Przedmioty

Przedmioty

Spółka

Dziady cz. III

101

Udostępnij

Zapisz

Pobierz


●
Ⓡ
ŚWIAT PRZEDSTAWIONY
Miejsce akcji (różne miejsca wydarzeń):
- Wilno-Litwa, cela w klasztorze Bazylianów
- Warszawa - Polska
- okolice Lw
●
Ⓡ
ŚWIAT PRZEDSTAWIONY
Miejsce akcji (różne miejsca wydarzeń):
- Wilno-Litwa, cela w klasztorze Bazylianów
- Warszawa - Polska
- okolice Lw
●
Ⓡ
ŚWIAT PRZEDSTAWIONY
Miejsce akcji (różne miejsca wydarzeń):
- Wilno-Litwa, cela w klasztorze Bazylianów
- Warszawa - Polska
- okolice Lw
●
Ⓡ
ŚWIAT PRZEDSTAWIONY
Miejsce akcji (różne miejsca wydarzeń):
- Wilno-Litwa, cela w klasztorze Bazylianów
- Warszawa - Polska
- okolice Lw
●
Ⓡ
ŚWIAT PRZEDSTAWIONY
Miejsce akcji (różne miejsca wydarzeń):
- Wilno-Litwa, cela w klasztorze Bazylianów
- Warszawa - Polska
- okolice Lw

● Ⓡ ŚWIAT PRZEDSTAWIONY Miejsce akcji (różne miejsca wydarzeń): - Wilno-Litwa, cela w klasztorze Bazylianów - Warszawa - Polska - okolice Lwowa - Ukraina Petersburg - Rosja Czas: - od 1 listopada 1823 (narodziny Konrada) do listopada 1824 (Ustęp) Akcja utworu rozgrywa się na dwóch płaszczyznach: realnej oraz fantastycznej. KLUCZOWE SŁOWA Martyrologia oznacza wszelkie zbiorowe cierpienie i męczeństwo, zwłaszcza narodowe (jednym z powodów napisania przez Mickiewicza III części Dziadów była chęć dania świadectwa męczeństwa narodu polskiego) Mesjanizm postawa złożenia ofiary z męczeństwa narodu, wiara w nadejście sprawiedliwości, którą zaprowadzi Bóg przez swojego mesjasza Wieszcz poeta natchniony, który pośredniczy między sferą metafizyki a światem realnym; wypowiadając się w imieniu Boga, objawia ludziom boskie prawdy i wyroki, odsłania przyszłość, tłumaczy ukryty sens zdarzeń historycznych KOMPOZYCJA Przedmowa Dedykacja zmarłym przyjaciołom, współwięźniom Prolog 1 akt 9 scen Ustęp - cykl wierszy obrazujący podróż na północ Rosji Adam Mickiewicz Dziady cz. III 1832 Prometeizm postawa ofiarowania samego siebie, poświęcenia się jednostki dla dobra ludzkości w imię miłości do niej postawa buntu indywidualisty przeciw Bogu, siłom natury pojęcie to odwołuje się do mitu o Prometeuszu Heroizm postawa bobaferska, której często towarzyszy maksymalizm etyczny wyrażający się gotowością do poświęcenia siebie i rezygnacji z celów osobistych na rzecz celu wyższego (Janczewski - okrzyk z kibitki - akt odwagi) SCENY • scena I: scena więzienna • scena II: tzw. Wielka Improwizacja • scena III: scena egzorcyzmów • scena IV: Widzenie Ewy • scena V: Widzenie księdza Piotra • scena VI: Widzenie Senatora • scena VII: Salon Warszawski • scena VIII: Pan Senator; Bal • scena IX: Noc dziadów sceny realistyczne GENEZA Część III Dziadów Mickiewicz napisał w Dreźnie w...

Nie ma nic odpowiedniego? Sprawdź inne przedmioty.

Knowunity jest aplikacją edukacyjną #1 w pięciu krajach europejskich

Knowunity jest aplikacją edukacyjną #1 w pięciu krajach europejskich

Knowunity zostało wyróżnione przez Apple i widnieje się na szczycie listy w sklepie z aplikacjami w kategorii edukacja w takich krajach jak Polska, Niemcy, Włochy, Francje, Szwajcaria i Wielka Brytania. Dołącz do Knowunity już dziś i pomóż milionom uczniów na całym świecie.

