Prądy filozoficzne i kierunki w sztuce
Katastrofizm, stworzony przez Oswalda Spenglera, wyrażał przeczucie nadchodzącej zagłady cywilizacji europejskiej. Ten pesymistyczny nurt wynikał z powojennej traumy, trudnej sytuacji ekonomicznej i napiętej atmosfery społecznej, które zapowiadały kolejny konflikt światowy.
W sztuce dwudziestolecia międzywojennego rozwijały się różnorodne awangardowe kierunki. Kubizm, którego mistrzem był Pablo Picasso, używał geometrycznych brył jako podstawowego środka wyrazu. Każdy obraz składał się z ostrych, geometrycznych kształtów, co stanowiło radykalne zerwanie z tradycyjnym malarstwem.
Surrealizm sprzeciwiał się naśladowaniu rzeczywistości, stawiając na ekspresję psychiki twórcy poprzez skojarzenia i wizje inspirowane rzeczywistością. Z kolei dadaizm odrzucał wszelkie ramy i reguły, tworząc dzieła nietypowe i awangardowe.
Pamiętaj: Futuryzm w sztuce, podobnie jak w literaturze, fascynował się nowoczesnością - podkreślał dynamikę, szybkość i technologię, gloryfikując takie wynalazki jak samochód czy samolot!
Wszystkie te kierunki odzwierciedlały ducha epoki - czas gwałtownych zmian, nowych możliwości, ale też niepokoju przed nadchodzącą katastrofą.