Otwórz aplikację

Przedmioty

858

5 gru 2025

8 strony

Dziady część 3 - Kompleksowe opracowanie

user profile picture

Julia Klimczak

@juliaklimczak_baok

Dramat "Dziady cz. III" Adama Mickiewicza to jedno z najważniejszych... Pokaż więcej

Page 1
Page 2
Page 3
Page 4
Page 5
Page 6
Page 7
Page 8
1 / 8
# DZIADY 3 ADAMA MICKIEIWCZA

- dramat szekspirowski - "Romeo i Julia" - przełom renesansu i baroku
- tragedia antyczna - "Antygona"
- trage

Kontekst i geneza dramatu

"Dziady cz. III" to dramat romantyczny, który zrywa z klasycznymi zasadami teatru. Powstał po klęsce powstania listopadowego, gdy Mickiewicz przebywał na emigracji w Dreźnie. W przeciwieństwie do innych form dramatycznych (jak tragedia antyczna czy dramat klasyczny), dzieło nie zachowuje jedności czasu, miejsca i akcji.

Aby zrozumieć pełny kontekst, warto przypomnieć wcześniejsze części "Dziadów". W części II przedstawiony jest ludowy obrzęd dziadów (zaduszek), podczas którego Guślarz przyzywa różne duchy: Józia i Rozię (duchy lekkie), Widmo Złego Pana (duch ciężki) oraz Dziewczynę-marzycielkę. W części IV poznajemy historię Gustawa, nieszczęśliwie zakochanego romantyka, nawiązującego do postaci Wertera z powieści Goethego.

Warto wiedzieć! Część III "Dziadów" była pisana z myślą o upamiętnieniu prześladowań młodzieży wileńskiej, której Mickiewicz był częścią. Przedstawione w dramacie wydarzenia nawiązują do autentycznych przeżyć autora.

Mickiewicz tworzy w "Dziadach cz. III" teatralizację życia - bohaterowie odgrywają role, które narzuca im historia, a ich osobiste losy wpisują się w większy, narodowy dramat. Autor wykorzystuje romantyczną koncepcję miłości, zgodnie z którą prawdziwe uczucie jest przestrzenią autentyczności dostępną każdemu człowiekowi.

# DZIADY 3 ADAMA MICKIEIWCZA

- dramat szekspirowski - "Romeo i Julia" - przełom renesansu i baroku
- tragedia antyczna - "Antygona"
- trage

Struktura i cechy dramatu

"Dziady cz. III" to dramat wyjątkowy pod względem formy i budowy. Akcja rozgrywa się w wielu miejscach: w więzieniu (klasztor bazylianów, cela Konrada), we Lwowie, w Wilnie, w Warszawie i innych lokalizacjach. Czas wydarzeń obejmuje okres od 1 listopada 1823 do 1 listopada 1824 roku.

Charakterystyczne cechy dramatu:

  • Fragmentaryczność wydarzeń - brak ciągłości akcji
  • Elementy fantastyczne (diabły i anioły)
  • Główny bohater nie uczestniczy we wszystkich wydarzeniach
  • Więcej niż 3 osoby na scenie jednocześnie
  • Różnorodność stylistyczna - od języka potocznego po styl podniosły

Dramat łączy wiele wątków równorzędnych: przesłuchanie studentów, widzenia Ewy, obraz Polaków pod zaborem rosyjskim, walka o duszę Konrada. To przykład synkretyzmu rodzajowego/gatunkowego - w dziele pojawiają się różne formy wypowiedzi: wiersze, pieśni, przypowieści, proroctwa.

Pamiętaj! "Dziady cz. III" to dzieło synkretyczne, czyli łączące różne gatunki i formy wypowiedzi w jednym utworze. Ta cecha jest typowa dla romantyzmu, który odrzucał klasyczne reguły i dążył do przekraczania ustalonych granic.

W dramacie Mickiewicz pokazuje, że tragizm bohaterów wynika z historii - z sytuacji politycznej, w której się znaleźli. Nie ma jednego punktu kulminacyjnego, a wydarzenia mają różne napięcie emocjonalne i różną tonację stylistyczną - od podniosłej ("Wielka Improwizacja") po potoczną (rozmowy więźniów).

# DZIADY 3 ADAMA MICKIEIWCZA

- dramat szekspirowski - "Romeo i Julia" - przełom renesansu i baroku
- tragedia antyczna - "Antygona"
- trage

Przedmowa - kontekst historyczny dramatu

Przedmowa do "Dziadów cz. III" to ważny tekst, w którym Mickiewicz przedstawia sytuację historyczną, jaka wpłynęła na powstanie dramatu. Już na początku autor porównuje Polskę do prześladowanych chrześcijan, a zaborców do okrutnych tyranów. Wykorzystuje motywy biblijne: rzeź niewiniątek, zmartwychwstanie Chrystusa, prześladowanie chrześcijan.

Poeta opisuje faktyczne wydarzenia historyczne, które rozegrały się na Litwie około 1822 roku, kiedy car Aleksander I rozpoczął represje wobec Polaków. Głównym wykonawcą tej polityki był senator Nowosilcow, który - jak pisze Mickiewicz - "wziął za cel zniszczenie polskiej narodowości".

W przedmowie poznajemy szczegóły prześladowania młodzieży wileńskiej:

  • Zamykanie szkół i uznawanie uczniów za "cywilnie umarłych"
  • Zakaz nauki dla młodych Polaków
  • Zsyłka studentów na Syberię i do garnizonów w Azji
  • Tajne procesy bez możliwości obrony

Ważne! Mickiewicz podkreśla, że nie przesadza w opisach okrucieństw - po prostu chce "zachować narodowi wierną pamiątkę z historii litewskiej lat kilkunastu".

Przedmowa ma emocjonalny, nacechowany ton. Autor potępia rosyjskiego zaborcę, współczuje Polsce i ukazuje historyczne wydarzenia przez pryzmat własnych doświadczeń. Jednocześnie zwraca uwagę, że Europa patrzy obojętnie na cierpienia Polaków, porównując ją do "niedołężnych niewiast Jeruzalemu płaczących nad Chrystusem".

# DZIADY 3 ADAMA MICKIEIWCZA

- dramat szekspirowski - "Romeo i Julia" - przełom renesansu i baroku
- tragedia antyczna - "Antygona"
- trage

Scena I - Życie więźniów

Już pierwsza scena dramatu wprowadza nas w środowisko polskich patriotów uwięzionych przez carskie władze. Akcja rozpoczyna się w celi Konrada, która jest położona najdalej i przylega do muru kościoła - dzięki temu więźniowie mogą rozmawiać głośniej, nie obawiając się strażników, którzy pomyślą, że głosy dochodzą ze świątyni.

