Pobierz z
Google Play
Proste zwierzęta bezkręgowe
Metabolizm
Kręgowce zmiennocieplne
Chemiczne podstawy życia
Genetyka klasyczna
Układ pokarmowy
Komórka
Organizm człowieka jako funkcjonalna całość
Bakterie i wirusy. organizmy beztkankowe
Rozmnażanie i rozwój człowieka
Ekologia
Aparat ruchu
Genetyka molekularna
Genetyka
Układ wydalniczy
Pokaż wszystkie tematy
Systematyka związków nieorganicznych
Budowa atomu a układ okresowy pierwiastków chemicznych
Gazy i ich mieszaniny
Reakcje chemiczne w roztworach wodnych
Sole
Wodorotlenki a zasady
Efekty energetyczne i szybkość reakcji chemicznych
Węglowodory
Roztwory
Stechiometria
Pochodne węglowodorów
Układ okresowy pierwiastków chemicznych
Kwasy
Świat substancji
Reakcje utleniania-redukcji. elektrochemia
Pokaż wszystkie tematy
67
Udostępnij
Zapisz
Pobierz
Zarejestruj się
Dostęp do wszystkich materiałów
Dołącz do milionów studentów
Popraw swoje oceny
Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.
Zarejestruj się
Dostęp do wszystkich materiałów
Dołącz do milionów studentów
Popraw swoje oceny
Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.
Zarejestruj się
Dostęp do wszystkich materiałów
Dołącz do milionów studentów
Popraw swoje oceny
Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.
Zarejestruj się
Dostęp do wszystkich materiałów
Dołącz do milionów studentów
Popraw swoje oceny
Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.
HISTORIA JAKO NAUKA HISTORIA JAKO NAUKA 70 CZASACH HISTORYCZNYCH MÓNIMY OD MOMENTU POWSTANIA PISMA I PISANYCH SHIADECTW ŻYCIA LUDZI. →PREHISTORIA JEST POZNAWANA ZA POMOCĄ METOD ARCHEOLOGICZNYCH. CZASY PREHISTORYCZNE ZACZYNAJĄ SIĘ 2-2,5 min LAT TEMU, KIEDY CZŁONIEK POSŁUGINAL SIĘ KAMIENNY HI NARZĘDZIAMI. POCZĄTEK EPOKI HISTORYCZNEJ →> ROZWÓJ MIAST, POHSTANIE ORGANIZACJI SPOŁECZNYCH NIE WCZEŚNIEJ NIŻ W 2. POLONIE IV TYSIĄCLECIA P.N.E. ARCHEOLOGIA →→→NAUKA BADAJĄCA MATERIALNE POZOSTAŁOŚCI