Przedmioty

Przedmioty

Spółka

kultura i nauka okresu międzywojennego

52

Udostępnij

Zapisz

Pobierz


Kultura i nauka okresu
międzywojennego
Kultura okresu międzywojennego to przede wszystkim rozwój kultury masowej.
I wojna światowa przyczyni

Zarejestruj się

Zarejestruj się, aby uzyskać nieograniczony dostęp do tysięcy notatek. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Dołącz do milionów studentów

Popraw swoje oceny

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Kultura i nauka okresu
międzywojennego
Kultura okresu międzywojennego to przede wszystkim rozwój kultury masowej.
I wojna światowa przyczyni

Zarejestruj się

Zarejestruj się, aby uzyskać nieograniczony dostęp do tysięcy notatek. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Dołącz do milionów studentów

Popraw swoje oceny

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Kultura i nauka okresu
międzywojennego
Kultura okresu międzywojennego to przede wszystkim rozwój kultury masowej.
I wojna światowa przyczyni

Zarejestruj się

Zarejestruj się, aby uzyskać nieograniczony dostęp do tysięcy notatek. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Dołącz do milionów studentów

Popraw swoje oceny

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Kultura i nauka okresu międzywojennego Kultura okresu międzywojennego to przede wszystkim rozwój kultury masowej. I wojna światowa przyczyniła się do zmian społecznych w dwudziestoleciu międzywojennym. .W sztukach plastycznych rozwijał się abstrakcjonizm i surrealizm. W architekturze stopniowo zaczął dominować funkcjonalizm i modernizm. W państwach totalitarnych kultura została podporządkowana władzy (np. socrealizm w ZSRS). ● Czasy powojenne to również ciągły rozwój nauki. Zmiany cywilizacyjne w Europie I wojna światowa przyczyniła się do nasilenia zmian cywilizacyjnych zachodzących w Europie. • Podczas wojny kobiety podejmowały się pracy w różnych sektorach gospodarki. Musiały zastąpić mężczyzn, którzy w tym czasie odbywali służbę wojskową. • Aktywizacja zawodowa kobiet wpłynęła na poszerzenie ich praw. Wiele państw europejskich zdecydowało się przyznać im prawa wyborcze. Upadek niektórych monarchii i powstanie reżimów totalitarnych wpłynęły na osłabienie pozycji Kościoła. Najczęściej dochodziło do rozdziału państwa od Kościoła, a w skrajnych przypadkach do represji wobec duchownych. • Po wojnie w Europie powszechny stawał się obowiązek szkolny. Przełożyło się to na znaczny spadek analfabetyzmu w społeczeństwie. • Osiągnięcia w technice umożliwiały rozwój środków transportu. Ponadto coraz więcej ludzi korzystało z różnych sprzętów ułatwiających życie, m.in. lodówek, radia i telefonów. Kultura okresu miedzywojennego Kultura okresu międzywojennego rozwijała się w sposób dynamiczny. • Doświadczenia wojenne i związany z tym kryzys wartości wpływały na sztuki plastyczne i literaturę. • Okres powojenny to rozkwit kultury masowej. Dzięki zmianom społecznym i rozwojowi techniki kultura stawała się dostępna...

Nie ma nic odpowiedniego? Sprawdź inne przedmioty.

Knowunity jest aplikacją edukacyjną #1 w pięciu krajach europejskich

Knowunity jest aplikacją edukacyjną #1 w pięciu krajach europejskich

Knowunity zostało wyróżnione przez Apple i widnieje się na szczycie listy w sklepie z aplikacjami w kategorii edukacja w takich krajach jak Polska, Niemcy, Włochy, Francje, Szwajcaria i Wielka Brytania. Dołącz do Knowunity już dziś i pomóż milionom uczniów na całym świecie.

Ranked #1 Education App

Pobierz z

Google Play

Pobierz z

App Store

Nadal nie jesteś pewien? Zobacz, co mówią inni uczniowie...

Użytkownik iOS

Tak bardzo kocham tę aplikację [...] Polecam Knowunity każdemu!!! Moje oceny poprawiły się dzięki tej aplikacji :D

Filip, użytkownik iOS

Aplikacja jest bardzo prosta i dobrze zaprojektowana. Do tej pory zawsze znajdowałam wszystko, czego szukałam :D

Zuzia, użytkownik iOS

Uwielbiam tę aplikację ❤️ właściwie używam jej za każdym razem, gdy się uczę.

