Przedmioty

Przedmioty

Spółka

usługi

38

Udostępnij

Zapisz

Pobierz


USŁUGI - dział gospodarki narodowej, w którym nie wytwarza się dóbr materialnych - świadczenia osób/firm
na rzecz drugich osób/firm
# przedm

Zarejestruj się

Zarejestruj się, aby uzyskać nieograniczony dostęp do tysięcy notatek. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Dołącz do milionów studentów

Popraw swoje oceny

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

USŁUGI - dział gospodarki narodowej, w którym nie wytwarza się dóbr materialnych - świadczenia osób/firm
na rzecz drugich osób/firm
# przedm

Zarejestruj się

Zarejestruj się, aby uzyskać nieograniczony dostęp do tysięcy notatek. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Dołącz do milionów studentów

Popraw swoje oceny

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

USŁUGI - dział gospodarki narodowej, w którym nie wytwarza się dóbr materialnych - świadczenia osób/firm
na rzecz drugich osób/firm
# przedm

Zarejestruj się

Zarejestruj się, aby uzyskać nieograniczony dostęp do tysięcy notatek. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Dołącz do milionów studentów

Popraw swoje oceny

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

USŁUGI - dział gospodarki narodowej, w którym nie wytwarza się dóbr materialnych - świadczenia osób/firm
na rzecz drugich osób/firm
# przedm

Zarejestruj się

Zarejestruj się, aby uzyskać nieograniczony dostęp do tysięcy notatek. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Dołącz do milionów studentów

Popraw swoje oceny

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

USŁUGI - dział gospodarki narodowej, w którym nie wytwarza się dóbr materialnych - świadczenia osób/firm
na rzecz drugich osób/firm
# przedm

Zarejestruj się

Zarejestruj się, aby uzyskać nieograniczony dostęp do tysięcy notatek. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Dołącz do milionów studentów

Popraw swoje oceny

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

USŁUGI - dział gospodarki narodowej, w którym nie wytwarza się dóbr materialnych - świadczenia osób/firm
na rzecz drugich osób/firm
# przedm

Zarejestruj się

Zarejestruj się, aby uzyskać nieograniczony dostęp do tysięcy notatek. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Dołącz do milionów studentów

Popraw swoje oceny

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

USŁUGI - dział gospodarki narodowej, w którym nie wytwarza się dóbr materialnych - świadczenia osób/firm
na rzecz drugich osób/firm
# przedm

Zarejestruj się

Zarejestruj się, aby uzyskać nieograniczony dostęp do tysięcy notatek. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Dołącz do milionów studentów

Popraw swoje oceny

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

USŁUGI - dział gospodarki narodowej, w którym nie wytwarza się dóbr materialnych - świadczenia osób/firm na rzecz drugich osób/firm # przedmiot wymiany między ludźmi, którego nie można upuścić sobie na nogi kraje przedindustrialne (10-20%) - usługi podstawowe kraje industrialne (20-60%) - pojawiają się nowe potrzeby kraje postindustrialne (pow.70%). przemysł 20-30%, rolnictwo poniżej 10% Przyczyny rozwoju usług: - wzrost zamożności społeczeństwa turystyka, gastronomia, kultura,wzrost mobilności - budowanie społeczeństwa opartego na wiedzy → edukacja - wzrost dbałości o stan zdrowia → usługi medyczne, sportowe, turystyczne - rozwój telekomunikacji → e-usługi - wzrost wolnego czasu (skracanie liczby godzin pracy, wydłużanie urlopów i dni świątecznych, ,,długie weekendy", wcześniejsze emerytury) → turystyczne, kulturalne, sportowe - złożoność przepisów prawnych usługi prawne, finansowe, ubezpieczeniowe KOMUNIKACJA - transport + łączność - przenoszenie ładunków, ludzi i informacji za pomocą środków lokomocji i urządzeń przesyłowych TRANSPORT - przemieszczanie ludzi, ładunków i przesyłanie energii Udział transportu w tworzeniu PKB (średnio 6%) wzrasta wraz z ilością produkowanych towarów - zespół różnego rodzaju dróg (samochodowych, kolejowych, wodnych...) na określonym obszarze - miejsca krzyżowania się dróg sieć transportowa węzły transportowe połączenia transportowe niezmechanizowany - odcinki dróg między węzłami - juczny, kolejowy - gęstość szlaków transportowych + niewielkie zanieczyszczenie środowiska + masowość, ładowność + niskie koszty przewozu (wzrost opłacalności wraz z odległością) + kolej podmiejska / metro- dużo i szybko spadek znaczenia transportu kolejowego na rzecz samochodowego jako wygodniejszego KWR - wzrost znaczenia pasażerskiego (szybka kolej) - efekt walki o...

Nie ma nic odpowiedniego? Sprawdź inne przedmioty.

Knowunity jest aplikacją edukacyjną #1 w pięciu krajach europejskich

Knowunity jest aplikacją edukacyjną #1 w pięciu krajach europejskich

Knowunity zostało wyróżnione przez Apple i widnieje się na szczycie listy w sklepie z aplikacjami w kategorii edukacja w takich krajach jak Polska, Niemcy, Włochy, Francje, Szwajcaria i Wielka Brytania. Dołącz do Knowunity już dziś i pomóż milionom uczniów na całym świecie.

Ranked #1 Education App

Pobierz z

Google Play

Pobierz z

App Store

Nadal nie jesteś pewien? Zobacz, co mówią inni uczniowie...

Użytkownik iOS

Tak bardzo kocham tę aplikację [...] Polecam Knowunity każdemu!!! Moje oceny poprawiły się dzięki tej aplikacji :D

Filip, użytkownik iOS

Aplikacja jest bardzo prosta i dobrze zaprojektowana. Do tej pory zawsze znajdowałam wszystko, czego szukałam :D

Zuzia, użytkownik iOS

Uwielbiam tę aplikację ❤️ właściwie używam jej za każdym razem, gdy się uczę.

