Pobierz z
Google Play
Proste zwierzęta bezkręgowe
Metabolizm
Kręgowce zmiennocieplne
Chemiczne podstawy życia
Genetyka klasyczna
Układ pokarmowy
Komórka
Organizm człowieka jako funkcjonalna całość
Bakterie i wirusy. organizmy beztkankowe
Rozmnażanie i rozwój człowieka
Ekologia
Aparat ruchu
Genetyka molekularna
Genetyka
Układ wydalniczy
Pokaż wszystkie tematy
Systematyka związków nieorganicznych
Budowa atomu a układ okresowy pierwiastków chemicznych
Gazy i ich mieszaniny
Reakcje chemiczne w roztworach wodnych
Sole
Wodorotlenki a zasady
Efekty energetyczne i szybkość reakcji chemicznych
Węglowodory
Roztwory
Stechiometria
Pochodne węglowodorów
Układ okresowy pierwiastków chemicznych
Kwasy
Świat substancji
Reakcje utleniania-redukcji. elektrochemia
Pokaż wszystkie tematy
510
Udostępnij
Zapisz
Pobierz
Zarejestruj się
Dostęp do wszystkich materiałów
Dołącz do milionów studentów
Popraw swoje oceny
Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.
Zarejestruj się
Dostęp do wszystkich materiałów
Dołącz do milionów studentów
Popraw swoje oceny
Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.
REWOLUCJA PRZEMYSŁOWA Przyczyny rewolucji przemysłowej • zmiany w rolnictwie na skutek rewolucji agrarnej, wzrost liczby ludności na świecie, rosnące zapotrzebowanie rynków na różne towary, dążenie do zwiększenia wydajności produkcji, zastosowanie nowych urządzeń w przemyśle. ● Rewolucja przemysłowa w Europie i Stanach Zjednoczonych Rewolucja przemysłowa była procesem zmian ekonomiczno-społecznych, które wpłynęły na rozwój wielu krajów. Europa Rewolucja przemysłowa zaczęła się w Europie Zachodniej w II połowie XVIII w. • Zmiany najszybciej zachodziły w Wielkiej Brytanii: a. powstawały pierwsze urządzenia, które wykorzystywano w przemyśle i rolnictwie, b.rosła liczba wykwalifikowanych robotników - proces grodzenia na wsi spowodował, że część ludności wiejskiej osiedlała się w miastach. Brytyjska dominacja gospodarcza wynikała także z posiadania dużej floty, licznych rynków zbytu (kolonie), środków finansowych na inwestycje i surowców. Znaczące zmiany w gospodarce zachodziły również w Niemczech. W 1834 r. został utworzony Niemiecki Związek Celny (zrzeszający 18 krajów niemieckich), który znosił wszelkie cła i umożliwiał swobodny handel między jego członkami. • Na zachodzie Niemiec dużym punktem wydobywczym i przemysłowym było Zagłębie Rurhy. Natomiast na wschodzie takim miejscem był Górny Śląsk należący do Prus. • Dobrze uprzemysłowionym obszarem w Europie stawała się też Belgia. Na jej terytorium tworzono wiele kopalń i hut oraz rozwijały się inne gałęzie przemysłu. • We Francji w I połowie XIX w. nadal przeważało rolnictwo, a przemysł rozwijał się stopniowo. Ciągle powszechne były manufaktury, które produkowały głównie dobra artystyczne i luksusowe. ● ● Stopień...
