Transport morski i śródlądowy
Transport morski jest super! Można nim przewieźć prawie wszystko dzięki różnym rodzajom statków - są zbiornikowce do płynów, masowce do węgla i rud, oraz kontenerowce do prawie wszystkiego innego. Możesz też płynąć promem, który jest wygodny na krótszych trasach.
Największą zaletą międzynarodowego transportu morskiego jest jego duża ładowność i niski koszt. Statki mogą przewozić ogromne ilości towarów na duże odległości między kontynentami. Trzeba jednak pamiętać o wadach - transport morski jest powolny i zależy od pogody.
Do wad transportu morskiego należy też konieczność przeładunku w specjalnych portach oraz ryzyko zanieczyszczenia wód w przypadku katastrof. Wycieki ropy czy chemikaliów mogą być katastrofalne dla środowiska morskiego.
Ciekawostka: Kraje tzw. "taniej bandery" jak Panama czy Liberia oferują armatorom niskie podatki i mniej surowe przepisy, dlatego wiele statków pływa pod ich flagami.
Największe porty morskie na świecie znajdują się głównie w Chinach - Szanghaj, Ningbo, Hongkong i Shenzhen prowadzą w rankingu. W Europie największym portem jest Rotterdam w Holandii. Przez te porty przechodzą miliony kontenerów rocznie.
Żegluga śródlądowa to transport po rzekach i jeziorach. Jest tania i przyjazna dla środowiska. Jedna barka może zastąpić nawet 500 ciężarówek! Główne szlaki żeglugi śródlądowej to system Wielkich Jezior w Ameryce Północnej, rzeki Missisipi, Ren w Europie oraz wielkie rzeki Azji jak Wołga czy Jangcy.