Alternatywny zapis:

klienta Japonia - kolej najważniejszym przewoźnikiem w ruchu pasażerskim + ,,od drzwi do drzwi" + szybki + łatwo dostępny - zaprzęgowy - długość ,,nitki" na 100km² - nie jest ,,od drzwi do drzwi" - konieczność wspomagania przez inne rodzaje transportu przeładunek TGV - Francja, ICE - Niemcy, AVE - Hiszpania, Pendolino - Włochy, EUROSTAR - pod kanałem La Manche, Shinkansen - Japonia najdłuższa linia ponad 9tys.km - Moskwa - Władywostok (wschodni odcinek to BAM) - TRANSSYBERYJSKA największa długość linii kolejowej - Rosja, Kanada, USA, / największa gęstość - Czechy, Belgia, Niemcy samochodowy + różnorodność przewożonych towarów + opłacalny na krótkich odcinkach - długi czas transportu (pociągi towarowe przepuszczają pasażerskie) - droga infrastruktura kolejowa - uzależniony od rozkładu jazdy - różna szerokość torów - niebezpieczny - mała ładowność drogi - droga infrastruktura - hałas - korki / brak miejsc parkingowych - degradacja środowiska głównie powietrza USA 35% wszystkich samochodów świata / Belgia, Japonia - duża gęstość dróg morski ponad 70% ładunków handlu światowego + możliwość przewozu każdego ładunku - zróżnicowanie statków - zbiornikowce, masowce (rudy metali, węgiel), kontenerowce + duża ładowność / masowość przewozu + tani + duży zasięg (międzykontynentalny) + promy - wygodny, dużo na krótkich odcinkach - konieczne przeładunki w wyspecjalizowanych portach (Ras Tanura, Arabia Saud, - ropa, Newcastle, Australia - węgiel, Rosario, Argentyna - zboża, większość portów - uniwersalne) - długi czas transportu - uzależniony od pogody - sztormy, zamarzające porty - duże degradacja wód w przypadku katastrofy / wycieku (ropy / chemikaliów) główne szlaki żeglugi - północnoatlantycki - pacyficzny - dalekowschodni - Europa Zachodnia - Wsch. USA i Kanada - Ameryka Pn. - Australia - Azja Pd. Wsch i Wschodnia - Europa - Azja Pd.Wsch i Wschodnia. - południowoatlantycki - Europa - Ameryka Pd. największe porty: - Szanghaj (Chiny) - Singapur - Rotterdam (Holandia) - Guangzhou (Chiny) - Ningbo (Chiny) - Tjanjin (Chiny) - Qingdao (Chiny) - Qinhuangdao (Chiny) - Hongkong (Chiny) - Busan (Korea Pd.) - South Lousiana (USA) - Houston (USA) + tani + niewielkie zanieczyszczenie środowiska + wykorzystanie energii wody (transport w dół rzeki) + masowy / ładowny (jedna barka = 14-500 ciężarówek) + często jedyna droga transportu (obszary słabo rozwinięte / trudnodostępne) kraje taniej bandery - Panama, Liberia, Grecja, Cypr, Bermudy, Malta, Wyspy Bahama - niskie podatki i opłaty rejestracyjne - niewielkie wymagania odnośnie stanu technicznego - niskie standardy pracy żegluga kabotażowa - żegluga między portami tego samego kraju biała flota - pasażerska flota przy brzegach lub po rzekach i jeziorach (np. rejsy wycieczkowe) awanport - miasto portowe, na którego zapleczu jest większe miasto bez bezpośredniego dostępu do morza (Ateny - Pireus, Szczecin - Świnoujście) żegluga śródlądowa / transport śródlądowy - Shenzen (Chiny) - Dalian (Chiny) - powolny - wymaga regulacji rzek, budowy kanałów, śluz → ingerencja w środowisko naturalne - zależny od stanu wód w rzece, zlodzenia główne szlaki: - system wielkich jezior i rzeki Św. Wawrzyńca - system Missisipi z Missouri połączony z wielkimi jeziorami - system rzek i kanałów Europy Zachodniej, którego centralną osią jest Ren - systemy rzek: Wołga, Dunaj, Ob., Jenisej, Lena, Amur, Jangcy, Ganges, Amazonka, Parana lotniczy + szybki, wygodny + duży zasięg + stosunkowo bezpieczny (mniejsza wypadkowość) + niewielki wpływ na środowisko + bywa jedynym dostępnym rodzajem transportu dominujące trasy połączeń lotniczych: Europa - Ameryka Pn., Europa - Azja Pd.Wsch, w obrębie: USA, Azji Pd.Wsch., największe porty lotnicze świata: Atlanta Hartsfield-Jackson Pekin Londyn - Heathrow przesyłowy + masowość i ciągłość przesyłu + niski koszt transportu - wysoki koszt budowy maszyn oraz infrastruktury (lotniska, obsługa) - uciążliwość dla otoczenia (hałas) - drogi (transport ładunków jedynie o większej wartości 2% światowego handlu) - mało ładowny - zależność od warunków pogodowych - czas podróży dłuższy o dojazd na lotnisko i czas odprawy - przeciążenie istniejących portów lotniczych czarter - umowa na podstawie, której odbywa się przewóz ładunków bądź osób, cechująca się nieregularnością czy wręcz jednorazowością. Tokyo Haneda Chicago - O'Hare Los Angeles rurociągi / taśmociągi / sieć elektroenergetyczna + szybki + niezależny od warunków pogodowych + niska uciążliwość dla środowiska + transport woda - ląd bez konieczności przeładunku sieci przesyłowe sieci dystrybucyjne (napięcie 220-240V) naftociągi: - Enbridge (USA/Kanada) - Keystone (USA / Kanada) linie przesyłowe energetyczne: korytarze energetyczne - hurtowe ilości energii elektrycznej - Syberia - Pacyfik (Rosja / Chiny) - Przyjaźń (Rosja/ Niemcy) Paryż - Charles de Gaulle Dallas-Fort Worth Dżakarta - Soekarno-Hatta - Kinder Morgan Express (USA / Kanada) - Kazachstan - Chiny łączność - przekazywanie / przesyłanie informacji poczta prasa Dubaj - wysokie koszty budowy i utrzymania - transport w jednym kierunku - tylko jeden surowiec wysokie koszty kontroli, ochrony i napraw, ryzyko kradzieży - negatywny wpływ na krajobraz wraz z długością transportu wzrastają straty gazociągi: - West-East (Chiny) - Narodowy Gazociąg Zjednoczenia (Boliwia / Brazylia) - Jamał (Rosja / Europa Zachodnia) - Transsaharyjski (Nigeria / Algieria) - Trans Canada (Kanda) - Rockies Express (USA) - Nord Stream (Rosja/ Niemcy) telekomunikacja - telefonia przewodowa - traci na znaczeniu, dobrze rozwinięta w Europie Zachodniej dzięki gęstej sieci linii telefonicznych (powszechne wykorzystanie w zakładach pracy / urzędach), mało abonentów w Azji a znikoma ich liczba w Afryce - telefonia komórkowa - wyraźny wzrost abonentów (niski koszt) Afryka po Azji najszybciej rozwijającym się rynkiem - telekomunikacja komputerowa - Internet umożliwia dostęp do usług: - fora dyskusyjne i rozmowy tekstowe - komunikatory i telefonia internetowa - radio i telewizja internetowa, telekonferencje - gry online, sklepy, aukcje i giełda - bankowość elektroniczna szybki wzrost liczby internautów, przenoszenie się życia społecznego i gospodarczego do sieci + szybki dostęp / nieograniczona ilość informacji + łatwość wyszukiwania i przetwarzania informacji + globalny zasięg + działalność gospodarcza / kształcenie przez Internet + sterowanie urządzeń poprzez sieć informatyczną (sygnalizacja) + ułatwienie życia (zakupy) radiofonia i telewizja - dostarcza informacji i rozrywki Europa i Ameryka Pn., - zmniejsza się liczba odbiorców natomiast wzrost w Ameryce Łacińskiej i Azji . TURYSTYKA - (WTO przy ONZ)...ogół czynności osób, które podróżują i przebywają w celach wypoczynkowych, służbowych lub innych nie dłużej niż przez rok bez przerwy poza swoim codziennym otoczeniem z wyłączeniem wyjazdów, w których głównym celem jest działalność zarobkowa wynagradzana w odwiedzanej miejscowości." czynniki rozwoju turystyki: ● ● ● ● ● wzrost dochodów ludności wydłużenie czasu wolnego wydłużenie średniej długości trwania życia znaczne dochody bogatych emerytów dbałość społeczeństwa o wypoczynek, kondycję fizyczną, kontakt z przyrodą aktywny styl życia moda na zwiedzanie wzrost poziomu wykształcenia → pobudzenie aktywności poznawczej rozwój gospodarczy krajów globalizacja podział turystyki: → cele wyjazdów: ● . ● ● ● - zaburzenia w relacjach interpersonalnych pogłębianie samotności / zaburzenie w sferze uczuć i emocji utrata zainteresowania wszelkimi formami aktywności społecznej ● - zaniedbanie życia rodzinnego / nauki / pracy - uzależnienie - łatwość rozpowszechniania zakazanych treści ● bogata oferta - rozwój różnych usług turystycznych rozwój transportu → obniżenie czasu i kosztów podróży rozwój tanich linii lotniczych upowszechnienie usług internetowych stabilność polityczna w wielu rejonach świata integracja polityczna państw otwieranie granic, znoszenie wiz troska władz o bezpieczeństwo podróży intensywny tryb życia → konieczność wypoczynku wypoczynkowa poznawcza i krajoznawstwo - poznanie nowych miejsc kwalifikowana - aktywny wypoczynek wymagający specjalnego przygotowania zdrowotna kongresowa - konferencje, zjazdy pielgrzymkowa agroturystyka - pobyt w środowisku wiejskim handlowa - zakupy biznesowa alternatywna - poznanie kultury, tradycji mieszkańców sentymentalna - np. przyjazd do miejsc dzieciństwa → rodzaj środowiska: wiejska, miejska, górska, nadmorska... → organizacja wyjazdu: zorganizowana, indywidualna → czas wyjazdu: urlopowa, letnia, zimowa, świąteczna, weekendowa... → rodzaj zakwaterowania: hotelowa, kempingowa... → środek transportu: piesza, rowerowa, samochodowa, kolejowa, wodna walory turystyczne -przyrodnicze / antropogeniczne elementy środowiska geograficznego będące przedmiotem zainteresowania turysty # ,,coś, co sprawia, że chcemy tam pojechać" - wypoczynkowe: cisza/niski stopień urbanizacji, czyste środowisko przyrodnicze, mikroklimat - krajoznawcze: urozmaicona rzeźba terenu, szata roślinna, świat zwierząt, zabytki, muzea, miejsca kultu - specjalistyczne: góry - narciarstwo / wspinaczka, jeziora - wędkarstwo / żeglarstwo, jaskinie - speleologia - zagospodarowanie turystyczne: - infrastruktura: obiekty noclegowe, gastronomiczne, sportowe (baseny, korty), kulturowe (galerie), infrastruktura dla turystyki kwalifikowanej (wyciągi narciarskie, szlaki piesze / rowerowe, wypożyczalnie sprzętu, przystanie żeglarskie) - dostępność komunikacyjna: ilość i rodzaj dróg, częstotliwość połączeń, szlaki / trasy prowadzące do danego miejsca regiony turystyczne: Europa (55% światowej liczby turystów) Azja i Pacyfik (22%) - Chiny, Turcja, Malezja Tajlandia Ameryka (17%) - USA, Meksyk, Karaiby, Brazylia Afryka (6%) - Egipt, Tunezja, Maroko, RPA skutki rozwoju turystyki: + miejsca pracy + aktywizacja gospodarcza + rozwój gospodarczy krajów słabo rozwiniętych (Antigua 72% PKB, Bahamy 40%) + infrastruktura turystyczna + rozwój budownictwa, transportu, banków i innych usług + przełamywanie stereotypów, kształtowanie postawy tolerancji innych społeczności + otwarcie na odmienne sposoby życia - kraje z dominacją turystyki w gospodarce są wrażliwe na zmiany ruchu turystycznego wywołane zjawiskami przyrodniczymi (wybuch wulkanu, tsunami) czy społecznymi (terroryzm, wojny, strajki, epidemie) - w KSR dochody z turystyki w większości trafiają do międzyn. koncernów - niedogodności dla mieszkańców: tłok, wysokie ceny (towarów i nieruchomości), ograniczenia w rozwoju przemysłu - degradacja środowiska: niszczenie naturalnej roślinności, śmieci, hałas - budowa infrastruktury → zmiana krajobrazu, rzeźby, niszczenie roślinności, (karczowanie lasów pod szlaki narciarskie → wzrost erozji, osuwiska, lawiny) - komercjalizacja kultury, sztuki, rzemiosła - działania na pokaz - zanik lokalnych obyczajów - przejmowanie obcych wzorców kulturowych - konflikty - patologie - rozwój turystyki seksualnej ,,Turystyka jest jak ogień. Może zagrzać posiłek w kociołku, ale może też spalić twój dom" turystyka miękka (soft) - nowe doznania i doświadczenia zdobywane przez turystów przy pewnych ograniczeniach - wysiłek fizyczny poniesiony podczas zwiedzania turystyka twarda (hard) - ukierunkowana na zapewnienie turystom luksusu, wygody, szybkiego tempa zwiedzania, zaliczania nowych miejsc - działania często niezbyt przyjazne dla środowiska kraje monokultury turystycznej - (ponad 40% łącznych dochodów budżetowych) - małe wyspiarskie państwa na Morzu Karaibskim, Oceanie Indyjskim i Spokojnym UNESCO - lista światowego dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego OBRÓT MIĘDZYNARODOWY rozliczenia finansowe między państwami dotyczące: handel międzynarodowy - wymiana dóbr i usług eksport import reeksport - ponowny wywóz za granicę towarów, które wcześniej zostały importowane czynniki wpływające na rozwój / wielkość handlu: nierównomierne rozmieszczenie bogactw naturalnych zróżnicowanie rozmieszczenia głównych obszarów hodowli / upraw • odległość między partnerami handlowymi - REGUŁA BLISKOŚCI GEOGRAFICZNEJ - łatwość i szybkość wymiany, niskie koszty transportu, lepsza znajomość potrzeb ● poziom rozwoju gospodarczego specjalizacja gospodarcza państw - międzynarodowy podział pracy liczba ludności kraju → im większa tym większa wymiana towarów polityka ponadnarodowych korporacji (zmiana lokalizacji produkcji / inwestycji) dumping - sprzedaż poniżej kosztów produkcji, stosowany w celach zdobycia nowego ryku zbytu / wyeliminowania konkurencji, nieuczciwa konkurencja - zabroniony w wielu krajach • przynależność do ugrupowań gospodarczych (umowy i zobowiązania handlowe) WTO liberalizuje handel międzyn. transakcji kupna i sprzedaży towarów transakcji kupna i sprzedaży usług transferów kapitału • kondycja gospodarki światowej i poszczególnych państw (boom / recesja w gospodarce) ● uwarunkowania cenowe - KSR nie mają pieniędzy aby kupować towary produkowane przez KWR a produkują mało zaawansowane technologicznie towary, które nie znajdują nabywców kursy walut rozwój komunikacji ● ● uwarunkowania historyczne - przeszłość kolonialna → handel z dawnymi koloniami embargo - zakaz handlu określonymi towarami z danym krajem w celu wymuszenia postępowania z normami międzynarodowymi odrębne systemy polityczne (np. kraje socjalistyczne) • konflikty → zaprzestanie wymiany handlowej ● protekcjonizm państwowy: o cła o limity eksportowe / importowe (kontyngenty - ustalone limity importowe) o dotowanie eksportu - dopłaty do produkcji towarów eksportowych likwidacja ceł strefa wolnego handlu - grupa państw, która zlikwidowała cła na (wybrane) towary unia celna - brak ceł we wzajemnej wymianie, identyczne cła na zewnątrz manipulowanie kursem własnej waluty bariery pozataryfowe - np. blokujące normy jakościowe bilans handlowy = eksport - import e>i-saldo dodatnie / aktywne e<i - saldo ujemne / pasywne (nie musi świadczyć o złej kondycji gdyż nie obejmuje wszystkich dochodów i transakcji finansowych) e = i-saldo zerowe / zrównoważone produkty przetwórstwa przemysłowego stanowią 70% wartości obrotów wzrost roli KWR Chiny -największy eksporter towarów przemysłowych i największy importer surowców KWR eksport: towary wysoko przetworzone KSR eksport: surowce, art. rolne obrót usług: ● ● import: towary wysoko przetworzone, surowce, art. rolne import: towary wysoko przetworzone transportowe i spedycyjne (obsługa w portach, opłaty tranzytowe) telekomunikacyjne (poczta, Internet) turystyczne finansowe (e-faktoring, lesing) techniczne ubezpieczeniowe naukowo-badawcze (sprzedaż patentów, licencji, praw autorskich, technologii i innych dóbr intelektualnych) W wymianie usług dominują KWR i niektóre państwa azjatyckie kraje basenu M.Śródziemnego i Karaiby - usługi turystyczne Singapur, Szwajcaria - finansowo-bankowe przepływ kapitału: inwestycje bezpośrednie - filie koncernów, przejmowanie istniejących inwestycji / budowa nowych przedsiębiorstw (USA, UK, Niemcy, Japonia, Francja, Chiny) kredyty i odsetki od lokat bankowych różnice kursów walut ● ,,inwestycje portfelowe" - lokaty w zagraniczne papiery wartościowe (akcje / obligacje) renty, emerytury, składki, darowizny, przekazy giełdy papierów wartościowych: NY, Londyn, Amsterdam, Frankfurt, Paryż, Tokyo, Hongkong, Singapur giełdy towarowe: Chicago, Londyn, Tokyo, Szanghaj bilans płatniczy = całość rozliczeń finansowych z zagranicą bilans handlowy poszerzony o zestawienie wszelkich obrotów dewizowych i kapitałowych obrót międzynarodowy w KWR tworzy 20-30% PKB ceny wyrobów gotowych rosną natomiast ceny surowców i płodów rolnych nie zmieniają się bądź maleją KSR - wymiana międzynarodowa ma niewielki udział w tworzeniu PKB: niskie ceny surowców / płodów rolnych dominujące w eksporcie wysokie ceny towarów wysoko przetworzonych ● wzrost zadłużenia wzrost rabunkowej gospodarki rolnej / surowcowej (więcej większy zysk) powiększanie obszarów plantacji AUTARKIA-samowystarczalność gospodarcza oparta na wykorzystaniu własnych zasobów bez wymiany z zagranicą Albania → zacofanie gospodarcze, zubożenie społeczeństwa VAT - podatek od wartości dodanej - nakładany na wszystkie towary i usługi, płacony każdorazowo przez konsumenta przy ich zakupie akcyza - podatek od towarów ,,nie pierwszej potrzeby" / luksusowych

