Otwórz aplikację

Przedmioty

4155

28 lis 2025

12 strony

Notatki do Dżumy – Przygotowanie do Matury

N

Notatki polski

@notatkipolski

"Dżuma" Alberta Camusa to powieść egzystencjalna napisana tuż po II... Pokaż więcej

Page 1
Page 2
Page 3
Page 4
Page 5
Page 6
Page 7
Page 8
Page 9
Page 10
1 / 10
1.Geneza "Dżumy":
Utwór Camusa ukazał się wkrótce po II wojnie światowej, w 1947 r. Autor
nawiązywał w nim do niedawnych wydarzeń historyczn

Geneza i znaczenie tytułu "Dżumy"

"Dżuma" ukazała się w 1947 roku, wkrótce po zakończeniu II wojny światowej. Camus, który sam działał w ruchu oporu, nawiązuje w powieści do doświadczeń okupacji i kolaboracji francuskich władz z nazistami. Książka szybko przyniosła mu światową sławę.

Tytuł powieści można rozumieć na kilku poziomach. W sensie dosłownym odnosi się do epidemii, która nagle nawiedza Oran. Jednak dżuma funkcjonuje również jako uniwersalny symbol zła, które cyklicznie pojawia się w ludzkiej historii - w XX wieku przybrało ono postać totalitaryzmów (faszyzmu i komunizmu).

Co ważne, Camus pokazuje, że zarazki zła drzemią w każdym z nas, gotowe się uaktywnić w odpowiednich warunkach. Dżuma symbolizuje także nieprzewidywalny kataklizm, wobec którego człowiek czuje się bezradny i kruchy.

Warto zapamiętać! "Dżuma" to nie tylko opowieść o epidemii - to parabola o ludzkich reakcjach na zło i cierpienie, a także o możliwości zachowania godności w świecie pozbawionym transcendentnego sensu.

Powieść jest głęboko zakorzeniona w nurcie egzystencjalizmu ateistycznego, który zakłada, że człowiek jest wolny, ale jednocześnie samotny i odpowiedzialny za swoje wybory. W świecie bez Boga, gdzie egzystencja kończy się w momencie śmierci, każdy musi sam nadać sens swojemu życiu i stworzyć własny system wartości.

1.Geneza "Dżumy":
Utwór Camusa ukazał się wkrótce po II wojnie światowej, w 1947 r. Autor
nawiązywał w nim do niedawnych wydarzeń historyczn

Egzystencjalizm w "Dżumie"

Jednym z kluczowych tematów powieści jest próba znalezienia sensu życia w świecie bez Boga. Większość głównych bohaterów to ateiści, którzy muszą sami stworzyć wartości, jakimi się kierują. Doktor Rieux i Jean Tarrou pomagają innym nie z nadziei na nagrodę w życiu wiecznym, lecz kierując się własnym kodeksem moralnym.

Jean Tarrou szczególnie intensywnie poszukuje swojej drogi. Jako ateista zastanawia się, czy można osiągnąć świętość bez Boga. Jego priorytetem staje się dobro drugiego człowieka i walka przeciwko śmierci. Tarrou uważa, że każdy nosi w sobie dżumę - zarodki zła, które trzeba w sobie zwalczać.

Camus pokazuje, że wolność egzystencjalna niesie ze sobą niepewność. Gdy brakuje zewnętrznego autorytetu moralnego, człowiek musi sam decydować, co jest dobre, a co złe. Ta odpowiedzialność może być przytłaczająca, ale jednocześnie daje szansę na autentyczne życie.

Przeciwieństwem ateistycznego podejścia jest postawa ojca Paneloux, który początkowo widzi w dżumie karę za grzechy. Jednak śmierć niewinnego dziecka podważa jego pewność. Camus nie wyśmiewa wiary, ale sugeruje, że bezrefleksyjne przyjmowanie doktryn może prowadzić do bierności.

Ciekawostka! Camus uważał, że gdyby doktor Rieux bezgranicznie zaufał Bogu, mógłby przestać leczyć ludzi, poddając się "woli Stwórcy". Dlatego wyżej ceni postawę aktywnego sprzeciwu wobec cierpienia.

Pisarz szczególnie ceni bohaterów, którzy stworzyli własny system wartości i pozostają mu wierni nawet w obliczu absurdu i cierpienia. To według niego cenniejsze niż ślepe podążanie za jakąkolwiek ideologią.

1.Geneza "Dżumy":
Utwór Camusa ukazał się wkrótce po II wojnie światowej, w 1947 r. Autor
nawiązywał w nim do niedawnych wydarzeń historyczn

Kluczowi bohaterowie powieści

Doktor Bernard Rieux to główny bohater, lekarz pochodzący z robotniczej rodziny. Traktuje swój zawód jako misję, której pozostaje wierny nawet gdy wielu innych ucieka od odpowiedzialności. Nie wierzy w Boga, ale kieruje się jasnym kodeksem moralnym - jest określany jako "święty bez Boga". Nie uważa swojej postawy za bohaterską - to dla niego po prostu kwestia uczciwości.

Jean Tarrou to syn prokuratora i zdecydowany przeciwnik kary śmierci. To on proponuje Rieux stworzenie ochotniczych formacji sanitarnych. Podobnie jak doktor jest ateistą dążącym do osobistej świętości. Wierzy, że każdy nosi w sobie zarazki dżumy (zła) i musi być czujny, by ich nie rozprzestrzeniać.

Raymond Rambert przechodzi w powieści wyraźną przemianę. Jako dziennikarz z Paryża, początkowo desperacko próbuje uciec z zamkniętego miasta, by wrócić do ukochanej. Z czasem jednak angażuje się w walkę z epidemią, uznając, że problemy mieszkańców Oranu stały się również jego problemami.

Joseph Grand to skromny urzędnik, który marzy o napisaniu doskonałej powieści, ale wciąż poprawia tylko jej pierwsze zdanie. Mimo własnych problemów (opuściła go żona) angażuje się bezinteresownie w pomoc innym. Doktor Rieux widzi w nim prawdziwego bohatera - człowieka, który dąży do realizacji ideałów zarówno w sztuce, jak i w życiu.

Uwaga! Przeciwieństwem pozytywnych bohaterów jest Cottard - człowiek o kryminalnej przeszłości, który jako jedyny cieszy się z epidemii, ponieważ uniemożliwia ona ściganie go przez wymiar sprawiedliwości. Kiedy zaraza ustępuje, wpada w szał i strzela do ludzi na ulicy.

Postawa Cottarda reprezentuje oportunizm - wykorzystywanie tragedii innych do realizacji własnych celów. Kontrastuje ona z altruizmem i poczuciem odpowiedzialności pozostałych bohaterów.

1.Geneza "Dżumy":
Utwór Camusa ukazał się wkrótce po II wojnie światowej, w 1947 r. Autor
nawiązywał w nim do niedawnych wydarzeń historyczn

Streszczenie fabuły

Akcja powieści rozpoczyna się, gdy doktor Rieux zauważa martwego szczura przed swoim domem. Wkrótce martwe gryzonie pojawiają się w całym mieście Oran. Początkowo władze bagatelizują problem, ale gdy ludzie zaczynają umierać (pierwszą ofiarą jest dozorca Michel), zostaje ogłoszona epidemia, a miasto zostaje odcięte od świata.

Główny bohater, doktor Rieux, aktywnie walczy z chorobą, lecząc pacjentów mimo ogromnego ryzyka. Jego żona przebywa w tym czasie w sanatorium poza miastem. Do walki z epidemią włącza się Jean Tarrou, który organizuje ochotnicze formacje sanitarne.