Alternatywny zapis:

dla coraz większej liczby ludzi. Rozwój kultury masowej w okresie międzywojennym Kultura masowa najbardziej się rozwijała w USA i Europie. Kino w okresie międzywojennym stało się jedną z najpopularniejszych rozrywek. Było to związane z jego szybkim rozwojem: rosto znaczenie wytwórni filmowych, zaczęło przyznawać amerykańskie nagrody filmowe Oskary, aktorzy i aktorki zyskiwali status gwiazd filmowych, od końca lat 20. zaczęły powstawać udźwiękowione filmy, a później także kolorowe. W systemach totalitarnych kino służyło państwu głównie do celów propagandowych. • Radio także było ważnym środkiem masowego przekazu. Za jego pośrednictwem relacjonowano wydarzenia sportowe i polityczne. Ponadto transmitowano słuchowiska, puszczano piosenki i ogłaszano reklamy. • Prasa nadal odgrywała istotną rolę w przekazywaniu informacji. Szczególnym zainteresowaniem cieszyły się gazety codzienne. ● Czytelnicy chętnie kupowali komiksy, kryminały, powieści romansowe i sensacyjne.. • Dużą popularność zyskała muzyka jazzowa wywodząca się z kręgu kultury afroamerykańskiej. Z USA pochodziły również nowe style taneczne, m.in. swing i fokstrot. Malarstivo W międzywojniu style malarskie z początku XX w. zaczęły ustępować miejsca nowym. Po I wojnie światowej stopniowo następował schyłek kubizmu i ekspresjonizmu. • Na znaczeniu zyskiwał abstrakcjonizm. Nurt, w którym zupełnie zrezygnowano z ukazywania rzeczywistych obiektów (najsłynniejszym twórcą był Wassily Kandinsky). •Rozwinął się również dadaizm, który był wyrazem buntu wobec Wielkiej Wojny. Odrzucał istniejące normy i charakteryzował się twórczą wolnością. Na dadaizmie wzorował się surrealizm, który przedstawiał wizje ze snów i swobodne myśli. Znanym malarzem tego kierunku był Salvador Dalí. Architektura W architekturze nastąpiło zerwano z dotychczasowymi założeniami. Nowym stylami architektonicznymi był modernizm i funkcjonalizm. W obu stawiano na praktyczne i proste rozwiązania. Zrezygnowano także z nadmiernej dekoracji. Duży wpływ na kształtowanie się nowego budownictwa miała niemiecka szkoła architektoniczna Bauhaus. Sztuka okresu międzywojennego w państwach totalitarnych Sztuka w ustrojach totalitarnych miała służyć celom państwa. ●Krajami, które podporządkowały sobie sztukę, były m.in. III Rzesza i ZSRS. Wszystkie dziedziny sztuki miały ukazywać potęgę i słuszność systemów totalitarnych. Umacnianiu propagandowego wizerunku państw służyły również okazałe budynki i pomniki. •W Związku Sowieckim w latach 30. jedynym obowiązującym stylem był socrealizm (realizm socjalistyczny). Literatura W literaturze poruszano tematy związane z minioną wojną, kryzysem zachodniej cywilizacji i ludzką psychiką. • Do cenionych pisarzy lat 20. i 30. zalicza się m.in. Franza Kafkę, Virginie Woolf, Francisa Scotta Fitzgeralda i Ernesta Hemingwaya. Nauka Powojenne czasy to dalszy rozwój nauki. • Duży postęp nastąpił w fizyce. Działania naukowe m.in. Nielsa Bohra i Alberta Einsteina wpłynęły na powstanie teorii mechaniki kwantowej. Inni uczeni odkryli zjawisko rozszczepienia jądra atomowego. • Prowadzono badania z zakresu genetyki. Sukcesem w medycynie okazało się odkrycie penicyliny (pierwszego antybiotyku). • Rozwijała się także psychologia, a twórca psychoanalizy Zygmunt Freud cieszył się naukowym uznaniem.

kultura i nauka okresu międzywojennego

52

Udostępnij

Zapisz

Historia

 

