Przedmioty

Przedmioty

Spółka

Dziady III

6

Udostępnij

Zapisz

Pobierz


Adam Mickiewicz
*********
***
Dziady
***
cz. III
Geneza
Trzecia część dramatu została ukończona w 1832 roku i ze względu na miejsce powstani
Adam Mickiewicz
*********
***
Dziady
***
cz. III
Geneza
Trzecia część dramatu została ukończona w 1832 roku i ze względu na miejsce powstani
Adam Mickiewicz
*********
***
Dziady
***
cz. III
Geneza
Trzecia część dramatu została ukończona w 1832 roku i ze względu na miejsce powstani
Adam Mickiewicz
*********
***
Dziady
***
cz. III
Geneza
Trzecia część dramatu została ukończona w 1832 roku i ze względu na miejsce powstani
Adam Mickiewicz
*********
***
Dziady
***
cz. III
Geneza
Trzecia część dramatu została ukończona w 1832 roku i ze względu na miejsce powstani

Adam Mickiewicz ********* *** Dziady *** cz. III Geneza Trzecia część dramatu została ukończona w 1832 roku i ze względu na miejsce powstania określona mianem ,,Dziadów drezdeńskich". Dzieło wydano drukiem w tym samym roku (dołączone do IV tomu „Poezji" Mickiewicza). Utwór powstał pod wpływem niedawnej klęski powstania listopadowego. Wiadomo, że Mickiewicz pragnął dołączyć do walczących (planował przekroczenie granicy Królestwa Polskiego w 1831 roku), ale z niewiadomych przyczyn porzucił pierwotny zamysł i pozostał w Dreźnie (przystanek emigrantów kierujących się zachód Europy). Dzieło kontynuuje motywy poruszone w dwóch pierwszych częściach dramatu (ludowość, romantyczna wizja zaświatów), ale głównym wątkiem utworu staje się aktualna sytuacja narodu polskiego, ukazanego z wielu perspektyw (historycznej, społecznej, religijnej, mistycznej). Trzecia część dramatu spotkała się z entuzjastycznym przyjęciem czytelników (zwłaszcza polskiej emigracji) i zyskała miano „dramatu narodowego". *****: ****** ,,Dziady" Adama Mickiewicza to jeden z najczęściej wystawianych polskich dramatów. Najważniejsze inscenizacje to: premiera dramatu w inscenizacji Stanisława Wyspiańskiego (1901), spektakl w reżyserii Leona Schillera (1934), spektakl w reżyserii Kazimierza Dejmka (1967) zdjęty z afiszy przez cenzurę władz komunistycznych oraz ekranizacja w reżyserii Tadeusza Konwickiego (,,Lawa. Opowieść o Dziadach Adama Mickiewicza", Konrad-Gustaw w interpretacji Artura Żmijewskiego i Gustawa Holoubka). ******** *************** Czas i miejsce akcji Znamy dokładną datę rozpoczęcia akcji dramatu. Pod koniec prologu Więzień zapisuje na ścianie datę swojej metamorfozy. Gustaw przemienia się w Konrada 1 listopada 1823 roku. Kolejne wydarzenia odbywają się prawdopodobnie w przeciągu kilku miesięcy. Za datę...

Nie ma nic odpowiedniego? Sprawdź inne przedmioty.

Knowunity jest aplikacją edukacyjną #1 w pięciu krajach europejskich

Knowunity jest aplikacją edukacyjną #1 w pięciu krajach europejskich

Knowunity zostało wyróżnione przez Apple i widnieje się na szczycie listy w sklepie z aplikacjami w kategorii edukacja w takich krajach jak Polska, Niemcy, Włochy, Francje, Szwajcaria i Wielka Brytania. Dołącz do Knowunity już dziś i pomóż milionom uczniów na całym świecie.

Ranked #1 Education App

Pobierz z

Google Play

Pobierz z

App Store

Nadal nie jesteś pewien? Zobacz, co mówią inni uczniowie...

Użytkownik iOS

Tak bardzo kocham tę aplikację [...] Polecam Knowunity każdemu!!! Moje oceny poprawiły się dzięki tej aplikacji :D

Filip, użytkownik iOS

Aplikacja jest bardzo prosta i dobrze zaprojektowana. Do tej pory zawsze znajdowałam wszystko, czego szukałam :D

Zuzia, użytkownik iOS

Uwielbiam tę aplikację ❤️ właściwie używam jej za każdym razem, gdy się uczę.