Raymond Rambert, dziennikarz z Paryżu, początkowo próbuje za wszelką cenę wydostać się z miasta, by wrócić do ukochanej. Planuje nawet nielegalną ucieczkę, ale w ostatniej chwili zmienia zdecję i dołącza do sanitariuszy, gdy dowiaduje się, że również Rieux jest rozdzielony z żoną.

Z czasem epidemia przybiera na sile - pojawia się szczególnie niebezpieczna odmiana dżumy płucnej. Na cmentarzach brakuje miejsc, dochodzi do masowych pochówków i kremacji zwłok. Doktor Castel opracowuje szczepionkę, która początkowo zawodzi (nie ratuje małego chłopca), ale później okazuje się skuteczna.

Ksiądz Paneloux, który początkowo widział w epidemii karę za grzechy, zmienia swoje podejście po śmierci niewinnego dziecka. Angażuje się w pomoc chorym i sam umiera zakażony dżumą. Również Tarrou pada ofiarą choroby w jej końcowej fazie.

Kluczowy moment! Śmierć niewinnego dziecka stanowi punkt zwrotny dla wielu bohaterów, szczególnie dla ojca Paneloux, który musi zrewidować swoje rozumienie woli Bożej.

Gdy epidemia wreszcie ustępuje, miasto zostaje otwarte. Rambert może wrócić do ukochanej, ale Rieux dowiaduje się, że jego żona zmarła w sanatorium. Cottard, jedyny niezadowolony z końca epidemii, strzela do ludzi i zostaje aresztowany. Doktor Rieux nie podziela powszechnej radości - wie, że dżuma (zło) może powrócić w każdej chwili.

1.Geneza "Dżumy":
Utwór Camusa ukazał się wkrótce po II wojnie światowej, w 1947 r. Autor
nawiązywał w nim do niedawnych wydarzeń historyczn

"Dżuma" jako parabola

"Dżuma" to utwór o charakterze parabolicznym (przypowieściowym). Parabola to gatunek, w którym pod warstwą dosłowną kryje się głębszy, uniwersalny sens odnoszący się do ogólnych praw rządzących ludzką egzystencją. W przypadku powieści Camusa, epidemia jest metaforą zła w różnych postaciach.

Na paraboliczny charakter utworu wskazuje kilka elementów. Po pierwsze, niesprecyzowany czas akcji - wiemy tylko, że chodzi o lata 40. XX wieku, co sugeruje związek z II wojną światową. Po drugie, miejsce akcji - Oran jest przedstawiony schematycznie, jako zamknięta przestrzeń odgrodzona murami, co podkreśla uniwersalny charakter opowieści.

Ważne jest również motto powieści: "Jest rzeczą równie rozsądną ukazać jakiś rodzaj uwięzienia przez inny, jak ukazać coś, co istnieje rzeczywiście, przez coś innego, co nie istnieje". To wyraźna wskazówka, że opowieść należy odczytywać na poziomie metaforycznym.

Dżuma może być interpretowana jako symbol różnych zjawisk:

  • wojny i okupacji
  • totalitaryzmu (faszyzmu, komunizmu)
  • absurdu egzystencji
  • zła tkwiącego w ludzkiej naturze

Zapamiętaj! Miasto Oran jest opisane jako brzydkie, pozbawione ptaków i zieleni, usytuowane tyłem do zatoki. Jego mieszkańcy przed epidemią są obojętni, egoistyczni i materialistyczni - dopiero zaraza zmusza ich do weryfikacji swoich wartości.

Paraboliczny wymiar powieści pozwala Camusowi poruszać uniwersalne tematy egzystencjalne: problem cierpienia niewinnych, kwestię odpowiedzialności jednostki wobec zła, możliwość zachowania godności w świecie pozbawionym transcendentnego sensu.

1.Geneza "Dżumy":
Utwór Camusa ukazał się wkrótce po II wojnie światowej, w 1947 r. Autor
nawiązywał w nim do niedawnych wydarzeń historyczn

Postawy wobec zła i cierpienia

Centralnym tematem "Dżumy" jest reakcja ludzi na zło i cierpienie. Bohaterowie powieści prezentują różnorodne postawy, które można uznać za uniwersalne modele ludzkich zachowań w sytuacjach kryzysowych.

Niektórzy udają, że nic złego się nie dzieje - próbują zachować pozory normalności nawet w obliczu śmierci. Inni przyjmują postawę obojętności - uważają, że los zadżumionego miasta ich nie dotyczy. Są też tacy, którzy, jak Cottard, wykorzystują chaos dla własnych korzyści.

Najcenniejsza dla Camusa jest postawa aktywnego sprzeciwu, reprezentowana przez głównych bohaterów:

Doktor Rieux angażuje się w walkę z dżumą z poczucia zawodowego obowiązku i ludzkiej solidarności. Nie wierzy, że cierpienie ma jakikolwiek sens, ale uważa, że jego powinnością jest złagodzenie go.

Jean Tarrou sprzeciwia się złu, które uznaje za nieodłączny element rzeczywistości. Jego bunt jest tragiczny - wie, że życie jest absurdalne, ale mimo to broni swoich ideałów.

Ojciec Paneloux początkowo widzi w dżumie karę za grzechy, ale śmierć niewinnego dziecka zmienia jego perspektywę. Przechodzi od pewności do pokory wobec tajemnicy cierpienia.

Przemyśl! Camus pokazuje, że nie ma prostego podziału na "bohaterów" i "kolaborantów" - każdy wybór w obliczu zła jest tragiczny i niejednoznaczny. Ważne jest jednak, by nie pozostawać biernym.

Wspólnym mianownikiem pozytywnych bohaterów jest solidarność i czynny opór przeciwko złu. Camus sugeruje, że nawet jeśli nie możemy pokonać absurdu egzystencji, powinniśmy przynajmniej starać się zmniejszyć cierpienie innych.

1.Geneza "Dżumy":
Utwór Camusa ukazał się wkrótce po II wojnie światowej, w 1947 r. Autor
nawiązywał w nim do niedawnych wydarzeń historyczn

Przemiana ojca Paneloux

Postać jezuity ojca Paneloux przechodzi w powieści znaczącą przemianę, która odzwierciedla szerszy problem pogodzenia wiary religijnej z istnieniem cierpienia niewinnych.

W pierwszym kazaniu Paneloux interpretuje epidemię jako karę Bożą za grzechy. Używa ostrych słów, nazywając mieszkańców Oranu grzesznikami i wzywając ich do pokuty. Przedstawia cierpienie jako drogę do duchowego odrodzenia i zbliżenia do Boga. Jego słowa budzą zarówno strach, jak i nadzieję na zbawienie.

Przełomowym momentem dla jezuity jest obserwowanie śmierci niewinnego dziecka. Jako świadek tej tragicznej, bolesnej agonii, zaczyna wątpić w swoje wcześniejsze rozumienie woli Bożej. Jak można interpretować cierpienie dziecka jako karę za grzechy?

W drugim kazaniu Paneloux znacząco zmienia ton. Zamiast pewności prezentuje pokorę wobec tajemnicy. Mówi o trudnościach w zrozumieniu sprawiedliwości Bożej i podkreśla znaczenie wspólnoty w cierpieniu. Dżuma staje się w jego ujęciu próbą wiary, a nie tylko karą.

Ważne! Po drugim kazaniu Paneloux używa już słowa "my", a nie "wy" - utożsamia się ze społecznością Oranu, zamiast stawiać się ponad nią jako oskarżyciel.