Ranked #1 Education App

Pobierz z

Google Play

Pobierz z

App Store

Nadal nie jesteś pewien? Zobacz, co mówią inni uczniowie...

Użytkownik iOS

Tak bardzo kocham tę aplikację [...] Polecam Knowunity każdemu!!! Moje oceny poprawiły się dzięki tej aplikacji :D

Filip, użytkownik iOS

Aplikacja jest bardzo prosta i dobrze zaprojektowana. Do tej pory zawsze znajdowałam wszystko, czego szukałam :D

Zuzia, użytkownik iOS

Uwielbiam tę aplikację ❤️ właściwie używam jej za każdym razem, gdy się uczę.

Alternatywny zapis:

1832 r., po upadku powstania listopadowego. Miała być próbą rehabilitacji pisarza za to, że nie wziął w nim udziału. Adam Mickiewicz działał w Towarzystwie Filomatów i Filaretów od lipca 1823 r. zaczęły się aresztowania Filomatów i Filaretów Mickiewicza aresztowana 24 października 1823 r. przebywał w więzieniu dziady drezdeńskie GENEZA BOHATEROWIE { Konrad - zbuntowany, romantyczny bohater, który przeszedł duchową przemianę. W Prologu dokonuje się transformacja bohatera (Gustaw → Konrad). Więzień pisząc na murze po łac. - umarł Gustaw, narodził się Konrad, zaznacza przemianę z kochanka owładniętego wielką namiętnością do kobiety w kochanka ojczyzny, patriotę głęboko przeżywającego tragiczny los własnego kraju. Ksiądz Piotr - zakonnik, bernardyn, który odprawił egzorcyzmy nad Gustawem-Konradem. Doznał szczególnego widzenia, w którym ujrzał szczególną, mesjanistyczną rolę Polski w świecie (sc. V). Jest pokorny, oddany Bogu, zawsze opowiada się po stronie dobra i sprawiedliwości. Senator Nowosilcow - postać historyczna, pełnomocnik cara. Jest okrutny, niemoralny, bezwzględny, żąda władzy. Zależało mu na zdobyciu przychylności cara. Cynicznie wykorzystywał swoją funkcje w państwie. Skłonny do rozpusty i pijaństwa. Kreuje się na człowieka kultury. Nie ma zamiaru spłacić swoich długów. O głównym bohaterze mówimy, że jest on bohaterem romantycznym. Świadczą o tym np. takie cechy: - wybitność, indywidualizm - samotność - jednostkowy bunt przeciw otaczającemu go porządkowi świata - zdolność do wystąpienia nawet przeciw Bogu - zdolność do poświęcenia się za ludzi (Konrad jest Prometeuszem pragnącym zbawić naród nawet za cenę własnego potępienia) DZIADY JAKO DRAMAT ROMANTYCZNY Cechy dramatu romantycznego: brak jedności miejsca, czasu i akcji → różne miejsca wydarzeń (Rosja, Wilno, Warszawa, Lwów); akcja trwa o wiele dłużej niż dobę (1 lis 1823 - 6 lis 1824); akcja nie jest rozumiana jako ciąg przyczyn i skutków - kilka wątków otwarta kompozycja → losy bohaterów nie są zakończone, nie znamy dalszych losów Konrada fragmentaryczność akcji → kolejne sceny nie wynikają bezpośrednio z poprzednich; na akcję dramatu składają się różne epizody synkretyzm rodzajowy i gatunkowy → polegający na współistnieniu w utworze elementów charakterystycznych dla różnych rodzajów (s. rodzajowy) i różnych gatunków (s. gatunkowy) literackich epika - sc. I (opowiadanie J. Sobolewskiego), sc. VII (opowiadanie Adolfa o Cichowskim), Ustęp liryka - sc. II (monolog Konrada) dramat - podział na sceny, dialogi bohaterów brak związku przyczynowo-skutkowego między scenami → następujące po sobie sceny są zupełnie inne, dotyczą czegoś innego ludowość - odwoływanie się do ludowego folkloru i wierzeń; obrzędy → obrzęd dziadów konwencja realistyczno-fantastyczna → sceny realistyczne i fantastyczne kreacja bohatera romantycznego → zerwanie z zasadą decorum (stosowności) → brak stylistycznej jedności, Mickiewicz miesza style obecność scen zbiorowych → scena więzienna, Salon Warszawski, Pan Senator. Bal asceniczność dramatu → utwór przeznaczony do czytania, nie na scenę Prolog Scena I Scena V Mesjanizm to pogląd religijno-społeczny, głoszący wiarę w nadejście Mesjasza, który przywróci narodom wolność i zbawi ludzkość. MESJANIZM W DZIADACH • Nawiązanie do idei mesjanizmu w III cz. Dziadów pojawia się niejednokrotnie. Po raz pierwszy już w Przedmowie, w której Mickiewicz pisząc o martyrologii (męczeństwie) narodu polskiego, przyrównuje najnowsze dzieje Polski do prześladowania przez Heroda Chrystusa i do biblijnej rzezi niewiniątek. W sc. I również można odnaleźć elementy mesjanizmu, np. w opowiadaniu Jana Sobolewskiego o Wasilewskim, który został w czasie śledztwa tak skatowany, że nie mógł wejść o własnych siłach do kibitki, mającej go zawieźć na Syberię. Kiedy rosyjski żołnierz go niósł, Wasilewski rozłożył szeroko ramiona i wyprężył ciało, przypominając obserwującym tę scenę ludziom krzyż, na którym umarł Chrystus. • Mesjanizm