Przedmioty

Przedmioty

Spółka

Historia jako nauka

67

Udostępnij

Zapisz

Pobierz


HISTORIA JAKO
NAUKA
HISTORIA JAKO NAUKA
70 CZASACH HISTORYCZNYCH MÓNIMY OD MOMENTU POWSTANIA
PISMA I PISANYCH SHIADECTW ŻYCIA LUDZI.
→PREHIS

Zarejestruj się

Zarejestruj się, aby uzyskać nieograniczony dostęp do tysięcy notatek. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Dołącz do milionów studentów

Popraw swoje oceny

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

HISTORIA JAKO
NAUKA
HISTORIA JAKO NAUKA
70 CZASACH HISTORYCZNYCH MÓNIMY OD MOMENTU POWSTANIA
PISMA I PISANYCH SHIADECTW ŻYCIA LUDZI.
→PREHIS

Zarejestruj się

Zarejestruj się, aby uzyskać nieograniczony dostęp do tysięcy notatek. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Dołącz do milionów studentów

Popraw swoje oceny

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

HISTORIA JAKO
NAUKA
HISTORIA JAKO NAUKA
70 CZASACH HISTORYCZNYCH MÓNIMY OD MOMENTU POWSTANIA
PISMA I PISANYCH SHIADECTW ŻYCIA LUDZI.
→PREHIS

Zarejestruj się

Zarejestruj się, aby uzyskać nieograniczony dostęp do tysięcy notatek. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Dołącz do milionów studentów

Popraw swoje oceny

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

HISTORIA JAKO
NAUKA
HISTORIA JAKO NAUKA
70 CZASACH HISTORYCZNYCH MÓNIMY OD MOMENTU POWSTANIA
PISMA I PISANYCH SHIADECTW ŻYCIA LUDZI.
→PREHIS

Zarejestruj się

Zarejestruj się, aby uzyskać nieograniczony dostęp do tysięcy notatek. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Dołącz do milionów studentów

