Nauka, oświata i ideologia szlachecka
W czasach baroku rozwój nauki w Polsce był słabszy niż w renesansie. Astronomowie zajmowali się badaniem nieba i opracowywaniem kalendarzy. W humanistyce pojawiły się nowe metody badania historii - zaczęto zbierać i wydawać źródła historyczne.
Ważnym dziełem był herbarz Kaspra Niesieckiego liczący ponad 5 tysięcy stron, który do dziś stanowi cenne źródło wiedzy o historii szlacheckich i magnackich rodów. Jednak równocześnie można było zaobserwować przejawy upadku szkolnictwa - malała liczba szkół podstawowych, a poziom nauczania w ośrodkach akademickich spadał.
Monopol na edukację przejął Kościół katolicki, głównie zakony jezuitów i pijarów. Najpopularniejszym typem szkół średnich były kolegia zakonne, w których uczyli się synowie elit. Innowiercy posyłali dzieci do gimnazjów protestanckich w Gdańsku czy Toruniu, a dziewczęta ze stanu szlacheckiego kształciły się w żeńskich pensjach prowadzonych przez zakony.
To ci się przyda! Sarmatyzm to nie tylko ideologia, ale również styl życia - wpływał na strój, obyczaje i wartości szlachty. Znajomość jego założeń pomaga zrozumieć wiele dzieł literackich i sztuk z tego okresu!
W XVII wieku w Polsce upowszechnił się mit sarmacki, dający początek sarmatyzmowi. Zgodnie z nim polska szlachta miała pochodzić od walecznych plemion Sarmatów z Europy Środkowej i Wschodniej. To miało uzasadniać jej wyższy status społeczny i odróżniać od chłopstwa. Mit ten jednoczył szlachtę polską, litewską i ruską wokół takich wartości jak patriotyzm, honor i męstwo.