Pobierz z
Google Play
Proste zwierzęta bezkręgowe
Metabolizm
Kręgowce zmiennocieplne
Chemiczne podstawy życia
Genetyka klasyczna
Układ pokarmowy
Komórka
Organizm człowieka jako funkcjonalna całość
Bakterie i wirusy. organizmy beztkankowe
Rozmnażanie i rozwój człowieka
Ekologia
Aparat ruchu
Genetyka molekularna
Genetyka
Układ wydalniczy
Pokaż wszystkie tematy
Systematyka związków nieorganicznych
Budowa atomu a układ okresowy pierwiastków chemicznych
Gazy i ich mieszaniny
Reakcje chemiczne w roztworach wodnych
Sole
Wodorotlenki a zasady
Efekty energetyczne i szybkość reakcji chemicznych
Węglowodory
Roztwory
Stechiometria
Pochodne węglowodorów
Układ okresowy pierwiastków chemicznych
Kwasy
Świat substancji
Reakcje utleniania-redukcji. elektrochemia
Pokaż wszystkie tematy
6
Udostępnij
Zapisz
Pobierz
Adam Mickiewicz ********* *** Dziady *** cz. III Geneza Trzecia część dramatu została ukończona w 1832 roku i ze względu na miejsce powstania określona mianem ,,Dziadów drezdeńskich". Dzieło wydano drukiem w tym samym roku (dołączone do IV tomu „Poezji" Mickiewicza). Utwór powstał pod wpływem niedawnej klęski powstania listopadowego. Wiadomo, że Mickiewicz pragnął dołączyć do walczących (planował przekroczenie granicy Królestwa Polskiego w 1831 roku), ale z niewiadomych przyczyn porzucił pierwotny zamysł i pozostał w Dreźnie (przystanek emigrantów kierujących się zachód Europy). Dzieło kontynuuje motywy poruszone w dwóch pierwszych częściach dramatu (ludowość, romantyczna wizja zaświatów), ale głównym wątkiem utworu staje się aktualna sytuacja narodu polskiego, ukazanego z wielu perspektyw (historycznej, społecznej, religijnej, mistycznej). Trzecia część dramatu spotkała się z entuzjastycznym przyjęciem czytelników (zwłaszcza polskiej emigracji) i zyskała miano „dramatu narodowego". *****: ****** ,,Dziady" Adama Mickiewicza to jeden z najczęściej wystawianych polskich dramatów. Najważniejsze inscenizacje to: premiera dramatu w inscenizacji Stanisława Wyspiańskiego (1901), spektakl w reżyserii Leona Schillera (1934), spektakl w reżyserii Kazimierza Dejmka (1967) zdjęty z afiszy przez cenzurę władz komunistycznych oraz ekranizacja w reżyserii Tadeusza Konwickiego (,,Lawa. Opowieść o Dziadach Adama Mickiewicza", Konrad-Gustaw w interpretacji Artura Żmijewskiego i Gustawa Holoubka). ******** *************** Czas i miejsce akcji Znamy dokładną datę rozpoczęcia akcji dramatu. Pod koniec prologu Więzień zapisuje na ścianie datę swojej metamorfozy. Gustaw przemienia się w Konrada 1 listopada 1823 roku. Kolejne wydarzenia odbywają się prawdopodobnie w przeciągu kilku miesięcy. Za datę...
