Pobierz z
Google Play
Proste zwierzęta bezkręgowe
Metabolizm
Kręgowce zmiennocieplne
Chemiczne podstawy życia
Genetyka klasyczna
Układ pokarmowy
Komórka
Organizm człowieka jako funkcjonalna całość
Bakterie i wirusy. organizmy beztkankowe
Rozmnażanie i rozwój człowieka
Ekologia
Aparat ruchu
Genetyka molekularna
Genetyka
Układ wydalniczy
Pokaż wszystkie tematy
Systematyka związków nieorganicznych
Budowa atomu a układ okresowy pierwiastków chemicznych
Gazy i ich mieszaniny
Reakcje chemiczne w roztworach wodnych
Sole
Wodorotlenki a zasady
Efekty energetyczne i szybkość reakcji chemicznych
Węglowodory
Roztwory
Stechiometria
Pochodne węglowodorów
Układ okresowy pierwiastków chemicznych
Kwasy
Świat substancji
Reakcje utleniania-redukcji. elektrochemia
Pokaż wszystkie tematy
83
Udostępnij
Zapisz
Pobierz
● ● ● ● ● Barok ● Ramy czasowe: początek XVII w. - I poł. XVIII w. Nazwa epoki: barocco - perła o nieregularnym kształcie; nazwę można zinterpretować jako nieregularność, asymetria, dynamizm (próba uchwycenia emocji), kontrast, falistość lini Najważniejsze motywy i inspiracje: miłość dworska, żołnierski żywot, grzeszność i marność człowieka, śmierć i przemijanie, sceny biblijne, mitologiczne, historyczne, pejzaże i martwe natury, iluzjonizm,; celem sztuki było przede wszystkim budzenie emocji filozofia cooki KARTEZJUSZ: twórca racjonalizmu autor maksymy Myślę, więc jestem (łac. Cogito ergo sum) - jedynym pewnikiem jest istnienie osoby, która myśli, a cała reszta (świat) może być tylko iluzją stworzoną przez tą osobę wiedzę pewną można osiągnąć dzięki logice i rozumowi szukał odpowiedzi na pytanie, jakie są właściwości Boga, duszy i ciała PASCAL: autor powiedzenia Człowiek jest tylko trzciną, najwątlejszą w przyrodzie, ale trzciną myślącą - człowiek dzięki rozumowi pod względem intelektualnym przewyższa świat i inne stworzenia, a jednocześnie jest słabą, cienką i kruchą trzciną; mimo swojej mądrości, człowiek jako pojedyncza jednostka wobec całości świata jest tylko jego małą cząstką nieznaczącą wiele wiara nie jest sprzeczna z wiarą i rozumem, może stanowić narzędzie poznania świata i człowieka rozum nie umożliwia poznania siebie ani zrozumienia Boga inspiracje Księgą Roheleta rozważania nad sensem życia ludzkiego - nic nie ma absolutnej wartości, nic nie jest trwałe, nie potrafi w pełni uszczęśliwić; ani bogactwa, ani władza, sława, nawet mądrość nie czynią człowieka pewnym...
