Przedmioty

Przedmioty

Więcej

dziady cz.3

3.05.2022

90693

7333

Udostępnij

Zapisz

Pobierz


Ustęp
↳Droga do Rosji
• Podróż zimą przez niezaludnioną, dziką Rosję – opis lodowej pustyni, silnych i odpornych ludzi,
ale z uśpioną duszą.

Zarejestruj się

Zarejestruj się, aby uzyskać nieograniczony dostęp do tysięcy notatek. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Dołącz do milionów studentów

Popraw swoje oceny

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Ustęp
↳Droga do Rosji
• Podróż zimą przez niezaludnioną, dziką Rosję – opis lodowej pustyni, silnych i odpornych ludzi,
ale z uśpioną duszą.

Zarejestruj się

Zarejestruj się, aby uzyskać nieograniczony dostęp do tysięcy notatek. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Dołącz do milionów studentów

Popraw swoje oceny

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Ustęp
↳Droga do Rosji
• Podróż zimą przez niezaludnioną, dziką Rosję – opis lodowej pustyni, silnych i odpornych ludzi,
ale z uśpioną duszą.

Zarejestruj się

Zarejestruj się, aby uzyskać nieograniczony dostęp do tysięcy notatek. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Dołącz do milionów studentów

Popraw swoje oceny

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Ustęp
↳Droga do Rosji
• Podróż zimą przez niezaludnioną, dziką Rosję – opis lodowej pustyni, silnych i odpornych ludzi,
ale z uśpioną duszą.

Zarejestruj się

Zarejestruj się, aby uzyskać nieograniczony dostęp do tysięcy notatek. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Dołącz do milionów studentów

Popraw swoje oceny

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Ustęp
↳Droga do Rosji
• Podróż zimą przez niezaludnioną, dziką Rosję – opis lodowej pustyni, silnych i odpornych ludzi,
ale z uśpioną duszą.

Zarejestruj się

Zarejestruj się, aby uzyskać nieograniczony dostęp do tysięcy notatek. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Dołącz do milionów studentów

Popraw swoje oceny

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Ustęp
↳Droga do Rosji
• Podróż zimą przez niezaludnioną, dziką Rosję – opis lodowej pustyni, silnych i odpornych ludzi,
ale z uśpioną duszą.

Zarejestruj się

Zarejestruj się, aby uzyskać nieograniczony dostęp do tysięcy notatek. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Dołącz do milionów studentów

Popraw swoje oceny

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Ustęp
↳Droga do Rosji
• Podróż zimą przez niezaludnioną, dziką Rosję – opis lodowej pustyni, silnych i odpornych ludzi,
ale z uśpioną duszą.

Zarejestruj się

Zarejestruj się, aby uzyskać nieograniczony dostęp do tysięcy notatek. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Dołącz do milionów studentów

Popraw swoje oceny

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Ustęp
↳Droga do Rosji
• Podróż zimą przez niezaludnioną, dziką Rosję – opis lodowej pustyni, silnych i odpornych ludzi,
ale z uśpioną duszą.

Zarejestruj się

Zarejestruj się, aby uzyskać nieograniczony dostęp do tysięcy notatek. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Dołącz do milionów studentów

Popraw swoje oceny

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Ustęp
↳Droga do Rosji
• Podróż zimą przez niezaludnioną, dziką Rosję – opis lodowej pustyni, silnych i odpornych ludzi,
ale z uśpioną duszą.

Zarejestruj się

Zarejestruj się, aby uzyskać nieograniczony dostęp do tysięcy notatek. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Dołącz do milionów studentów

Popraw swoje oceny

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Ustęp
↳Droga do Rosji
• Podróż zimą przez niezaludnioną, dziką Rosję – opis lodowej pustyni, silnych i odpornych ludzi,
ale z uśpioną duszą.

