Przedmioty

Przedmioty

Więcej

Rzeczpospolita w XVIII wieku (jeśli możesz daj obs)

11.12.2022

5737

235

Udostępnij

Zapisz

Pobierz


WSiP
Imię i nazwisko
SPRAWDZIAN
RZECZPOSPOLITA W XVIII WIEKU
Numer zadania
Liczba punktów
Historia Zakres podstawowy Klasa 2
1.
wydarzenie c

Zarejestruj się

Zarejestruj się, aby uzyskać nieograniczony dostęp do tysięcy notatek. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Dołącz do milionów studentów

Popraw swoje oceny

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

WSiP
Imię i nazwisko
SPRAWDZIAN
RZECZPOSPOLITA W XVIII WIEKU
Numer zadania
Liczba punktów
Historia Zakres podstawowy Klasa 2
1.
wydarzenie c

Zarejestruj się

Zarejestruj się, aby uzyskać nieograniczony dostęp do tysięcy notatek. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Dołącz do milionów studentów

Popraw swoje oceny

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

WSiP
Imię i nazwisko
SPRAWDZIAN
RZECZPOSPOLITA W XVIII WIEKU
Numer zadania
Liczba punktów
Historia Zakres podstawowy Klasa 2
1.
wydarzenie c

Zarejestruj się

Zarejestruj się, aby uzyskać nieograniczony dostęp do tysięcy notatek. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Dołącz do milionów studentów

Popraw swoje oceny

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

WSiP
Imię i nazwisko
SPRAWDZIAN
RZECZPOSPOLITA W XVIII WIEKU
Numer zadania
Liczba punktów
Historia Zakres podstawowy Klasa 2
1.
wydarzenie c

Zarejestruj się

Zarejestruj się, aby uzyskać nieograniczony dostęp do tysięcy notatek. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Dołącz do milionów studentów

Popraw swoje oceny

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

WSiP
Imię i nazwisko
SPRAWDZIAN
RZECZPOSPOLITA W XVIII WIEKU
Numer zadania
Liczba punktów
Historia Zakres podstawowy Klasa 2
1.
wydarzenie c

Zarejestruj się

Zarejestruj się, aby uzyskać nieograniczony dostęp do tysięcy notatek. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Dołącz do milionów studentów

Popraw swoje oceny

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

WSiP
Imię i nazwisko
SPRAWDZIAN
RZECZPOSPOLITA W XVIII WIEKU
Numer zadania
Liczba punktów
Historia Zakres podstawowy Klasa 2
1.
wydarzenie c

Zarejestruj się

Zarejestruj się, aby uzyskać nieograniczony dostęp do tysięcy notatek. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Dołącz do milionów studentów

Popraw swoje oceny

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

WSiP
Imię i nazwisko
SPRAWDZIAN
RZECZPOSPOLITA W XVIII WIEKU
Numer zadania
Liczba punktów
Historia Zakres podstawowy Klasa 2
1.
wydarzenie c

Zarejestruj się

Zarejestruj się, aby uzyskać nieograniczony dostęp do tysięcy notatek. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Dołącz do milionów studentów

Popraw swoje oceny

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

WSiP
Imię i nazwisko
SPRAWDZIAN
RZECZPOSPOLITA W XVIII WIEKU
Numer zadania
Liczba punktów
Historia Zakres podstawowy Klasa 2
1.
wydarzenie c

Zarejestruj się

Zarejestruj się, aby uzyskać nieograniczony dostęp do tysięcy notatek. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Dołącz do milionów studentów

Popraw swoje oceny

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

WSiP
Imię i nazwisko
SPRAWDZIAN
RZECZPOSPOLITA W XVIII WIEKU
Numer zadania
Liczba punktów
Historia Zakres podstawowy Klasa 2
1.
wydarzenie c

Zarejestruj się

Zarejestruj się, aby uzyskać nieograniczony dostęp do tysięcy notatek. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Dołącz do milionów studentów

Popraw swoje oceny

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

WSiP
Imię i nazwisko
SPRAWDZIAN
RZECZPOSPOLITA W XVIII WIEKU
Numer zadania
Liczba punktów
Historia Zakres podstawowy Klasa 2
1.
wydarzenie c

Zarejestruj się

Zarejestruj się, aby uzyskać nieograniczony dostęp do tysięcy notatek. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Dołącz do milionów studentów

Popraw swoje oceny

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

WSiP
Imię i nazwisko
SPRAWDZIAN
RZECZPOSPOLITA W XVIII WIEKU
Numer zadania
Liczba punktów
Historia Zakres podstawowy Klasa 2
1.
wydarzenie c

Zarejestruj się

Zarejestruj się, aby uzyskać nieograniczony dostęp do tysięcy notatek. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Dołącz do milionów studentów