Alternatywny zapis:

kończącą akcję dramatu można uznać rok 1824, pojawiający się we fragmencie Ustępu (,,Oleszkiewicz"). Historia opisana w tej części utworu poprzedza autentyczne wydarzenie - petersburską powódź. Główne miejsce akcji to wileński klasztor ojców Bazylianów zamieniony przez władze carskie na więzienie. Niektóre epizody rozgrywają się w Warszawie (salon), pod Lwowem (widzenie Ewy), w domu Senatora (Wilno), na litewskim cmentarzu (noc „dziadów"), w Petersburgu (przyjazd kibitek z więźniami). ******* *** najważniejsze motywy a. Bóg Tak! zemsta, zemsta, zemsta na wroga, Z Bogiem i choćby mimo Boga! ****** Póki Nowosilcow pija (...) Nie uwierzę, że nam sprzyja, Jezus Maryja. To słowa z ,,pieśni zemsty" Konrada ukazujące determinację więźnia. Część uwięzionych bohaterów, zniechęcona bezkarnością Nowosilcowa i jego popleczników zaczyna wątpić w boską przychylność. Doznane cierpienia są zbyt bolesne, niewinność młodych skazańców zbyt oczywista, a okrutne metody cara wołają o pomstę do nieba. Nic dziwnego, że w duszach bohaterów pojawiają się wątpliwości. *************** Jankowski śpiewa ku zgorszeniu współtowarzyszy i księdza Lwowicza. Ten sam motyw pojawia się w wielkim monologu Konrada. Bohater czuje się przedstawicielem swych towarzyszy niedoli, zarzuca Bogu obojętność i niesprawiedliwość. Poeta idzie o krok dalej i w miarę rozwoju swej wizji wyrzuca Stwórcy odpowiedzialność za całe ludzkie cierpienie. Bóg jest dla Konrada silnym, twórczym Duchem, którego można sądzić, wyzwać na pojedynek a nawet obrazić. Bohater, w swej pysze przyrównuje własną moc do siły kreacyjnej Boga stwierdzając: Wart, żebyś ze mną władzą dzielił się na poły. Kłamca, kto Ciebie nazywał miłością. Ty jesteś tylko mądrością. Pod wpływem podszeptów czarta kontynuuje swe oskarżenie i w finale podważa najważniejszy atrybut Boga: Ostatnie bluźnierstwo kończy się niemalże zgonem więźnia. Łaskę, o która tak zabiegał Konrad, otrzymuje pokorny zakonnik. Ten również błaga Pana o litość nad ludem, ale równocześnie wierzy w Jego sprawiedliwość i z pokorą przyjmuje Boskie wyroki. b. Bunt Monolog Konrada skierowany do Boga jest wyrazem buntu bohatera. Więzień przyjmuje tzw. postawę prometejską: wypowiada się w imieniu niesłusznie cierpiących rzesz, opuszczonych przez Stwórcę i poświęca całego siebie. Jest gotów do bezpośredniego starcia z Bogiem, o ile przyniesie ono bezpośredni skutek - uwolnienie cierpiącego narodu. Motywacje Konrada są szlachetne, ale podczas improwizacji górę bierze druga strona jego osobowości. Poeta czuje w sobie Moc, ducha zdolnego do kreowania rzeczywistego świata. Bunt Konrada jest przeciwstawieniem się boskim wyrokom i jednoczesną walką o władzę. Początkowe błagania zostają zastąpione rozkazami - ,,Daj mi rząd dusz!", ,,Odezwij się - bo strzelę przeciw Twej naturze" i groźbami: Ja wydam Tobie krwawszą bitwę niźli Szatan: On walczył na rozumy, ja wyzwę na serca. Z wiadomych powodów bunt bohatera zostaje wsparty przez działania szatanów. Ostatecznie poeta zostaje pokonany przez swój gniew, pychę i... milczenie Boga. Śladem bluźnierczego buntu może być rana na czole, dostrzeżona podczas nocy dziadów przez Guślarza i Kobietę. c. Cierpienie Jeden z głównych motywów dramatu. Cierpienia doświadcza litewska młodzież więziona i torturowana przez cara, cierpią rodziny skazańców i ciemiężony lud, cierpi wreszcie Konrad, przekonany o swej wielkości i jednoczesnej bezsilności. Męczeństwo głównych bohaterów (bohater zbiorowy: więźniowie i zesłańcy) zostaje w dramacie zestawione z drogą krzyżową i zmartwychwstaniem Chrystusa. Porównanie to pojawia się w opowieściach więźniów o towarzyszach wywożonych na Sybir m.in. w relacji Jana Sobolewskiego o umęczonym Wasilewskim. Ciało więźnia niesionego do kibitki przypomina umęczonego Chrystusa: niesiony, jak słup sterczał i jak z krzyża zdjęte Ręce miał nad barkami żołnierza rozpięte; Oczy straszne, zbielałe, szeroko rozwarte (...). Wizję ,,umęczonej Polski” ma ksiądz Piotr, obdarzony przez Boga łaską proroctwa. Zakonnik modli się, wzywając Bożej kary nad tyranami narodu: Panie, cała Polska młoda Wydana w ręce Heroda. Obraz drogi krzyżowej polskich męczenników uosabia ideę mesjanizmu, zakładającego zbawczą rolę martyrologii Polaków. Według wizji księdza Piotra umęczony naród umrze i zmartwychwstanie pociągając za sobą ludy Europy. Autor dramatu podkreśla zbawczą rolę cierpienia, dając jednocześnie nadzieję na ostateczne zwycięstwo (postać mściciela). d. Ojczyzna Kolejny, ważny motyw dramatu to ojczyzna. Los zniewolonego kraju uosabiają umęczeni więźniowie. O oswobodzenie narodu walczy Konrad z samym Stwórcą. Patrzę na ojczyznę biedną Jak syn na ojca wplecionego w koło. W kulminacyjnym momencie bohater skupia w sobie duszę całego narodu. Przejmuje jego tożsamość: Teraz duszą jam w moję ojczyznę wcielony; Ciałem połknąłem jej duszę, Ja i ojczyzna to jedno. Poprzez prometejską walkę domaga się wyzwolenia spod carskiej okupacji i reakcji Boga na doznaną przez Polaków niesprawiedliwość. O to samo prosi ksiądz Piotr, a jego pokorna modlitwa zostaje wysłuchana. Motyw ojczyzny łączy się z wątkiem oceny polskiego społeczeństwa, ukazanego przekrojowo w scenie przyjęcia w salonie warszawskim. Goście przy stoliku to obcokrajowcy i konformiści, z różnych przyczyn sprzyjający działaniom władz rosyjskich. Towarzystwo przy drzwiach składa się z młodych mężczyzn świadomych ostatnich wydarzeń na Litwie. Patrioci są wzburzeni zachowaniem rodaków, sami czują się bezradni, widząc zachowanie ludzi, stojących na czele narodu. Znamienne słowa wypowiada jeden z młodzieńców, wprowadzając obrazowe porównanie narodu do zastygłej lawy: Nasz naród jak lawa, Z wierzchu zimna i twarda, sucha i plugawa, Lecz wewnętrznego ognia sto lat nie wyziębi; Plwajmy na tę skorupę i zstąpmy do głębi. *** ***********