Zarejestruj się

Zarejestruj się, aby uzyskać nieograniczony dostęp do tysięcy notatek. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Dołącz do milionów studentów

Popraw swoje oceny

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Ustęp ↳Droga do Rosji • Podróż zimą przez niezaludnioną, dziką Rosję – opis lodowej pustyni, silnych i odpornych ludzi, ale z uśpioną duszą. • Ciszę i jednostajność zaburza przejazd kibitki. ↳ Przedmieścia stolicy • Opis architektury. ↳Petersburg •Petersburg powstał z rozkazu cara, bez uwzględnienia warunków geograficznych, elementy zapożyczone z Paryża, Amsterdamu, Rzymu, Wenecji. • Spacer pielgrzyma po ulicach miasta, spotkanie z rodakiem - wieloletnim mieszkańcem Petersburga. L Pomnik Piotra Wielkiego Dwóch młodzieńców: pielgrzym oraz wieszcz rosyjskiego narodu (być może Aleksander • Puszkin) - porównanie posągów Piotra i Marka Aureliusza w Rzymie. ↳ Przegląd wojska • Parada wojsk - satyryczny obraz potęgi militarnej Rosji, służalczości wobec cara i jego absolutnej władzy. ↳ Oleszkiewicz Spacer dwóch młodzieńców nocą brzegiem Newy i spotkanie z malarzem Oleszkiewiczem. • Proroctwo malarza - kara, która spadnie na cara i jego stronników. ↳ Do Przyjaciół Moskali Odezwa do rozyjskich przyjaciół, którzy cierpieli pod rządami cara tak samo jak Polacy. streszczenie ↳PRZEDMOWA • Przedstawienie sytuacji Polaków w latach 20. XIX w. na Litwie oraz udziału senatora Nowosilcowa w represjach. ↳ PROLOG Walka o duszę więźnia między duchami nocnymi (zło) a aniołami. Wizja pozornego uwolnienia - niewola ducha. Przemiana bohatera: 1 XI 1823 r. zmarł Gustaw, narodził się Konrad - z nieszczęśliwego kochanka z cz. IV Dziadów zmienia się w bojownika o niepodległość. Słowa ducha o nieuświadomionej mocy Konrada. →AKTI ↳SCENA I Rozmowy więźniów w Wigilię w celi Konrada o prześladowaniach młodzieży litewskiej. Powitanie...

Nie ma nic odpowiedniego? Sprawdź inne przedmioty.

Knowunity jest aplikacją edukacyjną #1 w pięciu krajach europejskich

Knowunity jest aplikacją edukacyjną #1 w pięciu krajach europejskich

Knowunity zostało wyróżnione przez Apple i widnieje się na szczycie listy w sklepie z aplikacjami w kategorii edukacja w takich krajach jak Polska, Niemcy, Włochy, Francje, Szwajcaria i Wielka Brytania. Dołącz do Knowunity już dziś i pomóż milionom uczniów na całym świecie.

Ranked #1 Education App

Pobierz z

Google Play

Pobierz z

App Store

Nadal nie jesteś pewien? Zobacz, co mówią inni uczniowie...

Użytkownik iOS

Tak bardzo kocham tę aplikację [...] Polecam Knowunity każdemu!!! Moje oceny poprawiły się dzięki tej aplikacji :D

Filip, użytkownik iOS

Aplikacja jest bardzo prosta i dobrze zaprojektowana. Do tej pory zawsze znajdowałam wszystko, czego szukałam :D

Zuzia, użytkownik iOS

Uwielbiam tę aplikację ❤️ właściwie używam jej za każdym razem, gdy się uczę.