usługi

38

Udostępnij

Zapisz

Geografia

 

1/2

Notatka

USŁUGI - dział gospodarki narodowej, w którym nie wytwarza się dóbr materialnych - świadczenia osób/firm
na rzecz drugich osób/firm
# przedm
USŁUGI - dział gospodarki narodowej, w którym nie wytwarza się dóbr materialnych - świadczenia osób/firm
na rzecz drugich osób/firm
# przedm
USŁUGI - dział gospodarki narodowej, w którym nie wytwarza się dóbr materialnych - świadczenia osób/firm
na rzecz drugich osób/firm
# przedm
USŁUGI - dział gospodarki narodowej, w którym nie wytwarza się dóbr materialnych - świadczenia osób/firm
na rzecz drugich osób/firm
# przedm
USŁUGI - dział gospodarki narodowej, w którym nie wytwarza się dóbr materialnych - świadczenia osób/firm
na rzecz drugich osób/firm
# przedm

notatka

Podobne notatki

Know usługi thumbnail

29

usługi

notatki z działu o usługach rozszerzona geografia

Know Dział Usługi thumbnail

418

Dział Usługi

Notatka na podstawie Nowej Ery Oblicza geografii

Know Rozwój turystyki na świecie - Geografia klasa 2 poziom rozszerzony  thumbnail