Popraw swoje oceny

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

HISTORIA JAKO NAUKA HISTORIA JAKO NAUKA 70 CZASACH HISTORYCZNYCH MÓNIMY OD MOMENTU POWSTANIA PISMA I PISANYCH SHIADECTW ŻYCIA LUDZI. →PREHISTORIA JEST POZNAWANA ZA POMOCĄ METOD ARCHEOLOGICZNYCH. CZASY PREHISTORYCZNE ZACZYNAJĄ SIĘ 2-2,5 min LAT TEMU, KIEDY CZŁONIEK POSŁUGINAL SIĘ KAMIENNY HI NARZĘDZIAMI. POCZĄTEK EPOKI HISTORYCZNEJ →> ROZWÓJ MIAST, POHSTANIE ORGANIZACJI SPOŁECZNYCH NIE WCZEŚNIEJ NIŻ W 2. POLONIE IV TYSIĄCLECIA P.N.E. ARCHEOLOGIA →→→NAUKA BADAJĄCA MATERIALNE POZOSTAŁOŚCI DZIAŁAL- NOŚCI LUDZKICH PRZODKÓW POD ZIEMIĄ HISTORIA → (gr. BADANIE, DOCHODZENIE DO WIEDZY, WIEDZA ZDOBYTA POPRZEZ BADANIE) ➜>> NAUKA ZAJMUJĄCA SIĘ BADANIEM I OPISEM LUDZKICH DZIAŁAŃ W PRZESZŁO- ŚCI, A TAKŻE WYTHORZONEJ PRZEZ CZŁOWIEKA KULTURY MATERIALNEJ ORAZ DUCHOWEJ. PO RAZ PIERWSZY SŁOWA HISTORIA" UŻYE W 450r. p.n.e. GRECKI UCZO- NY HERODOT Z HALIKARNASU OLA OKREŚLENIA SWOJEGO DZIEŁADZIEJE" KULTURA MATERIALNA np. BIŻUTERIA OGÓŁ MATERIALNYCH NYTHORÓN LUDZKICH THO- RZĄCYCH DOROBEK DANEJ SPOŁECZNOŚCI KULTURA DUCHONA → NIEMATERIALNE WYTHORY DANEJ SPOŁECZNOŚCI NP. JĘZYK, HIARA, OBYCZAJE. - (GR. HISTORIA - HISTORIA I GRAPHO - PISZĘ). HISTORIOGRAFIA. PIŚMIENNICTWO HISTORYCZNE, KTÓRE OBEJMUJE DZIEŁA POHSTAŁE PRZED WIE- KAMI, JAK I PRACE BĘDĄCE REZULTATEM BADAŃ WSPÓŁCZESNYCH HISTO- RYKÓN, HISTORIA HISTORIOGRAFIS силиши PODZIAŁ HISTORII WEDŁUG ->PRZEDMIOTU BADAN NP. MISTORIA POLITYCZNA, MUZYKI, IDEI -> BADANEGO OBSZARU NP. HISTORIA POWSZECHNA EUROPY, POLSKI NP. ŚREDNIOWIECZE, OKRES ROZBIORÓN ->OKRESU NAUKA ZAJMUJĄCA SIĘ DZIEJAMI PIS- MIENNICTHA HISTORYCZNEGO. PERIODY ZACJA DZIEJÓW PODZIAŁ CHRONOLOGICZNY NA EPOKI HISTORYCZNE LYSTAROŻYTNOŚĆ (POWSTANIE PIERWSZYCH CYWILIZACJI DO 476r.) L7 ŚREDNIOWIECZE (476r. DO 1492 r.) LNOHOŻYTNOŚĆ 11492r - XVIIIN. DEUGI WIEK XIX (1789 r. - 1918+). 17 KRÓTKI WIEK XX (1918+.-1989r.) 17 HOPÓŁCZESNOŚĆ (00 1989r.) CHRONOLOGIA W HISTORII دا CHRONOLOGIA...

Nie ma nic odpowiedniego? Sprawdź inne przedmioty.

Knowunity jest aplikacją edukacyjną #1 w pięciu krajach europejskich

Knowunity jest aplikacją edukacyjną #1 w pięciu krajach europejskich

Knowunity zostało wyróżnione przez Apple i widnieje się na szczycie listy w sklepie z aplikacjami w kategorii edukacja w takich krajach jak Polska, Niemcy, Włochy, Francje, Szwajcaria i Wielka Brytania. Dołącz do Knowunity już dziś i pomóż milionom uczniów na całym świecie.

Ranked #1 Education App

Pobierz z

Google Play

Pobierz z

App Store

Nadal nie jesteś pewien? Zobacz, co mówią inni uczniowie...

Użytkownik iOS

Tak bardzo kocham tę aplikację [...] Polecam Knowunity każdemu!!! Moje oceny poprawiły się dzięki tej aplikacji :D

Filip, użytkownik iOS

Aplikacja jest bardzo prosta i dobrze zaprojektowana. Do tej pory zawsze znajdowałam wszystko, czego szukałam :D

Zuzia, użytkownik iOS

Uwielbiam tę aplikację ❤️ właściwie używam jej za każdym razem, gdy się uczę.

Alternatywny zapis:

→(GR. CHRONOS-CZAS LOGOS-NAUKA) шишим →PORZĄDKUJE NARRACJĘ HISTORYCZNĄ, UMOŻLIWIA DOSTRZEGANIE ZW- IĄZKÓW PRZYCZYNOHO SKUTKOWYCH ORAZ NADAJE ZNACZENIE POJE- DYŃCZYM ZDARZENIOM I CAŁYM PROCESON HISTORYCZNYM. →>>> DATONANIE -> DOMINUJE SPOSOB LICZENIA CZASU OD NARODZIN CHRYSTUSA HYZNANCY ISLAMU-HUZUŁMANIE ZA POCZĄTEK NOHEJ ERY PRZYJĘLI OPU- SZCZENIE HEKKI PRZEZ MAHOMETA W 622 r.n.e. ŻYDZI LICZĄ CZAS OD STWORZENIA SHIATA PRZEZ BOGA CZYLI 3761 lat. PRZED URODZENIEM CHRYSTUSA, RZYMIANIE > 453Y, P.N.E. CZYLI ZAŁOŻENIE RZYMU CZAS CYKLICZNY CZAS LINEARNY MATERIALNE NIEMATERIALNE ŹRÓDŁA HISTORYCZNE -> ZARÓWNO DLA EGIPCJAN, JAK I INNYCH STAROŻYTNYCH SPOLE CZEŃSTNACH ROLNICZ CZAS BIEGE CYKLICZNIE, HYDARZENIA POWTARZAŁY SIĘ: PO OKRESIE SIENU PRZY CHODZIE CZAS Z810- KULTURA GRECKA RU ITP. REALIZACJA W CZASIE BOSKICH PLANÓN HOBEC CZŁOWIEKA, NAJWAŻNIEJSZE WYDARZENIA NIE MIAŁY SIĘ JUŻ WYDARZYĆ. M.IN. JUDAIZM CHRZEŚCIJAŃSTNO BEZPOŚREDNIE ŹRÓDŁA ADRESONANE POSREDNIE →ŹRÓDŁA PISANE-OPISONE (ROCZNIKI, KRONIKI) NORMATYNNE PISANE (KONSTYTUCJĘ PRAWA) NIEPISANE (NARZĘDZIA, BROŃ, ODZIEŻ) (M.IN. LEGENDY, OBYCZAJE, TAŃCE, PIEŚNI) KRONIKI SŁAWIĄCE MONARCHE, INSKRYPCJE NAGROBNE ŹRÓDŁA MIEADRESONANE -> KSIĘGI HELDUNKOWE, SPISY LUDNOŚCI ZAWIERAJĄCE INFORMACJE MOŻLINE DO UZYSKANIA BEZ POŚREDNICTWA NARRATORA ND. BUDOWLE, NARZĘDZIA, BROŃ →MONIĄ O PRZESZŁOŚCI POPRZEZ INFORMATORA NP. KRONIKI PAMIĘTNIKI, KORESPONDEGJE. PROBLEMEM REKONSTRUKCJI PRZESZŁOŚCI MOŻE BYĆ MAŁA ILOŚĆ I NIEDOSTATECZNA ROZ- NORODNOŚĆ ŹRÓDEŁ HISTORYCZNYCH. (NPH) NAUKI POMOCNICZE ZESPÓŁ DYSCYPLIN, KTÓRE MAJĄ FUNDAMENTALNE ZNA. CZENIE W PRACY ZE ŹRÓDŁANI HISTORYCZNYMI. KRYTYCZNA ANALIZA ŹRÓDEŁ KRYTYCZNA ANALIZA ZEWNĘTRZNA DOTYCZY STRONY MATERIALNE- JIMA NA CELU USTALENIE AUTENTYCZNOŚCI ŹRÓDŁA. ANALIZA MATERIALV, USTALENIE AUTEN- TYCZNOŚCI. KRYTYKA WEWNĘTRZNA -> ANALIZUJE STOPIEŃ WIARYGODNOŚCI ZRÓDEA, BA- DAJĄC ZGODNOŚĆ ZAWARTYCH W NIM INFORMACJI Z INNYMI ŹRÓDEAMI LUB ISTNIEJĄ- CA NIEDZĄ NAUKOWĄ. ->HISTORYK MUSI ZNAĆ AKTUALNY STAN BADAN HISTORYCZNYCH, ZAPOZNAĆ SIĘ Z ગ SYLHETKAMI AUTORA I ADRESATA, ICH ZWIĄZKAMI Z OPISYWANYMI WYDARZENIA- MI, CELEM PONSTANIA ZRODEA. HISTORYK MUSI ODZIELIĆ FAKTY OD OPINII.