Użytkownik iOS
Filip, użytkownik iOS
Zuzia, użytkownik iOS
kończącą akcję dramatu można uznać rok 1824, pojawiający się we fragmencie Ustępu (,,Oleszkiewicz"). Historia opisana w tej części utworu poprzedza autentyczne wydarzenie - petersburską powódź. Główne miejsce akcji to wileński klasztor ojców Bazylianów zamieniony przez władze carskie na więzienie. Niektóre epizody rozgrywają się w Warszawie (salon), pod Lwowem (widzenie Ewy), w domu Senatora (Wilno), na litewskim cmentarzu (noc „dziadów"), w Petersburgu (przyjazd kibitek z więźniami). ******* *** najważniejsze motywy a. Bóg Tak! zemsta, zemsta, zemsta na wroga, Z Bogiem i choćby mimo Boga! ****** Póki Nowosilcow pija (...) Nie uwierzę, że nam sprzyja, Jezus Maryja. To słowa z ,,pieśni zemsty" Konrada ukazujące determinację więźnia. Część uwięzionych bohaterów, zniechęcona bezkarnością Nowosilcowa i jego popleczników zaczyna wątpić w boską przychylność. Doznane cierpienia są zbyt bolesne, niewinność młodych skazańców zbyt oczywista, a okrutne metody cara wołają o pomstę do nieba. Nic dziwnego, że w duszach bohaterów pojawiają się wątpliwości. *************** Jankowski śpiewa ku zgorszeniu współtowarzyszy i księdza Lwowicza. Ten sam motyw pojawia się w wielkim monologu Konrada. Bohater czuje się przedstawicielem swych towarzyszy niedoli, zarzuca Bogu obojętność i niesprawiedliwość. Poeta idzie o krok dalej i w miarę rozwoju swej wizji wyrzuca Stwórcy odpowiedzialność za całe ludzkie cierpienie. Bóg jest dla Konrada silnym, twórczym Duchem, którego można sądzić, wyzwać na pojedynek a nawet obrazić. Bohater, w swej pysze przyrównuje własną moc do siły kreacyjnej Boga stwierdzając: Wart, żebyś ze mną władzą dzielił się na poły. Kłamca, kto Ciebie nazywał miłością. Ty jesteś tylko mądrością. Pod wpływem podszeptów czarta kontynuuje swe oskarżenie i w finale podważa najważniejszy atrybut Boga: Ostatnie bluźnierstwo kończy się niemalże zgonem więźnia. Łaskę, o która tak zabiegał Konrad, otrzymuje pokorny zakonnik. Ten również błaga Pana o litość nad ludem, ale równocześnie wierzy w Jego sprawiedliwość i z pokorą przyjmuje Boskie wyroki. b. Bunt Monolog Konrada skierowany do Boga jest wyrazem buntu bohatera. Więzień przyjmuje tzw. postawę prometejską: wypowiada się w imieniu niesłusznie cierpiących rzesz, opuszczonych przez Stwórcę i poświęca całego siebie. Jest gotów do bezpośredniego starcia z Bogiem, o ile przyniesie ono bezpośredni skutek - uwolnienie cierpiącego narodu. Motywacje Konrada są szlachetne, ale podczas improwizacji górę bierze druga strona jego osobowości. Poeta czuje w sobie Moc, ducha zdolnego do kreowania rzeczywistego świata. Bunt Konrada jest przeciwstawieniem się boskim wyrokom i jednoczesną walką o władzę. Początkowe błagania zostają zastąpione rozkazami - ,,Daj mi rząd dusz!", ,,Odezwij się - bo strzelę przeciw Twej naturze" i groźbami: Ja wydam Tobie krwawszą bitwę niźli Szatan: On walczył na rozumy, ja wyzwę na serca. Z wiadomych powodów bunt bohatera zostaje wsparty przez działania szatanów. Ostatecznie poeta zostaje pokonany przez swój gniew, pychę i... milczenie Boga. Śladem bluźnierczego buntu może być rana na czole, dostrzeżona podczas nocy dziadów przez Guślarza i Kobietę. c. Cierpienie Jeden z głównych motywów dramatu. Cierpienia doświadcza litewska młodzież więziona i torturowana przez cara, cierpią rodziny skazańców i ciemiężony lud, cierpi wreszcie Konrad, przekonany o swej wielkości i jednoczesnej bezsilności. Męczeństwo głównych bohaterów (bohater zbiorowy: więźniowie i zesłańcy) zostaje w dramacie zestawione z drogą krzyżową i zmartwychwstaniem Chrystusa. Porównanie to pojawia się w opowieściach więźniów o towarzyszach wywożonych na Sybir m.in. w relacji Jana Sobolewskiego o umęczonym Wasilewskim. Ciało więźnia niesionego do kibitki przypomina umęczonego Chrystusa: niesiony, jak słup sterczał i jak z krzyża zdjęte Ręce miał nad barkami żołnierza rozpięte; Oczy straszne, zbielałe, szeroko rozwarte (...). Wizję ,,umęczonej Polski” ma ksiądz Piotr, obdarzony przez Boga łaską