Użytkownik iOS
Filip, użytkownik iOS
Zuzia, użytkownik iOS
uprzemysłowienia innych obszarów w Europie miał ograniczony zasięg. Rozwój gospodarczy nastąpił w Holandii, cesarstwie austriackim (Czechy i wschodnia Austria), północnych Włoszech i Hiszpanii (głównie północna część kraju). W Rosji postęp ekonomiczny zachodził powoli. Powodem tego były wciąż istniejące w tym kraju stosunki feudalne, co zaczęło się zmieniać dopiero w II połowie XIX w. W XIX w. Swansea w Wielkiej Brytanii było znaczącym ośrodkiem hutnictwa i górnictwa. Stany Zjednoczone W Stanach Zjednoczonych rewolucja przemysłowa przebiegała stosunkowo szybko. • Czynniki wpływające na rozwój gospodarczy Stanów Zjednoczonych: a. rozrost terytorialny państwa - zagospodarowywanie nowych obszarów sprzyjało rozwojowi osadnictwa, b.rosnąca liczba ludności - napływ przybyszów z różnych części świata, • Szczególnie istotna dla amerykańskiej gospodarki była kolej, która zapewniła połączenie między różnymi obszarami. W 1869 r. została oddana do użytku linia kolejowa łącząca wschodnie i zachodnie wybrzeże. • W Stanach Zjednoczonych powstało wiele wynalazków, m.in. telegraf (Samuel Morse), rewolwer (Samuel Colt), maszyna do szycia (Isaac Singer), a także żniwiarka (Cyrus McCormick). c. duża ilość surowców naturalnych, d.inwestycje rządu centralnego i poszczególnych stanów, Skutki rewolucji przemysłowej wykształcenie się nowych grup społecznych - kapitaliści (wielcy przedsiębiorcy) i proletariusze (robotnicy), ● e.wykorzystywanie nowych środków transportu. Ważne ośrodki przemysłowe znajdowały się na północno-wschodnich obszarach kraju i na zachód od pasma górskiego Appalachów. • postęp w rolnictwie, • uprzemysłowienie gospodarki - wzrost znaczenia ● produkcji przemysłowej, rozwój transportu i komunikacji, • wzrost ludności na świecie, dynamiczny rozwój miast, ● rozwój handlu międzynarodowego, • powstanie ruchu luddystów w Wielkiej Brytanii, • utrata pracy przez drobnych rzemieślników, • wyzysk pracowników przemysłowych, • zanieczyszczenie środowiska naturalnego przez przemysł. Rozwój transportu Wpływ na rozwój transportu w XIX w. miało wykorzystanie maszyny parowej. . W 1814 r. Anglik George Stephenson stworzył udoskonaloną wersje parowozu. W 1825 r. doprowadził do powstania pierwszej publicznej linii kolejowej łączącej dwa angielskie miasteczka Stockton i Darlington. Upowszechnienie kolei na świecie przyczyniło się do sprawnego i szybkiego transportu surowców, towarów i ludzi. Wraz z powstaniem nowych linii kolejowych doszło także do rozwoju miast będących na ich trasie. Zmiany następowały również w transporcie wodnym. W 1807 r. w Stanach Zjednoczonych został skonstruowany pierwszy statek o napędzie parowym, co zapoczątkowało żeglugę parową. • Pierwotnie statki parowe pływały po rzekach, ale z czasem to się zmieniło. Od 1813 r. zaczęły przemierzać morza, a od lat 40. XIX w. tego typu jednostki regularnie kursowały przez Atlantyk. Udział w światowej produkcji przemysłowej w % Wzrost produkcji przemysłowej w XIX w. 25 20 15 10 Wielka Brytania USA Rosja Niemcy Francja 1800 r. 1860 r. 1900 r.