20

Rozwój turystyki na świecie - Geografia klasa 2 poziom rozszerzony

Notatka z tematu Rozwój turystyki na świecie z 2 klasy z rozszerzenia

0

usługi - geografia

turystyka, regiony turystyczne

Know Rozwój turystyki na świecie  thumbnail

3

Rozwój turystyki na świecie

Notatka z turystyki/geografii

Know Rozwój turystyki na świecie - geografia rozszerzona kl. 2 dział usługi  thumbnail

7

Rozwój turystyki na świecie - geografia rozszerzona kl. 2 dział usługi

Notatka z geografii. Mam nadzieję, że pomogłam

USŁUGI - dział gospodarki narodowej, w którym nie wytwarza się dóbr materialnych - świadczenia osób/firm na rzecz drugich osób/firm # przedmiot wymiany między ludźmi, którego nie można upuścić sobie na nogi kraje przedindustrialne (10-20%) - usługi podstawowe kraje industrialne (20-60%) - pojawiają się nowe potrzeby kraje postindustrialne (pow.70%). przemysł 20-30%, rolnictwo poniżej 10% Przyczyny rozwoju usług: - wzrost zamożności społeczeństwa turystyka, gastronomia, kultura,wzrost mobilności - budowanie społeczeństwa opartego na wiedzy → edukacja - wzrost dbałości o stan zdrowia → usługi medyczne, sportowe, turystyczne - rozwój telekomunikacji → e-usługi - wzrost wolnego czasu (skracanie liczby godzin pracy, wydłużanie urlopów i dni świątecznych, ,,długie weekendy", wcześniejsze emerytury) → turystyczne, kulturalne, sportowe - złożoność przepisów prawnych usługi prawne, finansowe, ubezpieczeniowe KOMUNIKACJA - transport + łączność - przenoszenie ładunków, ludzi i informacji za pomocą środków lokomocji i urządzeń przesyłowych TRANSPORT - przemieszczanie ludzi, ładunków i przesyłanie energii Udział transportu w tworzeniu PKB (średnio 6%) wzrasta wraz z ilością produkowanych towarów - zespół różnego rodzaju dróg (samochodowych, kolejowych, wodnych...) na określonym obszarze - miejsca krzyżowania się dróg sieć transportowa węzły transportowe połączenia transportowe niezmechanizowany - odcinki dróg między węzłami - juczny, kolejowy - gęstość szlaków transportowych + niewielkie zanieczyszczenie środowiska + masowość, ładowność + niskie koszty przewozu (wzrost opłacalności wraz z odległością) + kolej podmiejska / metro- dużo i szybko spadek znaczenia transportu kolejowego na rzecz samochodowego jako wygodniejszego KWR - wzrost znaczenia pasażerskiego (szybka kolej) - efekt walki o...

USŁUGI - dział gospodarki narodowej, w którym nie wytwarza się dóbr materialnych - świadczenia osób/firm na rzecz drugich osób/firm # przedmiot wymiany między ludźmi, którego nie można upuścić sobie na nogi kraje przedindustrialne (10-20%) - usługi podstawowe kraje industrialne (20-60%) - pojawiają się nowe potrzeby kraje postindustrialne (pow.70%). przemysł 20-30%, rolnictwo poniżej 10% Przyczyny rozwoju usług: - wzrost zamożności społeczeństwa turystyka, gastronomia, kultura,wzrost mobilności - budowanie społeczeństwa opartego na wiedzy → edukacja - wzrost dbałości o stan zdrowia → usługi medyczne, sportowe, turystyczne - rozwój telekomunikacji → e-usługi - wzrost wolnego czasu (skracanie liczby godzin pracy, wydłużanie urlopów i dni świątecznych, ,,długie weekendy", wcześniejsze emerytury) → turystyczne, kulturalne, sportowe - złożoność przepisów prawnych usługi prawne, finansowe, ubezpieczeniowe KOMUNIKACJA - transport + łączność - przenoszenie ładunków, ludzi i informacji za pomocą środków lokomocji i urządzeń przesyłowych TRANSPORT - przemieszczanie ludzi, ładunków i przesyłanie energii Udział transportu w tworzeniu PKB (średnio 6%) wzrasta wraz z ilością produkowanych towarów - zespół różnego rodzaju dróg (samochodowych, kolejowych, wodnych...) na określonym obszarze - miejsca krzyżowania się dróg sieć transportowa węzły transportowe połączenia transportowe niezmechanizowany - odcinki dróg między węzłami - juczny, kolejowy - gęstość szlaków transportowych + niewielkie zanieczyszczenie środowiska + masowość, ładowność + niskie koszty przewozu (wzrost opłacalności wraz z odległością) + kolej podmiejska / metro- dużo i szybko spadek znaczenia transportu kolejowego na rzecz samochodowego jako wygodniejszego KWR - wzrost znaczenia pasażerskiego (szybka kolej) - efekt walki o...

Nie ma nic odpowiedniego? Sprawdź inne przedmioty.

Knowunity jest aplikacją edukacyjną #1 w pięciu krajach europejskich

Knowunity jest aplikacją edukacyjną #1 w pięciu krajach europejskich

Knowunity zostało wyróżnione przez Apple i widnieje się na szczycie listy w sklepie z aplikacjami w kategorii edukacja w takich krajach jak Polska, Niemcy, Włochy, Francje, Szwajcaria i Wielka Brytania. Dołącz do Knowunity już dziś i pomóż milionom uczniów na całym świecie.

Ranked #1 Education App

Pobierz z

Google Play

Pobierz z

App Store

Nadal nie jesteś pewien? Zobacz, co mówią inni uczniowie...

Użytkownik iOS

Tak bardzo kocham tę aplikację [...] Polecam Knowunity każdemu!!! Moje oceny poprawiły się dzięki tej aplikacji :D

Filip, użytkownik iOS

Aplikacja jest bardzo prosta i dobrze zaprojektowana. Do tej pory zawsze znajdowałam wszystko, czego szukałam :D

Zuzia, użytkownik iOS

Uwielbiam tę aplikację ❤️ właściwie używam jej za każdym razem, gdy się uczę.