Popraw swoje oceny

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

WSiP
Imię i nazwisko
SPRAWDZIAN
RZECZPOSPOLITA W XVIII WIEKU
Numer zadania
Liczba punktów
Historia Zakres podstawowy Klasa 2
1.
wydarzenie c

Zarejestruj się

Zarejestruj się, aby uzyskać nieograniczony dostęp do tysięcy notatek. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Dołącz do milionów studentów

Popraw swoje oceny

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

WSiP
Imię i nazwisko
SPRAWDZIAN
RZECZPOSPOLITA W XVIII WIEKU
Numer zadania
Liczba punktów
Historia Zakres podstawowy Klasa 2
1.
wydarzenie c

Zarejestruj się

Zarejestruj się, aby uzyskać nieograniczony dostęp do tysięcy notatek. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Dołącz do milionów studentów

Popraw swoje oceny

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

WSiP
Imię i nazwisko
SPRAWDZIAN
RZECZPOSPOLITA W XVIII WIEKU
Numer zadania
Liczba punktów
Historia Zakres podstawowy Klasa 2
1.
wydarzenie c

Zarejestruj się

Zarejestruj się, aby uzyskać nieograniczony dostęp do tysięcy notatek. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Dołącz do milionów studentów

Popraw swoje oceny

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

WSiP
Imię i nazwisko
SPRAWDZIAN
RZECZPOSPOLITA W XVIII WIEKU
Numer zadania
Liczba punktów
Historia Zakres podstawowy Klasa 2
1.
wydarzenie c

Zarejestruj się

Zarejestruj się, aby uzyskać nieograniczony dostęp do tysięcy notatek. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Dołącz do milionów studentów

Popraw swoje oceny

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

WSiP Imię i nazwisko SPRAWDZIAN RZECZPOSPOLITA W XVIII WIEKU Numer zadania Liczba punktów Historia Zakres podstawowy Klasa 2 1. wydarzenie chronologicznie pierwsze 2. wydarzenie chronologicznie ostatnie 1. A. zawiązanie konfederacji barskiej B. pierwszy rozbiór Rzeczypospolitej c. uchwalenie Konstytucji 3 maja 2. ZADANIE 2. (1 pkt.) Wyjaśnij, czym były prawa kardynalne. 3. 1 4. DO DZIAŁU VI U 2 AUTOR: Jakub Lorenc Stanisław Konarski Grzegorz Piramowicz Stanisław Staszic Hugo Kołłątaj KLUB NAUCZYCIELA 3 ZADANIE 1. (2 pkt.) Spośród poniższych wydarzeń wskaż chronologicznie pierwsze i ostatnie. W tabeli zaznacz litery, którymi oznaczono wy- brane wydarzenia. 4 Klasa 5 A A 6 Data A A A A B B 7 8 ZADANIE 3. (4 pkt.) Każdej podanej w tabeli postaci przyporządkuj jej opis. Wybierz go spośród opisów oznaczonych literami A-E. W każdym wierszu tabeli zaznacz jedną właściwą literę. B B B B C с 9 Liceum i technikum Grupa A C с C C D D. zawiązanie konfederacji targowickiej E. powołanie do życia Komisji Edukacji Narodowej D Suma punktów D D D /20 D E E E E E E © Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2020 WSiP Historia Zakres podstawowy Klasa 2 A. jeden z najwybitniejszych przedstawicieli oświecenia katolickiego w Rzeczypospolitej, pełnił urząd kanclerza wielkiego koronnego; nieprzemijającą sławę zyskał jako współfundator pierwszego polskiego księgozbioru o charakterze biblioteki narodowej B. poeta, pisarz polityczny i nauczyciel; należał do zakonu pijarów, który specjalizował się w działalności oświatowej, założył w Warszawie Collegium Nobilium c. pisarz polityczny, filozof i uczony, był synem mieszczanina; ważny wątek w jego pismach stanowiły problemy rozwoju edukacji, przemysłu i rolnictwa; w wydanych w 1790 r. Przestrogach dla Polski krytykował poglądy przeciwników reform zmierzających do poprawienia położenia chłopów D. duchowny i nauczyciel, autor wielu opracowań i elementarza do szkół parafialnych, sekretarz...

Nie ma nic odpowiedniego? Sprawdź inne przedmioty.

Knowunity jest aplikacją edukacyjną #1 w pięciu krajach europejskich

Knowunity zostało wyróżnione przez Apple i widnieje się na szczycie listy w sklepie z aplikacjami w kategorii edukacja w takich krajach jak Polska, Niemcy, Włochy, Francje, Szwajcaria i Wielka Brytania. Dołącz do Knowunity już dziś i pomóż milionom uczniów na całym świecie.