w Dziadach ukazany jest w scenie V - Widzenie ks. Piotra. Bóg zsyła na bernardyna wizję, w której Polska zostaje przedstawiona jako Chrystus narodów. Pojawia się także postać przyszłego przywódcy Polaków; ma nim zostać charakterystyczny mąż, ukryty pod imieniem ,,czterdzieści i cztery". Prometeizm: Scena II NA CZYM POLEGA PROMETEIZM KONRADA? Prometeizm to dobrowolne skazanie się na cierpienie, a często nawet na utratę życia w imię dobra ludzkości. Termin ten pochodzi od imienia greckiego tytana Prometeusza, który wykradł bogom ogień, by zanieść go ludziom. Za postępek swój Prometeusz został surowo ukarany - Zeus przykuł go do skał Kaukazu, a sęp, według innej wersji mitu - orzeł, co dzień wyszarpywał mu wątrobę. Podobnie postępuje Konrad. Jako poeta romantyczny czuje się bardzo silny, jego kreacyjna moc stawia go na równi z potęgą Boga. Konrad wierzy, że buntując się przeciwko prawom stwórcy zdoła uszczęśliwić ludzi, a narodowi polskiemu przywrócić wolność, nawet za cenę własnego życia. Nazywając siebie ,,Milijonem", który cierpi za miliony, domaga się od Boga rządu dusz, czyli takiej władzy nad ludźmi, jaką w istocie posiada tylko sam Bóg. Konrad tak jak Prometeusz bierze na siebie odpowiedzialność za losy świata. Oskarżając Boga o brak miłości do ludzi, sam siebie stawia na miejscu tego, który gotów jest na poświęcenie w imię ludzkości. Postawa Konrada jest wyrazem buntu, niezgody na zastaną rzeczywistość. Konrad wyzywa Boga na pojedynek słowny, w swojej woli walki posuwa się nawet do groźby bluźnierstwa. Pada jednak, pada zemdlony, a słowa oskarżenia dopowiada sam diabeł. Postawę Konrada można porównać do mitycznego Prometeusza, który z miłości do ludzi ukradł bogom ogień. To będzie świetny kontekst! Ale Prometeusz został srogo ukarany – Zeus kazał przykuć go do skały, a sęp wyszarpywał mu codziennie odrastającą wątrobę. Konrad natomiast przegrywa pojedynek z Bogiem, ale nie będzie potępiony. Dlaczego? Uchroniła go przed tym: miłość do ojczyzny (,,on kochał naród, on kochał wiele, on kochał wielu") okazana na początku pokora („lecz on szanował imię Najświętszej Twojej Rodzicielki"), modlitwa Ewy, egzorcyzmy księdza Piotra. Martyrologia: Przedmowa Dedykacja Scena I Scena VII ● Martyrologia = męczeństwo, ukazywanie cierpienia Do martyrologii nawiązuje już sam autor w Przedmowie, porównując tam prześladowania młodzieży wileńskiej do biblijnej rzezi niewiniątek, kiedy to Herod pragnął zgładzić Chrystusa. ● MARTYROLOGIA NARODU • Kolejnym świadectwem męczeństwa Polaków jest Dedykacja, będąca hołdem złożonym zmarłym przyjaciołom Mickiewicza. Scena I (więzienna) ukazuje martyrologię Polaków (opowieść Jana Sobolewskiego o Janczewskim, który mimo cierpienia i bólu zachował się dumnie i z honorem; traktowanie więźniów) POLSKIEGO Scena VII (historia Cichowskiego, który był torturowany w więzieniu, podawano mu do jedzenia słone śledzie, nasyłano strachy, ciągle go przesłuchiwano i próbowano mu wpoić winę; kiedy Cichowski wychodzi wpadł w obłęd, nie chciał z nikim rozmawiać, a gdy ktoś do niego mówił, on krzyczał: ,,Nic nie wiem, nie powiem") Analiza spoleczeństwat Scena VII Scena VIII • Wątek Jana Rollisona (skatowano go okropnie, pomysł upozorowania samobójstwa poprzez otwarcie okna podsuwa Doktor) Rollison nie zginął! • Dziesięcioletni chłopiec, któremu strasznie ciążyły łańcuchy ANALIZA SPOŁECZEŃSTWA W Cechy: brak patriotyzmu DZIADACH Scena VII- Salon Warszawski; towarzystwo stolikowe i towarzystwo przy drzwiach Społeczeństwo polskie jest podzielone: na zdrajców, którzy wiernie służą carowi oraz na patriotów. Scena VII ukazuje ten podział. W tej scenie w warszawskim salonie zebrało się towarzystwo, na które składają się polscy generałowie, arystokraci, poeci, damy, młodzież. Towarzystwo stolikowe (negatywna strona narodu) Towarzystwo przy drzwiach (pozytywna) - konserwatyzm - służą carowi, są jego zausznikami, nie sprzeciwiają mu się - lojalizm - kosmopolityzm - mówili po francusku; byli kosmopolitami (człowiek nieczujący więzi z krajem, z którego pochodzi lub którego jest obywatelem, deklarujący swą więź z kulturą świata) - materializm Cechy: - patriotyzm - solidaryzują się z cierpieniem narodu - nonkonformizm - wrażliwi na sprawy ojczyzny - radykaliści - ludzie, którzy chcą zmian, chcą walczyć Ocena narodu polskiego została zawarta w metaforze, którą na końcu sceny VII wypowiada Wysocki. Przyrównuje on naród do lawy i skorupy. Lawa → patrioci (wewnętrzny ogień) Skorupa → arystokracja

