielkich Jeziorach, • na Rzece Św. Wawrzyńca; . ● UŁATWIAJĄ • rzeki o dużym przepływie, • małe wahania poziomu wód, kanały, które łączą systemy rzeczne.. ● Najważniejsze szlaki: w Europie: • w dorzeczu Renu ● (głównie Niemcy), • w dorzeczu Wołgi (Rosja); Rozwój transportu wodnego śródlądowego: ZALETY niskie koszty transportu, małe zagrożenie dla środowiska przyrodniczego, dobry do przewozu sypkich materiałów (np. piasku, węgla). w Chinach →w dorzeczu Jangcy. ● UTRUDNIAJĄ wodospady, okresowe spadki poziomu wody w rzekach WADY długi czas przewozu, konieczność regulacji rzek i budowy portów śródlądowych, zależność od stanu wody w rzekach. TRANSPORT LOTNICZY Wykorzystywany głównie do przewozu: pasażerów na długich dystansach, • towarów, które trzeba szybko dostarczyć, np. owoce morza, kwiaty, narządy do transplantacji. To najdroższy rodzaj transportu → duże koszty budowy lotnisk, wysoko opłacani pracownicy. Najlepiej rozwinięty jest: • w krajach o dużej powierzchni, np. w Stanach Zjedn., Rosji, • na terenach o małej gęstości zaludnienia, gdzie inne rodzaje transportu są słabo rozwinięte, np. na Syberii, w Australii. 40% Los Angeles 160° birtus G P?? 0% Największe porty lotnicze na świecie (2018 r.) 40° ZALETY 80° Chicago 80 Paryż największe jest szybki, ma daleki zasięg, Atlanta krótki czas przewozu, coraz niższe koszty przelotów. Największe lotniska znajdują się w: • Ameryce Płn., Azji. Londyn Amsterdam Paryż Dubaj ● 80° Pekin ● Tokio 160% 80° porty lotnicze, które obsłużyły WADY wysokie koszty eksploatacji, konieczność budowy skomplikowanej infrastruktury (np. lotnisk), rosnący negatywny wpływ na środowisko przyrodnicze, długotrwała odprawa pasażerów na lotniskach. TRANSPORT PRZEMYSŁOWY Polega na przesyłaniu na znaczne odległości: • towarów masowych, np. ropy naftowej, gazu, wody → za pomocą ropociągów, gazociągów, wodociągów, • energii elektrycznej →za pomocą sieci energetycznej. Najlepiej rozwinięty jest w krajach, gdzie wydobywa się dużo ropy naftowej i gazu ziemnego: • Stanach Zjedn., Rosji, • Kanadzie. ● • transport towarów i energii na skalę masową, niskie koszty przesyłu, ● ZALETY ● niezależność od warunków pogodowych. WADY • duże koszty budowy sieci przesyłowych, zagrożenie dla środowiska przyrodniczego w wypadku awarii rurociągów. ●
286 Obserwujących
27
Notatka z geografii, źródło grafik Google
39
Notatka z geografii, klasa 7
12
Notatka z lekcji
23
Notatka bardzo skrócona, same najważniejsze rzeczy
216
Notatka z geografii z klasy 7 na podstawie podręcznika z nowej ery. Jest przejrzysta i estetyczna
42
usługi
TRANSPORT SAMOCHODOWY Obejmuje przewozy: • samochodami osobowymi i ciężarowymi, • autobusami, trolejbusami. RODZAJE TRANSPORTU Transport samochodowy wymaga rozwiniętej sieci dróg kołowych. Najgęstsza sieć dróg kołowych występuje na obszarach o dużej gęstości zaludnienia, np.: w Europie Zachodniej i Środkowej, w Indiach. Rozbudowa sieci dróg kołowych jest: • prostsza na obszarach, gdzie przeważają niziny, trudniejsza w górach, ponieważ trzeba budować wiadukty i tunele. Autostrady- ważny element sieci drogowej: zwiększają płynność przejazdów, • umożliwiają samochodom ciężarowym omijanie miast. . 