DZIAŁAL- NOŚCI LUDZKICH PRZODKÓW POD ZIEMIĄ HISTORIA → (gr. BADANIE, DOCHODZENIE DO WIEDZY, WIEDZA ZDOBYTA POPRZEZ BADANIE) ➜>> NAUKA ZAJMUJĄCA SIĘ BADANIEM I OPISEM LUDZKICH DZIAŁAŃ W PRZESZŁO- ŚCI, A TAKŻE WYTHORZONEJ PRZEZ CZŁOWIEKA KULTURY MATERIALNEJ ORAZ DUCHOWEJ. PO RAZ PIERWSZY SŁOWA HISTORIA" UŻYE W 450r. p.n.e. GRECKI UCZO- NY HERODOT Z HALIKARNASU OLA OKREŚLENIA SWOJEGO DZIEŁADZIEJE" KULTURA MATERIALNA np. BIŻUTERIA OGÓŁ MATERIALNYCH NYTHORÓN LUDZKICH THO- RZĄCYCH DOROBEK DANEJ SPOŁECZNOŚCI KULTURA DUCHONA → NIEMATERIALNE WYTHORY DANEJ SPOŁECZNOŚCI NP. JĘZYK, HIARA, OBYCZAJE. - (GR. HISTORIA - HISTORIA I GRAPHO - PISZĘ). HISTORIOGRAFIA. PIŚMIENNICTWO HISTORYCZNE, KTÓRE OBEJMUJE DZIEŁA POHSTAŁE PRZED WIE- KAMI, JAK I PRACE BĘDĄCE REZULTATEM BADAŃ WSPÓŁCZESNYCH HISTO- RYKÓN, HISTORIA HISTORIOGRAFIS силиши PODZIAŁ HISTORII WEDŁUG ->PRZEDMIOTU BADAN NP. MISTORIA POLITYCZNA, MUZYKI, IDEI -> BADANEGO OBSZARU NP. HISTORIA POWSZECHNA EUROPY, POLSKI NP. ŚREDNIOWIECZE, OKRES ROZBIORÓN ->OKRESU NAUKA ZAJMUJĄCA SIĘ DZIEJAMI PIS- MIENNICTHA HISTORYCZNEGO. PERIODY ZACJA DZIEJÓW PODZIAŁ CHRONOLOGICZNY NA EPOKI HISTORYCZNE LYSTAROŻYTNOŚĆ (POWSTANIE PIERWSZYCH CYWILIZACJI DO 476r.) L7 ŚREDNIOWIECZE (476r. DO 1492 r.) LNOHOŻYTNOŚĆ 11492r - XVIIIN. DEUGI WIEK XIX (1789 r. - 1918+). 17 KRÓTKI WIEK XX (1918+.-1989r.) 17 HOPÓŁCZESNOŚĆ (00 1989r.) CHRONOLOGIA W HISTORII دا CHRONOLOGIA...
Użytkownik iOS
Filip, użytkownik iOS
Zuzia, użytkownik iOS
→(GR. CHRONOS-CZAS LOGOS-NAUKA) шишим →PORZĄDKUJE NARRACJĘ HISTORYCZNĄ, UMOŻLIWIA DOSTRZEGANIE ZW- IĄZKÓW PRZYCZYNOHO SKUTKOWYCH ORAZ NADAJE ZNACZENIE POJE- DYŃCZYM ZDARZENIOM I CAŁYM PROCESON HISTORYCZNYM. →>>> DATONANIE -> DOMINUJE SPOSOB LICZENIA CZASU OD NARODZIN CHRYSTUSA HYZNANCY ISLAMU-HUZUŁMANIE ZA POCZĄTEK NOHEJ ERY PRZYJĘLI OPU- SZCZENIE HEKKI PRZEZ MAHOMETA W 622 r.n.e. ŻYDZI LICZĄ CZAS OD STWORZENIA SHIATA PRZEZ BOGA CZYLI 3761 lat. PRZED