Rozmowa więźniów pozwala poznać ich trudną sytuację:

  • Są zabierani nagle z domów bez podania przyczyny
  • Nie wiedzą, za co zostali aresztowani ani jak długo będą więzieni
  • Nie mają kontaktu z rodziną, są odcięci od świata
  • Warunki więzienne są okropne - brak opieki medycznej, okna zabite deskami, fatalne jedzenie

W scenie poznajemy ważne postaci dramatu:

  • Tomasz - jeden z założycieli filaretów, poważny i zrównoważony
  • Frejend - wesoły optymista, dusza towarzystwa
  • Żegota - nie wie, dlaczego trafił do więzienia
  • Kapral - Polak wcielony do wojska carskiego, były legionista
  • Konrad - poeta, który wyróżnia się spośród innych, wszyscy go podziwiają

Zapamiętaj! Więźniowie reprezentują różne postawy wobec niewoli, ale łączy ich patriotyzm i przywiązanie do ojczyzny. Scena I buduje atmosferę braterstwa i solidarności między uwięzionymi Polakami.

Rozmowa więźniów pokazuje, że śledztwu przewodniczy Nowosilcow, a konsekwencją może być wywózka na Syberię. Więźniowie starają się zachować godność i wzajemnie wspierać, mimo trudnych warunków.

# DZIADY 3 ADAMA MICKIEIWCZA

- dramat szekspirowski - "Romeo i Julia" - przełom renesansu i baroku
- tragedia antyczna - "Antygona"
- trage

Widzenie Księdza Piotra - mesjanizm

Jedną z kluczowych scen dramatu jest Widzenie Księdza Piotra (scena V), które wprowadza mesjanistyczną wizję Polski. Ksiądz Piotr to postać pokorna i skromna, należący do zakonu bernardynów. To on dokonuje egzorcyzmów na Konradzie i ma dar kontaktu z tym, co mistyczne.

Widzenie Księdza Piotra ma cechy wizji jako gatunku:

  • Tajemniczość i symbolika
  • Niedopowiedzenia
  • Chronologia wydarzeń
  • Elementy fantastyczne

W wizji Polska zostaje przedstawiona jako Chrystus narodów - kraj, który cierpi za grzechy innych narodów, podobnie jak Chrystus umarł za grzechy ludzkości. Historia Polski jest ukazana jako droga krzyżowa:

  • Krzyż symbolizuje zaborców
  • Piłat to Francja, która "umywa ręce"
  • Wołanie Jezusa to rozpacz i zwątpienie narodu polskiego
  • Biała szata symbolizuje niewinność i doskonałość Polski

Kluczowe! W widzeniu pojawia się tajemnicza postać wybawiciela oznaczona liczbą 44: "Z matki obcej, krew jego dawne bohatery, A imię jego czterdzieści i cztery".

Mesjanizm w wizji Księdza Piotra zakłada, że cierpienie Polski ma głębszy sens - po nim nastąpi zmartwychwstanie narodu, a Polska wybawi cały świat od zła. Koncepcja ta daje nadzieję i nadaje sens cierpieniom narodu, pokazując, że historia ma wymiar duchowy i metafizyczny.

Widzenie zawiera też modlitwę za naród: "Panie! czy przyjścia jego nie raczysz przyspieszyć? Lud mój pocieszyć" - jest to błaganie o przyspieszenie wyzwolenia Polski.

# DZIADY 3 ADAMA MICKIEIWCZA

- dramat szekspirowski - "Romeo i Julia" - przełom renesansu i baroku
- tragedia antyczna - "Antygona"
- trage

Salon warszawski - dwa oblicza polskiego społeczeństwa

Scena VII dramatu ukazuje salon warszawski, w którym spotykają się przedstawiciele polskiego społeczeństwa. Mickiewicz przedstawia dwie grupy Polaków o skrajnie różnych postawach:

Towarzystwo stolikowe (literaci, damy, urzędnicy, jenerałowie):

  • Mówią po francusku
  • Interesują ich głównie przyjemności i rozrywki
  • Sprawy narodowe ich nie obchodzą
  • Tęsknią za Nowosilcowem, który "umiał ugrupować bal na kształt obrazu"
  • Polskiej literatury nie rozumieją, preferują francuską
  • Są konformistami, podporządkowującymi się carowi

Towarzystwo przy drzwiach (starzy Polacy, Adolf, Wysocki):

  • Mówią po polsku
  • Interesują się sprawami bieżącymi
  • Wspominają losy uwięzionych przyjaciół
  • Są patriotami, gotowymi do walki o ojczyznę
  • Chcą uświadomić innym o prześladowaniach na Litwie

Ciekawostka! Jedna z najbardziej znanych fraz z "Dziadów" pochodzi właśnie z tej sceny: "Nasz naród jak lawa, z wierzchu zimna i twarda, sucha i plugawa, lecz wewnętrznego ognia sto lat nie wyziębi, plwajmy na tę skorupę i zstąpmy do głębi".

Scena ta jest ostrą krytyką wynarodowienia części polskiego społeczeństwa. Towarzystwo stolikowe reprezentuje tych, którzy zatracili polską tożsamość - mówią po francusku, nie rozumieją polskiej literatury i uważają ją za prostacką. Towarzystwo przy drzwiach to z kolei prawdziwi patrioci, którzy zachowali swoją tożsamość i są gotowi do poświęceń dla ojczyzny.

Scena VII pokazuje też rolę poezji tyrtejskiej - patriotycznej poezji, która ma zachęcać do walki o wolność. Młodzi ludzie stojący przy drzwiach pragną, by prawda o sytuacji na Litwie dotarła do szerszego grona odbiorców.

# DZIADY 3 ADAMA MICKIEIWCZA

- dramat szekspirowski - "Romeo i Julia" - przełom renesansu i baroku
- tragedia antyczna - "Antygona"
- trage

Ustęp - obraz Rosjan i przyjaźń ponad podziałami

"Ustęp" to część dołączona do "Dziadów", w której podmiot liryczny (utożsamiany z autorem) przedstawia swój stosunek do Rosjan. Co ciekawe, Mickiewicz nie potępia całego narodu rosyjskiego, lecz dokonuje rozróżnienia:

Podmiot liryczny wspomina swoich rosyjskich przyjaciół - dekabrystów, którzy podobnie jak Polacy walczyli przeciw caratowi:

  • Rylejewa, który został powieszony
  • Bestużewa, zesłanego do syberyjskiej kopalni

W "Ustępie" wyraźnie widać, że Mickiewicz odróżnia naród rosyjski od carskiego reżimu. Jego rosyjscy przyjaciele są ofiarami tego samego systemu, który gnębi Polaków: "Dzisiaj w minach ryje, skuta obok polskiej dłoni".