40% Gęstość sieci drogowej na świecie 80 80 Gęstość utwardzonych dróg kołowych poniżej 10 25,1-50 10-25 50,1-100 brak danych 40* 100,1-200 powyżej 200 km/100 km² • duża dostępność, ● ● ● ● ZALETY ● możliwość dostarczania towarów ,,od drzwi do drzwi", niskie koszty na krótkich i średnich dystansach. WADY emisja zanieczyszczeń do atmosfery, duże koszty budowy dróg, mała ładowność pojazdów. TRANSPORT KLOLEJOWY Odgrywa ważną rolę w przewozach: • towarów masowych, np. węgla, zbóż, na dalekich trasach, pasażerów, głównie w ruchu podmiejskim w obrębie aglomeracji. ● Najdłuższa sieć kolejowa - kraje o dużej powierzchni: Stany Zjedn.. Rosja, • Chiny, • Indie. 40% 40 .Rozwój transportu.kolejowego jest:. • prostszy na obszarach, gdzie przeważają niziny, trudniejszy w górach, gdzie trzeba użyć mocniejszych lokomotyw, budować wiadukty lub tunele. 60 80 Gęstość linii kolejowych poniżej 0,5 0,5-1,0 brak linii kolejowych 40 40% Gęstość linii kolejowych na świecie 80 000 Gęstość linii kolejowych poniżej 0,5 0,5-1,0 1,1-2,5 2,6-5,0 brak linii kolejowych 80° Gęstość linii kolejowych w Europie 1,1-2,5 2,6-5,0 80° 40* 5,1-7,5 powyżej 7,5 km/100 km² 40° 40° Najgęstsza sieć kolejowa - kraje w Europie: • Niemcy, Czechy, Belgia, Szwajcaria. 5,1-7,5 powyżej 7,5 km/100 km² ● • niskie koszty przewozu na średnich i długich dystansach, zmniejszanie korków na ● ● ZALETY drogach, krótki czas przejazdu pasażerów, duża ładowność pociągów. ● WADY brak możliwości dostarczania towarów „od drzwi do drzwi", duże koszty budowy sieci kolejowej, mała gęstość linii kolejowych → małe możliwości wyboru i zmiany...
TRANSPORT SAMOCHODOWY Obejmuje przewozy: • samochodami osobowymi i ciężarowymi, • autobusami, trolejbusami. RODZAJE TRANSPORTU Transport samochodowy wymaga rozwiniętej sieci dróg kołowych. Najgęstsza sieć dróg kołowych występuje na obszarach o dużej gęstości zaludnienia, np.: w Europie Zachodniej i Środkowej, w Indiach. Rozbudowa sieci dróg kołowych jest: • prostsza na obszarach, gdzie przeważają niziny, trudniejsza w górach, ponieważ trzeba budować wiadukty i tunele. Autostrady- ważny element sieci drogowej: zwiększają płynność przejazdów, • umożliwiają samochodom ciężarowym omijanie miast. . 40% Gęstość sieci drogowej na świecie 80 80 Gęstość utwardzonych dróg kołowych poniżej 10 25,1-50 10-25 50,1-100 brak danych 40* 100,1-200 powyżej 200 km/100 km² • duża dostępność, ● ● ● ● ZALETY ● możliwość dostarczania towarów ,,od drzwi do drzwi", niskie koszty na krótkich i średnich dystansach. WADY emisja zanieczyszczeń do atmosfery, duże koszty budowy dróg, mała ładowność pojazdów. TRANSPORT KLOLEJOWY Odgrywa ważną rolę w przewozach: • towarów masowych, np. węgla, zbóż, na dalekich trasach, pasażerów, głównie w ruchu podmiejskim w obrębie aglomeracji. ● Najdłuższa sieć kolejowa - kraje o dużej powierzchni: Stany Zjedn.. Rosja, • Chiny, • Indie. 40% 40 .Rozwój transportu.kolejowego jest:. • prostszy na obszarach, gdzie przeważają niziny, trudniejszy w górach, gdzie trzeba użyć mocniejszych lokomotyw, budować wiadukty lub tunele. 60 80 Gęstość linii kolejowych poniżej 0,5 0,5-1,0 brak linii kolejowych 40 40% Gęstość linii kolejowych na świecie 80 000 Gęstość linii kolejowych poniżej 0,5 0,5-1,0 1,1-2,5 2,6-5,0 brak linii kolejowych 80° Gęstość linii kolejowych w Europie 1,1-2,5 2,6-5,0 80° 40* 5,1-7,5 powyżej 7,5 km/100 km² 40° 40° Najgęstsza sieć kolejowa - kraje w Europie: • Niemcy, Czechy, Belgia, Szwajcaria. 5,1-7,5 powyżej 7,5 km/100 km² ● • niskie koszty przewozu na średnich i długich dystansach, zmniejszanie korków na ● ● ZALETY drogach, krótki czas przejazdu pasażerów, duża ładowność pociągów. ● WADY brak możliwości dostarczania towarów „od drzwi do drzwi", duże koszty budowy sieci kolejowej, mała gęstość linii kolejowych → małe możliwości wyboru i zmiany...