Użytkownik iOS
Filip, użytkownik iOS
Zuzia, użytkownik iOS
i zadowolonym żyjąc zgodnie z zasadami wiary, można zyskać życie wieczne lub niczego nie stracić (lepiej wierzyć w Boga i niczego nie stracić, niż nie wierzyć i zostać ukaranym) ,,vanitas vanitatum, et omnia vanitas", tzn. „marność nad marnościami i wszystko marność" przekonanie o tym, że człowiek jest marnością Kohelet mówi o zachłanności ludzi, marnotrawstwie, traceniu i omijaniu tego, co piękne, chęci korzystania z jak największych przyjemności człowiek poddany jest prawom przemijania i zapomnienia - powinniśmy czerpać z życia pełnymi garściami wszystko to, co sprawia nam radość pojęcia związane z epoką motyw vita brevis - motyw krótkości żywota (ars longa, vita brevis - sztuka długa, życie krótkie) koncept - orginalny, wyszukany, niespodziewany i zadziwiający pomysł; dążenie do nieustannego zadziwiania, szokowania i zaskakiwania; celem konceptu było zadziwienie odbiorcy poprzez ukazanie paradoksów otaczającej go rzeczywistości, a także odkrywanie nieoczywistej prawdy o świecie gradacja - uporządkowaniu słów lub wyrażeń w taki sposób, by opisywana przez nie intensywność nasilała się lub słabła kompozycja łańcuchowa - wyrażenie następne staje się rozwinięciem i przybliżeniem wyrażenia bezpośrednio go poprzedzającego paradoks - twierdzenie logiczne prowadzące do zaskakujących lub sprzecznych wniosków puenta - sformułowanie podkreślające sens wypowiedzi lub utworu literackiego umieszczone na końcu figura sumacji - polega na zebraniu wszystkich najważniejszych elementów wiersza, by poprzez pomysłowe ich połączenie wywołać nowy, zaskakujący efekt; występuje jako nagromadzenie na końcu utworu wyrazów, które pojawiły się wcześniej w wierszu antyteza - figura retoryczna polegająca na zestawieniu dwóch elementów znaczeniowo przeciwstawnych w jedną całość treściową dla uzyskania wyższej ekspresji (np. „jest czas rodzenia i czas umierania") anafora - celowe powtórzenie tego samego słowa lub zwrotu na początku kolejnych segmentów wypowiedzi epifora - powtórzenie tego samego słowa lub zwrotu na końcu kolejnych segmentów wypowiedzi personifikacje (uosobienia) - polega na metaforycznym przedstawianiu zwierząt i roślin, przedmiotów nieożywionych, zjawisk lub idei jako osób ludzkich oksymoron - zestawienie wyrazów o przeciwstawnych znaczeniach, np. żywy trup, gorący lód, sucha woda elipsa - opuszczenie elementu zdania oczywistego ze względu na kontekst wypowiedz paralelizm składniowy - stosowanie ciągów zdań o takiej samej lub podobnej budowie makaronizmy - wtrącenia obcojęzyczne do wypowiedzi w języku rodzimym gawęda - opowieśćsnuta przez gawędziarza, oparta na autentycznych wydarzeniach, ale koloryzowana (przesadzona, zmyślana), ma swobodną kompozycję, zawiera liczne dygresje, może nie respektować chronologicznej kolejności wydarzeń, charakteryzuje się obecnością elementów typowych dla mowy potocznej panteizm - światopogląd religijny utożsamiający boga (bóstwo) ze światem przyrody cechy świaropoglądu motywy przemijania i marności zaczerpnięte z Księgi Koheleta - metafizyczne niepokoje związane z kryzysem światopoglądu renesansowego i świadomością krótkości ludzkiego istnienia, marności w obliczu wieczności miłość cielesna ponad duchową dwa nurty: dworski i sarmacki kontrreformacja - odpowiedź na reformację sarmatyzm - ideologia polskiej szlachty, która swych przodków widziała w Sarmatach o szczególnym pochodzeni; fundamenty: ● ● - przekonanie o wartości demokracji szlacheckiej i związanych z nią swobód, poczucie wolności - wystawne życie i przepych- rozbudowane obrzędy pogrzebowe, uczty, kuligi, polowania przekonanie o własnej wartości i wyższości nad innymi narodami - patriotyzm i idea całowitego poświęcenia dla dobra ojczyzny - cechy Sarmaty: duma, waleczność, odwaga, męstwo, patriotyzm, wierność, gościnność, otwartość, religijność, szacunek dla prawa, hojność cechy szlachty polskiej: megalomania, ksenofobia, nacjonalizm, nietoleracja religijna, awanturnictwo, skłonność do ucztowania i alkoholu, samowola, brwaura
