Archetypy mitologiczne i funkcje mitów
Czy zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego niektóre postacie filmowe czy książkowe wydają Ci się znajome? To dlatego, że bazują na archetypach - uniwersalnych wzorcach postaci znanych od starożytności!
Antygona to archetyp kobiety walczącej o swoje przekonania, Dedal to doświadczony mentor tęskniący za ojczyzną, a Ikar - idealista dążący do wzniosłych celów. Orfeusz reprezentuje artystę gotowego na największe poświęcenia w imię miłości, podczas gdy Prometeusz to samotny buntownik poświęcający się dla ludzkości.
Mity pełniły trzy kluczowe funkcje: poznawczą (tłumaczyły niezrozumiałe zjawiska), światopoglądową (budowały spójny obraz świata) oraz sakralną (zastępowały systemy religijne). Wyróżniamy mity kosmogoniczne (o powstaniu świata), antropogeniczne (o pochodzeniu człowieka), teogoniczne (o bogach) i genealogiczne (o wybitnych rodach).
Ciekawostka: Mit o Prometeuszu dał początek pojęciu "prometeizm" - postawy polegającej na poświęceniu się dla dobra większej społeczności.
Powstanie świata według Greków
Grecka opowieść o powstaniu świata to dramatyczna saga pełna zdrady, zemsty i walki o władzę. Chaos rodzi pierwszą parę bogów: Uranosa (Niebo) i Gaję (Ziemię), ale prawdziwa akcja zaczyna się, gdy Kronos pokaleczy swojego ojca Uranosa.
Paranoiczny Kronos, przerażony przepowiednią o tym, że syn go obali, pożera każde swoje nowo narodzone dziecko. Jednak Reja oszukuje go, dając mu kamień zawinięty w pieluszki, a małego Zeusa ukrywa w górach. Gdy Zeus dorasta, zmusza ojca do zwrócenia przełkniętego rodzeństwa i obejmuje władzę na Olimpie.
Po długiej walce z gigantami, które może wygrać tylko śmiertelny człowiek (Herkules), świat osiąga względny spokój. Prometeusz lepi człowieka z gliny zmieszanej z łzami, dodając mu duszę z iskier słońca.
Pamiętaj: Ta opowieść pokazuje typowy dla mitologii greckiej motyw - młodsze pokolenie obala starsze, co symbolizuje ciągłą zmianę i rozwój.
Dedal i Ikar - lekcja o granicach
Historia Dedala i Ikara to jedna z najbardziej znanych opowieści o konsekwencjach przekraczania granic. Dedal, genialny wynalazca zatrudniony przez króla Minosa na Krecie, konstruuje labirynt dla Minotaura, ale później pragnie wrócić do ojczyzny.
Gdy Minos odmawia mu wyjazdu, Dedal sporządza skrzydła z ptasich piór i wosku dla siebie i syna. Przed lotem ostrzega Ikara, by nie leciał zbyt wysoko - wosk może się rozpuścić od żaru słońca. Młody Ikar, zachwycony możliwością latania, ignoruje ostrzeżenia ojca.
Tragiczny finał jest nieunikniony - Ikar leci coraz wyżej, wosk się topi, a chłopak spada do morza (nazwanego później Ikaryjskim). Dedal odnajduje szczątki syna, chowa je i udaje się na Sycylię, gdzie dożywa starości.
Morał: Mit pokazuje, że nawet największe talenty i możliwości wymagają rozsądku i posłuszeństwa mądrym radom.
Prometeusz - buntownik z miłości do ludzkości
Prometeusz to jeden z najbardziej fascynujących bohaterów mitologii - tytan, który stworzył człowieka i poświęcił się dla jego dobra. Według mitu ulepił ludzi z gliny zmieszanej z własnymi łzami, a duszę dał im z iskier słońca ukradzionych z rydwanu bożego.
Kiedy bogowie zażądali od ludzi ofiar ze zwierząt, Prometeusz przygotował pułapkę dla Zeusa. W dwóch workach umieścił kości wołu pokryte tłuszczem oraz czyste mięso pokryte skórą. Zeus wybrał worki z tłuszczem, myśląc, że kryje się w nim mięso - tak Prometeusz ujawnił chciwość boga.