URODZENIEM CHRYSTUSA, RZYMIANIE > 453Y, P.N.E. CZYLI ZAŁOŻENIE RZYMU CZAS CYKLICZNY CZAS LINEARNY MATERIALNE NIEMATERIALNE ŹRÓDŁA HISTORYCZNE -> ZARÓWNO DLA EGIPCJAN, JAK I INNYCH STAROŻYTNYCH SPOLE CZEŃSTNACH ROLNICZ CZAS BIEGE CYKLICZNIE, HYDARZENIA POWTARZAŁY SIĘ: PO OKRESIE SIENU PRZY CHODZIE CZAS Z810- KULTURA GRECKA RU ITP. REALIZACJA W CZASIE BOSKICH PLANÓN HOBEC CZŁOWIEKA, NAJWAŻNIEJSZE WYDARZENIA NIE MIAŁY SIĘ JUŻ WYDARZYĆ. M.IN. JUDAIZM CHRZEŚCIJAŃSTNO BEZPOŚREDNIE ŹRÓDŁA ADRESONANE POSREDNIE →ŹRÓDŁA PISANE-OPISONE (ROCZNIKI, KRONIKI) NORMATYNNE PISANE (KONSTYTUCJĘ PRAWA) NIEPISANE (NARZĘDZIA, BROŃ, ODZIEŻ) (M.IN. LEGENDY, OBYCZAJE, TAŃCE, PIEŚNI) KRONIKI SŁAWIĄCE MONARCHE, INSKRYPCJE NAGROBNE ŹRÓDŁA MIEADRESONANE -> KSIĘGI HELDUNKOWE, SPISY LUDNOŚCI ZAWIERAJĄCE INFORMACJE MOŻLINE DO UZYSKANIA BEZ POŚREDNICTWA NARRATORA ND. BUDOWLE, NARZĘDZIA, BROŃ →MONIĄ O PRZESZŁOŚCI POPRZEZ INFORMATORA NP. KRONIKI PAMIĘTNIKI, KORESPONDEGJE. PROBLEMEM REKONSTRUKCJI PRZESZŁOŚCI MOŻE BYĆ MAŁA ILOŚĆ I NIEDOSTATECZNA ROZ- NORODNOŚĆ ŹRÓDEŁ HISTORYCZNYCH. (NPH) NAUKI POMOCNICZE ZESPÓŁ DYSCYPLIN, KTÓRE MAJĄ FUNDAMENTALNE ZNA. CZENIE W PRACY ZE ŹRÓDŁANI HISTORYCZNYMI. KRYTYCZNA ANALIZA ŹRÓDEŁ KRYTYCZNA ANALIZA ZEWNĘTRZNA DOTYCZY STRONY MATERIALNE- JIMA NA CELU USTALENIE AUTENTYCZNOŚCI ŹRÓDŁA. ANALIZA MATERIALV, USTALENIE AUTEN- TYCZNOŚCI. KRYTYKA WEWNĘTRZNA -> ANALIZUJE STOPIEŃ WIARYGODNOŚCI ZRÓDEA, BA- DAJĄC ZGODNOŚĆ ZAWARTYCH W NIM INFORMACJI Z INNYMI ŹRÓDEAMI LUB ISTNIEJĄ- CA NIEDZĄ NAUKOWĄ. ->HISTORYK MUSI ZNAĆ AKTUALNY STAN BADAN HISTORYCZNYCH, ZAPOZNAĆ SIĘ Z ગ SYLHETKAMI AUTORA I ADRESATA, ICH ZWIĄZKAMI Z OPISYWANYMI WYDARZENIA- MI, CELEM PONSTANIA ZRODEA. HISTORYK MUSI ODZIELIĆ FAKTY OD OPINII.
67
Udostępnij
Zapisz
Sylwia Wrona
31 Obserwujących
Czasy historyczne
31 Obserwujących
0
0
77
notatka na podstawie podręcznika z wydawnictwa WSiP zakres podstawowy
0
0
9
rodzaje źródeł i nauki pomocnicze historii