554 Obserwujących
83
Udostępnij
Zapisz
186
Wszystkie fragmenty na maturę z polskiego
371
Podstawowe informacje o Biblii i jej gatunkach. Zawiera link do quizleta Źródła - nowa era teraz matura repetytorium, wikipedia, klp.pl, wiedza własna
1304
Księga Rodzaju, Pieśń nad Pieśniami, Księga Hioba, Księga Koheleta, Księga Psalmów, Apokalipsa św. Jana
106
notatka z baroku
3
najważniejsze zagadnienia z baroku
130
Na podstawie ,,Sztuka Wyrazu - klasa 1 część 2" Sonet VI - John Donne Sonet IV, V - Mikołaj Sęp Szarzyński Marność, Krótkość żywota, Cnota grunt wszystkiemu - Daniel Naborowski motyw vanitas Martwa natura z bukietem i czaszką
● ● ● ● ● Barok ● Ramy czasowe: początek XVII w. - I poł. XVIII w. Nazwa epoki: barocco - perła o nieregularnym kształcie; nazwę można zinterpretować jako nieregularność, asymetria, dynamizm (próba uchwycenia emocji), kontrast, falistość lini Najważniejsze motywy i inspiracje: miłość dworska, żołnierski żywot, grzeszność i marność człowieka, śmierć i przemijanie, sceny biblijne, mitologiczne, historyczne, pejzaże i martwe natury, iluzjonizm,; celem sztuki było przede wszystkim budzenie emocji filozofia cooki KARTEZJUSZ: twórca racjonalizmu autor maksymy Myślę, więc jestem (łac. Cogito ergo sum) - jedynym pewnikiem jest istnienie osoby, która myśli, a cała reszta (świat) może być tylko iluzją stworzoną przez tą osobę wiedzę pewną można osiągnąć dzięki logice i rozumowi szukał odpowiedzi na pytanie, jakie są właściwości Boga, duszy i ciała PASCAL: autor powiedzenia Człowiek jest tylko trzciną, najwątlejszą w przyrodzie, ale trzciną myślącą - człowiek dzięki rozumowi pod względem intelektualnym przewyższa świat i inne stworzenia, a jednocześnie jest słabą, cienką i kruchą trzciną; mimo swojej mądrości, człowiek jako pojedyncza jednostka wobec całości świata jest tylko jego małą cząstką nieznaczącą wiele wiara nie jest sprzeczna z wiarą i rozumem, może stanowić narzędzie poznania świata i człowieka rozum nie umożliwia poznania siebie ani zrozumienia Boga inspiracje Księgą Roheleta rozważania nad sensem życia ludzkiego - nic nie ma absolutnej wartości, nic nie jest trwałe, nie potrafi w pełni uszczęśliwić; ani bogactwa, ani władza, sława, nawet mądrość nie czynią człowieka pewnym...
● ● ● ● ● Barok ● Ramy czasowe: początek XVII w. - I poł. XVIII w. Nazwa epoki: barocco - perła o nieregularnym kształcie; nazwę można zinterpretować jako nieregularność, asymetria, dynamizm (próba uchwycenia emocji), kontrast, falistość lini Najważniejsze motywy i inspiracje: miłość dworska, żołnierski żywot, grzeszność i marność człowieka, śmierć i przemijanie, sceny biblijne, mitologiczne, historyczne, pejzaże i martwe natury, iluzjonizm,; celem sztuki było przede wszystkim budzenie emocji filozofia cooki KARTEZJUSZ: twórca racjonalizmu autor maksymy Myślę, więc jestem (łac. Cogito ergo sum) - jedynym pewnikiem jest istnienie osoby, która myśli, a cała reszta (świat) może być tylko iluzją stworzoną przez tą osobę wiedzę pewną można osiągnąć dzięki logice i rozumowi szukał odpowiedzi na pytanie, jakie są właściwości Boga, duszy i ciała PASCAL: autor powiedzenia Człowiek jest tylko trzciną, najwątlejszą w przyrodzie, ale trzciną myślącą - człowiek dzięki rozumowi pod względem intelektualnym przewyższa świat i inne stworzenia, a jednocześnie jest słabą, cienką i kruchą trzciną; mimo swojej mądrości, człowiek jako pojedyncza jednostka wobec całości świata jest tylko jego małą cząstką nieznaczącą wiele wiara nie jest sprzeczna z wiarą i rozumem, może stanowić narzędzie poznania świata i człowieka rozum nie umożliwia poznania siebie ani zrozumienia Boga inspiracje Księgą Roheleta rozważania nad sensem życia ludzkiego - nic nie ma absolutnej wartości, nic nie jest trwałe, nie potrafi w pełni uszczęśliwić; ani bogactwa, ani władza, sława, nawet mądrość nie czynią człowieka pewnym...