Po przemianie duchowej Paneloux angażuje się w bezpośrednią pomoc chorym. Gdy sam zachoruje, odmawia wezwania lekarza - przyjmuje cierpienie z pokorą. Jego śmierć symbolizuje tragiczność ludzkiej kondycji - nawet głęboka wiara nie zawsze wystarczy, by zrozumieć tajemnicę cierpienia.

1.Geneza "Dżumy":
Utwór Camusa ukazał się wkrótce po II wojnie światowej, w 1947 r. Autor
nawiązywał w nim do niedawnych wydarzeń historyczn

Totalitaryzm w "Dżumie"

Choć Camus nie mówi o tym wprost, "Dżuma" zawiera wyraźne odniesienia do systemów totalitarnych, które autor znał z doświadczenia II wojny światowej. Epidemia w powieści funkcjonuje jako metafora totalitaryzmu w wielu aspektach.

Władze w Oranie najpierw ukrywają prawdę o epidemii, a potem kontrolują informacje - podobnie jak reżimy totalitarne manipulują faktami i cenzurują niewygodne wiadomości. Miasto zostaje odcięte od świata, a jego mieszkańcy tracą podstawowe swobody obywatelskie - nie mogą opuszczać Oranu ani komunikować się z bliskimi na zewnątrz.

Charakterystyczna dla totalitaryzmu jest także dehumanizacja - ludzie stają się jedynie statystykami, liczbami w raportach. Władze nie traktują ich jak jednostki, ale jak masę, którą trzeba zarządzać. Epidemia, podobnie jak system totalitarny, odbiera ludziom indywidualność i sprowadza ich do wspólnego mianownika - potencjalnych nosicieli choroby.

W mieście pojawia się również inwigilacja i propaganda - mieszkańcy są obserwowani, a oficjalne komunikaty mają uspokajać nastroje, nawet jeśli nie odpowiadają rzeczywistości. Władze kreują się na jedyny ratunek, podobnie jak dyktatorzy przedstawiają siebie jako wybawców.

Zastanów się! Czy można porównać sposób, w jaki totalitaryzm szerzy się w społeczeństwie, do epidemii? Jak ludzie mogą się przed tym "zarażeniem" bronić?

Camus pokazuje, że w obliczu totalitarnego zła kluczowe są indywidualny opór i solidarność. Bohaterowie tacy jak Rieux i Tarrou nie poddają się systemowi - zachowują własny osąd moralny i pomagają innym. Ich działania pokazują, że nawet w najbardziej opresyjnych warunkach można zachować człowieczeństwo.

1.Geneza "Dżumy":
Utwór Camusa ukazał się wkrótce po II wojnie światowej, w 1947 r. Autor
nawiązywał w nim do niedawnych wydarzeń historyczn

Poświęcenie w obliczu zła

"Dżuma" to powieść, która głęboko analizuje, co skłania ludzi do poświęcenia w obliczu zła i cierpienia. Camus pokazuje różne motywacje, które popychają bohaterów do narażania własnego życia dla innych.

Doktor Rieux kieruje się przede wszystkim poczuciem zawodowego obowiązku i zwykłą ludzkią przyzwoitością. Nie uważa swojej postawy za heroiczną - twierdzi, że to po prostu kwestia uczciwości w wykonywaniu zawodu lekarza. Jego poświęcenie wynika z prostej zasady: każdy powinien robić to, do czego został powołany.

Jean Tarrou działa z potrzeby przeciwstawienia się złu, które dostrzega w świecie. Jego przeszłość (ojciec jako prokurator skazujący ludzi na śmierć) wpłynęła na jego światopogląd - postanowił stanąć po stronie ofiar. Poświęca się, bo nie może żyć inaczej - to kwestia wierności własnym ideałom.

Joseph Grand angażuje się w pomoc bezinteresownie, mimo własnych problemów i skromnej pozycji. Jego poświęcenie wynika z wrażliwości na cierpienie innych i prostej ludzkiej dobroci.

Inspiracja! W literaturze i mitologii znajdujemy wiele przykładów poświęcenia - od Prometeusza, który cierpiał za ludzkość, po Chrystusa oddającego życie za grzechy świata.

Camus sugeruje, że motywacje do poświęcenia mogą być różne - od wzniosłych, jak miłość i sprzeciw wobec niesprawiedliwości, po prozaiczne, jak rzetelność, poczucie obowiązku i odpowiedzialność. Najważniejsze jest jednak, by w obliczu zła nie pozostać biernym.

Powieść pokazuje, że prawdziwe poświęcenie nie wymaga uznania ani nagrody - jest wartością samą w sobie i nadaje sens życiu w pozornie absurdalnym świecie.

1.Geneza "Dżumy":
Utwór Camusa ukazał się wkrótce po II wojnie światowej, w 1947 r. Autor
nawiązywał w nim do niedawnych wydarzeń historyczn

Człowiek wobec cierpienia i śmierci

Jednym z najgłębszych tematów "Dżumy" jest konfrontacja człowieka z cierpieniem i śmiercią - fundamentalnymi doświadczeniami, których nikt nie może uniknąć. Camus przedstawia dwie zasadnicze postawy wobec tych zjawisk: otwartą (transcendentną) i zamkniętą (egoistyczną).

Doktor Rieux reprezentuje postawę aktywnego sprzeciwu. Jako ateista nie wierzy w wyższy sens cierpienia, ale jego współczucie dla ludzkości pozwala mu przyjąć postawę otwartą, rozumianą jako solidarność. Walczy z dżumą (symbolem śmierci i cierpienia) nie z nadziei na zwycięstwo, ale z poczucia ludzkiej wspólnoty wobec absurdu.

Ojciec Paneloux przechodzi przemianę od zamkniętej do otwartej postawy. Początkowo interpretuje cierpienie jako karę za grzechy, co stawia go w pozycji osądzającego. Widok umierającego dziecka zmusza go jednak do rewizji poglądów - odkrywa, że tajemnica cierpienia wymaga pokory, a nie pewności siebie.

Cottard uosabia postawę całkowicie zamkniętą. Cierpienie i śmierć innych nie wywołują w nim refleksji ani współczucia - liczą się tylko jego korzyści. Próbuje nawet popełnić samobójstwo, co pokazuje jego instrumentalne podejście do śmierci - traktuje ją jako ucieczkę, a nie jako część ludzkiego doświadczenia.

Refleksja! Czy cierpienie może mieć sens? Czy aktywna walka z nim (jak u Rieux) i pokorne przyjęcie go (jak u późniejszego Paneloux) to rzeczywiście sprzeczne postawy?

Camus sugeruje, że otwarte podejście do cierpienia i śmierci pozwala przekroczyć egoizm i dostrzec siebie jako część większej całości ludzkiej. Zamiast pogrążać się w rozpaczy nad własnym losem, człowiek może znaleźć sens w solidarności z innymi, równie śmiertelnymi istotami. To nie umniejsza tragizmu ludzkiej kondycji, ale pozwala ją przyjąć z godnością.



Myśleliśmy, że nigdy nie zapytasz...

Czym jest Towarzysz AI z Knowunity?

Nasz asystent AI jest specjalnie dostosowany do potrzeb uczniów. W oparciu o miliony treści, które mamy na platformie, możemy udzielać uczniom naprawdę znaczących i trafnych odpowiedzi. Ale nie chodzi tylko o odpowiedzi, towarzysz prowadzi również uczniów przez codzienne wyzwania związane z nauką, ze spersonalizowanymi planami nauki, quizami lub treściami na czacie i 100% personalizacją opartą na umiejętnościach i rozwoju uczniów.

