Polska kultura XIX/XX wieku
Polska kultura pod zaborami rozwijała się mimo represji, stając się ostoją tożsamości narodowej. Pozytywizm i Młoda Polska to dwa kluczowe prądy kształtujące literaturę i sztukę tego okresu.
Wśród przedstawicieli pozytywizmu w literaturze wyróżniali się Maria Konopnicka ("Obrazki", "Moi znajomi"), Eliza Orzeszkowa ("Nad Niemnem", "Gloria victis"), Bolesław Prus ("Lalka", "Katarynka") oraz Henryk Sienkiewicz ("Quo vadis", "Potop"). Ich dzieła często łączyły realizm z ideałami pracy u podstaw i pracy organicznej. W malarstwie pozytywizm reprezentowali Józef Chełmoński ("Babie lato", "Bociany") oraz Maksymilian i Aleksander Gierymscy.
Młoda Polska przyniosła nowe spojrzenie na sztukę, odchodząc od utylitaryzmu pozytywizmu. W literaturze tworzyli Stanisław Wyspiański ("Wesele", "Warszawianka"), Jan Kasprowicz ("Z chałupy", "Z więzienia"), Kazimierz Przerwa-Tetmajer ("Wiersze", "Koniec wieku"), Stanisław Przybyszewski i Leopold Staff. Malarstwo Młodej Polski reprezentowali Olga Boznańska ("Dziewczynka z chryzantemami"), Władysław Podkowiński, Jacek Malczewski ("Melancholia") i Józef Mehoffer.
Pozytywistyczne hasła pracy u podstaw (podnoszenie poziomu oświaty, zwłaszcza wśród chłopów) i pracy organicznej (rozwój gospodarczy) kształtowały nie tylko literaturę, ale także praktyczną działalność społeczną wielu Polaków pod zaborami.
Zapamiętaj! Kultura polska w okresie zaborów pełniła szczególną funkcję - podtrzymywała ducha narodowego i zastępowała nieistniejące państwo. Dlatego literatura i sztuka z tego okresu są przepełnione symboliką patriotyczną i odwołaniami do polskiej historii, nawet jeśli były to odniesienia zakamuflowane z powodu cenzury.