Adam Mickiewicz
*********
***
Dziady
***
cz. III
Geneza
Trzecia część dramatu została ukończona w 1832 roku i ze względu na miejsce powstani

6

Udostępnij

Zapisz


Dziady III

Język polski

 

1

Notatka

Komentarze (1)

user profile picture

Geneza, czas i miejsce akcji, najważniejsze motywy

Podobne notatki

Know „Dziady” część III Adam Mickiewicz thumbnail

26

„Dziady” część III Adam Mickiewicz

Notatka z lektury „Dziady” część III Adama Mickiewicza - gatunek, czas i miejsce akcji, bohaterowie, plan wydarzeń, pojęcia kluczowe, motywy literackie, pytania jawne

Know Opracowanie Dziady cz. III thumbnail

578

Opracowanie Dziady cz. III

opracowanie

Know Dzidy cześć III thumbnail

1086

Dzidy cześć III

dziady cz. III Adam Mickiewicz enjoy ;)

Know DZIADY III Adam Mickiewicz thumbnail

26

DZIADY III Adam Mickiewicz

Dziady cz. III, bohaterowie, bajka Żegoty, plan wydarzeń, motywy

Know Dziady cz. 3 thumbnail

5164

Dziady cz. 3

Dziady cz.3 notatka

Know Dziady III pytania jawne matura odpowiedzi thumbnail

43

Dziady III pytania jawne matura odpowiedzi

Analiza motywów samotnoci i mesjanizmu w literackim dziele Adama Mickiewicza - Dziady.