Gdzie mogę pobrać aplikację Knowunity?

Aplikację możesz pobrać z Google Play i Apple Store.

Czy aplikacja Knowunity naprawdę jest darmowa?

Tak, masz całkowicie darmowy dostęp do wszystkich notatek w aplikacji, możesz w każdej chwili rozmawiać z Ekspertami lub ich obserwować. Możesz użyć punktów, aby odblokować pewne funkcje w aplikacji, które również możesz otrzymać za darmo. Dodatkowo oferujemy usługę Knowunity Premium, która pozwala na odblokowanie większej liczby funkcji.

Nie ma nic odpowiedniego? Sprawdź inne przedmioty.

Zobacz, co mówią o nas nasi użytkownicy. Pokochali nas — pokochasz też i Ty.

4.9/5

App Store

4.8/5

Google Play

Aplikacja jest bardzo prosta i dobrze przemyślana. Do tej pory znalazłem wszystko, czego szukałem i mogłem się wiele nauczyć z innych notatek! Na pewno wykorzystam aplikację do pomocy przy robieniu prac domowych! No i oczywiście bardzo pomaga też jako inspiracja do robienia swoich notatek.

Stefan S

użytkownik iOS

Ta aplikacja jest naprawdę świetna. Jest tak wiele notatek i pomocnych informacji [...]. Moim problematycznym przedmiotem jest język niemiecki, a w aplikacji jest w czym wybierać. Dzięki tej aplikacji poprawiłam swój niemiecki. Polecam ją każdemu.

Samantha Klich

użytkownik Androida

Wow, jestem w szoku. Właśnie wypróbowałam aplikację, ponieważ widziałam ją kilka razy reklamowaną na TikToku jestem absolutnie w szoku. Ta aplikacja jest POMOCĄ, której potrzebujesz w szkole i przede wszystkim oferuje tak wiele rzeczy jak notatki czy streszczenia, które są BARDZO pomocne w moim przypadku.

Anna

użytkownik iOS

Kocham tę aplikację! Pomaga mi w zadaniach domowych, motywuje mnie i polepsza mi dzień. Dzięki tej aplikacji moje oceny się poprawiły. Lepszej aplikacji nie znajdę!🩷

Patrycja

użytkowniczka iOS

Super aplikacja! Ma odpowiedzi na wszystkie zadania. Testuję ją od paru miesięcy i jest po prostu perfekcyjna.

Szymon

użytkownik Android

Super aplikacja do nauki i sprawdzania wiedzy. Można znaleźć notatki z WSZYSTKICH przedmiotów. Polecam tym, którzy celują w oceny 5 i 6 😄​

Szymon

użytkownik iOS

Aplikacja jest po prostu świetna! Wystarczy, że wpiszę w pasku wyszukiwania swój temat i od razu mam wyniki. Nie muszę oglądać 10 filmów na YouTube, żeby coś zrozumieć, więc oszczędzam swój czas. Po prostu polecam!

Kuba T

użytkownik Androida

W szkole byłem bardzo kiepski z matematyki, ale dzięki tej aplikacji radzę sobie teraz lepiej. Jestem bardzo wdzięczny, że ją stworzyliście.

Kriss

użytkownik Androida

Korzystam z Knowunity od ponad roku i jest mega! Najlepsze opcje z tej apki: ⭐️ Gotowe notatki ⭐️ Spersonalizowane treści ⭐️ Dostęp do chatu GPT W WERSJI SZKOLNEJ ⭐️ Konwersacje z innymi uczniami 🤍 NAUKA WRESZCIE NIE JEST NUDNA 🤍

Gosia

użytkowniczka Android

Bardzo lubię aplikację Knowunity, ponieważ pomaga mi w nauce. Odkąd ją mam moje oceny się poprawiają :)

Sara

użytkowniczka iOS

Aplikacja jest niezawodna! Polecam 👍💙

Krzysztof

użytkownik Android

Bardzo fajna aplikacja. Pomaga przygotować się do sprawdzianu, kartkówki lub odpowiedzi ustnej.

Oliwia

użytkowniczka iOS

Aplikacja jest bardzo prosta i dobrze przemyślana. Do tej pory znalazłem wszystko, czego szukałem i mogłem się wiele nauczyć z innych notatek! Na pewno wykorzystam aplikację do pomocy przy robieniu prac domowych! No i oczywiście bardzo pomaga też jako inspiracja do robienia swoich notatek.

Stefan S

użytkownik iOS

Ta aplikacja jest naprawdę świetna. Jest tak wiele notatek i pomocnych informacji [...]. Moim problematycznym przedmiotem jest język niemiecki, a w aplikacji jest w czym wybierać. Dzięki tej aplikacji poprawiłam swój niemiecki. Polecam ją każdemu.

Samantha Klich

użytkownik Androida

Wow, jestem w szoku. Właśnie wypróbowałam aplikację, ponieważ widziałam ją kilka razy reklamowaną na TikToku jestem absolutnie w szoku. Ta aplikacja jest POMOCĄ, której potrzebujesz w szkole i przede wszystkim oferuje tak wiele rzeczy jak notatki czy streszczenia, które są BARDZO pomocne w moim przypadku.

Anna

użytkownik iOS

Kocham tę aplikację! Pomaga mi w zadaniach domowych, motywuje mnie i polepsza mi dzień. Dzięki tej aplikacji moje oceny się poprawiły. Lepszej aplikacji nie znajdę!🩷

Patrycja

użytkowniczka iOS

Super aplikacja! Ma odpowiedzi na wszystkie zadania. Testuję ją od paru miesięcy i jest po prostu perfekcyjna.

Szymon

użytkownik Android

Super aplikacja do nauki i sprawdzania wiedzy. Można znaleźć notatki z WSZYSTKICH przedmiotów. Polecam tym, którzy celują w oceny 5 i 6 😄​

Szymon

użytkownik iOS

Aplikacja jest po prostu świetna! Wystarczy, że wpiszę w pasku wyszukiwania swój temat i od razu mam wyniki. Nie muszę oglądać 10 filmów na YouTube, żeby coś zrozumieć, więc oszczędzam swój czas. Po prostu polecam!

Kuba T

użytkownik Androida

W szkole byłem bardzo kiepski z matematyki, ale dzięki tej aplikacji radzę sobie teraz lepiej. Jestem bardzo wdzięczny, że ją stworzyliście.

Kriss

użytkownik Androida

Korzystam z Knowunity od ponad roku i jest mega! Najlepsze opcje z tej apki: ⭐️ Gotowe notatki ⭐️ Spersonalizowane treści ⭐️ Dostęp do chatu GPT W WERSJI SZKOLNEJ ⭐️ Konwersacje z innymi uczniami 🤍 NAUKA WRESZCIE NIE JEST NUDNA 🤍

Gosia

użytkowniczka Android

Bardzo lubię aplikację Knowunity, ponieważ pomaga mi w nauce. Odkąd ją mam moje oceny się poprawiają :)

Sara

użytkowniczka iOS

Aplikacja jest niezawodna! Polecam 👍💙

Krzysztof

użytkownik Android

Bardzo fajna aplikacja. Pomaga przygotować się do sprawdzianu, kartkówki lub odpowiedzi ustnej.