Ranked #1 Education App

Pobierz z

Google Play

Pobierz z

App Store

Knowunity jest aplikacją edukacyjną #1 w pięciu krajach europejskich

4.9+

Średnia ocena aplikacji

13 M

Uczniowie korzystają z Knowunity

#1

W rankingach aplikacji edukacyjnych w 11 krajach

900 K+

Uczniowie, którzy przesłali notatki

Nadal nie jesteś pewien? Zobacz, co mówią inni uczniowie...

Użytkownik iOS

Tak bardzo kocham tę aplikację [...] Polecam Knowunity każdemu!!! Moje oceny poprawiły się dzięki tej aplikacji :D

Filip, użytkownik iOS

Aplikacja jest bardzo prosta i dobrze zaprojektowana. Do tej pory zawsze znajdowałam wszystko, czego szukałam :D

Zuzia, użytkownik iOS

Uwielbiam tę aplikację ❤️ właściwie używam jej za każdym razem, gdy się uczę.

Alternatywny zapis:

Towarzystwa do Ksiąg Elementarnych E. ksiądz, jeden z najbardziej utalentowanych i wpływowych polityków Rzeczypospolitej schyłku XVIII w.; na polecenie Komisji Edukacji Narodowej przeprowadził reformę uniwersytetu w Krakowie; był jednym z autorów tekstu Konstytucji 3 maja ZADANIE 4. (2 pkt.) Na podstawie tekstu wykonaj polecenia. Liceum i technikum Dobry pan ze wszech miar August III był tak nieszczęśliwy, że za jego panowania trzydziestoletniego żaden sejm nie doszedł. [...] Do zrywania sejmów nie zażywano osób rozumem i miłością dobra publicznego obdarzonych, bo też tego nie potrzeba było. Lada poseł ciemny jak noc [...], nie szukając pozornych przyczyn, odezwał się w poselskiej izbie: ,,Nie ma zgody na sejm!" - i to było dosyć do odebrania wszystkim mocy sejmowania. A gdy go marszałek spytał: ,,Co za racyja?" - odpowiedział krótko: ,,Jestem poseł, nie pozwalam" -i to powiedziawszy usiadł, jak niemy diabeł na wszystkie prośby i nalegania innych posłów o danie przyczyny zatamowanego sejmu [...]. A potem, wymknąwszy się nieznacznie z poselskiej izby, zaniósł do kancelaryi manifest o nieważności sejmu [...]. I posłowie na takową zbrodnią, jaką było zrywanie sejmu, nigdy by się nie odważyli [...], gdyby wiedzieli, że wszyscy magnaci sejmu pragną, gdyż w takowym razie zrywacz nie mający protektora, byłby nie puszczony z miejsca obrady i Bóg wie, jak prześladowany [...]; trudno było ścigać albo prześladować w jaki sposób ostry sejmu zrywacza, mającego pewną i mocną protekcyją magnatów pod pozorem obrony wolności, bo to było hasłem powszechnym, a na tym zasadzali wolność, że szlachcic na sejmiku, a poseł na sejmie z głosu swego nikomu sprawiać się nie powinien. J. Kitowicz, Opis obyczajów za panowania Augusta III, oprac. R. Pollak, Wrocław 1951. A. Podaj nazwę zasady, która umożliwiała posłom postępowanie opisane w tekście. B. Rozstrzygnij, jaki był stosunek autora tekstu do procederu opisanego w źródle. Uzasadnij swoje zdanie, odwołując się do treści tekstu. AUTOR: Jakub Lorenc KLUB NAUCZYCIELA 2 © Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2020 WSiP Historia Zakres podstawowy Klasa 2 ZADANIE 5. (2 pkt.) Na podstawie ilustracji wykonaj polecenie. AUTOR: Jakub Lorenc U Stanisław August w stroju koronacyjnym, obraz pędzla Marcella Bacciarellego. Porównaj przedstawienia dwóch władców. O czym świadczą różnice widoczne na ilustracjach? Dey KLUB NAUCZYCIELA Andrzej Ring, Lech Sandzewicz/Zamek Królewski w Warszawie 3 Liceum i technikum August III, portret pędzla Louisa de Silvestre'a. © Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2020 WSiP Historia Zakres podstawowy Klasa 2 ZADANIE 6. (2 pkt.) Na podstawie tekstu wykonaj polecenia. My senatorowie, ministrowie [Rzeczypospolitej], widząc, że już dla nas nie masz [Rzeczypospolitej], iz sejm dzisiejszy, na niedziel tylko sześć zwołany, przywłaszczywszy sobie władzę prawodawczą na zawsze, a już przeszło przez lat półczwarta [tj. trzy i pół