Podmiot liryczny zastanawia się też nad losem tych, którzy mogli się ugiąć pod presją caratu:

  • "Może kto z was urzędem, orderem zhańbiony, duszę wolną na wieki przedał w łaskę cara"
  • "Może płatnym językiem tryumf jego sławi i cieszy się ze swoich przyjaciół męczeństwa"

Zapamiętaj! "Ustęp" pokazuje, że walka o wolność może łączyć narody ponad podziałami. Dla Mickiewicza prawdziwymi wrogami są tyrania i despotyzm, a nie cały naród rosyjski.

Podmiot wyznaje, że podczas pobytu w Rosji ukrywał swoje prawdziwe uczucia przed władzami ("Pełzając milczkiem jak wąż, łudziłem despotę"), ale przed rosyjskimi przyjaciółmi był szczery i otwarty ("dla was miałem zawsze gołębią prostotę").

Na końcu pojawia się metafora "kielicha trucizny" - symbolizująca gorycz i cierpienie narodu polskiego. Ta "trucizna" ma jednak niszczyć "okowy" niewoli, a nie ludzi, co jest wezwaniem do walki o wolność.

# DZIADY 3 ADAMA MICKIEIWCZA

- dramat szekspirowski - "Romeo i Julia" - przełom renesansu i baroku
- tragedia antyczna - "Antygona"
- trage

Wielka Improwizacja i mesjanizm w dramacie

"Wielka Improwizacja" to jeden z najważniejszych fragmentów "Dziadów cz. III", w którym Konrad w monologu wyraża swój bunt przeciwko Bogu i przedstawia siebie jako równego Stwórcy. To arcydzieło romantycznej poezji pokazuje konflikt jednostki z Bogiem.

Konrad przechodzi transformację z Gustawa (bohatera nieszczęśliwej miłości) w Konrada poetębuntownikawalczącegoowolnosˊcˊnarodupoetę-buntownika walczącego o wolność narodu. Ten proces symbolizuje zmianę romantycznych ideałów - od indywidualnych uczuć do sprawy narodowej.

Mesjanizm jest kluczową koncepcją filozoficzną dramatu:

  • Polska jako Chrystus narodów - kraj, który cierpi za grzechy innych i przez to zbawi świat
  • Historiozofia - interpretacja historii jako procesu mającego głębszy, duchowy sens
  • Ofiara - cierpienie ma sens, gdyż prowadzi do odkupienia
  • Tajemnicza liczba 44 - przepowiednia pojawienia się mesjasza, który wyzwoli Polskę

Istotne! Mesjanizm dawał Polakom nadzieję w okresie zaborów - cierpienie narodu nie było bezsensowne, lecz prowadziło do duchowego odrodzenia i przyszłego wyzwolenia.

W dramacie ścierają się różne postawy wobec niewoli:

  • Bunt (Konrad) - aktywny sprzeciw, walka z Bogiem i losem
  • Pokora (Ksiądz Piotr) - cierpliwe znoszenie cierpień w nadziei na Boską interwencję
  • Konformizm (towarzystwo stolikowe) - dostosowanie się do sytuacji dla własnej wygody
  • Aktywny opór (filareci, filomaci) - walka o zachowanie tożsamości narodowej

"Dziady cz. III" to nie tylko dramat o walce narodowowyzwoleńczej, ale również utwór o duchowym wymiarze egzystencji narodu polskiego i jego wyjątkowej misji dziejowej.



Myśleliśmy, że nigdy nie zapytasz...

Czym jest Towarzysz AI z Knowunity?

Nasz asystent AI jest specjalnie dostosowany do potrzeb uczniów. W oparciu o miliony treści, które mamy na platformie, możemy udzielać uczniom naprawdę znaczących i trafnych odpowiedzi. Ale nie chodzi tylko o odpowiedzi, towarzysz prowadzi również uczniów przez codzienne wyzwania związane z nauką, ze spersonalizowanymi planami nauki, quizami lub treściami na czacie i 100% personalizacją opartą na umiejętnościach i rozwoju uczniów.

Gdzie mogę pobrać aplikację Knowunity?

Aplikację możesz pobrać z Google Play i Apple Store.

Czy aplikacja Knowunity naprawdę jest darmowa?

Tak, masz całkowicie darmowy dostęp do wszystkich notatek w aplikacji, możesz w każdej chwili rozmawiać z Ekspertami lub ich obserwować. Możesz użyć punktów, aby odblokować pewne funkcje w aplikacji, które również możesz otrzymać za darmo. Dodatkowo oferujemy usługę Knowunity Premium, która pozwala na odblokowanie większej liczby funkcji.

Najpopularniejsze notatki: Dziady

Najpopularniejsze notatki z Język polski

Najpopularniejsze notatki

Nie ma nic odpowiedniego? Sprawdź inne przedmioty.

Zobacz, co mówią o nas nasi użytkownicy. Pokochali nas — pokochasz też i Ty.

4.9/5

App Store

4.8/5

Google Play

Aplikacja jest bardzo prosta i dobrze przemyślana. Do tej pory znalazłem wszystko, czego szukałem i mogłem się wiele nauczyć z innych notatek! Na pewno wykorzystam aplikację do pomocy przy robieniu prac domowych! No i oczywiście bardzo pomaga też jako inspiracja do robienia swoich notatek.

Stefan S

użytkownik iOS

Ta aplikacja jest naprawdę świetna. Jest tak wiele notatek i pomocnych informacji [...]. Moim problematycznym przedmiotem jest język niemiecki, a w aplikacji jest w czym wybierać. Dzięki tej aplikacji poprawiłam swój niemiecki. Polecam ją każdemu.

Samantha Klich

użytkownik Androida

Wow, jestem w szoku. Właśnie wypróbowałam aplikację, ponieważ widziałam ją kilka razy reklamowaną na TikToku jestem absolutnie w szoku. Ta aplikacja jest POMOCĄ, której potrzebujesz w szkole i przede wszystkim oferuje tak wiele rzeczy jak notatki czy streszczenia, które są BARDZO pomocne w moim przypadku.

Anna

użytkownik iOS

Kocham tę aplikację! Pomaga mi w zadaniach domowych, motywuje mnie i polepsza mi dzień. Dzięki tej aplikacji moje oceny się poprawiły. Lepszej aplikacji nie znajdę!🩷

Patrycja

użytkowniczka iOS

Super aplikacja! Ma odpowiedzi na wszystkie zadania. Testuję ją od paru miesięcy i jest po prostu perfekcyjna.