Historia jako nauka

67

Udostępnij

Zapisz

Historia

 

1/2

Notatka

user profile picture

Sylwia Wrona

31 Obserwujących

Komentarze (2)

HISTORIA JAKO
NAUKA
HISTORIA JAKO NAUKA
70 CZASACH HISTORYCZNYCH MÓNIMY OD MOMENTU POWSTANIA
PISMA I PISANYCH SHIADECTW ŻYCIA LUDZI.
→PREHIS
HISTORIA JAKO
NAUKA
HISTORIA JAKO NAUKA
70 CZASACH HISTORYCZNYCH MÓNIMY OD MOMENTU POWSTANIA
PISMA I PISANYCH SHIADECTW ŻYCIA LUDZI.
→PREHIS
HISTORIA JAKO
NAUKA
HISTORIA JAKO NAUKA
70 CZASACH HISTORYCZNYCH MÓNIMY OD MOMENTU POWSTANIA
PISMA I PISANYCH SHIADECTW ŻYCIA LUDZI.
→PREHIS
HISTORIA JAKO
NAUKA
HISTORIA JAKO NAUKA
70 CZASACH HISTORYCZNYCH MÓNIMY OD MOMENTU POWSTANIA
PISMA I PISANYCH SHIADECTW ŻYCIA LUDZI.
→PREHIS

Czasy historyczne

Podobne notatki

0

histria jako nauka źródła historyczne archeologia - Flashcards

0

Historia jako nauka. - Flashcards

Know Historia jako nauka thumbnail

77

Historia jako nauka

notatka na podstawie podręcznika z wydawnictwa WSiP zakres podstawowy

0

Po co nam historia? - Flashcards

0

Historia jako nauka - Flashcards

Know źródła do historii średniowiecznej  thumbnail

9

źródła do historii średniowiecznej

rodzaje źródeł i nauki pomocnicze historii

HISTORIA JAKO NAUKA HISTORIA JAKO NAUKA 70 CZASACH HISTORYCZNYCH MÓNIMY OD MOMENTU POWSTANIA PISMA I PISANYCH SHIADECTW ŻYCIA LUDZI. →PREHISTORIA JEST POZNAWANA ZA POMOCĄ METOD ARCHEOLOGICZNYCH. CZASY PREHISTORYCZNE ZACZYNAJĄ SIĘ 2-2,5 min LAT TEMU, KIEDY CZŁONIEK POSŁUGINAL SIĘ KAMIENNY HI NARZĘDZIAMI. POCZĄTEK EPOKI HISTORYCZNEJ →> ROZWÓJ MIAST, POHSTANIE ORGANIZACJI SPOŁECZNYCH NIE WCZEŚNIEJ NIŻ W 2. POLONIE IV TYSIĄCLECIA P.N.E. ARCHEOLOGIA →→→NAUKA BADAJĄCA MATERIALNE POZOSTAŁOŚCI DZIAŁAL- NOŚCI LUDZKICH PRZODKÓW POD ZIEMIĄ HISTORIA → (gr. BADANIE, DOCHODZENIE DO WIEDZY, WIEDZA ZDOBYTA POPRZEZ BADANIE) ➜>> NAUKA ZAJMUJĄCA SIĘ BADANIEM I OPISEM LUDZKICH DZIAŁAŃ W PRZESZŁO- ŚCI, A TAKŻE WYTHORZONEJ PRZEZ CZŁOWIEKA KULTURY MATERIALNEJ ORAZ DUCHOWEJ. PO RAZ PIERWSZY SŁOWA HISTORIA" UŻYE W 450r. p.n.e. GRECKI UCZO- NY HERODOT Z HALIKARNASU OLA OKREŚLENIA SWOJEGO DZIEŁADZIEJE" KULTURA MATERIALNA np. BIŻUTERIA OGÓŁ MATERIALNYCH NYTHORÓN LUDZKICH THO- RZĄCYCH DOROBEK DANEJ SPOŁECZNOŚCI KULTURA DUCHONA → NIEMATERIALNE WYTHORY DANEJ SPOŁECZNOŚCI NP. JĘZYK, HIARA, OBYCZAJE. - (GR. HISTORIA - HISTORIA I GRAPHO - PISZĘ). HISTORIOGRAFIA. PIŚMIENNICTWO HISTORYCZNE, KTÓRE OBEJMUJE DZIEŁA POHSTAŁE PRZED WIE- KAMI, JAK I PRACE BĘDĄCE REZULTATEM BADAŃ WSPÓŁCZESNYCH HISTO- RYKÓN, HISTORIA HISTORIOGRAFIS силиши PODZIAŁ HISTORII WEDŁUG ->PRZEDMIOTU BADAN NP. MISTORIA POLITYCZNA, MUZYKI, IDEI -> BADANEGO OBSZARU NP. HISTORIA POWSZECHNA EUROPY, POLSKI NP. ŚREDNIOWIECZE, OKRES ROZBIORÓN ->OKRESU NAUKA ZAJMUJĄCA SIĘ DZIEJAMI PIS- MIENNICTHA HISTORYCZNEGO. PERIODY ZACJA DZIEJÓW PODZIAŁ CHRONOLOGICZNY NA EPOKI HISTORYCZNE LYSTAROŻYTNOŚĆ (POWSTANIE PIERWSZYCH CYWILIZACJI DO 476r.) L7 ŚREDNIOWIECZE (476r. DO 1492 r.) LNOHOŻYTNOŚĆ 11492r - XVIIIN. DEUGI WIEK XIX (1789 r. - 1918+). 17 KRÓTKI WIEK XX (1918+.-1989r.) 17 HOPÓŁCZESNOŚĆ (00 1989r.) CHRONOLOGIA W HISTORII دا CHRONOLOGIA...