roku] ciągle ją ze wzgardą praw uzurpując, połamał prawa kardynalne, zmiótł wszystkie wolności szlacheckie, a na dniu 3 maja r. 1791 w rewolucję i spisek przemieniwszy się, nową formą rządu, za pomocą mieszczan, utanów, żołnierzy, narzuconą sukcesję tronu postanowił, królowi od przysięgi, na pacta conventa wykonanej, uwolnić się dozwolił, władzę królów rozszerzył, rzeczpospolitą w monarchię zamienił, szlachtę bez posesji od równości i wolności odepchnął [...], w wojnę szkodliwą przeciwko Rosji, sąsiadki naszej najlepszej, najdawniejszej z przyjaciół i sprzymierzeńców naszych, wplątać nas usiłował. A. Podaj stosowaną w historiografii nazwę konfederacji, która została związana na mocy cytowanego dokumentu. Uzasadnij swoją odpowiedź, odwołując się to treści źródła. B. Wybierz właściwe zakończenie zdania. Członkiem konfederacji powstałej na mocy cytowanego tekstu był między innymi A. Stanisław August Poniatowski. c. Kazimierz Pułaski. B. Tadeusz Kościuszko. D. August II. AUTOR: Jakub Lorenc U Liceum i technikum C. Nanke, Wypisy do nauki historii nowożytnej, część 2, Lwów-Warszawa 1927. KLUB NAUCZYCIELA © Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2020 WSiP Historia Zakres podstawowy Klasa 2 ZADANIE 7. (3 pkt.) Przedstaw postanowienia Sejmu Niemego. ZADANIE 8. (2 pkt.) Na podstawie tekstu wykonaj polecenia. [...] Komisyjom Porządkowym Województw i Ziem w całym kraju, aby następujące urządzenie do wszystkich dziedziców, posesorów i miejsca ich zastępujących rządców wydały: 1-mo. Ogłosi ludowi, iż podług prawa zostaje pod opieką Rządu Krajowego. 2-do. Że osoba wszelkiego włościanina jest wolna, i że mu wolno przenieść się, gdzie chce, byleby [...] długi winne oraz podatki krajowe opłacił [...]. Dan w obozie pod Połańcem [...]. A. Podaj stosowaną w historiografii nazwę cytowanego dokumentu. Uzasadnij swoją odpowiedź, odwołując się do treści tekstu. B. Wybierz właściwe zakończenie zdania. Dokument został wydany przez A. Stanisława Augusta Poniatowskiego. B. Katarzynę II. AUTOR: Jakub Lorenc U Wiek XVI-XVIII w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii, studentów i uczniów, oprac. M. Sobańska-Bondaruk, S.B. Lenard, Warszawa 1997, s. 455. KLUB NAUCZYCIELA Liceum i technikum 5 c. Tadeusza Kościuszkę. D. Augusta II. © Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2020 WSiP Historia Zakres podstawowy Klasa 2 ZADANIE 9. (2 pkt.) Na podstawie ilustracji wykonaj polecenie. U AUTOR: Jakub Lorenc Jura ury ond thina inPodla in Pola KLUB NAUCZYCIELA Hego Rycina Johannesa Nilsona z 1773 r. Leopol Novogrodek Carlan Bracse Manta Varfovia S STA fam Date Dandrig MARK BALTICUM Rozstrzygnij, jak autor ilustracji ocenia pierwszy rozbió Rzeczypospolitej. Swoją odpowiedź uzasadnij, podając dwa argu- menty odnoszące się do elementów graficznych ilustracji. POMER Liceum i technikum © Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2020 WSiP Imię i nazwisko SPRAWDZIAN RZECZPOSPOLITA W XVIII WIEKU Numer zadania Liczba punktów Historia Zakres podstawowy Klasa 2 2. 1. wydarzenie chronologicznie pierwsze wydarzenie chronologicznie ostatnie 1. A. początek Sejmu Wielkiego B. zawiązanie konfederacji barskiej c. drugi rozbió Rzeczypospolitej 2. ZADANIE 2. (1 pkt.) Wyjaśnij, czym był prawa kardynalne. 