proroctwa. Zakonnik modli się, wzywając Bożej kary nad tyranami narodu: Panie, cała Polska młoda Wydana w ręce Heroda. Obraz drogi krzyżowej polskich męczenników uosabia ideę mesjanizmu, zakładającego zbawczą rolę martyrologii Polaków. Według wizji księdza Piotra umęczony naród umrze i zmartwychwstanie pociągając za sobą ludy Europy. Autor dramatu podkreśla zbawczą rolę cierpienia, dając jednocześnie nadzieję na ostateczne zwycięstwo (postać mściciela). d. Ojczyzna Kolejny, ważny motyw dramatu to ojczyzna. Los zniewolonego kraju uosabiają umęczeni więźniowie. O oswobodzenie narodu walczy Konrad z samym Stwórcą. Patrzę na ojczyznę biedną Jak syn na ojca wplecionego w koło. W kulminacyjnym momencie bohater skupia w sobie duszę całego narodu. Przejmuje jego tożsamość: Teraz duszą jam w moję ojczyznę wcielony; Ciałem połknąłem jej duszę, Ja i ojczyzna to jedno. Poprzez prometejską walkę domaga się wyzwolenia spod carskiej okupacji i reakcji Boga na doznaną przez Polaków niesprawiedliwość. O to samo prosi ksiądz Piotr, a jego pokorna modlitwa zostaje wysłuchana. Motyw ojczyzny łączy się z wątkiem oceny polskiego społeczeństwa, ukazanego przekrojowo w scenie przyjęcia w salonie warszawskim. Goście przy stoliku to obcokrajowcy i konformiści, z różnych przyczyn sprzyjający działaniom władz rosyjskich. Towarzystwo przy drzwiach składa się z młodych mężczyzn świadomych ostatnich wydarzeń na Litwie. Patrioci są wzburzeni zachowaniem rodaków, sami czują się bezradni, widząc zachowanie ludzi, stojących na czele narodu. Znamienne słowa wypowiada jeden z młodzieńców, wprowadzając obrazowe porównanie narodu do zastygłej lawy: Nasz naród jak lawa, Z wierzchu zimna i twarda, sucha i plugawa, Lecz wewnętrznego ognia sto lat nie wyziębi; Plwajmy na tę skorupę i zstąpmy do głębi. *** ***********
26
Notatka z lektury „Dziady” część III Adama Mickiewicza - gatunek, czas i miejsce akcji, bohaterowie, plan wydarzeń, pojęcia kluczowe, motywy literackie, pytania jawne
578
opracowanie
1086
dziady cz. III Adam Mickiewicz enjoy ;)
26
Dziady cz. III, bohaterowie, bajka Żegoty, plan wydarzeń, motywy
5164
Dziady cz.3 notatka
43
Analiza motywów samotnoci i mesjanizmu w literackim dziele Adama Mickiewicza - Dziady.
Adam Mickiewicz ********* *** Dziady *** cz. III Geneza Trzecia część dramatu została ukończona w 1832 roku i ze względu na miejsce powstania określona mianem ,,Dziadów drezdeńskich". Dzieło wydano drukiem w tym samym roku (dołączone do IV tomu „Poezji" Mickiewicza). Utwór powstał pod wpływem niedawnej klęski powstania listopadowego. Wiadomo, że Mickiewicz pragnął dołączyć do walczących (planował przekroczenie granicy Królestwa Polskiego w 1831 roku), ale z niewiadomych przyczyn porzucił pierwotny zamysł i pozostał w Dreźnie (przystanek emigrantów kierujących się zachód Europy). Dzieło kontynuuje motywy poruszone w dwóch pierwszych częściach dramatu (ludowość, romantyczna wizja zaświatów), ale głównym wątkiem utworu staje się aktualna sytuacja narodu polskiego, ukazanego z wielu perspektyw (historycznej, społecznej, religijnej, mistycznej). Trzecia część dramatu spotkała się z entuzjastycznym przyjęciem czytelników (zwłaszcza polskiej emigracji) i zyskała miano „dramatu narodowego". *****: ****** ,,Dziady" Adama Mickiewicza to jeden z najczęściej wystawianych polskich dramatów. Najważniejsze inscenizacje to: premiera dramatu w inscenizacji Stanisława Wyspiańskiego (1901), spektakl w reżyserii Leona Schillera (1934), spektakl w reżyserii Kazimierza Dejmka (1967) zdjęty z afiszy przez cenzurę władz komunistycznych oraz ekranizacja w reżyserii Tadeusza Konwickiego (,,Lawa. Opowieść o Dziadach Adama Mickiewicza", Konrad-Gustaw w interpretacji Artura Żmijewskiego i Gustawa Holoubka). ******** *************** Czas i miejsce akcji Znamy dokładną datę rozpoczęcia akcji dramatu. Pod koniec prologu Więzień zapisuje na ścianie datę swojej metamorfozy. Gustaw przemienia się w Konrada 1 listopada 1823 roku. Kolejne wydarzenia odbywają się prawdopodobnie w przeciągu kilku miesięcy. Za datę...