Adam Mickiewicz ********* *** Dziady *** cz. III Geneza Trzecia część dramatu została ukończona w 1832 roku i ze względu na miejsce powstania określona mianem ,,Dziadów drezdeńskich". Dzieło wydano drukiem w tym samym roku (dołączone do IV tomu „Poezji" Mickiewicza). Utwór powstał pod wpływem niedawnej klęski powstania listopadowego. Wiadomo, że Mickiewicz pragnął dołączyć do walczących (planował przekroczenie granicy Królestwa Polskiego w 1831 roku), ale z niewiadomych przyczyn porzucił pierwotny zamysł i pozostał w Dreźnie (przystanek emigrantów kierujących się zachód Europy). Dzieło kontynuuje motywy poruszone w dwóch pierwszych częściach dramatu (ludowość, romantyczna wizja zaświatów), ale głównym wątkiem utworu staje się aktualna sytuacja narodu polskiego, ukazanego z wielu perspektyw (historycznej, społecznej, religijnej, mistycznej). Trzecia część dramatu spotkała się z entuzjastycznym przyjęciem czytelników (zwłaszcza polskiej emigracji) i zyskała miano „dramatu narodowego". *****: ****** ,,Dziady" Adama Mickiewicza to jeden z najczęściej wystawianych polskich dramatów. Najważniejsze inscenizacje to: premiera dramatu w inscenizacji Stanisława Wyspiańskiego (1901), spektakl w reżyserii Leona Schillera (1934), spektakl w reżyserii Kazimierza Dejmka (1967) zdjęty z afiszy przez cenzurę władz komunistycznych oraz ekranizacja w reżyserii Tadeusza Konwickiego (,,Lawa. Opowieść o Dziadach Adama Mickiewicza", Konrad-Gustaw w interpretacji Artura Żmijewskiego i Gustawa Holoubka). ******** *************** Czas i miejsce akcji Znamy dokładną datę rozpoczęcia akcji dramatu. Pod koniec prologu Więzień zapisuje na ścianie datę swojej metamorfozy. Gustaw przemienia się w Konrada 1 listopada 1823 roku. Kolejne wydarzenia odbywają się prawdopodobnie w przeciągu kilku miesięcy. Za datę...

Adam Mickiewicz ********* *** Dziady *** cz. III Geneza Trzecia część dramatu została ukończona w 1832 roku i ze względu na miejsce powstania określona mianem ,,Dziadów drezdeńskich". Dzieło wydano drukiem w tym samym roku (dołączone do IV tomu „Poezji" Mickiewicza). Utwór powstał pod wpływem niedawnej klęski powstania listopadowego. Wiadomo, że Mickiewicz pragnął dołączyć do walczących (planował przekroczenie granicy Królestwa Polskiego w 1831 roku), ale z niewiadomych przyczyn porzucił pierwotny zamysł i pozostał w Dreźnie (przystanek emigrantów kierujących się zachód Europy). Dzieło kontynuuje motywy poruszone w dwóch pierwszych częściach dramatu (ludowość, romantyczna wizja zaświatów), ale głównym wątkiem utworu staje się aktualna sytuacja narodu polskiego, ukazanego z wielu perspektyw (historycznej, społecznej, religijnej, mistycznej). Trzecia część dramatu spotkała się z entuzjastycznym przyjęciem czytelników (zwłaszcza polskiej emigracji) i zyskała miano „dramatu narodowego". *****: ****** ,,Dziady" Adama Mickiewicza to jeden z najczęściej wystawianych polskich dramatów. Najważniejsze inscenizacje to: premiera dramatu w inscenizacji Stanisława Wyspiańskiego (1901), spektakl w reżyserii Leona Schillera (1934), spektakl w reżyserii Kazimierza Dejmka (1967) zdjęty z afiszy przez cenzurę władz komunistycznych oraz ekranizacja w reżyserii Tadeusza Konwickiego (,,Lawa. Opowieść o Dziadach Adama Mickiewicza", Konrad-Gustaw w interpretacji Artura Żmijewskiego i Gustawa Holoubka). ******** *************** Czas i miejsce akcji Znamy dokładną datę rozpoczęcia akcji dramatu. Pod koniec prologu Więzień zapisuje na ścianie datę swojej metamorfozy. Gustaw przemienia się w Konrada 1 listopada 1823 roku. Kolejne wydarzenia odbywają się prawdopodobnie w przeciągu kilku miesięcy. Za datę...