3. DO DZIAŁU VI 1 4. U 2 AUTOR: Jakub Lorenc Stanisław Konarski Grzegorz Piramowicz Tadeusz Kościuszko Jakub Jasiński KLUB NAUCZYCIELA 3 4 ZADANIE 1. (2 pkt.) Spośród poniższych wydarzeń wskaż chronologicznie pierwsze i ostatnie. W tabeli zaznacz litery, którymi oznaczono wy- brane wydarzenia. Klasa 5 A A 6 Data A A A A 7 B B 7 8 ZADANIE 3. (4 pkt.) Każdej podanej w tabeli postaci przyporządkuj jej opis. Wybierz go spośród opisów oznaczonych literami A-E. W każdym wierszu tabeli zaznacz jedną właściwą literę. B B B B C с 9 Liceum i technikum Grupa B C с C с D. zawiązanie konfederacji targowickiej E. powołanie do życia Komisji Edukacji Narodowej D D Suma punktów D D D /20 D E E E E E E © Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2020 WSiP Historia Zakres podstawowy Klasa 2 A. duchowny i nauczyciel, autor wielu opracowań i elementarza do szkół parafialnych, sekretarz Towarzystwa do Ksiąg Elementarnych B. poeta, pisarz polityczny i nauczyciel; należał do zakonu pijarów, który specjalizował się w działalności oświatowej, założył w Warszawie Collegium Nobilium c. pisarz polityczny, filozof i uczony, był synem mieszczanina; ważny wątek w jego pismach stanowiły problemy rozwoju edukacji, przemysłu i rolnictwa; w wydanych w 1790 r. Przestrogach dla Polski krytykował poglądy przeciwników reform zmierzających do poprawienia położenia chłopów D. po ukończeniu Szkoły Rycerskiej udał się do Ameryki, gdzie wstąpił do armii kolonistów walczącej z Brytyjczykami; po zakończeniu wojny powrócił do kraju; po uchwale Sejmu Wielkiego o powiększeniu armii wstąpił w jej szeregi; podczas wojny z Rosją w 1792 r. odznaczył się odwagą i męstwem w bitwie pod Dubienką, za co został uhonorowany Orderem Virtuti Militari E. absolwent Szkoły Rycerskiej, utalentowany i wszechstronnie wykształcony oficer; był naczelnym dowódcą wojsk powstańczych na Litwie w trakcie insurekcji kościuszkowskiej; poległ w tzw. rzezi Pragi ZADANIE 4. (2 pkt.) Na podstawie tekstu wykonaj polecenia. Dobry pan ze wszech miar August III był tak nieszczęśliwy, że za jego panowania trzydziestoletniego żaden sejm nie doszedł. [...] Do zrywania sejmów nie zażywano osób rozumem i miłością dobra publicznego obdarzonych, bo też tego nie potrzeba było. Lada poseł ciemny jak noc [...], nie szukając pozornych przyczyn, odezwał się w poselskiej izbie: ,,Nie ma zgody na sejm!" - i to było dosyć do odebrania wszystkim mocy sejmowania. A gdy go marszałek spytał: ,,Co za racyja?" - odpowiedział krótko: ,Jestem poseł, nie pozwalam" - i to powiedziawszy usiadł, jak niemy diabeł na wszystkie prośby i nalegania innych posłów o danie przyczyny zatamowanego sejmu [...]. A potem, wymknąwszy się nieznacznie z poselskiej izby, zaniósł do kancelaryi manifest o nieważności sejmu [...]. I posłowie na takową zbrodnią, jaką było zrywanie sejmu, nigdy by się nie odważyli [...], gdyby wiedzieli, że wszyscy magnaci sejmu pragną, gdyż w takowym razie zrywacz nie mający protektora, byłby nie puszczony z miejsca obrady i Bóg wie, jak prześladowany [...]; trudno było ścigać albo prześladować w jaki sposób ostry sejmu zrywacza, mającego pewną i mocną protekcyją magnatów pod pozorem obrony wolności, bo to było hasłem powszechnym, a na tym zasadzali wolność, że szlachcic na sejmiku, a poseł na sejmie z głosu swego nikomu sprawiać się nie powinien. J. Kitowicz, Opis obyczajów za panowania Augusta III, oprac. R. Pollak, Wrocław 1951. A. Podaj nazwę zasady, która umożliwiała posłom postępowanie opisane w tekście. Liceum i technikum B. Rozstrzygnij, jaki był stosunek autora tekstu do procederu opisanego w źródle. Uzasadnij swoje zdanie, odwołując się do treści tekstu. AUTOR: Jakub Lorenc U KLUB NAUCZYCIELA 8 © Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2020 WSiP Historia Zakres podstawowy Klasa 2 ZADANIE 5. (2 pkt.) Na podstawie ilustracji wykonaj polecenie. AUTOR: Jakub Lorenc U Stanisław August w stroju koronacyjnym, obraz pędzla Marcella Bacciarellego. Porównaj przedstawienia dwóch władców. O czym świadczą widoczne na ilustracjach różnice? Dey KLUB NAUCZYCIELA Andrzej Ring, Lech Sandzewicz/Zamek Królewski w Warszawie 9 Liceum i technikum August III, portret pędzla Louisa de