Szymon

użytkownik Android

Super aplikacja do nauki i sprawdzania wiedzy. Można znaleźć notatki z WSZYSTKICH przedmiotów. Polecam tym, którzy celują w oceny 5 i 6 😄​

Szymon

użytkownik iOS

Aplikacja jest po prostu świetna! Wystarczy, że wpiszę w pasku wyszukiwania swój temat i od razu mam wyniki. Nie muszę oglądać 10 filmów na YouTube, żeby coś zrozumieć, więc oszczędzam swój czas. Po prostu polecam!

Kuba T

użytkownik Androida

W szkole byłem bardzo kiepski z matematyki, ale dzięki tej aplikacji radzę sobie teraz lepiej. Jestem bardzo wdzięczny, że ją stworzyliście.

Kriss

użytkownik Androida

Korzystam z Knowunity od ponad roku i jest mega! Najlepsze opcje z tej apki: ⭐️ Gotowe notatki ⭐️ Spersonalizowane treści ⭐️ Dostęp do chatu GPT W WERSJI SZKOLNEJ ⭐️ Konwersacje z innymi uczniami 🤍 NAUKA WRESZCIE NIE JEST NUDNA 🤍

Gosia

użytkowniczka Android

Bardzo lubię aplikację Knowunity, ponieważ pomaga mi w nauce. Odkąd ją mam moje oceny się poprawiają :)

Sara

użytkowniczka iOS

Aplikacja jest niezawodna! Polecam 👍💙

Krzysztof

użytkownik Android

Bardzo fajna aplikacja. Pomaga przygotować się do sprawdzianu, kartkówki lub odpowiedzi ustnej.

Oliwia

użytkowniczka iOS

Aplikacja jest bardzo prosta i dobrze przemyślana. Do tej pory znalazłem wszystko, czego szukałem i mogłem się wiele nauczyć z innych notatek! Na pewno wykorzystam aplikację do pomocy przy robieniu prac domowych! No i oczywiście bardzo pomaga też jako inspiracja do robienia swoich notatek.

Stefan S

użytkownik iOS

Ta aplikacja jest naprawdę świetna. Jest tak wiele notatek i pomocnych informacji [...]. Moim problematycznym przedmiotem jest język niemiecki, a w aplikacji jest w czym wybierać. Dzięki tej aplikacji poprawiłam swój niemiecki. Polecam ją każdemu.

Samantha Klich

użytkownik Androida

Wow, jestem w szoku. Właśnie wypróbowałam aplikację, ponieważ widziałam ją kilka razy reklamowaną na TikToku jestem absolutnie w szoku. Ta aplikacja jest POMOCĄ, której potrzebujesz w szkole i przede wszystkim oferuje tak wiele rzeczy jak notatki czy streszczenia, które są BARDZO pomocne w moim przypadku.

Anna

użytkownik iOS

Kocham tę aplikację! Pomaga mi w zadaniach domowych, motywuje mnie i polepsza mi dzień. Dzięki tej aplikacji moje oceny się poprawiły. Lepszej aplikacji nie znajdę!🩷

Patrycja

użytkowniczka iOS

Super aplikacja! Ma odpowiedzi na wszystkie zadania. Testuję ją od paru miesięcy i jest po prostu perfekcyjna.

Szymon

użytkownik Android

Super aplikacja do nauki i sprawdzania wiedzy. Można znaleźć notatki z WSZYSTKICH przedmiotów. Polecam tym, którzy celują w oceny 5 i 6 😄​

Szymon

użytkownik iOS

Aplikacja jest po prostu świetna! Wystarczy, że wpiszę w pasku wyszukiwania swój temat i od razu mam wyniki. Nie muszę oglądać 10 filmów na YouTube, żeby coś zrozumieć, więc oszczędzam swój czas. Po prostu polecam!

Kuba T

użytkownik Androida

W szkole byłem bardzo kiepski z matematyki, ale dzięki tej aplikacji radzę sobie teraz lepiej. Jestem bardzo wdzięczny, że ją stworzyliście.

Kriss

użytkownik Androida

Korzystam z Knowunity od ponad roku i jest mega! Najlepsze opcje z tej apki: ⭐️ Gotowe notatki ⭐️ Spersonalizowane treści ⭐️ Dostęp do chatu GPT W WERSJI SZKOLNEJ ⭐️ Konwersacje z innymi uczniami 🤍 NAUKA WRESZCIE NIE JEST NUDNA 🤍

Gosia

użytkowniczka Android

Bardzo lubię aplikację Knowunity, ponieważ pomaga mi w nauce. Odkąd ją mam moje oceny się poprawiają :)

Sara

użytkowniczka iOS

Aplikacja jest niezawodna! Polecam 👍💙

Krzysztof

użytkownik Android

Bardzo fajna aplikacja. Pomaga przygotować się do sprawdzianu, kartkówki lub odpowiedzi ustnej.

Oliwia

użytkowniczka iOS

 

Język polski

858

5 gru 2025

8 strony

Dziady część 3 - Kompleksowe opracowanie

user profile picture

Julia Klimczak

@juliaklimczak_baok

Dramat "Dziady cz. III" Adama Mickiewicza to jedno z najważniejszych dzieł polskiego romantyzmu. Powstały w 1832 roku w Dreźnie, po upadku powstania listopadowego, ukazuje losy polskich patriotów walczących z carskim zaborcą oraz przedstawia wizję mesjanistyczną Polski jako Chrystusa narodów.

# DZIADY 3 ADAMA MICKIEIWCZA

- dramat szekspirowski - "Romeo i Julia" - przełom renesansu i baroku
- tragedia antyczna - "Antygona"
- trage

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkęTo nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Kontekst i geneza dramatu

"Dziady cz. III" to dramat romantyczny, który zrywa z klasycznymi zasadami teatru. Powstał po klęsce powstania listopadowego, gdy Mickiewicz przebywał na emigracji w Dreźnie. W przeciwieństwie do innych form dramatycznych (jak tragedia antyczna czy dramat klasyczny), dzieło nie zachowuje jedności czasu, miejsca i akcji.

Aby zrozumieć pełny kontekst, warto przypomnieć wcześniejsze części "Dziadów". W części II przedstawiony jest ludowy obrzęd dziadów (zaduszek), podczas którego Guślarz przyzywa różne duchy: Józia i Rozię (duchy lekkie), Widmo Złego Pana (duch ciężki) oraz Dziewczynę-marzycielkę. W części IV poznajemy historię Gustawa, nieszczęśliwie zakochanego romantyka, nawiązującego do postaci Wertera z powieści Goethego.