Za kolejną kradzież - ognia olimpijskiego - Zeus skazał Prometeusza na straszliwą karę. Przykuty do skały Kaukaz, codziennie miał wyjadaną przez orła wątrobę, która nocą odrastała. Uwolnił go dopiero Herakles, zabijając orła.
Symbol: Prometeusz stał się symbolem poświęcenia dla innych i buntu przeciwko niesprawiedliwości - stąd termin "prometeizm".
Mit o Edypie - tragedia przeznaczenia
Historia Edypa to jeden z najsłynniejszych mitów o tragicznych konsekwencjach próby ucieczki przed przeznaczeniem. Król Lajos dowiaduje się z wyroczni, że zostanie zabity przez własnego syna, więc każe przebić dziecku stopy, związać je i porzucić w górach.
Edyp zostaje uratowany przez pasterzy i wychowuje się w Koryncie. Gdy dorasta, także udaje się do wyroczni, która przestrzega go: zabije ojca i ożeni się z matką. Przerażony Edyp postanawia nigdy nie wracać do Koryntu (nie wiedząc, że to nie jego prawdziwa ojczyzna).
W drodze spotyka dostojnika z wozem - wywiązuje się kłótnia, w której Edyp zabija wszystkich oprócz siebie. Nie wie, że wśród zabitych był jego prawdziwy ojciec, Lajos. Następnie rozwiązuje zagadkę Sfinksa "Cotozazwierz,ktoˊreranochodzinaczterechnogach,wpołudnienadwoˊch,awieczoremnatrzech?"−odpowiedzˊ:człowiek i żeni się z owdowiałą królową, Jokastą - własną matką.
Tragizm: Mit pokazuje, że próby ucieczki przed przeznaczeniem często prowadzą do jego wypełnienia.
Syzyf - symbol bezsensownego wysiłku
Syzyf to król Koryntu, który uwielbiał plotkować i zdradzać tajemnice bogów podczas uczt na Olimpie. Wszystko szło mu bezkarnie, dopóki nie zdradził poufnego sekretu Zeusa. Rozgniewany władca Olimpu wysłał po niego boga śmierci - Tanatosa.
Przebiegły Syzyf zdołał jednak podstępem uwięzić Tanatosa, co spowodowało, że ludzie przestali umierać! Zeus musiał wysłać Aresa, by uwolnił boga śmierci. Przed śmiercią Syzyf nakazał żonie nie chować jego zwłok, przez co jego dusza nie mogła dostać się do państwa cieni.
W Hadesie Syzyf tak długo lamentował nad brzegami Styksu, że Pluton pozwolił mu wrócić na ziemię. Król jednak nie myślał o powrocie i żył w Koryncie, ukrywając się przed bogami. Gdy w końcu został schwytany, otrzymał karę wtaczania wielkiego głazu na szczyt góry - za każdym razem, gdy był blisko celu, głaz staczał się na dół.
Symbolika: "Syzyfowa praca" oznacza dziś każdy niekończący się, bezsensowny wysiłek.
Orfeusz i Eurydyka - miłość silniejsza od śmierci
Orfeusz, syn króla trackiego i muzy Kalliope, był najwspanialszym poetą i muzykiem na ziemi. Jego muzyka potrafiła oczarować wszystko - ludzi, zwierzęta, a nawet kamienie. Kochał piękną Eurydykę, ale ich szczęście było krótkie - ukochana zginęła od ukąszenia węża.
Zrozpaczony Orfeusz postanowił zejść do Hadesu, by odzyskać ukochaną. Jego żałobnym śpiewem oczarował Cerbera (trzygłowego psa), Charona (przewoźnika zmarłych) oraz Erynie (boginie zemsty). Nawet władcy podziemi zostali tak poruszeni jego muzyką, że zgodzili się zwrócić mu Eurydykę.
Był jednak jeden warunek: Orfeusz nie może oglądać się za siebie podczas drogi na powierzchnię. Niestety, tuż przed wyjściem z Hadesu poeta nie wytrzymał i obejrzał się, by sprawdzić, czy ukochana nadąża. Eurydyka znikła na zawsze. Orfeusz został później rozszarpany przez uczestniczki dionizyjskich obrzędów, ale jego głowa nadal śpiewała, płynąc rzeką do wyspy Lesbos.