2/3

Notatka

Kultura i nauka okresu
międzywojennego
Kultura okresu międzywojennego to przede wszystkim rozwój kultury masowej.
I wojna światowa przyczyni
Kultura i nauka okresu
międzywojennego
Kultura okresu międzywojennego to przede wszystkim rozwój kultury masowej.
I wojna światowa przyczyni
Kultura i nauka okresu
międzywojennego
Kultura okresu międzywojennego to przede wszystkim rozwój kultury masowej.
I wojna światowa przyczyni

notatka z historii

Kultura i nauka okresu międzywojennego Kultura okresu międzywojennego to przede wszystkim rozwój kultury masowej. I wojna światowa przyczyniła się do zmian społecznych w dwudziestoleciu międzywojennym. .W sztukach plastycznych rozwijał się abstrakcjonizm i surrealizm. W architekturze stopniowo zaczął dominować funkcjonalizm i modernizm. W państwach totalitarnych kultura została podporządkowana władzy (np. socrealizm w ZSRS). ● Czasy powojenne to również ciągły rozwój nauki. Zmiany cywilizacyjne w Europie I wojna światowa przyczyniła się do nasilenia zmian cywilizacyjnych zachodzących w Europie. • Podczas wojny kobiety podejmowały się pracy w różnych sektorach gospodarki. Musiały zastąpić mężczyzn, którzy w tym czasie odbywali służbę wojskową. • Aktywizacja zawodowa kobiet wpłynęła na poszerzenie ich praw. Wiele państw europejskich zdecydowało się przyznać im prawa wyborcze. Upadek niektórych monarchii i powstanie reżimów totalitarnych wpłynęły na osłabienie pozycji Kościoła. Najczęściej dochodziło do rozdziału państwa od Kościoła, a w skrajnych przypadkach do represji wobec duchownych. • Po wojnie w Europie powszechny stawał się obowiązek szkolny. Przełożyło się to na znaczny spadek analfabetyzmu w społeczeństwie. • Osiągnięcia w technice umożliwiały rozwój środków transportu. Ponadto coraz więcej ludzi korzystało z różnych sprzętów ułatwiających życie, m.in. lodówek, radia i telefonów. Kultura okresu miedzywojennego Kultura okresu międzywojennego rozwijała się w sposób dynamiczny. • Doświadczenia wojenne i związany z tym kryzys wartości wpływały na sztuki plastyczne i literaturę. • Okres powojenny to rozkwit kultury masowej. Dzięki zmianom społecznym i rozwojowi techniki kultura stawała się dostępna...

Kultura i nauka okresu międzywojennego Kultura okresu międzywojennego to przede wszystkim rozwój kultury masowej. I wojna światowa przyczyniła się do zmian społecznych w dwudziestoleciu międzywojennym. .W sztukach plastycznych rozwijał się abstrakcjonizm i surrealizm. W architekturze stopniowo zaczął dominować funkcjonalizm i modernizm. W państwach totalitarnych kultura została podporządkowana władzy (np. socrealizm w ZSRS). ● Czasy powojenne to również ciągły rozwój nauki. Zmiany cywilizacyjne w Europie I wojna światowa przyczyniła się do nasilenia zmian cywilizacyjnych zachodzących w Europie. • Podczas wojny kobiety podejmowały się pracy w różnych sektorach gospodarki. Musiały zastąpić mężczyzn, którzy w tym czasie odbywali służbę wojskową. • Aktywizacja zawodowa kobiet wpłynęła na poszerzenie ich praw. Wiele państw europejskich zdecydowało się przyznać im prawa wyborcze. Upadek niektórych monarchii i powstanie reżimów totalitarnych wpłynęły na osłabienie pozycji Kościoła. Najczęściej dochodziło do rozdziału państwa od Kościoła, a w skrajnych przypadkach do represji wobec duchownych. • Po wojnie w Europie powszechny stawał się obowiązek szkolny. Przełożyło się to na znaczny spadek analfabetyzmu w społeczeństwie. • Osiągnięcia w technice umożliwiały rozwój środków transportu. Ponadto coraz więcej ludzi korzystało z różnych sprzętów ułatwiających życie, m.in. lodówek, radia i telefonów. Kultura okresu miedzywojennego Kultura okresu międzywojennego rozwijała się w sposób dynamiczny. • Doświadczenia wojenne i związany z tym kryzys wartości wpływały na sztuki plastyczne i literaturę. • Okres powojenny to rozkwit kultury masowej. Dzięki zmianom społecznym i rozwojowi techniki kultura stawała się dostępna...

Nie ma nic odpowiedniego? Sprawdź inne przedmioty.

Knowunity jest aplikacją edukacyjną #1 w pięciu krajach europejskich

Knowunity jest aplikacją edukacyjną #1 w pięciu krajach europejskich

Knowunity zostało wyróżnione przez Apple i widnieje się na szczycie listy w sklepie z aplikacjami w kategorii edukacja w takich krajach jak Polska, Niemcy, Włochy, Francje, Szwajcaria i Wielka Brytania. Dołącz do Knowunity już dziś i pomóż milionom uczniów na całym świecie.