Silvestre'a. © Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2020 WSiP Historia Zakres podstawowy Klasa 2 ZADANIE 6. (2 pkt.) Na podstawie tekstu wykonaj polecenie. My, rady dygnitarze, szlachta i obywatele Korony Polskiej, prowincji, województw, ziem i powiatów, na ratunek Ojczyzny, wiary i wolności, praw i swobód narodowych, do upadku nachylonych, podźwignienia zgromadzeni. [...] wyniosłość, nienawiść i ambicja, wzgardziwszy najszacowniejszymi dary i zaszczyty, wiarę, wolność i równość przy pomocy wojsk rosyjskich inscia Republica [bez przyzwolenia Rzeczypospolitej] wprowadzonych, prawa narodowe, przymierza i traktaty targać i znosić odważyły się; cnotliwych obywatelów i mężów wielkich, w tej Rzplitej zasłużonych, wiarę i wolność utrzymujących, znieważać, poniżać i prześladować; [...] [Przodków] przykładami przez tak wielkie i okazałe pobudki prawem naturalnym, każdemu narodowi pozwolonym, zabieramy się do obrony wiary i wolności i na wzór dawniejszych konfederacji przy wierze św. rzymskiej katolickiej et circa immunitatem [i przy nienaruszalności] świątnic pańskich, przy prawach starodawnych i swobodach narodowych [...] konfederujemy się [...]. A. Podaj stosowaną w historiografii nazwę konfederacji, która została związana na mocy cytowanego źródła. Uzasadnij swoją odpowiedź, odwołując się do treści źródła. B. Wybierz właściwe zakończenie zdania. Członkiem konfederacji powstałej na mocy cytowanego tekstu był między innymi A. Stanisław August Poniatowski. c. Kazimierz Pułaski. D. August II. B. Tadeusz Kościuszko. AUTOR: Jakub Lorenc U Liceum i technikum C. Nanke, Wypisy do nauki historii nowożytnej, część 2, Lwów-Warszawa 1927. KLUB NAUCZYCIELA 10 © Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2020 WSiP Historia Zakres podstawowy Klasa 2 ZADANIE 7. (3 pkt.) Przedstaw postanowienia Sejmu Wielkiego pierwszej kadencji. ZADANIE 8. (2 pkt.) Na podstawie tekstu wykonaj polecenia. [...] Komisyjom Porządkowym Województw iZiem w całym kraju, aby następujące urządzenie do wszystkich dziedziców, posesorów i miejsca ich zastępujących rządców wydały: 1-mo. Ogłosi ludowi, iż podług prawa zostaje pod opieką Rządu Krajowego. 2-do. Że osoba wszelkiego włościanina jest wolna, i że mu wolno przenieść się, gdzie chce, byleby [...] długi winne oraz podatki krajowe opłacił [...]. Dan w obozie pod Połańcem [...]. A. Podaj stosowaną w historiografii nazwę cytowanego źródła. Uzasadnij swoją odpowiedź, odwołując się do treści tekstu. B. Wybierz właściwe zakończenie zdania. Dokument został wydany przez A. Stanisława Augusta Poniatowskiego. B. Tadeusza Kościuszkę. AUTOR: Jakub Lorenc U Wiek XVI-XVIII w żródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii, studentów i uczniów, oprac. M. Sobańska-Bondaruk, S.B. Lenard, Warszawa 1997, s. 455. KLUB NAUCZYCIELA Liceum i technikum 11 c. Katarzynę II. D. Augusta II. © Copyright by Wydawnictwa Szkolne i pedagogiczne, Warszawa 2020 WSiP Historia Zakres podstawowy Klasa 2 ZADANIE 9. (2 pkt.) Na podstawie ilustracji wykonaj polecenie. U AUTOR: Jakub Lorenc Jura ury ond thi in Polde in Pola KLUB NAUCZYCIELA Hego Rycina Johannesa Nilsona z 1773 r. Novogrodek Carlan Leopol 12 Bracse Manta Varfovia S STA fam Date Dandrig Rozstrzygnij, jak autor ilustracji ocenia pierwszy rozbiór Rzeczypospolitej. Swoją odpowiedź uzasadnij, podając dwa argu- menty odnoszące się do elementów graficznych ilustracji. MARK BALTICUM POMER Liceum i technikum © Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2020 WSiP SCHEMAT PUNKTOWANIA Sprawdzian z działu VI. Grupa A Numer zadania 1 2 U 3 4 5 6 Historia Zakres podstawowy Klasa 2 7 8 1-A, 2-D Prawa kardynalne obejmowały podstawowe zasady ustrojowe Rzeczypospolitej, m.in. liberum veto, wolną