Użytkownik iOS
Filip, użytkownik iOS
Zuzia, użytkownik iOS
i zadowolonym żyjąc zgodnie z zasadami wiary, można zyskać życie wieczne lub niczego nie stracić (lepiej wierzyć w Boga i niczego nie stracić, niż nie wierzyć i zostać ukaranym) ,,vanitas vanitatum, et omnia vanitas", tzn. „marność nad marnościami i wszystko marność" przekonanie o tym, że człowiek jest marnością Kohelet mówi o zachłanności ludzi, marnotrawstwie, traceniu i omijaniu tego, co piękne, chęci korzystania z jak największych przyjemności człowiek poddany jest prawom przemijania i zapomnienia - powinniśmy czerpać z życia pełnymi garściami wszystko to, co sprawia nam radość pojęcia związane z epoką motyw vita brevis - motyw krótkości żywota (ars longa, vita brevis - sztuka długa, życie krótkie) koncept - orginalny, wyszukany, niespodziewany i zadziwiający pomysł; dążenie do nieustannego zadziwiania, szokowania i zaskakiwania; celem konceptu było zadziwienie odbiorcy poprzez ukazanie paradoksów otaczającej go rzeczywistości, a także odkrywanie nieoczywistej prawdy o świecie gradacja - uporządkowaniu słów lub wyrażeń w taki sposób, by opisywana przez nie intensywność nasilała się lub słabła kompozycja łańcuchowa - wyrażenie następne staje się rozwinięciem i przybliżeniem wyrażenia bezpośrednio go poprzedzającego paradoks - twierdzenie logiczne prowadzące do zaskakujących lub sprzecznych wniosków puenta - sformułowanie podkreślające sens wypowiedzi lub utworu literackiego umieszczone na końcu figura sumacji - polega na zebraniu wszystkich najważniejszych elementów wiersza, by poprzez pomysłowe ich połączenie wywołać nowy, zaskakujący efekt; występuje jako nagromadzenie na końcu utworu wyrazów, które pojawiły się wcześniej w wierszu antyteza - figura retoryczna polegająca na zestawieniu dwóch elementów znaczeniowo przeciwstawnych w jedną całość treściową dla uzyskania wyższej ekspresji (np. „jest czas rodzenia i czas umierania") anafora - celowe powtórzenie tego samego słowa lub zwrotu na początku kolejnych segmentów wypowiedzi epifora - powtórzenie tego samego słowa lub zwrotu na końcu kolejnych segmentów wypowiedzi personifikacje (uosobienia) - polega na metaforycznym przedstawianiu zwierząt i roślin, przedmiotów nieożywionych, zjawisk lub idei jako osób ludzkich oksymoron - zestawienie wyrazów o przeciwstawnych znaczeniach, np. żywy trup, gorący lód, sucha woda elipsa - opuszczenie elementu zdania oczywistego ze względu na kontekst wypowiedz paralelizm składniowy - stosowanie ciągów zdań o takiej samej lub podobnej budowie makaronizmy - wtrącenia obcojęzyczne do wypowiedzi w języku rodzimym gawęda - opowieśćsnuta przez gawędziarza, oparta na autentycznych wydarzeniach, ale koloryzowana (przesadzona, zmyślana), ma swobodną kompozycję, zawiera liczne dygresje, może nie respektować chronologicznej kolejności wydarzeń, charakteryzuje się obecnością elementów typowych dla mowy potocznej panteizm - światopogląd religijny utożsamiający boga (bóstwo) ze światem przyrody cechy świaropoglądu motywy przemijania i marności zaczerpnięte z Księgi Koheleta - metafizyczne niepokoje związane z kryzysem światopoglądu renesansowego i świadomością krótkości ludzkiego istnienia, marności w obliczu wieczności miłość cielesna ponad duchową dwa nurty: dworski i sarmacki kontrreformacja - odpowiedź na reformację sarmatyzm - ideologia polskiej szlachty, która swych przodków widziała w Sarmatach o szczególnym pochodzeni; fundamenty: ● ● - przekonanie o wartości demokracji szlacheckiej i związanych z nią swobód, poczucie wolności - wystawne życie i przepych- rozbudowane obrzędy pogrzebowe, uczty, kuligi, polowania przekonanie o własnej wartości i wyższości nad innymi narodami - patriotyzm i idea całowitego poświęcenia dla dobra ojczyzny - cechy Sarmaty: duma, waleczność, odwaga, męstwo, patriotyzm, wierność, gościnność, otwartość, religijność, szacunek dla prawa, hojność cechy szlachty polskiej: megalomania, ksenofobia, nacjonalizm, nietoleracja religijna, awanturnictwo, skłonność do ucztowania i alkoholu, samowola, brwaura