HISTORIA JAKO NAUKA HISTORIA JAKO NAUKA 70 CZASACH HISTORYCZNYCH MÓNIMY OD MOMENTU POWSTANIA PISMA I PISANYCH SHIADECTW ŻYCIA LUDZI. →PREHISTORIA JEST POZNAWANA ZA POMOCĄ METOD ARCHEOLOGICZNYCH. CZASY PREHISTORYCZNE ZACZYNAJĄ SIĘ 2-2,5 min LAT TEMU, KIEDY CZŁONIEK POSŁUGINAL SIĘ KAMIENNY HI NARZĘDZIAMI. POCZĄTEK EPOKI HISTORYCZNEJ →> ROZWÓJ MIAST, POHSTANIE ORGANIZACJI SPOŁECZNYCH NIE WCZEŚNIEJ NIŻ W 2. POLONIE IV TYSIĄCLECIA P.N.E. ARCHEOLOGIA →→→NAUKA BADAJĄCA MATERIALNE POZOSTAŁOŚCI DZIAŁAL- NOŚCI LUDZKICH PRZODKÓW POD ZIEMIĄ HISTORIA → (gr. BADANIE, DOCHODZENIE DO WIEDZY, WIEDZA ZDOBYTA POPRZEZ BADANIE) ➜>> NAUKA ZAJMUJĄCA SIĘ BADANIEM I OPISEM LUDZKICH DZIAŁAŃ W PRZESZŁO- ŚCI, A TAKŻE WYTHORZONEJ PRZEZ CZŁOWIEKA KULTURY MATERIALNEJ ORAZ DUCHOWEJ. PO RAZ PIERWSZY SŁOWA HISTORIA" UŻYE W 450r. p.n.e. GRECKI UCZO- NY HERODOT Z HALIKARNASU OLA OKREŚLENIA SWOJEGO DZIEŁADZIEJE" KULTURA MATERIALNA np. BIŻUTERIA OGÓŁ MATERIALNYCH NYTHORÓN LUDZKICH THO- RZĄCYCH DOROBEK DANEJ SPOŁECZNOŚCI KULTURA DUCHONA → NIEMATERIALNE WYTHORY DANEJ SPOŁECZNOŚCI NP. JĘZYK, HIARA, OBYCZAJE. - (GR. HISTORIA - HISTORIA I GRAPHO - PISZĘ). HISTORIOGRAFIA. PIŚMIENNICTWO HISTORYCZNE, KTÓRE OBEJMUJE DZIEŁA POHSTAŁE PRZED WIE- KAMI, JAK I PRACE BĘDĄCE REZULTATEM BADAŃ WSPÓŁCZESNYCH HISTO- RYKÓN, HISTORIA HISTORIOGRAFIS силиши PODZIAŁ HISTORII WEDŁUG ->PRZEDMIOTU BADAN NP. MISTORIA POLITYCZNA, MUZYKI, IDEI -> BADANEGO OBSZARU NP. HISTORIA POWSZECHNA EUROPY, POLSKI NP. ŚREDNIOWIECZE, OKRES ROZBIORÓN ->OKRESU NAUKA ZAJMUJĄCA SIĘ DZIEJAMI PIS- MIENNICTHA HISTORYCZNEGO. PERIODY ZACJA DZIEJÓW PODZIAŁ CHRONOLOGICZNY NA EPOKI HISTORYCZNE LYSTAROŻYTNOŚĆ (POWSTANIE PIERWSZYCH CYWILIZACJI DO 476r.) L7 ŚREDNIOWIECZE (476r. DO 1492 r.) LNOHOŻYTNOŚĆ 11492r - XVIIIN. DEUGI WIEK XIX (1789 r. - 1918+). 17 KRÓTKI WIEK XX (1918+.-1989r.) 17 HOPÓŁCZESNOŚĆ (00 1989r.) CHRONOLOGIA W HISTORII دا CHRONOLOGIA...