Warto wiedzieć! Część III "Dziadów" była pisana z myślą o upamiętnieniu prześladowań młodzieży wileńskiej, której Mickiewicz był częścią. Przedstawione w dramacie wydarzenia nawiązują do autentycznych przeżyć autora.

Mickiewicz tworzy w "Dziadach cz. III" teatralizację życia - bohaterowie odgrywają role, które narzuca im historia, a ich osobiste losy wpisują się w większy, narodowy dramat. Autor wykorzystuje romantyczną koncepcję miłości, zgodnie z którą prawdziwe uczucie jest przestrzenią autentyczności dostępną każdemu człowiekowi.

# DZIADY 3 ADAMA MICKIEIWCZA

- dramat szekspirowski - "Romeo i Julia" - przełom renesansu i baroku
- tragedia antyczna - "Antygona"
- trage

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkęTo nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Struktura i cechy dramatu

"Dziady cz. III" to dramat wyjątkowy pod względem formy i budowy. Akcja rozgrywa się w wielu miejscach: w więzieniu (klasztor bazylianów, cela Konrada), we Lwowie, w Wilnie, w Warszawie i innych lokalizacjach. Czas wydarzeń obejmuje okres od 1 listopada 1823 do 1 listopada 1824 roku.

Charakterystyczne cechy dramatu:

  • Fragmentaryczność wydarzeń - brak ciągłości akcji
  • Elementy fantastyczne (diabły i anioły)
  • Główny bohater nie uczestniczy we wszystkich wydarzeniach
  • Więcej niż 3 osoby na scenie jednocześnie
  • Różnorodność stylistyczna - od języka potocznego po styl podniosły

Dramat łączy wiele wątków równorzędnych: przesłuchanie studentów, widzenia Ewy, obraz Polaków pod zaborem rosyjskim, walka o duszę Konrada. To przykład synkretyzmu rodzajowego/gatunkowego - w dziele pojawiają się różne formy wypowiedzi: wiersze, pieśni, przypowieści, proroctwa.

Pamiętaj! "Dziady cz. III" to dzieło synkretyczne, czyli łączące różne gatunki i formy wypowiedzi w jednym utworze. Ta cecha jest typowa dla romantyzmu, który odrzucał klasyczne reguły i dążył do przekraczania ustalonych granic.

W dramacie Mickiewicz pokazuje, że tragizm bohaterów wynika z historii - z sytuacji politycznej, w której się znaleźli. Nie ma jednego punktu kulminacyjnego, a wydarzenia mają różne napięcie emocjonalne i różną tonację stylistyczną - od podniosłej ("Wielka Improwizacja") po potoczną (rozmowy więźniów).

# DZIADY 3 ADAMA MICKIEIWCZA

- dramat szekspirowski - "Romeo i Julia" - przełom renesansu i baroku
- tragedia antyczna - "Antygona"
- trage

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkęTo nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Przedmowa - kontekst historyczny dramatu

Przedmowa do "Dziadów cz. III" to ważny tekst, w którym Mickiewicz przedstawia sytuację historyczną, jaka wpłynęła na powstanie dramatu. Już na początku autor porównuje Polskę do prześladowanych chrześcijan, a zaborców do okrutnych tyranów. Wykorzystuje motywy biblijne: rzeź niewiniątek, zmartwychwstanie Chrystusa, prześladowanie chrześcijan.

Poeta opisuje faktyczne wydarzenia historyczne, które rozegrały się na Litwie około 1822 roku, kiedy car Aleksander I rozpoczął represje wobec Polaków. Głównym wykonawcą tej polityki był senator Nowosilcow, który - jak pisze Mickiewicz - "wziął za cel zniszczenie polskiej narodowości".

W przedmowie poznajemy szczegóły prześladowania młodzieży wileńskiej:

  • Zamykanie szkół i uznawanie uczniów za "cywilnie umarłych"
  • Zakaz nauki dla młodych Polaków
  • Zsyłka studentów na Syberię i do garnizonów w Azji
  • Tajne procesy bez możliwości obrony

Ważne! Mickiewicz podkreśla, że nie przesadza w opisach okrucieństw - po prostu chce "zachować narodowi wierną pamiątkę z historii litewskiej lat kilkunastu".

Przedmowa ma emocjonalny, nacechowany ton. Autor potępia rosyjskiego zaborcę, współczuje Polsce i ukazuje historyczne wydarzenia przez pryzmat własnych doświadczeń. Jednocześnie zwraca uwagę, że Europa patrzy obojętnie na cierpienia Polaków, porównując ją do "niedołężnych niewiast Jeruzalemu płaczących nad Chrystusem".

# DZIADY 3 ADAMA MICKIEIWCZA

- dramat szekspirowski - "Romeo i Julia" - przełom renesansu i baroku
- tragedia antyczna - "Antygona"
- trage

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkęTo nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Scena I - Życie więźniów

Już pierwsza scena dramatu wprowadza nas w środowisko polskich patriotów uwięzionych przez carskie władze. Akcja rozpoczyna się w celi Konrada, która jest położona najdalej i przylega do muru kościoła - dzięki temu więźniowie mogą rozmawiać głośniej, nie obawiając się strażników, którzy pomyślą, że głosy dochodzą ze świątyni.

Rozmowa więźniów pozwala poznać ich trudną sytuację:

  • Są zabierani nagle z domów bez podania przyczyny
  • Nie wiedzą, za co zostali aresztowani ani jak długo będą więzieni
  • Nie mają kontaktu z rodziną, są odcięci od świata
  • Warunki więzienne są okropne - brak opieki medycznej, okna zabite deskami, fatalne jedzenie

W scenie poznajemy ważne postaci dramatu:

  • Tomasz - jeden z założycieli filaretów, poważny i zrównoważony
  • Frejend - wesoły optymista, dusza towarzystwa
  • Żegota - nie wie, dlaczego trafił do więzienia
  • Kapral - Polak wcielony do wojska carskiego, były legionista
  • Konrad - poeta, który wyróżnia się spośród innych, wszyscy go podziwiają

Zapamiętaj! Więźniowie reprezentują różne postawy wobec niewoli, ale łączy ich patriotyzm i przywiązanie do ojczyzny. Scena I buduje atmosferę braterstwa i solidarności między uwięzionymi Polakami.

Rozmowa więźniów pokazuje, że śledztwu przewodniczy Nowosilcow, a konsekwencją może być wywózka na Syberię. Więźniowie starają się zachować godność i wzajemnie wspierać, mimo trudnych warunków.