Adam Mickiewicz ********* *** Dziady *** cz. III Geneza Trzecia część dramatu została ukończona w 1832 roku i ze względu na miejsce powstania określona mianem ,,Dziadów drezdeńskich". Dzieło wydano drukiem w tym samym roku (dołączone do IV tomu „Poezji" Mickiewicza). Utwór powstał pod wpływem niedawnej klęski powstania listopadowego. Wiadomo, że Mickiewicz pragnął dołączyć do walczących (planował przekroczenie granicy Królestwa Polskiego w 1831 roku), ale z niewiadomych przyczyn porzucił pierwotny zamysł i pozostał w Dreźnie (przystanek emigrantów kierujących się zachód Europy). Dzieło kontynuuje motywy poruszone w dwóch pierwszych częściach dramatu (ludowość, romantyczna wizja zaświatów), ale głównym wątkiem utworu staje się aktualna sytuacja narodu polskiego, ukazanego z wielu perspektyw (historycznej, społecznej, religijnej, mistycznej). Trzecia część dramatu spotkała się z entuzjastycznym przyjęciem czytelników (zwłaszcza polskiej emigracji) i zyskała miano „dramatu narodowego". *****: ****** ,,Dziady" Adama Mickiewicza to jeden z najczęściej wystawianych polskich dramatów. Najważniejsze inscenizacje to: premiera dramatu w inscenizacji Stanisława Wyspiańskiego (1901), spektakl w reżyserii Leona Schillera (1934), spektakl w reżyserii Kazimierza Dejmka (1967) zdjęty z afiszy przez cenzurę władz komunistycznych oraz ekranizacja w reżyserii Tadeusza Konwickiego (,,Lawa. Opowieść o Dziadach Adama Mickiewicza", Konrad-Gustaw w interpretacji Artura Żmijewskiego i Gustawa Holoubka). ******** *************** Czas i miejsce akcji Znamy dokładną datę rozpoczęcia akcji dramatu. Pod koniec prologu Więzień zapisuje na ścianie datę swojej metamorfozy. Gustaw przemienia się w Konrada 1 listopada 1823 roku. Kolejne wydarzenia odbywają się prawdopodobnie w przeciągu kilku miesięcy. Za datę...
Użytkownik iOS
Filip, użytkownik iOS
Zuzia, użytkownik iOS
kończącą akcję dramatu można uznać rok 1824, pojawiający się we fragmencie Ustępu (,,Oleszkiewicz"). Historia opisana w tej części utworu poprzedza autentyczne wydarzenie - petersburską powódź. Główne miejsce akcji to wileński klasztor ojców Bazylianów zamieniony przez władze carskie na więzienie. Niektóre epizody rozgrywają się w Warszawie (salon), pod Lwowem (widzenie Ewy), w domu Senatora (Wilno), na litewskim cmentarzu (noc „dziadów"), w Petersburgu (przyjazd kibitek z więźniami). ******* *** najważniejsze motywy a. Bóg Tak! zemsta, zemsta, zemsta na wroga, Z Bogiem i choćby mimo Boga! ****** Póki Nowosilcow pija (...) Nie uwierzę, że nam sprzyja, Jezus Maryja. To słowa z ,,pieśni zemsty" Konrada ukazujące determinację więźnia. Część uwięzionych bohaterów, zniechęcona bezkarnością Nowosilcowa i jego popleczników zaczyna wątpić w boską przychylność. Doznane cierpienia są zbyt bolesne, niewinność młodych skazańców zbyt oczywista, a okrutne metody cara wołają o pomstę do nieba. Nic dziwnego, że w duszach bohaterów pojawiają się wątpliwości. *************** Jankowski śpiewa ku zgorszeniu współtowarzyszy i księdza Lwowicza. Ten sam motyw pojawia się w wielkim monologu Konrada. Bohater czuje się przedstawicielem swych towarzyszy niedoli, zarzuca Bogu obojętność i niesprawiedliwość. Poeta idzie o krok dalej i w miarę rozwoju swej wizji wyrzuca Stwórcy odpowiedzialność za całe ludzkie cierpienie. Bóg jest dla Konrada silnym, twórczym Duchem, którego można sądzić, wyzwać na pojedynek a nawet obrazić. Bohater, w swej pysze przyrównuje własną moc do siły kreacyjnej Boga stwierdzając: Wart, żebyś ze mną władzą dzielił się na poły. Kłamca, kto Ciebie nazywał miłością. Ty jesteś tylko mądrością. Pod wpływem podszeptów czarta kontynuuje swe oskarżenie i w finale podważa najważniejszy atrybut Boga: Ostatnie bluźnierstwo kończy się niemalże zgonem więźnia. Łaskę, o która tak zabiegał Konrad, otrzymuje pokorny zakonnik. Ten również błaga