●
Ⓡ
ŚWIAT PRZEDSTAWIONY
Miejsce akcji (różne miejsca wydarzeń):
- Wilno-Litwa, cela w klasztorze Bazylianów
- Warszawa - Polska
- okolice Lw

101

Udostępnij

Zapisz


Dziady cz. III

Język polski

 

2

Notatka

Komentarze (1)

user profile picture

notatka z III części Dziadów Adama Mickiewicza

Podobne notatki

Know Opracowanie Dziady cz. III thumbnail

577

Opracowanie Dziady cz. III

opracowanie

Know „Dziady” część III Adam Mickiewicz thumbnail

26

„Dziady” część III Adam Mickiewicz

Notatka z lektury „Dziady” część III Adama Mickiewicza - gatunek, czas i miejsce akcji, bohaterowie, plan wydarzeń, pojęcia kluczowe, motywy literackie, pytania jawne

Know DZIADY CZ. 3 | SZCZEGÓŁOWE OPRACOWANIE  thumbnail

56

DZIADY CZ. 3 | SZCZEGÓŁOWE OPRACOWANIE

SZCZEGÓŁOWE OPRACOWANIE "DZIADÓW CZ. 3" - STRESZCZENIE/ MOTYWY/ SYMBOLE/ PROBLEMATYKA/ CHARAKTERYSTYKA POSATCI

Know 11. „Dziady” cz. III – A. Mickiewicz  thumbnail

43

11. „Dziady” cz. III – A. Mickiewicz

11. „Dziady” cz. III – A. Mickiewicz

Know Dzidy cześć III thumbnail

1086

Dzidy cześć III

dziady cz. III Adam Mickiewicz enjoy ;)