Alternatywny zapis:

klienta Japonia - kolej najważniejszym przewoźnikiem w ruchu pasażerskim + ,,od drzwi do drzwi" + szybki + łatwo dostępny - zaprzęgowy - długość ,,nitki" na 100km² - nie jest ,,od drzwi do drzwi" - konieczność wspomagania przez inne rodzaje transportu przeładunek TGV - Francja, ICE - Niemcy, AVE - Hiszpania, Pendolino - Włochy, EUROSTAR - pod kanałem La Manche, Shinkansen - Japonia najdłuższa linia ponad 9tys.km - Moskwa - Władywostok (wschodni odcinek to BAM) - TRANSSYBERYJSKA największa długość linii kolejowej - Rosja, Kanada, USA, / największa gęstość - Czechy, Belgia, Niemcy samochodowy + różnorodność przewożonych towarów + opłacalny na krótkich odcinkach - długi czas transportu (pociągi towarowe przepuszczają pasażerskie) - droga infrastruktura kolejowa - uzależniony od rozkładu jazdy - różna szerokość torów - niebezpieczny - mała ładowność drogi - droga infrastruktura - hałas - korki / brak miejsc parkingowych - degradacja środowiska głównie powietrza USA 35% wszystkich samochodów świata / Belgia, Japonia - duża gęstość dróg morski ponad 70% ładunków handlu światowego + możliwość przewozu każdego ładunku - zróżnicowanie statków - zbiornikowce, masowce (rudy metali, węgiel), kontenerowce + duża ładowność / masowość przewozu + tani + duży zasięg (międzykontynentalny) + promy - wygodny, dużo na krótkich odcinkach - konieczne przeładunki w wyspecjalizowanych portach (Ras Tanura, Arabia Saud, - ropa, Newcastle, Australia - węgiel, Rosario, Argentyna - zboża, większość portów - uniwersalne) - długi czas transportu - uzależniony od pogody - sztormy, zamarzające porty - duże degradacja wód w przypadku katastrofy / wycieku (ropy / chemikaliów) główne szlaki żeglugi - północnoatlantycki - pacyficzny - dalekowschodni - Europa Zachodnia - Wsch. USA i Kanada - Ameryka Pn. - Australia - Azja Pd. Wsch i Wschodnia - Europa - Azja Pd.Wsch i Wschodnia. - południowoatlantycki - Europa - Ameryka Pd. największe porty: - Szanghaj (Chiny) - Singapur - Rotterdam (Holandia) - Guangzhou (Chiny) - Ningbo (Chiny) - Tjanjin (Chiny) - Qingdao (Chiny) - Qinhuangdao (Chiny) - Hongkong (Chiny) - Busan (Korea Pd.) - South Lousiana (USA) - Houston (USA) + tani + niewielkie zanieczyszczenie środowiska + wykorzystanie energii wody (transport w dół rzeki) + masowy / ładowny (jedna barka = 14-500 ciężarówek) + często jedyna droga transportu (obszary słabo rozwinięte / trudnodostępne) kraje taniej bandery - Panama, Liberia, Grecja, Cypr, Bermudy, Malta, Wyspy Bahama - niskie podatki i opłaty rejestracyjne - niewielkie wymagania odnośnie stanu technicznego - niskie standardy pracy żegluga kabotażowa - żegluga między portami tego samego kraju biała flota - pasażerska flota przy brzegach lub po rzekach i jeziorach (np. rejsy wycieczkowe) awanport - miasto portowe, na którego zapleczu jest większe miasto bez bezpośredniego dostępu do morza (Ateny - Pireus, Szczecin - Świnoujście) żegluga śródlądowa / transport śródlądowy - Shenzen (Chiny) - Dalian (Chiny) - powolny - wymaga regulacji rzek, budowy kanałów, śluz → ingerencja w środowisko naturalne - zależny od stanu wód w rzece, zlodzenia główne szlaki: - system wielkich jezior i rzeki Św. Wawrzyńca - system Missisipi z Missouri połączony z wielkimi jeziorami - system rzek i kanałów Europy Zachodniej, którego centralną osią jest Ren - systemy rzek: Wołga, Dunaj, Ob., Jenisej, Lena, Amur, Jangcy, Ganges, Amazonka, Parana lotniczy + szybki, wygodny + duży zasięg + stosunkowo bezpieczny (mniejsza wypadkowość) + niewielki wpływ na środowisko + bywa jedynym dostępnym rodzajem transportu dominujące trasy połączeń lotniczych: Europa - Ameryka Pn., Europa - Azja Pd.Wsch, w obrębie: USA, Azji Pd.Wsch., największe porty lotnicze świata: Atlanta Hartsfield-Jackson Pekin Londyn - Heathrow przesyłowy + masowość i ciągłość przesyłu + niski koszt transportu - wysoki koszt budowy maszyn oraz infrastruktury (lotniska, obsługa) - uciążliwość dla otoczenia (hałas) - drogi (transport ładunków jedynie o większej wartości 2% światowego handlu) - mało ładowny - zależność od warunków pogodowych - czas podróży dłuższy o dojazd na lotnisko i czas odprawy - przeciążenie istniejących portów lotniczych czarter - umowa na podstawie, której odbywa się przewóz ładunków bądź osób, cechująca się nieregularnością czy wręcz jednorazowością. Tokyo Haneda Chicago - O'Hare Los Angeles rurociągi / taśmociągi / sieć elektroenergetyczna + szybki + niezależny od warunków pogodowych + niska uciążliwość dla środowiska + transport woda - ląd bez konieczności przeładunku sieci przesyłowe sieci dystrybucyjne (napięcie 220-240V) naftociągi: - Enbridge (USA/Kanada) - Keystone (USA / Kanada) linie przesyłowe energetyczne: korytarze energetyczne - hurtowe ilości energii elektrycznej - Syberia - Pacyfik (Rosja / Chiny) - Przyjaźń (Rosja/ Niemcy) Paryż - Charles de Gaulle Dallas-Fort Worth Dżakarta - Soekarno-Hatta - Kinder Morgan Express (USA / Kanada) - Kazachstan - Chiny łączność - przekazywanie / przesyłanie informacji poczta prasa Dubaj - wysokie koszty budowy i utrzymania - transport w jednym kierunku - tylko jeden surowiec wysokie koszty kontroli, ochrony i napraw, ryzyko kradzieży - negatywny wpływ na krajobraz wraz z długością transportu wzrastają straty gazociągi: - West-East (Chiny) - Narodowy Gazociąg Zjednoczenia (Boliwia / Brazylia) - Jamał (Rosja / Europa Zachodnia) - Transsaharyjski (Nigeria / Algieria) - Trans Canada (Kanda) - Rockies Express (USA) - Nord Stream (Rosja/ Niemcy) telekomunikacja - telefonia przewodowa - traci na znaczeniu, dobrze rozwinięta w Europie Zachodniej dzięki gęstej sieci linii telefonicznych (powszechne wykorzystanie w zakładach pracy / urzędach), mało abonentów w Azji a znikoma ich liczba w Afryce - telefonia komórkowa - wyraźny wzrost abonentów (niski koszt) Afryka po Azji najszybciej rozwijającym się rynkiem - telekomunikacja komputerowa - Internet umożliwia dostęp do usług: - fora dyskusyjne i rozmowy tekstowe - komunikatory i telefonia internetowa - radio i telewizja internetowa, telekonferencje - gry online, sklepy, aukcje i giełda - bankowość elektroniczna szybki wzrost liczby internautów, przenoszenie się życia społecznego i gospodarczego do sieci + szybki dostęp / nieograniczona ilość informacji + łatwość wyszukiwania i przetwarzania informacji + globalny zasięg + działalność gospodarcza / kształcenie przez Internet + sterowanie urządzeń poprzez sieć informatyczną (sygnalizacja) + ułatwienie życia (zakupy) radiofonia i telewizja - dostarcza informacji i rozrywki Europa i Ameryka Pn., - zmniejsza się liczba odbiorców natomiast wzrost w Ameryce Łacińskiej i Azji . TURYSTYKA - (WTO przy ONZ)...ogół czynności osób, które podróżują i przebywają w celach wypoczynkowych, służbowych lub innych nie dłużej niż przez rok bez przerwy poza swoim codziennym otoczeniem z wyłączeniem wyjazdów, w których głównym celem jest działalność zarobkowa wynagradzana w odwiedzanej miejscowości." czynniki rozwoju turystyki: ● ● ● ● ● wzrost dochodów ludności wydłużenie czasu wolnego wydłużenie średniej długości trwania życia znaczne dochody bogatych emerytów dbałość społeczeństwa o wypoczynek, kondycję fizyczną, kontakt z przyrodą aktywny styl życia moda na zwiedzanie wzrost poziomu wykształcenia → pobudzenie aktywności poznawczej rozwój gospodarczy krajów globalizacja podział turystyki: → cele wyjazdów: ● . ● ● ● - zaburzenia w relacjach interpersonalnych pogłębianie samotności / zaburzenie w sferze uczuć i emocji utrata zainteresowania wszelkimi formami aktywności społecznej ● - zaniedbanie życia rodzinnego / nauki / pracy - uzależnienie - łatwość rozpowszechniania zakazanych treści ● bogata oferta - rozwój różnych usług turystycznych rozwój transportu → obniżenie czasu i kosztów podróży rozwój tanich linii lotniczych upowszechnienie usług internetowych stabilność polityczna w wielu rejonach świata integracja polityczna państw otwieranie granic, znoszenie wiz troska władz o bezpieczeństwo podróży intensywny tryb życia → konieczność wypoczynku wypoczynkowa poznawcza i krajoznawstwo - poznanie nowych miejsc kwalifikowana - aktywny wypoczynek