Alternatywny zapis:

nowego więźnia Żegoty. Informacje o sprawcy katorgi (Senator Nowosilcow chce wykazać się przed carem i szuka spiskowców). • Propozycja Tomasza, aby część więźniów poświęciła się dla pozostałych i przyjęła na siebie rzekome winy. • Opowieść Tomasza o przystosowaniu się do więzienia. Opowieści o cierpiących współbraciach i metodach kaźni. • Bajka Goreckiego o ziarnie zakopanym przez diabła opowiedziana przez Żegołę. • Pieśni. Poetycki szał Konrada - pieśń zemsty. Mała Improwizacja - wizja Konrada - orła, któremu kruk staje na drodze. ↳SCENA II IMPROWIZACJA Konrad sam w celi. • Czuje potęgę. Nazywa siebie mistrzem. Zrównuje swoją nieśmiertelną twórczość z dziełami Boga. Gardzi innymi poetami. Chce przeniknąć uczucia i zamysły Boga. • Twierdzi, że kocha ludzkość - chce ją uszczęśliwić. Chce „czuciem rządzić”. Żąda od Boga władzy nad ludźmi (..Daj mi rząd dusz!"). • Chce zobaczyć Boga, ale Bóg milczy. Ironizuje, nazywa Boga nie miłością, lecz mądrością. Oskarża o najkrótsze życie, ale .najmocniejsze uczucie". Głosy duchów złych (z lewej strony) i dobrych (z prawej strony). Konrad wyzywa Boga na bitwę - orężem uczucie. • Ułożsamia się z ojczyzną (.Ja i ojczyzna to jedno. / Nazywam się Milijon - bo za miliony / Kocham i cierpię katusze"). Wzywa Boga, aby podzielił się władzą, by się odezwał. • Grozi Bogu, że nazwie Go nie ojcem świata, ale..." - mdleje, a diabeł dopowiada: Carem!". ● Diabły są wściekłe, że nie udało im się doprowadzić do wypowiedzenia bluźnierstwa. Znikają na odgłos otwieranych drzwi. ↳SCENA III Egzorcyzmy Księdza Piotra nad Konradem. • Wizja Konrada dotycząca samobójstwa Kollisona. Wypędzanie złego ducha, który stawia opór i przemawia w różnych językach. • Ocknięcie się Konrada. ● Modlitwa zakonnika i chóru aniołów w intencji młodzieńca. ↳ SCENA IV Widzenie Ewy. • Modlitwa za ojczyznę i młodych męczenników przyrównanych do dzieci zabijanych przez Heroda. Wizja kwiatów spadających na dziewczynę, Matki Boskiej i Jezusa bawiącego się wieńcem. SCENA V → Widzenie Księdza Piotra. ↳ • Młodzi wywożeni w kibiłkach na Sybir. • Ucieczka jednego z więźniów - wskrzesiciel narodu" o imieniu .czterdzieści i cztery". • Polska postawiona przez Europę przed sądem Gala (Francja), który umywa ręce. Polska zostaje rozszarpana. Wstępuje do nieba w długiej białej szacie. Płacze nad nią matka Wolność. SCENA VI Koszmary senne Senatora. Obdarzenie zaszczyłami i popadnięcie w niełaskę. • Dręczenie przez diabły. ↳ SCENA VII SALON WARSZAWSKI • Opcja prorosyjska przy stoliku - oficerowie, literaci, przedstawiciele arystokracji; rozmowy po francusku, ubolewanie nad nieobecnością Nowosilcowa, krytyka polskiej poezji. • Patrioci przy drzwiach - rozmowy po polsku o represjach na Liwie; opowieść o męczeństwie Cichowskiego (radosny człowiek, młody małżonek, uznany za samobójcę, a faktycznie z niezrozumiałych powodów aresztowany, więziony przez 5 lat, torturowany, stracił zdrowie, został zniszczony psychicznie). • Dyskusja o literaturze - historia Cichowskiego zdaniem literatów nie jest godna uwagi (zbyt współczesna, mało