510
Udostępnij
Zapisz
Urszula Barcikowska
286 Obserwujących
Mam nadzieję że pomogę trochę z notatka
286 Obserwujących
26
Historia 3 klasa dział 1
66
Notatka
33
Rewolucja przemysłowa, industrializacja, urbanizacja, fabryka, Wielka Brytania, kapitał, kapitalizm, maszyna parowa, Watt
0
201
Grodzenie, rewolucja agrarna, industrializacja, urbanizacja, Stephenson, pływały statki parowe, telegraf, Samuel Morse, kapitaliści, proletariat, luddyści
24
Belle époque – Piękna epoka Postęp techniczny Zmiany obyczajowe Postęp w higienie i medycynie Lumière kinematograf kino radio prasa powieści w odcinkach Impresjonizm Secesja turystyka igrzyska olimpijskie
REWOLUCJA PRZEMYSŁOWA Przyczyny rewolucji przemysłowej • zmiany w rolnictwie na skutek rewolucji agrarnej, wzrost liczby ludności na świecie, rosnące zapotrzebowanie rynków na różne towary, dążenie do zwiększenia wydajności produkcji, zastosowanie nowych urządzeń w przemyśle. ● Rewolucja przemysłowa w Europie i Stanach Zjednoczonych Rewolucja przemysłowa była procesem zmian ekonomiczno-społecznych, które wpłynęły na rozwój wielu krajów. Europa Rewolucja przemysłowa zaczęła się w Europie Zachodniej w II połowie XVIII w. • Zmiany najszybciej zachodziły w Wielkiej Brytanii: a. powstawały pierwsze urządzenia, które wykorzystywano w przemyśle i rolnictwie, b.rosła liczba wykwalifikowanych robotników - proces grodzenia na wsi spowodował, że część ludności wiejskiej osiedlała się w miastach. Brytyjska dominacja gospodarcza wynikała także z posiadania dużej floty, licznych rynków zbytu (kolonie), środków finansowych na inwestycje i surowców. Znaczące zmiany w gospodarce zachodziły również w Niemczech. W 1834 r. został utworzony Niemiecki Związek Celny (zrzeszający 18 krajów niemieckich), który znosił wszelkie cła i umożliwiał swobodny handel między jego członkami. • Na zachodzie Niemiec dużym punktem wydobywczym i przemysłowym było Zagłębie Rurhy. Natomiast na wschodzie takim miejscem był Górny Śląsk należący do Prus. • Dobrze uprzemysłowionym obszarem w Europie stawała się też Belgia. Na jej terytorium tworzono wiele kopalń i hut oraz rozwijały się inne gałęzie przemysłu. • We Francji w I połowie XIX w. nadal przeważało rolnictwo, a przemysł rozwijał się stopniowo. Ciągle powszechne były manufaktury, które produkowały głównie dobra artystyczne i luksusowe. ● ● Stopień...
REWOLUCJA PRZEMYSŁOWA Przyczyny rewolucji przemysłowej • zmiany w rolnictwie na skutek rewolucji agrarnej, wzrost liczby ludności na świecie, rosnące zapotrzebowanie rynków na różne towary, dążenie do zwiększenia wydajności produkcji, zastosowanie nowych urządzeń w przemyśle. ● Rewolucja przemysłowa w Europie i Stanach Zjednoczonych Rewolucja przemysłowa była procesem zmian ekonomiczno-społecznych, które wpłynęły na rozwój wielu krajów. Europa Rewolucja przemysłowa zaczęła się w Europie Zachodniej w II połowie XVIII w. • Zmiany najszybciej zachodziły w Wielkiej Brytanii: a. powstawały pierwsze urządzenia, które wykorzystywano w przemyśle i rolnictwie, b.rosła liczba wykwalifikowanych robotników - proces grodzenia na wsi spowodował, że część ludności wiejskiej osiedlała się w miastach. Brytyjska dominacja gospodarcza wynikała także z posiadania dużej floty, licznych rynków zbytu (kolonie), środków finansowych na inwestycje i surowców. Znaczące zmiany w gospodarce zachodziły również w Niemczech. W 1834 r. został utworzony Niemiecki Związek Celny (zrzeszający 18 krajów niemieckich), który znosił wszelkie cła i umożliwiał swobodny handel między jego członkami. • Na zachodzie Niemiec dużym punktem wydobywczym i przemysłowym było Zagłębie Rurhy. Natomiast na wschodzie takim miejscem był Górny Śląsk należący do Prus. • Dobrze uprzemysłowionym obszarem w Europie stawała się też Belgia. Na jej terytorium tworzono wiele kopalń i hut oraz rozwijały się inne gałęzie przemysłu. • We Francji w I połowie XIX w. nadal przeważało rolnictwo, a przemysł rozwijał się stopniowo. Ciągle powszechne były manufaktury, które produkowały głównie dobra artystyczne i luksusowe. ● ● Stopień...