elekcję, prawo szlachty do rokoszu i wyłączności w obejmowaniu urzędów. W 1768 r. ich gwarantką stała się Katarzyna II. 1-B, 2-D, 3-C, 4-E A. Liberum veto. Odpowiedź B. Autor uważa, że zrywanie sejmów nie jest dobre. Świadczy o tym fakt, że posłów, którzy się tego dopuszczają, określa jako ,,ciemnych jak noc", a samo zrywanie sejmów nazywa zbrodnią. Stanisław August Poniatowski został ukazany w stroju europejskim, natomiast August III, mimo tego że pochodził z Saksonii, został sportretowany w szlacheckim kontuszu. Różnica ta wiąże się z tym, że August IIl chciał pokazać szlachcie swoje przywiązanie do tradycji sarmackiej, zyskując tym samym poparcie zachowawczo nastawionej szlachty, podczas gdy wywodzący się z Familii Poniatowskich Stanisław August europejskim strojem chciał zaznaczyć swój plan przeprowadzenia reform w duchu nowoczesnych zachodnich wzorców. A. Jest to akt konfederacji targowickiej. Autorzy tekstu odnoszą się krytycznie do Konstytucji 3 maja oraz działalności Sejmu Wielkiego, nazywając jednocześnie Rosję przyjaciółką. B. A. Stanisław August Poniatowski. Ograniczono liczbę urzędników saskich przebywających u boku króla na polskim dworze i zakazano im podejmowania decyzji w sprawach Rzeczypospolitej; ograniczono czas pobytu króla w Saksonii (do 3 miesięcy w roku); zabroniono wprowadzania wojsk saskich na terytorium Polski i Litwy,zakazano władcy wszczynania wojen ofensywnych. AUTOR: Jakub Lorenc A. Jest to uniwersał połaniecki, o czym świadczy miejsce jego wydania oraz przyznanie włościanom wolności osobistej. B. C. Tadeusza Kościuszkę. KLUB NAUCZYCIELA 13 Zasady przyznawania punktów Za każdą poprawną odpowiedź - 1 pkt. Za błędną odpowiedź lub jej brak - 0 pkt. Za poprawne wyjaśnienie - 1 pkt. Za każdą poprawną odpowiedź - 1 pkt. A. Za błędną odpowiedź lub jej brak - 0 pkt. Za poprawną odpowiedź - 1 pkt. Liceum i technikum B.Za niepoprawne rozstrzygnięcie, bez odwołania się do tekstu - 0 pkt. Za poprawne rozstrzygnięcie i uzasadnienie z odwołaniem się do tekstu - 1 pkt. Za błędną odpowiedź lub jej brak - 0 pkt. Za porównanie ilustracji bez wyjaśnienia podobieństw i różnic lub wyjaśnienie podobieństw i różnic bez porównania ilustracji - 1 pkt. Za porównanie ilustracji oraz wyjaśnienie podobieństw i różnic-2 pkt. A. Za błędną odpowiedź lub jej brak - 0 pkt. Za poprawną odpowiedź wraz z uzasadnieniem - 1pkt. B. Za poprawną odpowiedź - 1 pkt. Za błędną odpowiedź lub jej brak - 0 pkt. Za przedstawienie jednej reformy - 1 pkt. Za przedstawienie dwóch, trzech reform - 2 pkt. Za przedstawienie więcej niż trzech reform - 3 pkt. A. Za błędną odpowiedź lub jej brak - 0 pkt. Za poprawną odpowiedź wraz z uzasadnieniem - 1pkt. B. Za poprawną odpowiedź - 1 pkt. Punktacja 0-2 0-1 0-4 0-2 0-2 0-2 0-3 0-2 © Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2020 WSiP Numer zadania 9 Sprawdzian z działu VI. Grupa B Numer zadania 2 U 3 4 Historia Zakres podstawowy Klasa 2 5 6 Odpowiedź Autor stara się ukazać pierwszy rozbiór Rzeczypospolitej w pozytywnym świetle. Król Polski wskazuje gestem w niebo, dając tym samym do zrozumienia, że dokonywany na mapie kraju podział jest wolą Boga. Jego mina i postawa wskazują na akceptację tego stanu rzeczy. Tak samo pozostałe znajdujące się wokół mapy osoby (władcy państw zaborczych) ukazane są w sposób łagodny, zdają się rozmawiać o podziale ziem bez negatywnych emocji. 