sielankowa). • Kłótnia arystokracji o stanowiska. • Wysocki porównuje naród polski do lawy - plugawa skorupa to arystokraci, duch tli się wewnątrz. Dziady cz. III ADAM MICKIEWICZ geneza ↳Dziady cz. III powstały w kilka tygodni w Dreźnie w 1832 r. Reakcja na upadek powstania listopadowego. • Odniesienia do procesu filomatów i filaretów. • Postacie historyczne i wzorowaniu na nich bohaterowie. ● tytuł Tytuł Dziady wpisuje dramat w cykl. Nazwa dziady to określenie obrzędów, w trakcie których wzywano dusze zmarłych. • Scena obrzędu w cz. III Dziadów. • Wszystkie części łączy bohater: Widmo (cz. II), Gustaw (cz. IV) i Gustaw-Konrad (cz. III). czas i miejsce akcji → Czas akcji aktu I: wydarzenia powiązane z rytmem obrzędowym - rozgrywają się od 1 XI 1823 r. do nocy dziadów 1824 r., podczas Bożego Narodzenia (sceny I, II, III) i Wielkanocy (scena V). → Miejsca wydarzeń: Litwa, więzienie w Wilnie, dom pod Lwowem, Warszawa, Rosja. kompozycja Prolog - prezentacja głównego bohatera i wprowadzenie w problematykę. Akt I (jedyny) - dziewięć scen o zróżnicowanej długości i charakterze (m.in. wizje, senne widzenia, realistyczne opisy). Ustęp - rodzaj dziennika podróży w głąb Rosji; sześć wierszy charakteryzujących Rosję i jej mieszkańców. → Do przyjaciół Moskali - wiersz zamykający. gatunek ↳Dziady cz. III to dramat romantyczny. • Brak jedności czasu, miejsca i akcji - różne miejsca akcji (Wilno, Warszawa i pod Lwowem), czas dłuższy niż doba (od 1 XI 1823 r. do Zaduszek w 1824 r.); wiele wątków. • Niesceniczność - brak chronologii, urwane sceny, otwarta kompozycja, przenikanie się realizmu z fantastyką. • Luźna, otwarta kompozycja - brak związków przyczynowo-skutkowych pomiędzy scenami i wątkami, brak wyraźnego zakończenia. • Dwie płaszczyzny akcji – postacie historyczne (np. Tomasz Zan, Piotr Wysocki, Nikołaj Nowosilcow), nawiązania do wydarzeń historycznych (np. proces filomatów, powstanie listopadowe), elementy mistyczne (np. anioły walczące o duszę Konrada). Synkretyzm rodzajowy i kategorii estetycznych - połączenie cech rodzajów literackich - dramatu (dialogi), epiki (np. opowieść o Cichowskim) i liryki (np. Widzenie Ewy); różne konwencje literackie i kategorie estetyczne - realizm, fantastyka (np. dobre i złe duchy), tragizm (np. historia Rollisona), komizm (np. humor więźniów w scenie I), patos (np. Improwizacja), groteska (sceny z diabłami), satyra (Salon warszawski). ● Wyjątkowy bohater - Konrad: postać tragiczna, zbuntowany indywidualista, który przechodzi wewnętrzną przemianę. główne tematy Mesjanizm a kwestia narodowowyzwoleńcza • Rozważania o sposobach odzyskania niepodległości. Wszelkie próby zrzeszania się Polaków brutalnie tłumiono (proces filomatów, zesłania na Sybir), otwarta walka okazała się nieskuteczna (powstanie listopadowe). Mickiewicz proponuje koncepcję mesjanizmu. W Widzeniu Księdza Piotra Polska będzie jak Chrystus - swoim cierpieniem odkupi i zbawi inne narody. Prometeizm • Konrad mówi o sobie, że kocha wszystkich ludzi i za nich cierpi (jak Prometeusz). Jest gotowy poświęcić siebie, aby wyzwolić