Oliwia

użytkowniczka iOS

 

Język polski

4155

28 lis 2025

12 strony

Notatki do Dżumy – Przygotowanie do Matury

N

Notatki polski

@notatkipolski

"Dżuma" Alberta Camusa to powieść egzystencjalna napisana tuż po II wojnie światowej, która pod pozorem opowieści o epidemii w algierskim mieście Oran przekazuje głębsze znaczenia. To paraboliczna opowieść o ludzkich postawach wobec zła, poruszająca uniwersalne pytania o sens cierpienia, odpowiedzialność... Pokaż więcej

1.Geneza "Dżumy":
Utwór Camusa ukazał się wkrótce po II wojnie światowej, w 1947 r. Autor
nawiązywał w nim do niedawnych wydarzeń historyczn

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkęTo nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Geneza i znaczenie tytułu "Dżumy"

"Dżuma" ukazała się w 1947 roku, wkrótce po zakończeniu II wojny światowej. Camus, który sam działał w ruchu oporu, nawiązuje w powieści do doświadczeń okupacji i kolaboracji francuskich władz z nazistami. Książka szybko przyniosła mu światową sławę.

Tytuł powieści można rozumieć na kilku poziomach. W sensie dosłownym odnosi się do epidemii, która nagle nawiedza Oran. Jednak dżuma funkcjonuje również jako uniwersalny symbol zła, które cyklicznie pojawia się w ludzkiej historii - w XX wieku przybrało ono postać totalitaryzmów (faszyzmu i komunizmu).

Co ważne, Camus pokazuje, że zarazki zła drzemią w każdym z nas, gotowe się uaktywnić w odpowiednich warunkach. Dżuma symbolizuje także nieprzewidywalny kataklizm, wobec którego człowiek czuje się bezradny i kruchy.

Warto zapamiętać! "Dżuma" to nie tylko opowieść o epidemii - to parabola o ludzkich reakcjach na zło i cierpienie, a także o możliwości zachowania godności w świecie pozbawionym transcendentnego sensu.

Powieść jest głęboko zakorzeniona w nurcie egzystencjalizmu ateistycznego, który zakłada, że człowiek jest wolny, ale jednocześnie samotny i odpowiedzialny za swoje wybory. W świecie bez Boga, gdzie egzystencja kończy się w momencie śmierci, każdy musi sam nadać sens swojemu życiu i stworzyć własny system wartości.

1.Geneza "Dżumy":
Utwór Camusa ukazał się wkrótce po II wojnie światowej, w 1947 r. Autor
nawiązywał w nim do niedawnych wydarzeń historyczn

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkęTo nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Egzystencjalizm w "Dżumie"

Jednym z kluczowych tematów powieści jest próba znalezienia sensu życia w świecie bez Boga. Większość głównych bohaterów to ateiści, którzy muszą sami stworzyć wartości, jakimi się kierują. Doktor Rieux i Jean Tarrou pomagają innym nie z nadziei na nagrodę w życiu wiecznym, lecz kierując się własnym kodeksem moralnym.

Jean Tarrou szczególnie intensywnie poszukuje swojej drogi. Jako ateista zastanawia się, czy można osiągnąć świętość bez Boga. Jego priorytetem staje się dobro drugiego człowieka i walka przeciwko śmierci. Tarrou uważa, że każdy nosi w sobie dżumę - zarodki zła, które trzeba w sobie zwalczać.

Camus pokazuje, że wolność egzystencjalna niesie ze sobą niepewność. Gdy brakuje zewnętrznego autorytetu moralnego, człowiek musi sam decydować, co jest dobre, a co złe. Ta odpowiedzialność może być przytłaczająca, ale jednocześnie daje szansę na autentyczne życie.

Przeciwieństwem ateistycznego podejścia jest postawa ojca Paneloux, który początkowo widzi w dżumie karę za grzechy. Jednak śmierć niewinnego dziecka podważa jego pewność. Camus nie wyśmiewa wiary, ale sugeruje, że bezrefleksyjne przyjmowanie doktryn może prowadzić do bierności.

Ciekawostka! Camus uważał, że gdyby doktor Rieux bezgranicznie zaufał Bogu, mógłby przestać leczyć ludzi, poddając się "woli Stwórcy". Dlatego wyżej ceni postawę aktywnego sprzeciwu wobec cierpienia.

Pisarz szczególnie ceni bohaterów, którzy stworzyli własny system wartości i pozostają mu wierni nawet w obliczu absurdu i cierpienia. To według niego cenniejsze niż ślepe podążanie za jakąkolwiek ideologią.

1.Geneza "Dżumy":
Utwór Camusa ukazał się wkrótce po II wojnie światowej, w 1947 r. Autor
nawiązywał w nim do niedawnych wydarzeń historyczn

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkęTo nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Kluczowi bohaterowie powieści

Doktor Bernard Rieux to główny bohater, lekarz pochodzący z robotniczej rodziny. Traktuje swój zawód jako misję, której pozostaje wierny nawet gdy wielu innych ucieka od odpowiedzialności. Nie wierzy w Boga, ale kieruje się jasnym kodeksem moralnym - jest określany jako "święty bez Boga". Nie uważa swojej postawy za bohaterską - to dla niego po prostu kwestia uczciwości.

Jean Tarrou to syn prokuratora i zdecydowany przeciwnik kary śmierci. To on proponuje Rieux stworzenie ochotniczych formacji sanitarnych. Podobnie jak doktor jest ateistą dążącym do osobistej świętości. Wierzy, że każdy nosi w sobie zarazki dżumy (zła) i musi być czujny, by ich nie rozprzestrzeniać.

Raymond Rambert przechodzi w powieści wyraźną przemianę. Jako dziennikarz z Paryża, początkowo desperacko próbuje uciec z zamkniętego miasta, by wrócić do ukochanej. Z czasem jednak angażuje się w walkę z epidemią, uznając, że problemy mieszkańców Oranu stały się również jego problemami.

Joseph Grand to skromny urzędnik, który marzy o napisaniu doskonałej powieści, ale wciąż poprawia tylko jej pierwsze zdanie. Mimo własnych problemów (opuściła go żona) angażuje się bezinteresownie w pomoc innym. Doktor Rieux widzi w nim prawdziwego bohatera - człowieka, który dąży do realizacji ideałów zarówno w sztuce, jak i w życiu.

Uwaga! Przeciwieństwem pozytywnych bohaterów jest Cottard - człowiek o kryminalnej przeszłości, który jako jedyny cieszy się z epidemii, ponieważ uniemożliwia ona ściganie go przez wymiar sprawiedliwości. Kiedy zaraza ustępuje, wpada w szał i strzela do ludzi na ulicy.

Postawa Cottarda reprezentuje oportunizm - wykorzystywanie tragedii innych do realizacji własnych celów. Kontrastuje ona z altruizmem i poczuciem odpowiedzialności pozostałych bohaterów.

1.Geneza "Dżumy":
Utwór Camusa ukazał się wkrótce po II wojnie światowej, w 1947 r. Autor
nawiązywał w nim do niedawnych wydarzeń historyczn

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkęTo nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Streszczenie fabuły

Akcja powieści rozpoczyna się, gdy doktor Rieux zauważa martwego szczura przed swoim domem. Wkrótce martwe gryzonie pojawiają się w całym mieście Oran. Początkowo władze bagatelizują problem, ale gdy ludzie zaczynają umierać (pierwszą ofiarą jest dozorca Michel), zostaje ogłoszona epidemia, a miasto zostaje odcięte od świata.

Główny bohater, doktor Rieux, aktywnie walczy z chorobą, lecząc pacjentów mimo ogromnego ryzyka. Jego żona przebywa w tym czasie w sanatorium poza miastem. Do walki z epidemią włącza się Jean Tarrou, który organizuje ochotnicze formacje sanitarne.