HISTORIA JAKO NAUKA HISTORIA JAKO NAUKA 70 CZASACH HISTORYCZNYCH MÓNIMY OD MOMENTU POWSTANIA PISMA I PISANYCH SHIADECTW ŻYCIA LUDZI. →PREHISTORIA JEST POZNAWANA ZA POMOCĄ METOD ARCHEOLOGICZNYCH. CZASY PREHISTORYCZNE ZACZYNAJĄ SIĘ 2-2,5 min LAT TEMU, KIEDY CZŁONIEK POSŁUGINAL SIĘ KAMIENNY HI NARZĘDZIAMI. POCZĄTEK EPOKI HISTORYCZNEJ →> ROZWÓJ MIAST, POHSTANIE ORGANIZACJI SPOŁECZNYCH NIE WCZEŚNIEJ NIŻ W 2. POLONIE IV TYSIĄCLECIA P.N.E. ARCHEOLOGIA →→→NAUKA BADAJĄCA MATERIALNE POZOSTAŁOŚCI DZIAŁAL- NOŚCI LUDZKICH PRZODKÓW POD ZIEMIĄ HISTORIA → (gr. BADANIE, DOCHODZENIE DO WIEDZY, WIEDZA ZDOBYTA POPRZEZ BADANIE) ➜>> NAUKA ZAJMUJĄCA SIĘ BADANIEM I OPISEM LUDZKICH DZIAŁAŃ W PRZESZŁO- ŚCI, A TAKŻE WYTHORZONEJ PRZEZ CZŁOWIEKA KULTURY MATERIALNEJ ORAZ DUCHOWEJ. PO RAZ PIERWSZY SŁOWA HISTORIA" UŻYE W 450r. p.n.e. GRECKI UCZO- NY HERODOT Z HALIKARNASU OLA OKREŚLENIA SWOJEGO DZIEŁADZIEJE" KULTURA MATERIALNA np. BIŻUTERIA OGÓŁ MATERIALNYCH NYTHORÓN LUDZKICH THO- RZĄCYCH DOROBEK DANEJ SPOŁECZNOŚCI KULTURA DUCHONA → NIEMATERIALNE WYTHORY DANEJ SPOŁECZNOŚCI NP. JĘZYK, HIARA, OBYCZAJE. - (GR. HISTORIA - HISTORIA I GRAPHO - PISZĘ). HISTORIOGRAFIA. PIŚMIENNICTWO HISTORYCZNE, KTÓRE OBEJMUJE DZIEŁA POHSTAŁE PRZED WIE- KAMI, JAK I PRACE BĘDĄCE REZULTATEM BADAŃ WSPÓŁCZESNYCH HISTO- RYKÓN, HISTORIA HISTORIOGRAFIS силиши PODZIAŁ HISTORII WEDŁUG ->PRZEDMIOTU BADAN NP. MISTORIA POLITYCZNA, MUZYKI, IDEI -> BADANEGO OBSZARU NP. HISTORIA POWSZECHNA EUROPY, POLSKI NP. ŚREDNIOWIECZE, OKRES ROZBIORÓN ->OKRESU NAUKA ZAJMUJĄCA SIĘ DZIEJAMI PIS- MIENNICTHA HISTORYCZNEGO. PERIODY ZACJA DZIEJÓW PODZIAŁ CHRONOLOGICZNY NA EPOKI HISTORYCZNE LYSTAROŻYTNOŚĆ (POWSTANIE PIERWSZYCH CYWILIZACJI DO 476r.) L7 ŚREDNIOWIECZE (476r. DO 1492 r.) LNOHOŻYTNOŚĆ 11492r - XVIIIN. DEUGI WIEK XIX (1789 r. - 1918+). 17 KRÓTKI WIEK XX (1918+.-1989r.) 17 HOPÓŁCZESNOŚĆ (00 1989r.) CHRONOLOGIA W HISTORII دا CHRONOLOGIA...