Know Dziady cz. III thumbnail

16

Dziady cz. III

Adam Mickiwiecz „Dziady cz. III”

● Ⓡ ŚWIAT PRZEDSTAWIONY Miejsce akcji (różne miejsca wydarzeń): - Wilno-Litwa, cela w klasztorze Bazylianów - Warszawa - Polska - okolice Lwowa - Ukraina Petersburg - Rosja Czas: - od 1 listopada 1823 (narodziny Konrada) do listopada 1824 (Ustęp) Akcja utworu rozgrywa się na dwóch płaszczyznach: realnej oraz fantastycznej. KLUCZOWE SŁOWA Martyrologia oznacza wszelkie zbiorowe cierpienie i męczeństwo, zwłaszcza narodowe (jednym z powodów napisania przez Mickiewicza III części Dziadów była chęć dania świadectwa męczeństwa narodu polskiego) Mesjanizm postawa złożenia ofiary z męczeństwa narodu, wiara w nadejście sprawiedliwości, którą zaprowadzi Bóg przez swojego mesjasza Wieszcz poeta natchniony, który pośredniczy między sferą metafizyki a światem realnym; wypowiadając się w imieniu Boga, objawia ludziom boskie prawdy i wyroki, odsłania przyszłość, tłumaczy ukryty sens zdarzeń historycznych KOMPOZYCJA Przedmowa Dedykacja zmarłym przyjaciołom, współwięźniom Prolog 1 akt 9 scen Ustęp - cykl wierszy obrazujący podróż na północ Rosji Adam Mickiewicz Dziady cz. III 1832 Prometeizm postawa ofiarowania samego siebie, poświęcenia się jednostki dla dobra ludzkości w imię miłości do niej postawa buntu indywidualisty przeciw Bogu, siłom natury pojęcie to odwołuje się do mitu o Prometeuszu Heroizm postawa bobaferska, której często towarzyszy maksymalizm etyczny wyrażający się gotowością do poświęcenia siebie i rezygnacji z celów osobistych na rzecz celu wyższego (Janczewski - okrzyk z kibitki - akt odwagi) SCENY • scena I: scena więzienna • scena II: tzw. Wielka Improwizacja • scena III: scena egzorcyzmów • scena IV: Widzenie Ewy • scena V: Widzenie księdza Piotra • scena VI: Widzenie Senatora • scena VII: Salon Warszawski • scena VIII: Pan Senator; Bal • scena IX: Noc dziadów sceny realistyczne GENEZA Część III Dziadów Mickiewicz napisał w Dreźnie w...

● Ⓡ ŚWIAT PRZEDSTAWIONY Miejsce akcji (różne miejsca wydarzeń): - Wilno-Litwa, cela w klasztorze Bazylianów - Warszawa - Polska - okolice Lwowa - Ukraina Petersburg - Rosja Czas: - od 1 listopada 1823 (narodziny Konrada) do listopada 1824 (Ustęp) Akcja utworu rozgrywa się na dwóch płaszczyznach: realnej oraz fantastycznej. KLUCZOWE SŁOWA Martyrologia oznacza wszelkie zbiorowe cierpienie i męczeństwo, zwłaszcza narodowe (jednym z powodów napisania przez Mickiewicza III części Dziadów była chęć dania świadectwa męczeństwa narodu polskiego) Mesjanizm postawa złożenia ofiary z męczeństwa narodu, wiara w nadejście sprawiedliwości, którą zaprowadzi Bóg przez swojego mesjasza Wieszcz poeta natchniony, który pośredniczy między sferą metafizyki a światem realnym; wypowiadając się w imieniu Boga, objawia ludziom boskie prawdy i wyroki, odsłania przyszłość, tłumaczy ukryty sens zdarzeń historycznych KOMPOZYCJA Przedmowa Dedykacja zmarłym przyjaciołom, współwięźniom Prolog 1 akt 9 scen Ustęp - cykl wierszy obrazujący podróż na północ Rosji Adam Mickiewicz Dziady cz. III 1832 Prometeizm postawa ofiarowania samego siebie, poświęcenia się jednostki dla dobra ludzkości w imię miłości do niej postawa buntu indywidualisty przeciw Bogu, siłom natury pojęcie to odwołuje się do mitu o Prometeuszu Heroizm postawa bobaferska, której często towarzyszy maksymalizm etyczny wyrażający się gotowością do poświęcenia siebie i rezygnacji z celów osobistych na rzecz celu wyższego (Janczewski - okrzyk z kibitki - akt odwagi) SCENY • scena I: scena więzienna • scena II: tzw. Wielka Improwizacja • scena III: scena egzorcyzmów • scena IV: Widzenie Ewy • scena V: Widzenie księdza Piotra • scena VI: Widzenie Senatora • scena VII: Salon Warszawski • scena VIII: Pan Senator; Bal • scena IX: Noc dziadów sceny realistyczne GENEZA Część III Dziadów Mickiewicz napisał w Dreźnie w...