Raymond Rambert, dziennikarz z Paryżu, początkowo próbuje za wszelką cenę wydostać się z miasta, by wrócić do ukochanej. Planuje nawet nielegalną ucieczkę, ale w ostatniej chwili zmienia zdecję i dołącza do sanitariuszy, gdy dowiaduje się, że również Rieux jest rozdzielony z żoną.

Z czasem epidemia przybiera na sile - pojawia się szczególnie niebezpieczna odmiana dżumy płucnej. Na cmentarzach brakuje miejsc, dochodzi do masowych pochówków i kremacji zwłok. Doktor Castel opracowuje szczepionkę, która początkowo zawodzi (nie ratuje małego chłopca), ale później okazuje się skuteczna.

Ksiądz Paneloux, który początkowo widział w epidemii karę za grzechy, zmienia swoje podejście po śmierci niewinnego dziecka. Angażuje się w pomoc chorym i sam umiera zakażony dżumą. Również Tarrou pada ofiarą choroby w jej końcowej fazie.

Kluczowy moment! Śmierć niewinnego dziecka stanowi punkt zwrotny dla wielu bohaterów, szczególnie dla ojca Paneloux, który musi zrewidować swoje rozumienie woli Bożej.

Gdy epidemia wreszcie ustępuje, miasto zostaje otwarte. Rambert może wrócić do ukochanej, ale Rieux dowiaduje się, że jego żona zmarła w sanatorium. Cottard, jedyny niezadowolony z końca epidemii, strzela do ludzi i zostaje aresztowany. Doktor Rieux nie podziela powszechnej radości - wie, że dżuma (zło) może powrócić w każdej chwili.

1.Geneza "Dżumy":
Utwór Camusa ukazał się wkrótce po II wojnie światowej, w 1947 r. Autor
nawiązywał w nim do niedawnych wydarzeń historyczn

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkęTo nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

"Dżuma" jako parabola

"Dżuma" to utwór o charakterze parabolicznym (przypowieściowym). Parabola to gatunek, w którym pod warstwą dosłowną kryje się głębszy, uniwersalny sens odnoszący się do ogólnych praw rządzących ludzką egzystencją. W przypadku powieści Camusa, epidemia jest metaforą zła w różnych postaciach.

Na paraboliczny charakter utworu wskazuje kilka elementów. Po pierwsze, niesprecyzowany czas akcji - wiemy tylko, że chodzi o lata 40. XX wieku, co sugeruje związek z II wojną światową. Po drugie, miejsce akcji - Oran jest przedstawiony schematycznie, jako zamknięta przestrzeń odgrodzona murami, co podkreśla uniwersalny charakter opowieści.

Ważne jest również motto powieści: "Jest rzeczą równie rozsądną ukazać jakiś rodzaj uwięzienia przez inny, jak ukazać coś, co istnieje rzeczywiście, przez coś innego, co nie istnieje". To wyraźna wskazówka, że opowieść należy odczytywać na poziomie metaforycznym.

Dżuma może być interpretowana jako symbol różnych zjawisk:

  • wojny i okupacji
  • totalitaryzmu (faszyzmu, komunizmu)
  • absurdu egzystencji
  • zła tkwiącego w ludzkiej naturze

Zapamiętaj! Miasto Oran jest opisane jako brzydkie, pozbawione ptaków i zieleni, usytuowane tyłem do zatoki. Jego mieszkańcy przed epidemią są obojętni, egoistyczni i materialistyczni - dopiero zaraza zmusza ich do weryfikacji swoich wartości.

Paraboliczny wymiar powieści pozwala Camusowi poruszać uniwersalne tematy egzystencjalne: problem cierpienia niewinnych, kwestię odpowiedzialności jednostki wobec zła, możliwość zachowania godności w świecie pozbawionym transcendentnego sensu.

1.Geneza "Dżumy":
Utwór Camusa ukazał się wkrótce po II wojnie światowej, w 1947 r. Autor
nawiązywał w nim do niedawnych wydarzeń historyczn

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkęTo nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Postawy wobec zła i cierpienia

Centralnym tematem "Dżumy" jest reakcja ludzi na zło i cierpienie. Bohaterowie powieści prezentują różnorodne postawy, które można uznać za uniwersalne modele ludzkich zachowań w sytuacjach kryzysowych.

Niektórzy udają, że nic złego się nie dzieje - próbują zachować pozory normalności nawet w obliczu śmierci. Inni przyjmują postawę obojętności - uważają, że los zadżumionego miasta ich nie dotyczy. Są też tacy, którzy, jak Cottard, wykorzystują chaos dla własnych korzyści.

Najcenniejsza dla Camusa jest postawa aktywnego sprzeciwu, reprezentowana przez głównych bohaterów:

Doktor Rieux angażuje się w walkę z dżumą z poczucia zawodowego obowiązku i ludzkiej solidarności. Nie wierzy, że cierpienie ma jakikolwiek sens, ale uważa, że jego powinnością jest złagodzenie go.

Jean Tarrou sprzeciwia się złu, które uznaje za nieodłączny element rzeczywistości. Jego bunt jest tragiczny - wie, że życie jest absurdalne, ale mimo to broni swoich ideałów.

Ojciec Paneloux początkowo widzi w dżumie karę za grzechy, ale śmierć niewinnego dziecka zmienia jego perspektywę. Przechodzi od pewności do pokory wobec tajemnicy cierpienia.

Przemyśl! Camus pokazuje, że nie ma prostego podziału na "bohaterów" i "kolaborantów" - każdy wybór w obliczu zła jest tragiczny i niejednoznaczny. Ważne jest jednak, by nie pozostawać biernym.

Wspólnym mianownikiem pozytywnych bohaterów jest solidarność i czynny opór przeciwko złu. Camus sugeruje, że nawet jeśli nie możemy pokonać absurdu egzystencji, powinniśmy przynajmniej starać się zmniejszyć cierpienie innych.

1.Geneza "Dżumy":
Utwór Camusa ukazał się wkrótce po II wojnie światowej, w 1947 r. Autor
nawiązywał w nim do niedawnych wydarzeń historyczn

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkęTo nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Przemiana ojca Paneloux

Postać jezuity ojca Paneloux przechodzi w powieści znaczącą przemianę, która odzwierciedla szerszy problem pogodzenia wiary religijnej z istnieniem cierpienia niewinnych.

W pierwszym kazaniu Paneloux interpretuje epidemię jako karę Bożą za grzechy. Używa ostrych słów, nazywając mieszkańców Oranu grzesznikami i wzywając ich do pokuty. Przedstawia cierpienie jako drogę do duchowego odrodzenia i zbliżenia do Boga. Jego słowa budzą zarówno strach, jak i nadzieję na zbawienie.

Przełomowym momentem dla jezuity jest obserwowanie śmierci niewinnego dziecka. Jako świadek tej tragicznej, bolesnej agonii, zaczyna wątpić w swoje wcześniejsze rozumienie woli Bożej. Jak można interpretować cierpienie dziecka jako karę za grzechy?

W drugim kazaniu Paneloux znacząco zmienia ton. Zamiast pewności prezentuje pokorę wobec tajemnicy. Mówi o trudnościach w zrozumieniu sprawiedliwości Bożej i podkreśla znaczenie wspólnoty w cierpieniu. Dżuma staje się w jego ujęciu próbą wiary, a nie tylko karą.