HISTORIA JAKO NAUKA HISTORIA JAKO NAUKA 70 CZASACH HISTORYCZNYCH MÓNIMY OD MOMENTU POWSTANIA PISMA I PISANYCH SHIADECTW ŻYCIA LUDZI. →PREHISTORIA JEST POZNAWANA ZA POMOCĄ METOD ARCHEOLOGICZNYCH. CZASY PREHISTORYCZNE ZACZYNAJĄ SIĘ 2-2,5 min LAT TEMU, KIEDY CZŁONIEK POSŁUGINAL SIĘ KAMIENNY HI NARZĘDZIAMI. POCZĄTEK EPOKI HISTORYCZNEJ →> ROZWÓJ MIAST, POHSTANIE ORGANIZACJI SPOŁECZNYCH NIE WCZEŚNIEJ NIŻ W 2. POLONIE IV TYSIĄCLECIA P.N.E. ARCHEOLOGIA →→→NAUKA BADAJĄCA MATERIALNE POZOSTAŁOŚCI DZIAŁAL- NOŚCI LUDZKICH PRZODKÓW POD ZIEMIĄ HISTORIA → (gr. BADANIE, DOCHODZENIE DO WIEDZY, WIEDZA ZDOBYTA POPRZEZ BADANIE) ➜>> NAUKA ZAJMUJĄCA SIĘ BADANIEM I OPISEM LUDZKICH DZIAŁAŃ W PRZESZŁO- ŚCI, A TAKŻE WYTHORZONEJ PRZEZ CZŁOWIEKA KULTURY MATERIALNEJ ORAZ DUCHOWEJ. PO RAZ PIERWSZY SŁOWA HISTORIA" UŻYE W 450r. p.n.e. GRECKI UCZO- NY HERODOT Z HALIKARNASU OLA OKREŚLENIA SWOJEGO DZIEŁADZIEJE" KULTURA MATERIALNA np. BIŻUTERIA OGÓŁ MATERIALNYCH NYTHORÓN LUDZKICH THO- RZĄCYCH DOROBEK DANEJ SPOŁECZNOŚCI KULTURA DUCHONA → NIEMATERIALNE WYTHORY DANEJ SPOŁECZNOŚCI NP. JĘZYK, HIARA, OBYCZAJE. - (GR. HISTORIA - HISTORIA I GRAPHO - PISZĘ). HISTORIOGRAFIA. PIŚMIENNICTWO HISTORYCZNE, KTÓRE OBEJMUJE DZIEŁA POHSTAŁE PRZED WIE- KAMI, JAK I PRACE BĘDĄCE REZULTATEM BADAŃ WSPÓŁCZESNYCH HISTO- RYKÓN, HISTORIA HISTORIOGRAFIS силиши PODZIAŁ HISTORII WEDŁUG ->PRZEDMIOTU BADAN NP. MISTORIA POLITYCZNA, MUZYKI, IDEI -> BADANEGO OBSZARU NP. HISTORIA POWSZECHNA EUROPY, POLSKI NP. ŚREDNIOWIECZE, OKRES ROZBIORÓN ->OKRESU NAUKA ZAJMUJĄCA SIĘ DZIEJAMI PIS- MIENNICTHA HISTORYCZNEGO. PERIODY ZACJA DZIEJÓW PODZIAŁ CHRONOLOGICZNY NA EPOKI HISTORYCZNE LYSTAROŻYTNOŚĆ (POWSTANIE PIERWSZYCH CYWILIZACJI DO 476r.) L7 ŚREDNIOWIECZE (476r. DO 1492 r.) LNOHOŻYTNOŚĆ 11492r - XVIIIN. DEUGI WIEK XIX (1789 r. - 1918+). 17 KRÓTKI WIEK XX (1918+.-1989r.) 17 HOPÓŁCZESNOŚĆ (00 1989r.) CHRONOLOGIA W HISTORII دا CHRONOLOGIA...