Ranked #1 Education App

Pobierz z

Google Play

Pobierz z

App Store

Nadal nie jesteś pewien? Zobacz, co mówią inni uczniowie...

Użytkownik iOS

Tak bardzo kocham tę aplikację [...] Polecam Knowunity każdemu!!! Moje oceny poprawiły się dzięki tej aplikacji :D

Filip, użytkownik iOS

Aplikacja jest bardzo prosta i dobrze zaprojektowana. Do tej pory zawsze znajdowałam wszystko, czego szukałam :D

Zuzia, użytkownik iOS

Uwielbiam tę aplikację ❤️ właściwie używam jej za każdym razem, gdy się uczę.

Alternatywny zapis:

dla coraz większej liczby ludzi. Rozwój kultury masowej w okresie międzywojennym Kultura masowa najbardziej się rozwijała w USA i Europie. Kino w okresie międzywojennym stało się jedną z najpopularniejszych rozrywek. Było to związane z jego szybkim rozwojem: rosto znaczenie wytwórni filmowych, zaczęło przyznawać amerykańskie nagrody filmowe Oskary, aktorzy i aktorki zyskiwali status gwiazd filmowych, od końca lat 20. zaczęły powstawać udźwiękowione filmy, a później także kolorowe. W systemach totalitarnych kino służyło państwu głównie do celów propagandowych. • Radio także było ważnym środkiem masowego przekazu. Za jego pośrednictwem relacjonowano wydarzenia sportowe i polityczne. Ponadto transmitowano słuchowiska, puszczano piosenki i ogłaszano reklamy. • Prasa nadal odgrywała istotną rolę w przekazywaniu informacji. Szczególnym zainteresowaniem cieszyły się gazety codzienne. ● Czytelnicy chętnie kupowali komiksy, kryminały, powieści romansowe i sensacyjne.. • Dużą popularność zyskała muzyka jazzowa wywodząca się z kręgu kultury afroamerykańskiej. Z USA pochodziły również nowe style taneczne, m.in. swing i fokstrot. Malarstivo W międzywojniu style malarskie z początku XX w. zaczęły ustępować miejsca nowym. Po I wojnie światowej stopniowo następował schyłek kubizmu i ekspresjonizmu. • Na znaczeniu zyskiwał abstrakcjonizm. Nurt, w którym zupełnie zrezygnowano z ukazywania rzeczywistych obiektów (najsłynniejszym twórcą był Wassily Kandinsky). •Rozwinął się również dadaizm, który był wyrazem buntu wobec Wielkiej Wojny. Odrzucał istniejące normy i charakteryzował się twórczą wolnością. Na dadaizmie wzorował się surrealizm, który przedstawiał wizje ze snów i swobodne myśli. Znanym malarzem tego kierunku był Salvador Dalí. Architektura W architekturze nastąpiło zerwano z dotychczasowymi założeniami. Nowym stylami architektonicznymi był modernizm i funkcjonalizm. W obu stawiano na praktyczne i proste rozwiązania. Zrezygnowano także z nadmiernej dekoracji. Duży wpływ na kształtowanie się nowego budownictwa miała niemiecka szkoła architektoniczna Bauhaus. Sztuka okresu międzywojennego w państwach totalitarnych Sztuka w ustrojach totalitarnych miała służyć celom państwa. ●Krajami, które podporządkowały sobie sztukę, były m.in. III Rzesza i ZSRS. Wszystkie dziedziny sztuki miały ukazywać potęgę i słuszność systemów totalitarnych. Umacnianiu propagandowego wizerunku państw służyły również okazałe budynki i pomniki. •W Związku Sowieckim w latach 30. jedynym obowiązującym stylem był socrealizm (realizm socjalistyczny). Literatura W literaturze poruszano tematy związane z minioną wojną, kryzysem zachodniej cywilizacji i ludzką psychiką. • Do cenionych pisarzy lat 20. i 30. zalicza się m.in. Franza Kafkę, Virginie Woolf, Francisa Scotta Fitzgeralda i Ernesta Hemingwaya. Nauka Powojenne czasy to dalszy rozwój nauki. • Duży postęp nastąpił w fizyce. Działania naukowe m.in. Nielsa Bohra i Alberta Einsteina wpłynęły na powstanie teorii mechaniki kwantowej. Inni uczeni odkryli zjawisko rozszczepienia jądra atomowego. • Prowadzono badania z zakresu genetyki. Sukcesem w medycynie okazało się odkrycie penicyliny (pierwszego antybiotyku). • Rozwijała się także psychologia, a twórca psychoanalizy Zygmunt Freud cieszył się naukowym uznaniem.