Model poety-Orfeusza: Artysta niemiertelny dzięki twórczości, którego słowa mają moc kreacyjną i wzbudzają zachwyt niemal równy bogom.
Wojna trojańska - konflikt który zmienił świat
Wojna trojańska rozpoczęła się od... jabłka! Na weselu Peleusa i Tetydy bogini niezgody Eris rzuciła złote jabło z napisem "Dla najpiękniejszej". Pokłóciły się o nie Hera, Afrodyta i Atena, a Zeus wyznaczył sędzią Parysa, księcia Troi.
Każda bogini oferowała Parysowi nagrodę: Hera - królestwo, Atena - mądrość, Afrodyta - najpiękniejszą kobietę na ziemi. Parys wybrał Afrodytę i otrzymał Helenę, żonę króla Menelaosa. Porwanie Heleny wywołało wojnę, która trwała dziesięć lat.
Najważniejszym greckim bohaterem był Achilles - niemal nieśmiertelny, bo matka zanurzyła go w wodach Styksju. Jego jedyną słabością była pięta, za którą go trzymała. Achilles zabił największego trojańskiego herosa - Hektora, ale sam zginął od strzały Parysa, która trafiła w jego piętę.
Grecy w końcu zdobyli Troję podstępem - trojański koń pełen wojowników został wprowadzony do miasta. W nocy żołnierze wyszli z konia i otworzyli bramy. Troja została zniszczona, a Helena wróciła do męża.
Znaczenie: Wojna trojańska stała się symbolem konfliktu, w którym namiętności prowadzą do tragedii na wielką skalę.
Epos - gatunek dla wielkich opowieści
Epos to jeden z najważniejszych gatunków literatury starożytnej - obszerny utwór poetycki opowiadający dzieje legendarnych bohaterów. Wywodzi się często z ustnej tradycji i opowiada o wydarzeniach przełomowych dla całych społeczeństw.
Najważniejsze cechy eposu to: inwokacja na początku (zwrot do muzy o natchnienie), rozbudowana fabuła składająca się z epizodów, paralelizm świata bogów i ludzi, narrator trzecioosobowy oraz patetyczny styl z porównaniami homeryckimi i stałymi epitetami.
"Iliada" Homera, opowiadająca o wojnie trojańskiej, to najsłynniejszy przykład eposu. Tytuł pochodzi od nazwy Troi (Ilion), a akcja koncentruje się wokół gniewu Achillesa w dziesiątym roku wojny. Homer pokazuje, jak o ludzkim losie decyduje Fatum - nieubłagane przeznaczenie.
Znaczenie kulturowe: Eposy były nie tylko rozrywką, ale też sposobem przekazywania wartości i historii narodowej.
Narodziny teatru - od obrzędów do sztuki
Teatr grecki narodził się z obrzędów religijnych ku czci Dionizosa - boga wina i urodzaju. W 543 r. p.n.e. ustanowiono Dionizje, podczas których chóry ludzi przebranych za satyrów śpiewały dytramby - pieśni pochwalne.
Poeta Tespis wprowadził pierwszego aktora, który prowadził dialog z chórem, występując w kilku rolach zmianaroli=zmianamaski. Ajschylos dodał drugiego aktora, a Sofokles - trzeciego. W teatrze greckim nigdy nie było więcej niż trzech aktorów na scenie jednocześnie.
Teatr grecki miał charakterystyczną budowę: orchestra (plac dla chóru) z ołtarzem pośrodku, theatron (widownia w kształcie wycinka koła na zboczu wzgórza) oraz skena (budynek dla aktorów). Wszystkie role, również kobiece, grali mężczyźni w maskach.
Ciekawostka: Słowo "tragedia" pochodzi od greckiego "tragos" (kozioł) + "aoide" (pieśń), bo pierwotni wykonawcy przebierali się za kozy.
Tragedia grecka - sztuka oczyszczająca
Tragedia grecka to dramat o surowych regułach, stworzony po to, by wzbudzać w widzach katharsis - oczyszczający wstrząs emocjonalny. Przestrzegała zasady trzech jedności: czasu (akcja trwa maksymalnie 24 godziny), miejsca (wszystko dzieje się w jednym miejscu) i akcji (jeden główny wątek).