Użytkownik iOS
Filip, użytkownik iOS
Zuzia, użytkownik iOS
→(GR. CHRONOS-CZAS LOGOS-NAUKA) шишим →PORZĄDKUJE NARRACJĘ HISTORYCZNĄ, UMOŻLIWIA DOSTRZEGANIE ZW- IĄZKÓW PRZYCZYNOHO SKUTKOWYCH ORAZ NADAJE ZNACZENIE POJE- DYŃCZYM ZDARZENIOM I CAŁYM PROCESON HISTORYCZNYM. →>>> DATONANIE -> DOMINUJE SPOSOB LICZENIA CZASU OD NARODZIN CHRYSTUSA HYZNANCY ISLAMU-HUZUŁMANIE ZA POCZĄTEK NOHEJ ERY PRZYJĘLI OPU- SZCZENIE HEKKI PRZEZ MAHOMETA W 622 r.n.e. ŻYDZI LICZĄ CZAS OD STWORZENIA SHIATA PRZEZ BOGA CZYLI 3761 lat. PRZED URODZENIEM CHRYSTUSA, RZYMIANIE > 453Y, P.N.E. CZYLI ZAŁOŻENIE RZYMU CZAS CYKLICZNY CZAS LINEARNY MATERIALNE NIEMATERIALNE ŹRÓDŁA HISTORYCZNE -> ZARÓWNO DLA EGIPCJAN, JAK I INNYCH STAROŻYTNYCH SPOLE CZEŃSTNACH ROLNICZ CZAS BIEGE CYKLICZNIE, HYDARZENIA POWTARZAŁY SIĘ: PO OKRESIE SIENU PRZY CHODZIE CZAS Z810- KULTURA GRECKA RU ITP. REALIZACJA W CZASIE BOSKICH PLANÓN HOBEC CZŁOWIEKA, NAJWAŻNIEJSZE WYDARZENIA NIE MIAŁY SIĘ JUŻ WYDARZYĆ. M.IN. JUDAIZM CHRZEŚCIJAŃSTNO BEZPOŚREDNIE ŹRÓDŁA ADRESONANE POSREDNIE →ŹRÓDŁA PISANE-OPISONE (ROCZNIKI, KRONIKI) NORMATYNNE PISANE (KONSTYTUCJĘ PRAWA) NIEPISANE (NARZĘDZIA, BROŃ, ODZIEŻ) (M.IN. LEGENDY, OBYCZAJE, TAŃCE, PIEŚNI) KRONIKI SŁAWIĄCE MONARCHE, INSKRYPCJE NAGROBNE ŹRÓDŁA MIEADRESONANE -> KSIĘGI HELDUNKOWE, SPISY LUDNOŚCI ZAWIERAJĄCE INFORMACJE MOŻLINE DO UZYSKANIA BEZ POŚREDNICTWA NARRATORA ND. BUDOWLE, NARZĘDZIA, BROŃ →MONIĄ O PRZESZŁOŚCI POPRZEZ INFORMATORA NP. KRONIKI PAMIĘTNIKI, KORESPONDEGJE. PROBLEMEM REKONSTRUKCJI PRZESZŁOŚCI MOŻE BYĆ MAŁA ILOŚĆ I NIEDOSTATECZNA ROZ- NORODNOŚĆ ŹRÓDEŁ HISTORYCZNYCH. (NPH) NAUKI POMOCNICZE ZESPÓŁ DYSCYPLIN, KTÓRE MAJĄ FUNDAMENTALNE ZNA. CZENIE W PRACY ZE ŹRÓDŁANI HISTORYCZNYMI. KRYTYCZNA ANALIZA ŹRÓDEŁ KRYTYCZNA ANALIZA ZEWNĘTRZNA DOTYCZY STRONY MATERIALNE- JIMA NA CELU USTALENIE AUTENTYCZNOŚCI ŹRÓDŁA. ANALIZA MATERIALV, USTALENIE AUTEN- TYCZNOŚCI. KRYTYKA WEWNĘTRZNA -> ANALIZUJE STOPIEŃ WIARYGODNOŚCI ZRÓDEA, BA- DAJĄC ZGODNOŚĆ ZAWARTYCH W NIM INFORMACJI Z INNYMI ŹRÓDEAMI LUB ISTNIEJĄ- CA NIEDZĄ NAUKOWĄ. ->HISTORYK MUSI ZNAĆ AKTUALNY STAN BADAN HISTORYCZNYCH, ZAPOZNAĆ SIĘ Z ગ SYLHETKAMI AUTORA I ADRESATA, ICH ZWIĄZKAMI Z OPISYWANYMI WYDARZENIA- MI, CELEM PONSTANIA ZRODEA. HISTORYK MUSI ODZIELIĆ FAKTY OD OPINII.