# DZIADY 3 ADAMA MICKIEIWCZA

- dramat szekspirowski - "Romeo i Julia" - przełom renesansu i baroku
- tragedia antyczna - "Antygona"
- trage

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkęTo nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Widzenie Księdza Piotra - mesjanizm

Jedną z kluczowych scen dramatu jest Widzenie Księdza Piotra (scena V), które wprowadza mesjanistyczną wizję Polski. Ksiądz Piotr to postać pokorna i skromna, należący do zakonu bernardynów. To on dokonuje egzorcyzmów na Konradzie i ma dar kontaktu z tym, co mistyczne.

Widzenie Księdza Piotra ma cechy wizji jako gatunku:

  • Tajemniczość i symbolika
  • Niedopowiedzenia
  • Chronologia wydarzeń
  • Elementy fantastyczne

W wizji Polska zostaje przedstawiona jako Chrystus narodów - kraj, który cierpi za grzechy innych narodów, podobnie jak Chrystus umarł za grzechy ludzkości. Historia Polski jest ukazana jako droga krzyżowa:

  • Krzyż symbolizuje zaborców
  • Piłat to Francja, która "umywa ręce"
  • Wołanie Jezusa to rozpacz i zwątpienie narodu polskiego
  • Biała szata symbolizuje niewinność i doskonałość Polski

Kluczowe! W widzeniu pojawia się tajemnicza postać wybawiciela oznaczona liczbą 44: "Z matki obcej, krew jego dawne bohatery, A imię jego czterdzieści i cztery".

Mesjanizm w wizji Księdza Piotra zakłada, że cierpienie Polski ma głębszy sens - po nim nastąpi zmartwychwstanie narodu, a Polska wybawi cały świat od zła. Koncepcja ta daje nadzieję i nadaje sens cierpieniom narodu, pokazując, że historia ma wymiar duchowy i metafizyczny.

Widzenie zawiera też modlitwę za naród: "Panie! czy przyjścia jego nie raczysz przyspieszyć? Lud mój pocieszyć" - jest to błaganie o przyspieszenie wyzwolenia Polski.

# DZIADY 3 ADAMA MICKIEIWCZA

- dramat szekspirowski - "Romeo i Julia" - przełom renesansu i baroku
- tragedia antyczna - "Antygona"
- trage

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkęTo nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Salon warszawski - dwa oblicza polskiego społeczeństwa

Scena VII dramatu ukazuje salon warszawski, w którym spotykają się przedstawiciele polskiego społeczeństwa. Mickiewicz przedstawia dwie grupy Polaków o skrajnie różnych postawach:

Towarzystwo stolikowe (literaci, damy, urzędnicy, jenerałowie):

  • Mówią po francusku
  • Interesują ich głównie przyjemności i rozrywki
  • Sprawy narodowe ich nie obchodzą
  • Tęsknią za Nowosilcowem, który "umiał ugrupować bal na kształt obrazu"
  • Polskiej literatury nie rozumieją, preferują francuską
  • Są konformistami, podporządkowującymi się carowi

Towarzystwo przy drzwiach (starzy Polacy, Adolf, Wysocki):

  • Mówią po polsku
  • Interesują się sprawami bieżącymi
  • Wspominają losy uwięzionych przyjaciół
  • Są patriotami, gotowymi do walki o ojczyznę
  • Chcą uświadomić innym o prześladowaniach na Litwie

Ciekawostka! Jedna z najbardziej znanych fraz z "Dziadów" pochodzi właśnie z tej sceny: "Nasz naród jak lawa, z wierzchu zimna i twarda, sucha i plugawa, lecz wewnętrznego ognia sto lat nie wyziębi, plwajmy na tę skorupę i zstąpmy do głębi".

Scena ta jest ostrą krytyką wynarodowienia części polskiego społeczeństwa. Towarzystwo stolikowe reprezentuje tych, którzy zatracili polską tożsamość - mówią po francusku, nie rozumieją polskiej literatury i uważają ją za prostacką. Towarzystwo przy drzwiach to z kolei prawdziwi patrioci, którzy zachowali swoją tożsamość i są gotowi do poświęceń dla ojczyzny.

Scena VII pokazuje też rolę poezji tyrtejskiej - patriotycznej poezji, która ma zachęcać do walki o wolność. Młodzi ludzie stojący przy drzwiach pragną, by prawda o sytuacji na Litwie dotarła do szerszego grona odbiorców.

# DZIADY 3 ADAMA MICKIEIWCZA

- dramat szekspirowski - "Romeo i Julia" - przełom renesansu i baroku
- tragedia antyczna - "Antygona"
- trage

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkęTo nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Ustęp - obraz Rosjan i przyjaźń ponad podziałami

"Ustęp" to część dołączona do "Dziadów", w której podmiot liryczny (utożsamiany z autorem) przedstawia swój stosunek do Rosjan. Co ciekawe, Mickiewicz nie potępia całego narodu rosyjskiego, lecz dokonuje rozróżnienia:

Podmiot liryczny wspomina swoich rosyjskich przyjaciół - dekabrystów, którzy podobnie jak Polacy walczyli przeciw caratowi:

  • Rylejewa, który został powieszony
  • Bestużewa, zesłanego do syberyjskiej kopalni

W "Ustępie" wyraźnie widać, że Mickiewicz odróżnia naród rosyjski od carskiego reżimu. Jego rosyjscy przyjaciele są ofiarami tego samego systemu, który gnębi Polaków: "Dzisiaj w minach ryje, skuta obok polskiej dłoni".

Podmiot liryczny zastanawia się też nad losem tych, którzy mogli się ugiąć pod presją caratu:

  • "Może kto z was urzędem, orderem zhańbiony, duszę wolną na wieki przedał w łaskę cara"
  • "Może płatnym językiem tryumf jego sławi i cieszy się ze swoich przyjaciół męczeństwa"

Zapamiętaj! "Ustęp" pokazuje, że walka o wolność może łączyć narody ponad podziałami. Dla Mickiewicza prawdziwymi wrogami są tyrania i despotyzm, a nie cały naród rosyjski.

Podmiot wyznaje, że podczas pobytu w Rosji ukrywał swoje prawdziwe uczucia przed władzami ("Pełzając milczkiem jak wąż, łudziłem despotę"), ale przed rosyjskimi przyjaciółmi był szczery i otwarty ("dla was miałem zawsze gołębią prostotę").

Na końcu pojawia się metafora "kielicha trucizny" - symbolizująca gorycz i cierpienie narodu polskiego. Ta "trucizna" ma jednak niszczyć "okowy" niewoli, a nie ludzi, co jest wezwaniem do walki o wolność.

