Transport morski i żegluga śródlądowa
Transport morski jest absolutnym liderem w światowym handlu! Ponad 70% wszystkich towarów na świecie przewozi się statkami. Dlaczego? Bo międzynarodowy transport morski umożliwia przewóz praktycznie każdego rodzaju ładunku dzięki specjalnym statkom: zbiornikowcom, masowcom (do przewozu rud metali czy węgla) i kontenerowcom.
Największą zaletą transportu morskiego jest jego ogromna ładowność i niski koszt. Statek może przewieźć tysiące ton towaru jednocześnie! Dodatkowo ma międzykontynentalny zasięg, co oznacza, że możemy wysłać towar praktycznie w każde miejsce na świecie. Na krótszych trasach popularne są też promy - wygodny sposób transportu zarówno dla ludzi jak i towarów.
Transport morski - wady i zalety to ważny temat przy planowaniu logistyki. Główne minusy to konieczność przeładunków w specjalnych portach, długi czas transportu oraz zależność od warunków pogodowych. Dodatkowo awarie mogą powodować poważne zanieczyszczenie wód, co jest dużym zagrożeniem dla środowiska.
Ciekawostka: Czy wiesz, że istnieją tzw. "kraje taniej bandery" jak Panama czy Liberia? Rejestracja statków w tych krajach oznacza niższe podatki, mniejsze wymagania techniczne i niższe standardy pracy dla załogi.
Największe porty morskie na świecie znajdują się głównie w Chinach - to Szanghaj, Ningbo, Hongkong i Shenzen. W Europie najważniejszym jest Rotterdam w Holandii. Główne szlaki żeglugi to trasy północnoatlantyckie (Europa-USA), pacyficzne (Ameryka-Azja-Australia) oraz dalekowschodnie (Europa-Azja).
Żegluga śródlądowa to transport po rzekach i jeziorach. Jest tania, ekologiczna i bardzo wydajna - jedna barka może zastąpić nawet 500 ciężarówek! W Polsce żegluga śródlądowa nie jest zbyt rozwinięta, ale na świecie istnieją potężne systemy transportowe oparte na rzekach, jak system Wielkich Jezior w Ameryce Północnej czy sieć rzek i kanałów w Europie Zachodniej z Renem jako główną arterią.