Ważne! Po drugim kazaniu Paneloux używa już słowa "my", a nie "wy" - utożsamia się ze społecznością Oranu, zamiast stawiać się ponad nią jako oskarżyciel.

Po przemianie duchowej Paneloux angażuje się w bezpośrednią pomoc chorym. Gdy sam zachoruje, odmawia wezwania lekarza - przyjmuje cierpienie z pokorą. Jego śmierć symbolizuje tragiczność ludzkiej kondycji - nawet głęboka wiara nie zawsze wystarczy, by zrozumieć tajemnicę cierpienia.

1.Geneza "Dżumy":
Utwór Camusa ukazał się wkrótce po II wojnie światowej, w 1947 r. Autor
nawiązywał w nim do niedawnych wydarzeń historyczn

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkęTo nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Totalitaryzm w "Dżumie"

Choć Camus nie mówi o tym wprost, "Dżuma" zawiera wyraźne odniesienia do systemów totalitarnych, które autor znał z doświadczenia II wojny światowej. Epidemia w powieści funkcjonuje jako metafora totalitaryzmu w wielu aspektach.

Władze w Oranie najpierw ukrywają prawdę o epidemii, a potem kontrolują informacje - podobnie jak reżimy totalitarne manipulują faktami i cenzurują niewygodne wiadomości. Miasto zostaje odcięte od świata, a jego mieszkańcy tracą podstawowe swobody obywatelskie - nie mogą opuszczać Oranu ani komunikować się z bliskimi na zewnątrz.

Charakterystyczna dla totalitaryzmu jest także dehumanizacja - ludzie stają się jedynie statystykami, liczbami w raportach. Władze nie traktują ich jak jednostki, ale jak masę, którą trzeba zarządzać. Epidemia, podobnie jak system totalitarny, odbiera ludziom indywidualność i sprowadza ich do wspólnego mianownika - potencjalnych nosicieli choroby.

W mieście pojawia się również inwigilacja i propaganda - mieszkańcy są obserwowani, a oficjalne komunikaty mają uspokajać nastroje, nawet jeśli nie odpowiadają rzeczywistości. Władze kreują się na jedyny ratunek, podobnie jak dyktatorzy przedstawiają siebie jako wybawców.

Zastanów się! Czy można porównać sposób, w jaki totalitaryzm szerzy się w społeczeństwie, do epidemii? Jak ludzie mogą się przed tym "zarażeniem" bronić?

Camus pokazuje, że w obliczu totalitarnego zła kluczowe są indywidualny opór i solidarność. Bohaterowie tacy jak Rieux i Tarrou nie poddają się systemowi - zachowują własny osąd moralny i pomagają innym. Ich działania pokazują, że nawet w najbardziej opresyjnych warunkach można zachować człowieczeństwo.

1.Geneza "Dżumy":
Utwór Camusa ukazał się wkrótce po II wojnie światowej, w 1947 r. Autor
nawiązywał w nim do niedawnych wydarzeń historyczn

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkęTo nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Poświęcenie w obliczu zła

"Dżuma" to powieść, która głęboko analizuje, co skłania ludzi do poświęcenia w obliczu zła i cierpienia. Camus pokazuje różne motywacje, które popychają bohaterów do narażania własnego życia dla innych.

Doktor Rieux kieruje się przede wszystkim poczuciem zawodowego obowiązku i zwykłą ludzkią przyzwoitością. Nie uważa swojej postawy za heroiczną - twierdzi, że to po prostu kwestia uczciwości w wykonywaniu zawodu lekarza. Jego poświęcenie wynika z prostej zasady: każdy powinien robić to, do czego został powołany.

Jean Tarrou działa z potrzeby przeciwstawienia się złu, które dostrzega w świecie. Jego przeszłość (ojciec jako prokurator skazujący ludzi na śmierć) wpłynęła na jego światopogląd - postanowił stanąć po stronie ofiar. Poświęca się, bo nie może żyć inaczej - to kwestia wierności własnym ideałom.

Joseph Grand angażuje się w pomoc bezinteresownie, mimo własnych problemów i skromnej pozycji. Jego poświęcenie wynika z wrażliwości na cierpienie innych i prostej ludzkiej dobroci.

Inspiracja! W literaturze i mitologii znajdujemy wiele przykładów poświęcenia - od Prometeusza, który cierpiał za ludzkość, po Chrystusa oddającego życie za grzechy świata.

Camus sugeruje, że motywacje do poświęcenia mogą być różne - od wzniosłych, jak miłość i sprzeciw wobec niesprawiedliwości, po prozaiczne, jak rzetelność, poczucie obowiązku i odpowiedzialność. Najważniejsze jest jednak, by w obliczu zła nie pozostać biernym.

Powieść pokazuje, że prawdziwe poświęcenie nie wymaga uznania ani nagrody - jest wartością samą w sobie i nadaje sens życiu w pozornie absurdalnym świecie.

1.Geneza "Dżumy":
Utwór Camusa ukazał się wkrótce po II wojnie światowej, w 1947 r. Autor
nawiązywał w nim do niedawnych wydarzeń historyczn

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkęTo nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Człowiek wobec cierpienia i śmierci

Jednym z najgłębszych tematów "Dżumy" jest konfrontacja człowieka z cierpieniem i śmiercią - fundamentalnymi doświadczeniami, których nikt nie może uniknąć. Camus przedstawia dwie zasadnicze postawy wobec tych zjawisk: otwartą (transcendentną) i zamkniętą (egoistyczną).

Doktor Rieux reprezentuje postawę aktywnego sprzeciwu. Jako ateista nie wierzy w wyższy sens cierpienia, ale jego współczucie dla ludzkości pozwala mu przyjąć postawę otwartą, rozumianą jako solidarność. Walczy z dżumą (symbolem śmierci i cierpienia) nie z nadziei na zwycięstwo, ale z poczucia ludzkiej wspólnoty wobec absurdu.

Ojciec Paneloux przechodzi przemianę od zamkniętej do otwartej postawy. Początkowo interpretuje cierpienie jako karę za grzechy, co stawia go w pozycji osądzającego. Widok umierającego dziecka zmusza go jednak do rewizji poglądów - odkrywa, że tajemnica cierpienia wymaga pokory, a nie pewności siebie.

Cottard uosabia postawę całkowicie zamkniętą. Cierpienie i śmierć innych nie wywołują w nim refleksji ani współczucia - liczą się tylko jego korzyści. Próbuje nawet popełnić samobójstwo, co pokazuje jego instrumentalne podejście do śmierci - traktuje ją jako ucieczkę, a nie jako część ludzkiego doświadczenia.

Refleksja! Czy cierpienie może mieć sens? Czy aktywna walka z nim (jak u Rieux) i pokorne przyjęcie go (jak u późniejszego Paneloux) to rzeczywiście sprzeczne postawy?

Camus sugeruje, że otwarte podejście do cierpienia i śmierci pozwala przekroczyć egoizm i dostrzec siebie jako część większej całości ludzkiej. Zamiast pogrążać się w rozpaczy nad własnym losem, człowiek może znaleźć sens w solidarności z innymi, równie śmiertelnymi istotami. To nie umniejsza tragizmu ludzkiej kondycji, ale pozwala ją przyjąć z godnością.

Myśleliśmy, że nigdy nie zapytasz...

Czym jest Towarzysz AI z Knowunity?