# DZIADY 3 ADAMA MICKIEIWCZA

- dramat szekspirowski - "Romeo i Julia" - przełom renesansu i baroku
- tragedia antyczna - "Antygona"
- trage

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkęTo nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Wielka Improwizacja i mesjanizm w dramacie

"Wielka Improwizacja" to jeden z najważniejszych fragmentów "Dziadów cz. III", w którym Konrad w monologu wyraża swój bunt przeciwko Bogu i przedstawia siebie jako równego Stwórcy. To arcydzieło romantycznej poezji pokazuje konflikt jednostki z Bogiem.

Konrad przechodzi transformację z Gustawa (bohatera nieszczęśliwej miłości) w Konrada poetębuntownikawalczącegoowolnosˊcˊnarodupoetę-buntownika walczącego o wolność narodu. Ten proces symbolizuje zmianę romantycznych ideałów - od indywidualnych uczuć do sprawy narodowej.

Mesjanizm jest kluczową koncepcją filozoficzną dramatu:

  • Polska jako Chrystus narodów - kraj, który cierpi za grzechy innych i przez to zbawi świat
  • Historiozofia - interpretacja historii jako procesu mającego głębszy, duchowy sens
  • Ofiara - cierpienie ma sens, gdyż prowadzi do odkupienia
  • Tajemnicza liczba 44 - przepowiednia pojawienia się mesjasza, który wyzwoli Polskę

Istotne! Mesjanizm dawał Polakom nadzieję w okresie zaborów - cierpienie narodu nie było bezsensowne, lecz prowadziło do duchowego odrodzenia i przyszłego wyzwolenia.

W dramacie ścierają się różne postawy wobec niewoli:

  • Bunt (Konrad) - aktywny sprzeciw, walka z Bogiem i losem
  • Pokora (Ksiądz Piotr) - cierpliwe znoszenie cierpień w nadziei na Boską interwencję
  • Konformizm (towarzystwo stolikowe) - dostosowanie się do sytuacji dla własnej wygody
  • Aktywny opór (filareci, filomaci) - walka o zachowanie tożsamości narodowej

"Dziady cz. III" to nie tylko dramat o walce narodowowyzwoleńczej, ale również utwór o duchowym wymiarze egzystencji narodu polskiego i jego wyjątkowej misji dziejowej.

Myśleliśmy, że nigdy nie zapytasz...

Czym jest Towarzysz AI z Knowunity?

Nasz asystent AI jest specjalnie dostosowany do potrzeb uczniów. W oparciu o miliony treści, które mamy na platformie, możemy udzielać uczniom naprawdę znaczących i trafnych odpowiedzi. Ale nie chodzi tylko o odpowiedzi, towarzysz prowadzi również uczniów przez codzienne wyzwania związane z nauką, ze spersonalizowanymi planami nauki, quizami lub treściami na czacie i 100% personalizacją opartą na umiejętnościach i rozwoju uczniów.

Gdzie mogę pobrać aplikację Knowunity?

Aplikację możesz pobrać z Google Play i Apple Store.

Czy aplikacja Knowunity naprawdę jest darmowa?

Tak, masz całkowicie darmowy dostęp do wszystkich notatek w aplikacji, możesz w każdej chwili rozmawiać z Ekspertami lub ich obserwować. Możesz użyć punktów, aby odblokować pewne funkcje w aplikacji, które również możesz otrzymać za darmo. Dodatkowo oferujemy usługę Knowunity Premium, która pozwala na odblokowanie większej liczby funkcji.

30

Inteligentne Narzędzia NOWE

Przekształć te notatki w: ✓ 50+ Pytań Testowych ✓ Interaktywne Fiszki ✓ Pełny Egzamin Próbny ✓ Plany Eseju

Egzamin Próbny
Quiz
Fiszki
Esej

Podobne notatki

Antygona: Konflikt Praw

Analiza tragedii 'Antygona' Sofoklesa, skupiająca się na konflikcie między prawem boskim a ludzkim. Obejmuje genezę utworu, cechy tragedii antycznej, charakterystykę bohaterów oraz kluczowe motywy, takie jak miłość, śmierć i poświęcenie. Idealne dla studentów literatury i teatru.

Język polskiJęzyk polski
1

Rodzaje Literatury: Epika, Liryka, Dramat

Odkryj kluczowe cechy literackie trzech głównych rodzajów literackich: epiki, liryki i dramatu. Dowiedz się o ich charakterystyce, przykładach oraz podziałach. Materiał zawiera szczegółowe informacje na temat gatunków literackich, takich jak ballada, sonet, tragedia i komedia. Idealne dla uczniów i studentów przygotowujących się do egzaminów z literatury.

Język polskiJęzyk polski
7

Dziady III: Mesjanizm i Męczeństwo

Analiza 'Dziadów' cz. III autorstwa Adama Mickiewicza, koncentrująca się na motywach mesjanizmu, martyrologii oraz postaci Konrada. Zawiera szczegółowe omówienie kontekstu historycznego, literackiego i filozoficznego, a także kluczowe elementy dramatu romantycznego. Idealne dla studentów literatury polskiej i miłośników romantyzmu.

Język polskiJęzyk polski
2

Kluczowe Księgi Biblii

Odkryj najważniejsze księgi Biblii, w tym Księgę Rodzaju, Księgę Hioba oraz Księgę Koheleta. Zrozum ich znaczenie, główne motywy i postacie, a także ich wpływ na literaturę i kulturę. Idealne dla studentów i miłośników biblijnych opowieści.

Język polskiJęzyk polski
1

Cechy Baroku

Odkryj kluczowe cechy epoki baroku, w tym jej wpływ na sztukę, architekturę i muzykę w Europie i Polsce w XVII wieku. Zrozum dynamikę form, ekspresję emocji oraz kontrasty, które definiują ten okres. Materiał zawiera przegląd najważniejszych artystów, takich jak Giovanni Lorenzo Bernini i Caravaggio, oraz kontekst historyczny, w tym wpływ kontrreformacji. Idealne dla studentów historii sztuki i kultury.

Język polskiJęzyk polski
2

Początki Ludzkości w Genesis

Odkryj kluczowe wydarzenia Księgi Rodzaju, w tym stworzenie świata, grzech pierworodny, potop oraz historię patriarchów, takich jak Abraham i Jakub. Ta prezentacja podsumowuje najważniejsze tematy i postacie, ukazując ich znaczenie w kontekście biblijnym i moralnym. Idealne dla studentów studiujących Stary Testament i jego wpływ na kulturę.

Język polskiJęzyk polski
1

Najpopularniejsze notatki: Dziady

Najpopularniejsze notatki z Język polski

Najpopularniejsze notatki

Nie ma nic odpowiedniego? Sprawdź inne przedmioty.