Nie ma nic odpowiedniego? Sprawdź inne przedmioty.

Knowunity jest aplikacją edukacyjną #1 w pięciu krajach europejskich

Knowunity jest aplikacją edukacyjną #1 w pięciu krajach europejskich

Knowunity zostało wyróżnione przez Apple i widnieje się na szczycie listy w sklepie z aplikacjami w kategorii edukacja w takich krajach jak Polska, Niemcy, Włochy, Francje, Szwajcaria i Wielka Brytania. Dołącz do Knowunity już dziś i pomóż milionom uczniów na całym świecie.

Ranked #1 Education App

Pobierz z

Google Play

Pobierz z

App Store

Nadal nie jesteś pewien? Zobacz, co mówią inni uczniowie...

Użytkownik iOS

Tak bardzo kocham tę aplikację [...] Polecam Knowunity każdemu!!! Moje oceny poprawiły się dzięki tej aplikacji :D

Filip, użytkownik iOS

Aplikacja jest bardzo prosta i dobrze zaprojektowana. Do tej pory zawsze znajdowałam wszystko, czego szukałam :D

Zuzia, użytkownik iOS

Uwielbiam tę aplikację ❤️ właściwie używam jej za każdym razem, gdy się uczę.

Alternatywny zapis:

→(GR. CHRONOS-CZAS LOGOS-NAUKA) шишим →PORZĄDKUJE NARRACJĘ HISTORYCZNĄ, UMOŻLIWIA DOSTRZEGANIE ZW- IĄZKÓW PRZYCZYNOHO SKUTKOWYCH ORAZ NADAJE ZNACZENIE POJE- DYŃCZYM ZDARZENIOM I CAŁYM PROCESON HISTORYCZNYM. →>>> DATONANIE -> DOMINUJE SPOSOB LICZENIA CZASU OD NARODZIN CHRYSTUSA HYZNANCY ISLAMU-HUZUŁMANIE ZA POCZĄTEK NOHEJ ERY PRZYJĘLI OPU- SZCZENIE HEKKI PRZEZ MAHOMETA W 622 r.n.e. ŻYDZI LICZĄ CZAS OD STWORZENIA SHIATA PRZEZ BOGA CZYLI 3761 lat. PRZED URODZENIEM CHRYSTUSA, RZYMIANIE > 453Y, P.N.E. CZYLI ZAŁOŻENIE RZYMU CZAS CYKLICZNY CZAS LINEARNY MATERIALNE NIEMATERIALNE ŹRÓDŁA