Głównym bohaterem był zwykle władca lub heros, który popada w konflikt tragiczny - zderzenie dwóch przeciwnych światopoglądów. Bohater cierpi z powodu hamartii (winy tragicznej) i nie może uniknąć swojego fatum (przeznaczenia). Na scenie nie pokazywano bezpośrednio krwawych scen - o wszystkim opowiadał chór.
Charakterystyczna budowa tragedii obejmowała: prologos (wprowadzenie), parodos (wejście chóru), epeisodion (epizody akcji), stasimon (komentarz chóru) i exodos (wyjście chóru). Język był podniosły i patetyczny, zgodnie z zasadą decorum (stosowności).
Cel tragedii: Poprzez wzbudzenie litości i trwogi oczyszczać dusze widzów z niskich namiętności.
Antygona - konflikt prawa boskiego z ludzkim
"Antygona" Sofoklesa (443 r. p.n.e.) przedstawia jeden z najważniejszych konfliktów w literaturze: które prawo jest ważniejsze - boskie czy ludzkie? Antygona chce pochować brata Polinejkesa zgodnie z prawem boskim, ale władca Kreon zakazał tego, uznając go za zdrajcę.
Antygona uważa, że "współkochać przyszłam, nie współnienawidzić" - miłość do brata jest dla niej najważniejsza. Nie boi się kary i łamie zakaz Kreona. Władca też ma swoje racje - chce ukształtować szacunek dla prawa i pokazać, że zdrada będzie karana.
Konflikt prowadzi do tragedii: Antygona zostaje skazana na śmierć, jej narzeczony Hajmon (syn Kreona) popełnia samobójstwo, za nim jego matka Eurydyka. Kreon traci wszystkich najbliższych i zostaje sam ze świadomością, że jego upór doprowadził do katastrofy.
Uniwersalność: Konflikt między prawem stanowionym a sumieniem jest aktualny do dziś.
Horacy - poeta złotego środka
Horacy to rzymski poeta, który stworzył model nieśmiertelnego artysty - jego twórczość przetrwa wieki, gdy "pomnik" z wierszy jest trwalszy niż spiż. Propagował filozofię "carpe diem" (chwytaj dzień) połączoną z ideą "aurea mediocritas" (złotego środka).
Ody Horacego mają charakter bardziej prywatny niż tradycyjne - są wypełnione zamyśleniem i refleksją nad życiem ludzkim. Poet łączy powagę z lekkością, wzniosłość z humorem, tworząc poezję środka opartą na zasadzie decorum.
Horacjanizm to nurt w poezji charakteryzujący się: refleksyjnością i powstrzymywaniem się od bezpośredniego wyrażania uczuć, dążeniem do formy doskonałej w prostym stylu oraz wykorzystywaniem motywów mitologicznych. Horacy łączył stoicyzm (spokój ducha) z epikureizmem (mądrym czerpaniem z przyjemności).
Dziedzictwo: Wpływ Horacego na poezję europejską jest ogromny - jego ideały podejmowali poeci wszystkich epok.
Filozofia starożytna - szukanie mądrości życia
Sokrates wierzył, że cnota jest dobrem najwyższym i tożsama z wiedzą - ludzie czynią zło z niewiedzy. Jego uczeń Platon stworzył teorię świata idei - doskonałych wzorów, które odbijają się w niedoskonałej rzeczywistości materialnej.
Stoicyzm nakazuje zachowanie równowagi duchowej i spokoju umysłu - człowiek szczęśliwy to ten, który kieruje się rozumem, nie emocjami. W przeciwieństwie do tego epikureizm każe wierzyć świadectwu zmysłów i cieszyć się życiem na ziemi, ale z umiarem.
Hedonizm uznaje przyjemność za najwyższe dobro, sceptycyzm wątpi w możliwość poznania prawdy, a cynizm głosi pogardę dla bogactw i konwencji społecznych. Każdy z tych nurtów proponował inną receptę na szczęśliwe życie.
Aktualność: Starożytni filozofowie zadawali te same pytania co my: jak żyć dobrze, co to szczęście, jak odnaleźć sens istnienia.