Zobacz, co mówią o nas nasi użytkownicy. Pokochali nas — pokochasz też i Ty.

4.9/5

App Store

4.8/5

Google Play

Aplikacja jest bardzo prosta i dobrze przemyślana. Do tej pory znalazłem wszystko, czego szukałem i mogłem się wiele nauczyć z innych notatek! Na pewno wykorzystam aplikację do pomocy przy robieniu prac domowych! No i oczywiście bardzo pomaga też jako inspiracja do robienia swoich notatek.

Stefan S

użytkownik iOS

Ta aplikacja jest naprawdę świetna. Jest tak wiele notatek i pomocnych informacji [...]. Moim problematycznym przedmiotem jest język niemiecki, a w aplikacji jest w czym wybierać. Dzięki tej aplikacji poprawiłam swój niemiecki. Polecam ją każdemu.

Samantha Klich

użytkownik Androida

Wow, jestem w szoku. Właśnie wypróbowałam aplikację, ponieważ widziałam ją kilka razy reklamowaną na TikToku jestem absolutnie w szoku. Ta aplikacja jest POMOCĄ, której potrzebujesz w szkole i przede wszystkim oferuje tak wiele rzeczy jak notatki czy streszczenia, które są BARDZO pomocne w moim przypadku.

Anna

użytkownik iOS

Kocham tę aplikację! Pomaga mi w zadaniach domowych, motywuje mnie i polepsza mi dzień. Dzięki tej aplikacji moje oceny się poprawiły. Lepszej aplikacji nie znajdę!🩷

Patrycja

użytkowniczka iOS

Super aplikacja! Ma odpowiedzi na wszystkie zadania. Testuję ją od paru miesięcy i jest po prostu perfekcyjna.

Szymon

użytkownik Android

Super aplikacja do nauki i sprawdzania wiedzy. Można znaleźć notatki z WSZYSTKICH przedmiotów. Polecam tym, którzy celują w oceny 5 i 6 😄​

Szymon

użytkownik iOS

Aplikacja jest po prostu świetna! Wystarczy, że wpiszę w pasku wyszukiwania swój temat i od razu mam wyniki. Nie muszę oglądać 10 filmów na YouTube, żeby coś zrozumieć, więc oszczędzam swój czas. Po prostu polecam!

Kuba T

użytkownik Androida

W szkole byłem bardzo kiepski z matematyki, ale dzięki tej aplikacji radzę sobie teraz lepiej. Jestem bardzo wdzięczny, że ją stworzyliście.

Kriss

użytkownik Androida

Korzystam z Knowunity od ponad roku i jest mega! Najlepsze opcje z tej apki: ⭐️ Gotowe notatki ⭐️ Spersonalizowane treści ⭐️ Dostęp do chatu GPT W WERSJI SZKOLNEJ ⭐️ Konwersacje z innymi uczniami 🤍 NAUKA WRESZCIE NIE JEST NUDNA 🤍

Gosia

użytkowniczka Android

Bardzo lubię aplikację Knowunity, ponieważ pomaga mi w nauce. Odkąd ją mam moje oceny się poprawiają :)

Sara

użytkowniczka iOS

Aplikacja jest niezawodna! Polecam 👍💙

Krzysztof

użytkownik Android

Bardzo fajna aplikacja. Pomaga przygotować się do sprawdzianu, kartkówki lub odpowiedzi ustnej.

Oliwia

użytkowniczka iOS

Aplikacja jest bardzo prosta i dobrze przemyślana. Do tej pory znalazłem wszystko, czego szukałem i mogłem się wiele nauczyć z innych notatek! Na pewno wykorzystam aplikację do pomocy przy robieniu prac domowych! No i oczywiście bardzo pomaga też jako inspiracja do robienia swoich notatek.

Stefan S

użytkownik iOS

Ta aplikacja jest naprawdę świetna. Jest tak wiele notatek i pomocnych informacji [...]. Moim problematycznym przedmiotem jest język niemiecki, a w aplikacji jest w czym wybierać. Dzięki tej aplikacji poprawiłam swój niemiecki. Polecam ją każdemu.

Samantha Klich

użytkownik Androida

Wow, jestem w szoku. Właśnie wypróbowałam aplikację, ponieważ widziałam ją kilka razy reklamowaną na TikToku jestem absolutnie w szoku. Ta aplikacja jest POMOCĄ, której potrzebujesz w szkole i przede wszystkim oferuje tak wiele rzeczy jak notatki czy streszczenia, które są BARDZO pomocne w moim przypadku.

Anna

użytkownik iOS

Kocham tę aplikację! Pomaga mi w zadaniach domowych, motywuje mnie i polepsza mi dzień. Dzięki tej aplikacji moje oceny się poprawiły. Lepszej aplikacji nie znajdę!🩷

Patrycja

użytkowniczka iOS

Super aplikacja! Ma odpowiedzi na wszystkie zadania. Testuję ją od paru miesięcy i jest po prostu perfekcyjna.

Szymon

użytkownik Android

Super aplikacja do nauki i sprawdzania wiedzy. Można znaleźć notatki z WSZYSTKICH przedmiotów. Polecam tym, którzy celują w oceny 5 i 6 😄​

Szymon

użytkownik iOS

Aplikacja jest po prostu świetna! Wystarczy, że wpiszę w pasku wyszukiwania swój temat i od razu mam wyniki. Nie muszę oglądać 10 filmów na YouTube, żeby coś zrozumieć, więc oszczędzam swój czas. Po prostu polecam!

Kuba T

użytkownik Androida

W szkole byłem bardzo kiepski z matematyki, ale dzięki tej aplikacji radzę sobie teraz lepiej. Jestem bardzo wdzięczny, że ją stworzyliście.

Kriss

użytkownik Androida

Korzystam z Knowunity od ponad roku i jest mega! Najlepsze opcje z tej apki: ⭐️ Gotowe notatki ⭐️ Spersonalizowane treści ⭐️ Dostęp do chatu GPT W WERSJI SZKOLNEJ ⭐️ Konwersacje z innymi uczniami 🤍 NAUKA WRESZCIE NIE JEST NUDNA 🤍

Gosia

użytkowniczka Android

Bardzo lubię aplikację Knowunity, ponieważ pomaga mi w nauce. Odkąd ją mam moje oceny się poprawiają :)

Sara

użytkowniczka iOS

Aplikacja jest niezawodna! Polecam 👍💙

Krzysztof

użytkownik Android

Bardzo fajna aplikacja. Pomaga przygotować się do sprawdzianu, kartkówki lub odpowiedzi ustnej.

Oliwia

użytkowniczka iOS