Pana o litość nad ludem, ale równocześnie wierzy w Jego sprawiedliwość i z pokorą przyjmuje Boskie wyroki. b. Bunt Monolog Konrada skierowany do Boga jest wyrazem buntu bohatera. Więzień przyjmuje tzw. postawę prometejską: wypowiada się w imieniu niesłusznie cierpiących rzesz, opuszczonych przez Stwórcę i poświęca całego siebie. Jest gotów do bezpośredniego starcia z Bogiem, o ile przyniesie ono bezpośredni skutek - uwolnienie cierpiącego narodu. Motywacje Konrada są szlachetne, ale podczas improwizacji górę bierze druga strona jego osobowości. Poeta czuje w sobie Moc, ducha zdolnego do kreowania rzeczywistego świata. Bunt Konrada jest przeciwstawieniem się boskim wyrokom i jednoczesną walką o władzę. Początkowe błagania zostają zastąpione rozkazami - ,,Daj mi rząd dusz!", ,,Odezwij się - bo strzelę przeciw Twej naturze" i groźbami: Ja wydam Tobie krwawszą bitwę niźli Szatan: On walczył na rozumy, ja wyzwę na serca. Z wiadomych powodów bunt bohatera zostaje wsparty przez działania szatanów. Ostatecznie poeta zostaje pokonany przez swój gniew, pychę i... milczenie Boga. Śladem bluźnierczego buntu może być rana na czole, dostrzeżona podczas nocy dziadów przez Guślarza i Kobietę. c. Cierpienie Jeden z głównych motywów dramatu. Cierpienia doświadcza litewska młodzież więziona i torturowana przez cara, cierpią rodziny skazańców i ciemiężony lud, cierpi wreszcie Konrad, przekonany o swej wielkości i jednoczesnej bezsilności. Męczeństwo głównych bohaterów (bohater zbiorowy: więźniowie i zesłańcy) zostaje w dramacie zestawione z drogą krzyżową i zmartwychwstaniem Chrystusa. Porównanie to pojawia się w opowieściach więźniów o towarzyszach wywożonych na Sybir m.in. w relacji Jana Sobolewskiego o umęczonym Wasilewskim. Ciało więźnia niesionego do kibitki przypomina umęczonego Chrystusa: niesiony, jak słup sterczał i jak z krzyża zdjęte Ręce miał nad barkami żołnierza rozpięte; Oczy straszne, zbielałe, szeroko rozwarte (...). Wizję ,,umęczonej Polski” ma ksiądz Piotr, obdarzony przez Boga łaską proroctwa. Zakonnik modli się, wzywając Bożej kary nad tyranami narodu: Panie, cała Polska młoda Wydana w ręce Heroda. Obraz drogi krzyżowej polskich męczenników uosabia ideę mesjanizmu, zakładającego zbawczą rolę martyrologii Polaków. Według wizji księdza Piotra umęczony naród umrze i zmartwychwstanie pociągając za sobą ludy Europy. Autor dramatu podkreśla zbawczą rolę cierpienia, dając jednocześnie nadzieję na ostateczne zwycięstwo (postać mściciela). d. Ojczyzna Kolejny, ważny motyw dramatu to ojczyzna. Los zniewolonego kraju uosabiają umęczeni więźniowie. O oswobodzenie narodu walczy Konrad z samym Stwórcą. Patrzę na ojczyznę biedną Jak syn na ojca wplecionego w koło. W kulminacyjnym momencie bohater skupia w sobie duszę całego narodu. Przejmuje jego tożsamość: Teraz duszą jam w moję ojczyznę wcielony; Ciałem połknąłem jej duszę, Ja i ojczyzna to jedno. Poprzez prometejską walkę domaga się wyzwolenia spod carskiej okupacji i reakcji Boga na doznaną przez Polaków niesprawiedliwość. O to samo prosi ksiądz Piotr, a jego pokorna modlitwa zostaje wysłuchana. Motyw ojczyzny łączy się z wątkiem oceny polskiego społeczeństwa, ukazanego przekrojowo w scenie przyjęcia w salonie warszawskim. Goście przy stoliku to obcokrajowcy i konformiści, z różnych przyczyn sprzyjający działaniom władz rosyjskich. Towarzystwo przy drzwiach składa się z młodych mężczyzn świadomych ostatnich wydarzeń na Litwie. Patrioci są wzburzeni zachowaniem rodaków, sami czują się bezradni, widząc zachowanie ludzi, stojących na czele narodu. Znamienne słowa wypowiada jeden z młodzieńców, wprowadzając obrazowe porównanie narodu do zastygłej lawy: Nasz naród jak lawa, Z wierzchu zimna i twarda, sucha i plugawa, Lecz wewnętrznego ognia sto lat nie wyziębi; Plwajmy na tę skorupę i zstąpmy do głębi. *** ***********