Użytkownik iOS
Filip, użytkownik iOS
Zuzia, użytkownik iOS
trasy. TRANSPORT MORSKI Najwięcej przewozi się ropy naftowej i jej produktów → najważniejsze szlaki morskie prowadzą z Zat. Perskiej do: ● Europy Zach., Azji Wsch., Ameryki Płn. Kanały morskie (np. Sueski, Panamski) skracają żeglugę. Warunki rozwoju transportu morskiego: dostęp do morza, porty morskie, bazy kontenerowe. ZALETY ● 40% 160 ● Główne szlaki morskie i największe porty morskie (2018 r.) 80 80 największa ładowność statków wśród środków transportu, niskie koszty przewozu. Rotterdam Hamburg Dubaj największe porty morskie główne szlaki morskie ● Ma największe znaczenie w handlu międzynarodowym (ok. 70% towarów na świecie). Dubaj Największe porty morskie są w: Azji Wsch., Azji Południowo- Wschodniej. 80° Singapur Szanghaj Shenzhen ● Hongkong 40° 80° porty morskie o przeładunku ponad 150 min ton WADY długi czas przewozu, wysokie koszty budowy portów, zależność od warunków pogodowych (sztormy). TRANSPORT WODNY ŚRÓDLĄDOWY To inaczej żegluga śródlądowa. Odbywa się po rzekach, jeziorach i kanałach śródlądowych. Jest wykorzystywany do przewozu: • ładunków o dużej objętości (masowych), np. piasku, węgla, pasażerów → promy, statki rzeczne, tramwaje wodne. ● w Ameryce Płn.: w dorzeczu ● Missisipi, na Wielkich Jeziorach, • na Rzece Św. Wawrzyńca; . ● UŁATWIAJĄ • rzeki o dużym przepływie, • małe wahania poziomu wód, kanały, które łączą systemy rzeczne.. ● Najważniejsze szlaki: w Europie: • w dorzeczu Renu ● (głównie Niemcy), • w dorzeczu Wołgi (Rosja); Rozwój transportu wodnego śródlądowego: ZALETY niskie koszty transportu, małe zagrożenie dla środowiska przyrodniczego, dobry do przewozu sypkich materiałów (np. piasku, węgla). w Chinach →w dorzeczu Jangcy. ● UTRUDNIAJĄ wodospady, okresowe spadki poziomu wody w rzekach WADY długi czas przewozu, konieczność regulacji rzek i budowy portów śródlądowych, zależność od stanu wody w rzekach. TRANSPORT LOTNICZY Wykorzystywany głównie do przewozu: pasażerów na długich dystansach, • towarów, które trzeba szybko dostarczyć, np. owoce morza, kwiaty, narządy do transplantacji. To najdroższy rodzaj transportu → duże koszty budowy lotnisk, wysoko opłacani pracownicy. Najlepiej rozwinięty jest: • w krajach o dużej powierzchni, np. w Stanach Zjedn., Rosji, • na terenach o małej gęstości zaludnienia, gdzie inne rodzaje transportu są słabo rozwinięte, np. na Syberii, w Australii. 40% Los Angeles 160° birtus G P?? 0% Największe porty lotnicze na świecie (2018 r.) 40° ZALETY 80° Chicago 80 Paryż największe jest szybki, ma daleki zasięg, Atlanta krótki czas przewozu, coraz niższe koszty przelotów. Największe lotniska znajdują się w: • Ameryce Płn., Azji. Londyn Amsterdam Paryż Dubaj ● 80° Pekin ● Tokio 160% 80° porty lotnicze, które obsłużyły WADY wysokie koszty eksploatacji, konieczność budowy skomplikowanej infrastruktury (np. lotnisk), rosnący negatywny wpływ na środowisko przyrodnicze, długotrwała odprawa pasażerów na lotniskach. TRANSPORT PRZEMYSŁOWY Polega na przesyłaniu na znaczne odległości: • towarów masowych, np. ropy naftowej, gazu, wody → za pomocą ropociągów, gazociągów, wodociągów, • energii elektrycznej →za pomocą sieci energetycznej. Najlepiej rozwinięty jest w krajach, gdzie wydobywa się dużo ropy naftowej i gazu ziemnego: • Stanach Zjedn., Rosji, • Kanadzie. ● • transport towarów i energii na skalę masową, niskie koszty przesyłu, ● ZALETY ● niezależność od warunków pogodowych. WADY • duże koszty budowy sieci przesyłowych, zagrożenie dla środowiska przyrodniczego w wypadku awarii rurociągów. ●