Nie ma nic odpowiedniego? Sprawdź inne przedmioty.

Knowunity jest aplikacją edukacyjną #1 w pięciu krajach europejskich

Knowunity jest aplikacją edukacyjną #1 w pięciu krajach europejskich

Knowunity zostało wyróżnione przez Apple i widnieje się na szczycie listy w sklepie z aplikacjami w kategorii edukacja w takich krajach jak Polska, Niemcy, Włochy, Francje, Szwajcaria i Wielka Brytania. Dołącz do Knowunity już dziś i pomóż milionom uczniów na całym świecie.

Ranked #1 Education App

Pobierz z

Google Play

Pobierz z

App Store

Nadal nie jesteś pewien? Zobacz, co mówią inni uczniowie...

Użytkownik iOS

Tak bardzo kocham tę aplikację [...] Polecam Knowunity każdemu!!! Moje oceny poprawiły się dzięki tej aplikacji :D

Filip, użytkownik iOS

Aplikacja jest bardzo prosta i dobrze zaprojektowana. Do tej pory zawsze znajdowałam wszystko, czego szukałam :D

Zuzia, użytkownik iOS

Uwielbiam tę aplikację ❤️ właściwie używam jej za każdym razem, gdy się uczę.

Alternatywny zapis:

1832 r., po upadku powstania listopadowego. Miała być próbą rehabilitacji pisarza za to, że nie wziął w nim udziału. Adam Mickiewicz działał w Towarzystwie Filomatów i Filaretów od lipca 1823 r. zaczęły się aresztowania Filomatów i Filaretów Mickiewicza aresztowana 24 października 1823 r. przebywał w więzieniu dziady drezdeńskie GENEZA BOHATEROWIE { Konrad - zbuntowany, romantyczny bohater, który przeszedł duchową przemianę. W Prologu dokonuje się transformacja bohatera (Gustaw → Konrad). Więzień pisząc na murze po łac. - umarł Gustaw, narodził się Konrad, zaznacza przemianę z kochanka owładniętego wielką namiętnością do kobiety w kochanka ojczyzny, patriotę głęboko przeżywającego tragiczny los własnego kraju. Ksiądz Piotr - zakonnik, bernardyn, który odprawił egzorcyzmy nad Gustawem-Konradem. Doznał szczególnego widzenia, w którym ujrzał szczególną, mesjanistyczną rolę Polski w świecie (sc. V). Jest pokorny, oddany Bogu, zawsze opowiada się po stronie dobra i sprawiedliwości. Senator Nowosilcow - postać historyczna, pełnomocnik cara. Jest okrutny, niemoralny, bezwzględny, żąda władzy. Zależało mu na zdobyciu przychylności cara. Cynicznie wykorzystywał swoją funkcje w państwie. Skłonny do rozpusty i pijaństwa. Kreuje się na człowieka kultury. Nie ma zamiaru spłacić swoich długów. O głównym bohaterze mówimy, że jest on bohaterem romantycznym. Świadczą o tym np. takie cechy: - wybitność, indywidualizm - samotność - jednostkowy bunt przeciw otaczającemu go porządkowi świata - zdolność do wystąpienia nawet przeciw Bogu - zdolność do poświęcenia się za ludzi (Konrad jest Prometeuszem pragnącym zbawić naród nawet za cenę własnego potępienia) DZIADY JAKO DRAMAT ROMANTYCZNY Cechy dramatu romantycznego: brak jedności miejsca, czasu i akcji → różne miejsca wydarzeń (Rosja, Wilno, Warszawa, Lwów); akcja trwa o wiele dłużej niż dobę (1 lis 1823 - 6 lis 1824); akcja nie jest rozumiana jako ciąg przyczyn i skutków - kilka wątków otwarta kompozycja → losy bohaterów nie są zakończone, nie znamy dalszych losów Konrada fragmentaryczność akcji → kolejne sceny nie wynikają bezpośrednio z poprzednich; na akcję dramatu składają