ojczyznę. Rola artysty • W Improwizacji poeta (Konrad) to istota natchniona, obdarzona boską mocą tworzenia światów. Chce uszczęśliwić ludzi, a jednocześnie wynosi się ponad nich. • Ostatecznie mdleje - choć pełen zapału i ideałów, okazuje się słaby. SCENA VIII PAN SENATOR • Nowosilcow w Wilnie. Irytacja brakiem efektów śledztwa i ciągłymi prośbami petentów. •Rollisonowa błaga o łaskę dla syna. Wykręty Senatora, udawanie niewiedzy. Pomysł Doktora, aby wyrzucić Rollisona przez okno. • Przepowiednie Księdza Piotra dotyczące rychłej śmierci Doktora i Bajkowa. • Plany Senatora, aby pozbyć się Doktora i przypisać sobie zasługi w śledztwie. Bal u Senatora. Śmierć Doktora - porażenie piorunem. ● ● Spotkanie Księdza z Konradem - przepowiednia wyjazdu i spotkania wyjątkowego człowieka. ↳ SCENA IX NOC DZIADÓW Obrzęd dziadów. Rozmowa Guślarza i Kobiety w żałobie. • Pojawienie się upiorów Doktora i Bajkowa. • Rozpoznanie przez kobietę Konrada wśród zesłańców w kibitkach. Motywy ● →MOTYW WOLNOŚCI - W dramacie jest wartością nadrzędną. Wolność pojawia się w dwóch ujęciach - historycznym, narodowym (zgodnie z ideą mesjanizmu, Polska ma cierpieć, ale w imię przyszłej wolności swojej i innych narodów) oraz indywidualnym, osobistym. Wyrazem bezgranicznej wolności jest Wielka Improwizacja, w której wolność pokazuje swą niszczycielską siłę. Upojenie wolnością sprawia, że Konrad zwraca się nawet przeciw Bogu (..Ja wydam Tobie krwawszą bitwę niźli Szatan"). → MOTYW CIERPIENIA - Dotyczy zarówno sytuacji polskiego narodu, jak i poszczególnych bohaterów. Mickiewicz opisuje ogromne cierpienie polskiego narodu po rozbiorach, dopatrując się w nim nawet znaku mesjanizmu. Polska cierpi tak jak Chrystus - jest zdradzona (m.in. przez Francję, którą Mickiewicz porównuje do Piłata) i skazana, chociaż nie zawiniła. Również jej śmierć, tak jak ta Chrystusa, ma się przyczynić do wybawienia całego świata. W dramacie Mickiewicza cierpią też jednostki: młodzi ludzie, którzy są prześladowani i torturowani w trakcie przesłuchań, pani Rollisonowa i jej syn, a wreszcie główny bohater utworu, czyli Konrad. →MOTYW POŚWIĘCENIA - Obraz Polski poświęcającej się za inne narody powtarza się w mesjanistycznej twórczości romantyków. W Dziadach cz. III nasza ojczyzna nazwana jest wprost Chrystusem narodów. Tak jak i on, cierpi za innych. Jej oprawcami są zaborcy. Ofiara Polski ma jednak głęboki, uniwersalny wymiar - jest narodem wybranym, aby dzięki jej cierpieniu odkupiony został cały świat. W Dziadach cz. III mamy do czynienia też z poświęceniem jednostki dla ogółu. Gustaw-Konrad cierpi za całą ojczyznę (ja i ojczyzna to jedno") - świadomie bierze na siebie ból całego narodu. Trzeba jednak pamiętać, że poświęcenie poety podszyte jest ogromną pychą i żądzą decydowania za innych. Mniej spektakularnym, chociaż niewątpliwie szlachetniejszym aktem poświęcenia jest walka pani Rollisonowa o uwolnienie syna. Jest niewidomą, starszą kobietą, ale mimo to codziennie przychodzi do Senatora, aby wybłagać ułaskawienie młodego Rollisona. Profetyzm • Darem profetycznym (przepowiadania