HISTORYCZNE -> ZARÓWNO DLA EGIPCJAN, JAK I INNYCH STAROŻYTNYCH SPOLE CZEŃSTNACH ROLNICZ CZAS BIEGE CYKLICZNIE, HYDARZENIA POWTARZAŁY SIĘ: PO OKRESIE SIENU PRZY CHODZIE CZAS Z810- KULTURA GRECKA RU ITP. REALIZACJA W CZASIE BOSKICH PLANÓN HOBEC CZŁOWIEKA, NAJWAŻNIEJSZE WYDARZENIA NIE MIAŁY SIĘ JUŻ WYDARZYĆ. M.IN. JUDAIZM CHRZEŚCIJAŃSTNO BEZPOŚREDNIE ŹRÓDŁA ADRESONANE POSREDNIE →ŹRÓDŁA PISANE-OPISONE (ROCZNIKI, KRONIKI) NORMATYNNE PISANE (KONSTYTUCJĘ PRAWA) NIEPISANE (NARZĘDZIA, BROŃ, ODZIEŻ) (M.IN. LEGENDY, OBYCZAJE, TAŃCE, PIEŚNI) KRONIKI SŁAWIĄCE MONARCHE, INSKRYPCJE NAGROBNE ŹRÓDŁA MIEADRESONANE -> KSIĘGI HELDUNKOWE, SPISY LUDNOŚCI ZAWIERAJĄCE INFORMACJE MOŻLINE DO UZYSKANIA BEZ POŚREDNICTWA NARRATORA ND. BUDOWLE, NARZĘDZIA, BROŃ →MONIĄ O PRZESZŁOŚCI POPRZEZ INFORMATORA NP. KRONIKI PAMIĘTNIKI, KORESPONDEGJE. PROBLEMEM REKONSTRUKCJI PRZESZŁOŚCI MOŻE BYĆ MAŁA ILOŚĆ I NIEDOSTATECZNA ROZ- NORODNOŚĆ ŹRÓDEŁ HISTORYCZNYCH. (NPH) NAUKI POMOCNICZE ZESPÓŁ DYSCYPLIN, KTÓRE MAJĄ FUNDAMENTALNE ZNA. CZENIE W PRACY ZE ŹRÓDŁANI HISTORYCZNYMI. KRYTYCZNA ANALIZA ŹRÓDEŁ KRYTYCZNA ANALIZA ZEWNĘTRZNA DOTYCZY STRONY MATERIALNE- JIMA NA CELU USTALENIE AUTENTYCZNOŚCI ŹRÓDŁA. ANALIZA MATERIALV, USTALENIE AUTEN- TYCZNOŚCI. KRYTYKA WEWNĘTRZNA -> ANALIZUJE STOPIEŃ WIARYGODNOŚCI ZRÓDEA, BA- DAJĄC ZGODNOŚĆ ZAWARTYCH W NIM INFORMACJI Z INNYMI ŹRÓDEAMI LUB ISTNIEJĄ- CA NIEDZĄ NAUKOWĄ. ->HISTORYK MUSI ZNAĆ AKTUALNY STAN BADAN HISTORYCZNYCH, ZAPOZNAĆ SIĘ Z ગ SYLHETKAMI AUTORA I ADRESATA, ICH ZWIĄZKAMI Z OPISYWANYMI WYDARZENIA- MI, CELEM PONSTANIA ZRODEA. HISTORYK MUSI ODZIELIĆ FAKTY OD OPINII.