się różne epizody synkretyzm rodzajowy i gatunkowy → polegający na współistnieniu w utworze elementów charakterystycznych dla różnych rodzajów (s. rodzajowy) i różnych gatunków (s. gatunkowy) literackich epika - sc. I (opowiadanie J. Sobolewskiego), sc. VII (opowiadanie Adolfa o Cichowskim), Ustęp liryka - sc. II (monolog Konrada) dramat - podział na sceny, dialogi bohaterów brak związku przyczynowo-skutkowego między scenami → następujące po sobie sceny są zupełnie inne, dotyczą czegoś innego ludowość - odwoływanie się do ludowego folkloru i wierzeń; obrzędy → obrzęd dziadów konwencja realistyczno-fantastyczna → sceny realistyczne i fantastyczne kreacja bohatera romantycznego → zerwanie z zasadą decorum (stosowności) → brak stylistycznej jedności, Mickiewicz miesza style obecność scen zbiorowych → scena więzienna, Salon Warszawski, Pan Senator. Bal asceniczność dramatu → utwór przeznaczony do czytania, nie na scenę Prolog Scena I Scena V Mesjanizm to pogląd religijno-społeczny, głoszący wiarę w nadejście Mesjasza, który przywróci narodom wolność i zbawi ludzkość. MESJANIZM W DZIADACH • Nawiązanie do idei mesjanizmu w III cz. Dziadów pojawia się niejednokrotnie. Po raz pierwszy już w Przedmowie, w której Mickiewicz pisząc o martyrologii (męczeństwie) narodu polskiego, przyrównuje najnowsze dzieje Polski do prześladowania przez Heroda Chrystusa i do biblijnej rzezi niewiniątek. W sc. I również można odnaleźć elementy mesjanizmu, np. w opowiadaniu Jana Sobolewskiego o Wasilewskim, który został w czasie śledztwa tak skatowany, że nie mógł wejść o własnych siłach do kibitki, mającej go zawieźć na Syberię. Kiedy rosyjski żołnierz go niósł, Wasilewski rozłożył szeroko ramiona i wyprężył ciało, przypominając obserwującym tę scenę ludziom krzyż, na którym umarł Chrystus. • Mesjanizm w Dziadach ukazany jest w scenie V - Widzenie ks. Piotra. Bóg zsyła na bernardyna wizję, w której Polska zostaje przedstawiona jako Chrystus narodów. Pojawia się także postać przyszłego przywódcy Polaków; ma nim zostać charakterystyczny mąż, ukryty pod imieniem ,,czterdzieści i cztery". Prometeizm: Scena II NA CZYM POLEGA PROMETEIZM KONRADA? Prometeizm to dobrowolne skazanie się na cierpienie, a często nawet na utratę życia w imię dobra ludzkości. Termin ten pochodzi od imienia greckiego tytana Prometeusza, który wykradł bogom ogień, by zanieść go ludziom. Za postępek swój Prometeusz został surowo ukarany - Zeus przykuł go do skał Kaukazu, a sęp, według innej wersji mitu - orzeł, co dzień wyszarpywał mu wątrobę. Podobnie postępuje Konrad. Jako poeta romantyczny czuje się bardzo silny, jego kreacyjna moc stawia go na równi z potęgą Boga. Konrad wierzy, że buntując się przeciwko prawom stwórcy zdoła uszczęśliwić ludzi, a narodowi polskiemu przywrócić wolność, nawet za cenę własnego życia. Nazywając siebie ,,Milijonem", który cierpi za miliony, domaga się od Boga rządu dusz, czyli takiej władzy nad ludźmi, jaką w istocie posiada tylko sam Bóg. Konrad tak jak Prometeusz bierze na siebie odpowiedzialność za losy świata. Oskarżając Boga o brak miłości do ludzi, sam siebie stawia na miejscu tego, który gotów jest