Jan Andrzej Morsztyn - mistrz poezji dworskiej
Morsztyn traktował pisanie jak rozrywkę - nie publikował za życia, ale po śmierci wydano jego zbiory "Kanarki" i "Lutnia". Tworzył głównie poezję dworską wzorowaną na wzorcach francuskich.
Jego twórczość charakteryzuje się manierizmem (ozdobność, gra słów), konceptyzmem (zaskakujące pomysły) i teatralnością emocji. Używał konwencjonalnych symboli: ogień, lód, róża, perła. Dominuje tematyka miłosna, tematy religijne pojawiają się rzadko.
"Do trupa" to wiersz oparty na zaskakującym koncepcie - porównaniu nieszczęśliwego kochanka do trupa. Poeta używa antytez i paradoksów, by pokazać, że cierpienie z miłości jest gorsze od śmierci.
"Niestatek" krytykuje kobiecą zmienność i niestałość. Morsztyn posługuje się wyolbrzymieniami i barokowymi hiperbólami, tworząc zabawne, ale krytyczne obrazy kobiet.
"O swej pannie" wyraża podziw dla urody ukochanej poprzez koncept. Poeta używa wielu porównań (perła, lilia), ale dochodzi do wniosku, że żadne z nich nie oddaje prawdziwego piękna.
Zapamiętaj: Morsztyn to poeta dystansu i ironii - jego emocje są wyreżyserowane i podporządkowane efektowi artystycznemu.