Nasz asystent AI jest specjalnie dostosowany do potrzeb uczniów. W oparciu o miliony treści, które mamy na platformie, możemy udzielać uczniom naprawdę znaczących i trafnych odpowiedzi. Ale nie chodzi tylko o odpowiedzi, towarzysz prowadzi również uczniów przez codzienne wyzwania związane z nauką, ze spersonalizowanymi planami nauki, quizami lub treściami na czacie i 100% personalizacją opartą na umiejętnościach i rozwoju uczniów.

Gdzie mogę pobrać aplikację Knowunity?

Aplikację możesz pobrać z Google Play i Apple Store.

Czy aplikacja Knowunity naprawdę jest darmowa?

Tak, masz całkowicie darmowy dostęp do wszystkich notatek w aplikacji, możesz w każdej chwili rozmawiać z Ekspertami lub ich obserwować. Możesz użyć punktów, aby odblokować pewne funkcje w aplikacji, które również możesz otrzymać za darmo. Dodatkowo oferujemy usługę Knowunity Premium, która pozwala na odblokowanie większej liczby funkcji.

Nie ma nic odpowiedniego? Sprawdź inne przedmioty.

Zobacz, co mówią o nas nasi użytkownicy. Pokochali nas — pokochasz też i Ty.

4.9/5

App Store

4.8/5

Google Play

Aplikacja jest bardzo prosta i dobrze przemyślana. Do tej pory znalazłem wszystko, czego szukałem i mogłem się wiele nauczyć z innych notatek! Na pewno wykorzystam aplikację do pomocy przy robieniu prac domowych! No i oczywiście bardzo pomaga też jako inspiracja do robienia swoich notatek.

Stefan S

użytkownik iOS

Ta aplikacja jest naprawdę świetna. Jest tak wiele notatek i pomocnych informacji [...]. Moim problematycznym przedmiotem jest język niemiecki, a w aplikacji jest w czym wybierać. Dzięki tej aplikacji poprawiłam swój niemiecki. Polecam ją każdemu.

Samantha Klich

użytkownik Androida

Wow, jestem w szoku. Właśnie wypróbowałam aplikację, ponieważ widziałam ją kilka razy reklamowaną na TikToku jestem absolutnie w szoku. Ta aplikacja jest POMOCĄ, której potrzebujesz w szkole i przede wszystkim oferuje tak wiele rzeczy jak notatki czy streszczenia, które są BARDZO pomocne w moim przypadku.

Anna

użytkownik iOS

Kocham tę aplikację! Pomaga mi w zadaniach domowych, motywuje mnie i polepsza mi dzień. Dzięki tej aplikacji moje oceny się poprawiły. Lepszej aplikacji nie znajdę!🩷

Patrycja

użytkowniczka iOS

Super aplikacja! Ma odpowiedzi na wszystkie zadania. Testuję ją od paru miesięcy i jest po prostu perfekcyjna.

Szymon

użytkownik Android

Super aplikacja do nauki i sprawdzania wiedzy. Można znaleźć notatki z WSZYSTKICH przedmiotów. Polecam tym, którzy celują w oceny 5 i 6 😄​

Szymon

użytkownik iOS

Aplikacja jest po prostu świetna! Wystarczy, że wpiszę w pasku wyszukiwania swój temat i od razu mam wyniki. Nie muszę oglądać 10 filmów na YouTube, żeby coś zrozumieć, więc oszczędzam swój czas. Po prostu polecam!

Kuba T

użytkownik Androida

W szkole byłem bardzo kiepski z matematyki, ale dzięki tej aplikacji radzę sobie teraz lepiej. Jestem bardzo wdzięczny, że ją stworzyliście.

Kriss

użytkownik Androida

Korzystam z Knowunity od ponad roku i jest mega! Najlepsze opcje z tej apki: ⭐️ Gotowe notatki ⭐️ Spersonalizowane treści ⭐️ Dostęp do chatu GPT W WERSJI SZKOLNEJ ⭐️ Konwersacje z innymi uczniami 🤍 NAUKA WRESZCIE NIE JEST NUDNA 🤍

Gosia

użytkowniczka Android

Bardzo lubię aplikację Knowunity, ponieważ pomaga mi w nauce. Odkąd ją mam moje oceny się poprawiają :)

Sara

użytkowniczka iOS

Aplikacja jest niezawodna! Polecam 👍💙

Krzysztof

użytkownik Android

Bardzo fajna aplikacja. Pomaga przygotować się do sprawdzianu, kartkówki lub odpowiedzi ustnej.

Oliwia

użytkowniczka iOS

Aplikacja jest bardzo prosta i dobrze przemyślana. Do tej pory znalazłem wszystko, czego szukałem i mogłem się wiele nauczyć z innych notatek! Na pewno wykorzystam aplikację do pomocy przy robieniu prac domowych! No i oczywiście bardzo pomaga też jako inspiracja do robienia swoich notatek.

Stefan S

użytkownik iOS

Ta aplikacja jest naprawdę świetna. Jest tak wiele notatek i pomocnych informacji [...]. Moim problematycznym przedmiotem jest język niemiecki, a w aplikacji jest w czym wybierać. Dzięki tej aplikacji poprawiłam swój niemiecki. Polecam ją każdemu.

Samantha Klich

użytkownik Androida

Wow, jestem w szoku. Właśnie wypróbowałam aplikację, ponieważ widziałam ją kilka razy reklamowaną na TikToku jestem absolutnie w szoku. Ta aplikacja jest POMOCĄ, której potrzebujesz w szkole i przede wszystkim oferuje tak wiele rzeczy jak notatki czy streszczenia, które są BARDZO pomocne w moim przypadku.

Anna

użytkownik iOS

Kocham tę aplikację! Pomaga mi w zadaniach domowych, motywuje mnie i polepsza mi dzień. Dzięki tej aplikacji moje oceny się poprawiły. Lepszej aplikacji nie znajdę!🩷

Patrycja

użytkowniczka iOS

Super aplikacja! Ma odpowiedzi na wszystkie zadania. Testuję ją od paru miesięcy i jest po prostu perfekcyjna.

Szymon

użytkownik Android

Super aplikacja do nauki i sprawdzania wiedzy. Można znaleźć notatki z WSZYSTKICH przedmiotów. Polecam tym, którzy celują w oceny 5 i 6 😄​

Szymon

użytkownik iOS

Aplikacja jest po prostu świetna! Wystarczy, że wpiszę w pasku wyszukiwania swój temat i od razu mam wyniki. Nie muszę oglądać 10 filmów na YouTube, żeby coś zrozumieć, więc oszczędzam swój czas. Po prostu polecam!

Kuba T

użytkownik Androida

W szkole byłem bardzo kiepski z matematyki, ale dzięki tej aplikacji radzę sobie teraz lepiej. Jestem bardzo wdzięczny, że ją stworzyliście.

Kriss

użytkownik Androida

Korzystam z Knowunity od ponad roku i jest mega! Najlepsze opcje z tej apki: ⭐️ Gotowe notatki ⭐️ Spersonalizowane treści ⭐️ Dostęp do chatu GPT W WERSJI SZKOLNEJ ⭐️ Konwersacje z innymi uczniami 🤍 NAUKA WRESZCIE NIE JEST NUDNA 🤍

Gosia

użytkowniczka Android

Bardzo lubię aplikację Knowunity, ponieważ pomaga mi w nauce. Odkąd ją mam moje oceny się poprawiają :)

Sara

użytkowniczka iOS

Aplikacja jest niezawodna! Polecam 👍💙

Krzysztof

użytkownik Android

Bardzo fajna aplikacja. Pomaga przygotować się do sprawdzianu, kartkówki lub odpowiedzi ustnej.

Oliwia

użytkowniczka iOS