na poświęcenie w imię ludzkości. Postawa Konrada jest wyrazem buntu, niezgody na zastaną rzeczywistość. Konrad wyzywa Boga na pojedynek słowny, w swojej woli walki posuwa się nawet do groźby bluźnierstwa. Pada jednak, pada zemdlony, a słowa oskarżenia dopowiada sam diabeł. Postawę Konrada można porównać do mitycznego Prometeusza, który z miłości do ludzi ukradł bogom ogień. To będzie świetny kontekst! Ale Prometeusz został srogo ukarany – Zeus kazał przykuć go do skały, a sęp wyszarpywał mu codziennie odrastającą wątrobę. Konrad natomiast przegrywa pojedynek z Bogiem, ale nie będzie potępiony. Dlaczego? Uchroniła go przed tym: miłość do ojczyzny (,,on kochał naród, on kochał wiele, on kochał wielu") okazana na początku pokora („lecz on szanował imię Najświętszej Twojej Rodzicielki"), modlitwa Ewy, egzorcyzmy księdza Piotra. Martyrologia: Przedmowa Dedykacja Scena I Scena VII ● Martyrologia = męczeństwo, ukazywanie cierpienia Do martyrologii nawiązuje już sam autor w Przedmowie, porównując tam prześladowania młodzieży wileńskiej do biblijnej rzezi niewiniątek, kiedy to Herod pragnął zgładzić Chrystusa. ● MARTYROLOGIA NARODU • Kolejnym świadectwem męczeństwa Polaków jest Dedykacja, będąca hołdem złożonym zmarłym przyjaciołom Mickiewicza. Scena I (więzienna) ukazuje martyrologię Polaków (opowieść Jana Sobolewskiego o Janczewskim, który mimo cierpienia i bólu zachował się dumnie i z honorem; traktowanie więźniów) POLSKIEGO Scena VII (historia Cichowskiego, który był torturowany w więzieniu, podawano mu do jedzenia słone śledzie, nasyłano strachy, ciągle go przesłuchiwano i próbowano mu wpoić winę; kiedy Cichowski wychodzi wpadł w obłęd, nie chciał z nikim rozmawiać, a gdy ktoś do niego mówił, on krzyczał: ,,Nic nie wiem, nie powiem") Analiza spoleczeństwat Scena VII Scena VIII • Wątek Jana Rollisona (skatowano go okropnie, pomysł upozorowania samobójstwa poprzez otwarcie okna podsuwa Doktor) Rollison nie zginął! • Dziesięcioletni chłopiec, któremu strasznie ciążyły łańcuchy ANALIZA SPOŁECZEŃSTWA W Cechy: brak patriotyzmu DZIADACH Scena VII- Salon Warszawski; towarzystwo stolikowe i towarzystwo przy drzwiach Społeczeństwo polskie jest podzielone: na zdrajców, którzy wiernie służą carowi oraz na patriotów. Scena VII ukazuje ten podział. W tej scenie w warszawskim salonie zebrało się towarzystwo, na które składają się polscy generałowie, arystokraci, poeci, damy, młodzież. Towarzystwo stolikowe (negatywna strona narodu) Towarzystwo przy drzwiach (pozytywna) - konserwatyzm - służą carowi, są jego zausznikami, nie sprzeciwiają mu się - lojalizm - kosmopolityzm - mówili po francusku; byli kosmopolitami (człowiek nieczujący więzi z krajem, z którego pochodzi lub którego jest obywatelem, deklarujący swą więź z kulturą świata) - materializm Cechy: - patriotyzm - solidaryzują się z cierpieniem narodu - nonkonformizm - wrażliwi na sprawy ojczyzny - radykaliści - ludzie, którzy chcą zmian, chcą walczyć Ocena narodu polskiego została zawarta w metaforze, którą na końcu sceny VII wypowiada Wysocki. Przyrównuje on naród do lawy i skorupy. Lawa → patrioci (wewnętrzny ogień) Skorupa → arystokracja