Użytkownik iOS
Filip, użytkownik iOS
Zuzia, użytkownik iOS
uprzemysłowienia innych obszarów w Europie miał ograniczony zasięg. Rozwój gospodarczy nastąpił w Holandii, cesarstwie austriackim (Czechy i wschodnia Austria), północnych Włoszech i Hiszpanii (głównie północna część kraju). W Rosji postęp ekonomiczny zachodził powoli. Powodem tego były wciąż istniejące w tym kraju stosunki feudalne, co zaczęło się zmieniać dopiero w II połowie XIX w. W XIX w. Swansea w Wielkiej Brytanii było znaczącym ośrodkiem hutnictwa i górnictwa. Stany Zjednoczone W Stanach Zjednoczonych rewolucja przemysłowa przebiegała stosunkowo szybko. • Czynniki wpływające na rozwój gospodarczy Stanów Zjednoczonych: a. rozrost terytorialny państwa - zagospodarowywanie nowych obszarów sprzyjało rozwojowi osadnictwa, b.rosnąca liczba ludności - napływ przybyszów z różnych części świata, • Szczególnie istotna dla amerykańskiej gospodarki była kolej, która zapewniła połączenie między różnymi obszarami. W 1869 r. została oddana do użytku linia kolejowa łącząca wschodnie i zachodnie wybrzeże. • W Stanach Zjednoczonych powstało wiele wynalazków, m.in. telegraf (Samuel Morse), rewolwer (Samuel Colt), maszyna do szycia (Isaac Singer), a także żniwiarka (Cyrus McCormick). c. duża ilość surowców naturalnych, d.inwestycje rządu centralnego i poszczególnych stanów, Skutki rewolucji przemysłowej wykształcenie się nowych grup społecznych - kapitaliści (wielcy przedsiębiorcy) i proletariusze (robotnicy), ● e.wykorzystywanie nowych środków transportu. Ważne ośrodki przemysłowe znajdowały się na północno-wschodnich obszarach kraju i na zachód od pasma górskiego Appalachów. • postęp w rolnictwie, • uprzemysłowienie gospodarki - wzrost znaczenia ● produkcji przemysłowej, rozwój transportu i komunikacji, • wzrost ludności na świecie, dynamiczny rozwój miast, ● rozwój handlu międzynarodowego, • powstanie ruchu luddystów w Wielkiej Brytanii, • utrata pracy przez drobnych rzemieślników, • wyzysk pracowników przemysłowych, • zanieczyszczenie środowiska naturalnego przez przemysł. Rozwój transportu Wpływ na rozwój transportu w XIX w. miało wykorzystanie maszyny parowej. . W 1814 r. Anglik George Stephenson stworzył udoskonaloną wersje parowozu. W 1825 r. doprowadził do powstania pierwszej publicznej linii kolejowej łączącej dwa angielskie miasteczka Stockton i Darlington. Upowszechnienie kolei na świecie przyczyniło się do sprawnego i szybkiego transportu surowców, towarów i ludzi. Wraz z powstaniem nowych linii kolejowych doszło także do rozwoju miast będących na ich trasie. Zmiany następowały również w transporcie wodnym. W 1807 r. w Stanach Zjednoczonych został skonstruowany pierwszy statek o napędzie parowym, co zapoczątkowało żeglugę parową. • Pierwotnie statki parowe pływały po rzekach, ale z czasem to się zmieniło. Od 1813 r. zaczęły przemierzać morza, a od lat 40. XIX w. tego typu jednostki regularnie kursowały przez Atlantyk. Udział w światowej produkcji przemysłowej w % Wzrost produkcji przemysłowej w XIX w. 25 20 15 10 Wielka Brytania USA Rosja Niemcy Francja 1800 r. 1860 r. 1900 r.