przyszłości) jest obdarzony Ksiądz Piotr. Widzi on naród polski, który swoim cierpieniem wyzwoli inne narody z ucisku, oraz tajemniczą postać zbawcy. Doktorowi przepowiada śmierć, a Konradowi - daleką podróż i spotkanie z nieznajomym. Bunt Buntuje się Konrad: przeciwko carowi (pieśń zemsty) i Bogu (Improwizacja) - bunt prometejski, którego celem jest dobro ludzkości. Buntują się też młodzi towarzysze Konrada. Młodość • Część III Dziadów pokazuje, jak historia wpływa na życie młodych ludzi - są osadzani w więzieniach, giną. Dobro i zło • O duszę głównego bohatera toczy się walka (psychomachia) między złymi duchami a aniołami. Stojący po stronie dobra młodzi buntownicy i Ksiądz Piotr przeciwstawiają się złu uosobionemu w Senatorze Nowosilcowie i jego współpracownikach. Wielowymiarowy obraz narodów: polskiego i rosyjskiego • Polacy to patrioci (młodzież, Ksiądz Piotr, Rollisonowa, część salonowego towarzystwa przy drzwiach), ale i stronnicy cara (Senator, Doktor, Pelikan, literaci, generałowie, urzędnicy). • Podobnie niejednoznaczny jest obraz społeczeństwa rosyjskiego (Ustęp). cytaty Tak! zemsta, zemsta, zemsta na wroga Z Bogiem i choćby mimo Boga!" Konrad w pieśni zemsty ..Nazywam się Milijon - bo za milijony Kocham i cierpię katusze". Konrad w Improwizacji Z matki obcej; krew jego dawne bohatery, A imię jego będzie czterdzieści i cztery". Ksiądz Piotr w Widzeniu o przyszłym zbawcy narodu ..Nasz naród jak lawa, Z wierzchu zimna i twarda, sucha i plugawa, Lecz wewnętrznego ognia sto lat nie wyziębi; Plwajmy na tę skorupę i zstąpmy do głębi". Wysocki w Salonie warszawskim Bohaterowie fikcyjni KONRAD L> Główna postać dramatu, łączy wszystkie części Dziadów (Gustaw z cz. IV, Widmo z cz. II). Bohater dynamiczny - przechodzi wewnętrzną przemianę, która przejawia się także w zmianie imienia (Gustaw → Konrad). W cz. III Dziadów początkowo występuje jako Więzień, później jako Gustaw, Konrad, a w Ustępie staje się Pielgrzymem. Bohater romantyczny: samotny, doświadczył nieszczęśliwej miłości, przekonany o swojej wyjątkowości, kieruje się uczuciami, buntuje się. Motywem działania jest chęć uszczęśliwienia ludzkości (prometeizm). Dzięki Księdzu Piotrowi bohater nie zostaje potępiony, choć był bliski bluźnierstwa i wątpił w opatrzność Bożą. KSIĄDZ PIOTR Bernardyn, skromny zakonnik. L> Przeciwieństwo Konrada; jego chrześcijańska pokora i miłość do ludzi zostają wynagrodzone łaską proroczego widzenia, w którym objawia się mesjanistyczna wizja Polski. L>Jest gotowy przyjąć na siebie winy Konrada, aby Bóg go ocalit. Opanowany - nie daje się sprowokować Nowosilcowowi i Doktorowi. Ma dar przewidywania przyszłości. Bohaterowie wzorowani na postaciach historycznych WIĘŹNIOWIE, A WŚRÓD NICH: Tomasz - Tomasz Zan, przyjaciel Mickiewicza, filomata i filareta; Jan-Jan Sobolewski, przyjaciel Mickiewicza z Uniwersytetu Wileńskiego, filomata i filareta; wcielony do korpusu inżynierów i zesłany w głąb Rosji; zmarł w Archangielsku w 1829 r.; Rollison - Jan Molleson, uczeń szkoły powiatowej w Kiejdanach, za przynależność do spisku uczniowskiego