wymagający specjalnego przygotowania zdrowotna kongresowa - konferencje, zjazdy pielgrzymkowa agroturystyka - pobyt w środowisku wiejskim handlowa - zakupy biznesowa alternatywna - poznanie kultury, tradycji mieszkańców sentymentalna - np. przyjazd do miejsc dzieciństwa → rodzaj środowiska: wiejska, miejska, górska, nadmorska... → organizacja wyjazdu: zorganizowana, indywidualna → czas wyjazdu: urlopowa, letnia, zimowa, świąteczna, weekendowa... → rodzaj zakwaterowania: hotelowa, kempingowa... → środek transportu: piesza, rowerowa, samochodowa, kolejowa, wodna walory turystyczne -przyrodnicze / antropogeniczne elementy środowiska geograficznego będące przedmiotem zainteresowania turysty # ,,coś, co sprawia, że chcemy tam pojechać" - wypoczynkowe: cisza/niski stopień urbanizacji, czyste środowisko przyrodnicze, mikroklimat - krajoznawcze: urozmaicona rzeźba terenu, szata roślinna, świat zwierząt, zabytki, muzea, miejsca kultu - specjalistyczne: góry - narciarstwo / wspinaczka, jeziora - wędkarstwo / żeglarstwo, jaskinie - speleologia - zagospodarowanie turystyczne: - infrastruktura: obiekty noclegowe, gastronomiczne, sportowe (baseny, korty), kulturowe (galerie), infrastruktura dla turystyki kwalifikowanej (wyciągi narciarskie, szlaki piesze / rowerowe, wypożyczalnie sprzętu, przystanie żeglarskie) - dostępność komunikacyjna: ilość i rodzaj dróg, częstotliwość połączeń, szlaki / trasy prowadzące do danego miejsca regiony turystyczne: Europa (55% światowej liczby turystów) Azja i Pacyfik (22%) - Chiny, Turcja, Malezja Tajlandia Ameryka (17%) - USA, Meksyk, Karaiby, Brazylia Afryka (6%) - Egipt, Tunezja, Maroko, RPA skutki rozwoju turystyki: + miejsca pracy + aktywizacja gospodarcza + rozwój gospodarczy krajów słabo rozwiniętych (Antigua 72% PKB, Bahamy 40%) + infrastruktura turystyczna + rozwój budownictwa, transportu, banków i innych usług + przełamywanie stereotypów, kształtowanie postawy tolerancji innych społeczności + otwarcie na odmienne sposoby życia - kraje z dominacją turystyki w gospodarce są wrażliwe na zmiany ruchu turystycznego wywołane zjawiskami przyrodniczymi (wybuch wulkanu, tsunami) czy społecznymi (terroryzm, wojny, strajki, epidemie) - w KSR dochody z turystyki w większości trafiają do międzyn. koncernów - niedogodności dla mieszkańców: tłok, wysokie ceny (towarów i nieruchomości), ograniczenia w rozwoju przemysłu - degradacja środowiska: niszczenie naturalnej roślinności, śmieci, hałas - budowa infrastruktury → zmiana krajobrazu, rzeźby, niszczenie roślinności, (karczowanie lasów pod szlaki narciarskie → wzrost erozji, osuwiska, lawiny) - komercjalizacja kultury, sztuki, rzemiosła - działania na pokaz - zanik lokalnych obyczajów - przejmowanie obcych wzorców kulturowych - konflikty - patologie - rozwój turystyki seksualnej ,,Turystyka jest jak ogień. Może zagrzać posiłek w kociołku, ale może też spalić twój dom" turystyka miękka (soft) - nowe doznania i doświadczenia zdobywane przez turystów przy pewnych ograniczeniach - wysiłek fizyczny poniesiony podczas zwiedzania turystyka twarda (hard) - ukierunkowana na zapewnienie turystom luksusu, wygody, szybkiego tempa zwiedzania, zaliczania nowych miejsc - działania często niezbyt przyjazne dla środowiska kraje monokultury turystycznej - (ponad 40% łącznych dochodów budżetowych) - małe wyspiarskie państwa na Morzu Karaibskim, Oceanie Indyjskim i Spokojnym UNESCO - lista światowego dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego OBRÓT MIĘDZYNARODOWY rozliczenia finansowe między państwami dotyczące: handel międzynarodowy - wymiana dóbr i usług eksport import reeksport - ponowny wywóz za granicę towarów, które wcześniej zostały importowane czynniki wpływające na rozwój / wielkość handlu: nierównomierne rozmieszczenie bogactw naturalnych zróżnicowanie rozmieszczenia głównych obszarów hodowli / upraw • odległość między partnerami handlowymi - REGUŁA BLISKOŚCI GEOGRAFICZNEJ - łatwość i szybkość wymiany, niskie koszty transportu, lepsza znajomość potrzeb ● poziom rozwoju gospodarczego specjalizacja gospodarcza państw - międzynarodowy podział pracy liczba ludności kraju → im większa tym większa wymiana towarów polityka ponadnarodowych korporacji (zmiana lokalizacji produkcji / inwestycji) dumping - sprzedaż poniżej kosztów produkcji, stosowany w celach zdobycia nowego ryku zbytu / wyeliminowania konkurencji, nieuczciwa konkurencja - zabroniony w wielu krajach • przynależność do ugrupowań gospodarczych (umowy i zobowiązania handlowe) WTO liberalizuje handel międzyn. transakcji kupna i sprzedaży towarów transakcji kupna i sprzedaży usług transferów kapitału • kondycja gospodarki światowej i poszczególnych państw (boom / recesja w gospodarce) ● uwarunkowania cenowe - KSR nie mają pieniędzy aby kupować towary produkowane przez KWR a produkują mało zaawansowane technologicznie towary, które nie znajdują nabywców kursy walut rozwój komunikacji ● ● uwarunkowania historyczne - przeszłość kolonialna → handel z dawnymi koloniami embargo - zakaz handlu określonymi towarami z danym krajem w celu wymuszenia postępowania z normami międzynarodowymi odrębne systemy polityczne (np. kraje socjalistyczne) • konflikty → zaprzestanie wymiany handlowej ● protekcjonizm państwowy: o cła o limity eksportowe / importowe (kontyngenty - ustalone limity importowe) o dotowanie eksportu - dopłaty do produkcji towarów eksportowych likwidacja ceł strefa wolnego handlu - grupa państw, która zlikwidowała cła na (wybrane) towary unia celna - brak ceł we wzajemnej wymianie, identyczne cła na zewnątrz manipulowanie kursem własnej waluty bariery pozataryfowe - np. blokujące normy jakościowe bilans handlowy = eksport - import e>i-saldo dodatnie / aktywne e<i - saldo ujemne / pasywne (nie musi świadczyć o złej kondycji gdyż nie obejmuje wszystkich dochodów i transakcji finansowych) e = i-saldo zerowe / zrównoważone produkty przetwórstwa przemysłowego stanowią 70% wartości obrotów wzrost roli KWR Chiny -największy eksporter towarów przemysłowych i największy importer surowców KWR eksport: towary wysoko przetworzone KSR eksport: surowce, art. rolne obrót usług: ● ● import: towary wysoko przetworzone, surowce, art. rolne import: towary wysoko przetworzone transportowe i spedycyjne (obsługa w portach, opłaty tranzytowe) telekomunikacyjne (poczta, Internet) turystyczne finansowe (e-faktoring, lesing) techniczne ubezpieczeniowe naukowo-badawcze (sprzedaż patentów, licencji, praw autorskich, technologii i innych dóbr intelektualnych) W wymianie usług dominują KWR i niektóre państwa azjatyckie kraje basenu M.Śródziemnego i Karaiby - usługi turystyczne Singapur, Szwajcaria - finansowo-bankowe przepływ kapitału: inwestycje bezpośrednie - filie koncernów, przejmowanie istniejących inwestycji / budowa nowych przedsiębiorstw (USA, UK, Niemcy, Japonia, Francja, Chiny) kredyty i odsetki od lokat bankowych różnice kursów walut ● ,,inwestycje portfelowe" - lokaty w zagraniczne papiery wartościowe (akcje / obligacje) renty, emerytury, składki, darowizny, przekazy giełdy papierów wartościowych: NY, Londyn, Amsterdam, Frankfurt, Paryż, Tokyo, Hongkong, Singapur giełdy towarowe: Chicago, Londyn, Tokyo, Szanghaj bilans płatniczy = całość rozliczeń finansowych z zagranicą bilans handlowy poszerzony o zestawienie wszelkich obrotów dewizowych i kapitałowych obrót międzynarodowy w KWR tworzy 20-30% PKB ceny wyrobów gotowych rosną natomiast ceny surowców i płodów rolnych nie zmieniają się bądź maleją KSR - wymiana międzynarodowa ma niewielki udział w tworzeniu PKB: niskie ceny surowców / płodów rolnych dominujące w eksporcie wysokie ceny towarów wysoko przetworzonych ● wzrost zadłużenia wzrost rabunkowej gospodarki rolnej / surowcowej (więcej większy zysk) powiększanie obszarów plantacji AUTARKIA-samowystarczalność gospodarcza oparta na wykorzystaniu własnych zasobów bez wymiany z zagranicą Albania → zacofanie gospodarcze, zubożenie społeczeństwa VAT - podatek od wartości dodanej - nakładany na wszystkie towary i usługi, płacony każdorazowo przez konsumenta przy ich zakupie akcyza - podatek od towarów ,,nie pierwszej potrzeby" / luksusowych