1-B, 2-C Prawa kardynalne obejmowały podstawowe zasady ustrojowe Rzeczypospolitej, m.in. liberum veto, wolną elekcję, prawo szlachty do rokoszu i wyłączności w obejmowaniu urzędów. W 1768 r. ich gwarantką stała się Katarzyna II. 1-B, 2-A, 3-D, 4-E A. Liberum veto. Odpowiedź B. Autor uważa, że zrywanie sejmów nie jest dobre. Świadczy o tym fakt, że posłów, którzy się tego dopuszczają, określa jako ,,ciemnych jak noc", a samo zrywanie sejmów nazywa zbrodnią. Stanisław August Poniatowski został ukazany w stroju europejskim, natomiast August III, mimo tego że pochodził z Saksonii, został sportretowany w szlacheckim kontuszu. Różnica ta wiąże się z tym, że August III chciał pokazać szlachcie swoje przywiązanie do tradycji sarmackiej, zyskując tym samym poparcie zachowawczo nastawionej szlachty, podczas gdy wywodzący się z Familii Poniatowskich Stanisław August europejskim strojem chciał zaznaczyć swój plan przeprowadzenia reform w duchu nowoczesnych zachodnich wzorców. AUTOR: Jakub Lorenc A. Jest to akt konfederacji barskiej. Autorzy tekstu sprzeciwiają się ingerencji rosyjskiej w wewnętrzne Sprawy Rzeczypospolitej. B. C. Kazimierz Pułaski. KLUB NAUCZYCIELA 14 Zasady przyznawania punktów Za brak odpowiedzi lub odpowiedź niepoprawną - 0 pkt. Za częściowo poprawne odwołanie się do dwóch elementów graficznych lub poprawne odwołanie się do jednego elementu graficznego - 1 pkt. Za poprawne odwołanie się do dwóch elementów graficznych - 2 pkt. Liceum i technikum Zasady przyznawania punktów Za każdą poprawną odpowiedź - 1 pkt. Za błędną odpowiedź lub jej brak - 0 pkt. Za poprawne wyjaśnienie - 1 pkt. Za każdą poprawną odpowiedź - 1 pkt. A. Za błędną odpowiedź lub jej brak - 0 pkt. Za poprawną odpowiedź - 1 pkt. B. Za niepoprawne rozstrzygnięcie, bez odwołania się do tekstu - 0 pkt. Za poprawne rozstrzygnięcie i uzasadnienie z odwołaniem się do tekstu -1 pkt. Za błędną odpowiedź lub jej brak - 0 pkt. Za porównanie ilustracji bez wyjaśnienia podobieństw i różnic lub wyjaśnienie podobieństw i różnic bez porównania ilustracji - 1 pkt. Za porównanie ilustracji oraz wyjaśnienie podobieństw i różnic - 2 pkt. A. Za błędną odpowiedź lub jej brak-0 pkt. Za poprawną odpowiedź wraz z uzasadnieniem - 1 pkt. B. Za poprawną odpowiedź - 1 pkt. Punktacja 0-2 Punktacja 0-2 0-1 0-4 0-2 0-2 0-2 © Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2020 WSiP Numer zadania 7 Historia Zakres podstawowy Klasa 2 9 U Odpowiedź Uchwalono stały podatek (tzw. ofiara wieczysta) w wysokości 10% od dochodów z dóbr szlacheckich oraz 20% z majątków kościelnych; podniesiono opodatkowanie królewszczyzn; uchwalono przeprowadzenie lustracji królewszczyzn; wprowadzono nowe podatki w miastach; przejęto na rzecz skarbu państwa dobra biskupstwa krakowskiego. A. Jest to uniwersał połaniecki, o czym świadczy miejsce jego wydania oraz przyznanie włościanom wolności osobistej. B. B.Tadeusza Kościuszkę. Autor stara się ukazać pierwszy rozbiór Rzeczypospolitej w pozytywnym świetle. Król Polski wskazuje gestem w niebo, dając tym samym do zrozumienia, że dokonywany na mapie kraju podział jest wolą Boga. Jego mina i postawa wskazują na akceptację tego stanu rzeczy. Tak samo pozostałe znajdujące się wokół mapy osoby (władcy państw zaborczych) ukazane są w sposób łagodny, zdają się rozmawiać o podziale ziem bez negatywnych emocji. AUTOR: Jakub Lorenc KLUB NAUCZYCIELA 15 Liceum i technikum Zasady przyznawania punktów Za błędną odpowiedź lub jej brak - 0 pkt. Za przedstawienie jednej reformy - 1 pkt. Za przedstawienie dwóch, trzech reform - 2 pkt. Za przedstawienie więcej niż trzech reform - 3 pkt. A. Za błędną odpowiedź lub jej brak - 0 pkt. Za poprawną odpowiedź wraz z uzasadnieniem - 1 pkt. B. Za poprawną odpowiedź - 1 pkt. Za brak odpowiedzi lub odpowiedź niepoprawną - 0 pkt. Za częściowo poprawne odwołanie się do dwóch elementów graficznych lub poprawne odwołanie się do jednego elementu graficznego - 1 pkt. Za poprawne odwołanie się do dwóch elementów graficznych - 2 pkt. Punktacja 0-3 0-2 0-2 © Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2020