skazany na śmierć, co w drodze łaski zamieniono na dożywotnie zesłanie; ↳ Żegota - Ignacy Domeyko, podczas studiów na Uniwersytecie Wileńskim związany z Towarzystwem Filomatów; aresztowany w 1823 r., nie został skazany, lecz jedynie objęty nadzorem policyjnym; uczestniczył w powstaniu listopadowym, a po jego klęsce emigrował; w Dreźnie spotkał Mickiewicza, z którym się zaprzyjaźnił; w 1837 r. wyjechał do Chile, gdzie zasłynął jako wybitny geolog i inżynier górnictwa, badacz Ameryki Południowej: Feliks Kołakowski - Feliks Kółakowski, filareta, poeta, zesłaniec; zmarł w Petersburgu w 1831 r.; Jankowski - Jan Jankowski, filomata i filareta; aresztowany w 1823 r., w czasie śledztwa złożył zeznania obciążające kolegów; w dramacie ukazany jako niechętny religii autor bluźnierczych wystąpień. POZOSTAŁE POSTACIE: Wysocki - Piotr Wysocki, jeden z organizatorów powstania listopadowego, w 1824 r. był podoficerem w Szkole Podchorążych; to on, zniesmaczony polską prorosyjską arystokracją, w dramacie stawia diagnozę polskiego społeczeństwa - naród jest jak lawa; L▶ Doktor - postać wzorowana na Auguście Bécu, który jako członek władz Uniwersytetu Wileńskiego współpracował z Nowosilcowem podczas śledztwa w latach 1823-1824 i zginął od uderzenia pioruna; był ojczymem Juliusza Słowackiego; ↳ Pelikan - Wacław Pelikan, profesor chirurgii na Uniwersytecie Wileńskim; podczas procesów młodzieży litewskiej pomocnik Nowosilcowa. Bajkow - Leon Bajkow, radca stanu i delegał rządu carskiego w wileńskiej komisji śledczej; zmarł nagle w 1829 r.; Senator - Nikołaj Nowosilcow, kurator okręgu wileńskiego; zasłynął z brutalności w walce z rzekomymi spiskami polskiej młodzieży na Litwie; ↳Rollisonowa - Felicjanna Mollesonowa; matka próbująca uzyskać informacje o uwięzionym synu. MOTYW MIŁOŚCI I PATRIOTYZMU-W dramacie mamy do czynienia przede wszystkim z miłością do ojczyzny. To w imię walki o wolność kraju młodzi ludzie godzą się na prześladowania i tortury. Mickiewicz przywołuje obrazy dręczonego 10-latka, torturowanego Cichowskiego i Rollisona, zsyłek na Sybir (m.in. studentów ze Żmudzi), przesłuchań i niesprawiedliwych procesów. Miłość do ojczyzny jest też siłą napędową w działaniu Konrada. To dla niej staje w szranki nawet z samym Bogiem. Miłość deklarowana przez Konrada jest uczuciem pełnym rozmachu i zaangażowania. Przykładem miłości prywatnej, nienarodowej, jest postawa pani Rollisonowej. Pomimo podeszłego wieku i niepełnosprawności (była niewidoma), konsekwentnie odwiedza bezdusznego senatora, aby wybłagać ułaskawianie syna. MOTYW SAMOTNOŚCI - Konrad - patriota i buntownik z wizją - jest również samotnikiem. Droga, którą obrał, czyli droga bojownika o wolność kraju, wymaga poświęcenia całego siebie oraz życia w nieustannej konspiracji. W jego codzienności nie ma miejsca na miłość inną niż ła do ojczyzny (dlatego też Gustaw, romantyczny młodzieniec, musi na zawsze zniknąć). Konrad jest też całkowicie samotny w swojej walce z Bogiem o przyszłość polskiego narodu. Jako samotny geniusz-poeta Konrad bierze na siebie odpowiedzialność za kraj.