Nie ma nic odpowiedniego? Sprawdź inne przedmioty.

Knowunity jest aplikacją edukacyjną #1 w pięciu krajach europejskich

Knowunity jest aplikacją edukacyjną #1 w pięciu krajach europejskich

Knowunity zostało wyróżnione przez Apple i widnieje się na szczycie listy w sklepie z aplikacjami w kategorii edukacja w takich krajach jak Polska, Niemcy, Włochy, Francje, Szwajcaria i Wielka Brytania. Dołącz do Knowunity już dziś i pomóż milionom uczniów na całym świecie.

Ranked #1 Education App

Pobierz z

Google Play

Pobierz z

App Store

Nadal nie jesteś pewien? Zobacz, co mówią inni uczniowie...

Użytkownik iOS

Tak bardzo kocham tę aplikację [...] Polecam Knowunity każdemu!!! Moje oceny poprawiły się dzięki tej aplikacji :D

Filip, użytkownik iOS

Aplikacja jest bardzo prosta i dobrze zaprojektowana. Do tej pory zawsze znajdowałam wszystko, czego szukałam :D

Zuzia, użytkownik iOS

Uwielbiam tę aplikację ❤️ właściwie używam jej za każdym razem, gdy się uczę.

Alternatywny zapis:

kończącą akcję dramatu można uznać rok 1824, pojawiający się we fragmencie Ustępu (,,Oleszkiewicz"). Historia opisana w tej części utworu poprzedza autentyczne wydarzenie - petersburską powódź. Główne miejsce akcji to wileński klasztor ojców Bazylianów zamieniony przez władze carskie na więzienie. Niektóre epizody rozgrywają się w Warszawie (salon), pod Lwowem (widzenie Ewy), w domu Senatora (Wilno), na litewskim cmentarzu (noc „dziadów"), w Petersburgu (przyjazd kibitek z więźniami). ******* *** najważniejsze motywy a. Bóg Tak! zemsta, zemsta, zemsta na wroga, Z Bogiem i choćby mimo Boga! ****** Póki Nowosilcow pija (...) Nie uwierzę, że nam sprzyja, Jezus Maryja. To słowa z ,,pieśni zemsty" Konrada ukazujące determinację więźnia. Część uwięzionych bohaterów, zniechęcona bezkarnością Nowosilcowa i jego popleczników zaczyna wątpić w boską przychylność. Doznane cierpienia są zbyt bolesne, niewinność młodych skazańców zbyt oczywista, a okrutne metody cara wołają o pomstę do nieba. Nic dziwnego, że w duszach bohaterów pojawiają się wątpliwości. *************** Jankowski śpiewa ku zgorszeniu współtowarzyszy i księdza Lwowicza. Ten sam motyw pojawia się w wielkim monologu Konrada. Bohater czuje się przedstawicielem swych towarzyszy niedoli, zarzuca Bogu obojętność i niesprawiedliwość. Poeta idzie o krok dalej i w miarę rozwoju swej wizji wyrzuca Stwórcy odpowiedzialność za całe ludzkie cierpienie. Bóg jest dla Konrada silnym, twórczym Duchem, którego można sądzić, wyzwać na pojedynek a nawet obrazić. Bohater, w swej pysze przyrównuje własną moc do siły kreacyjnej Boga stwierdzając: Wart, żebyś ze mną władzą dzielił się na poły. Kłamca, kto Ciebie nazywał miłością. Ty jesteś tylko mądrością. Pod wpływem podszeptów czarta kontynuuje swe oskarżenie i w finale podważa najważniejszy atrybut Boga: Ostatnie bluźnierstwo kończy się niemalże zgonem więźnia. Łaskę, o która tak zabiegał Konrad, otrzymuje pokorny zakonnik. Ten również błaga Pana o litość nad ludem, ale równocześnie wierzy w Jego sprawiedliwość i z pokorą przyjmuje Boskie wyroki. b. Bunt Monolog Konrada skierowany do Boga jest wyrazem buntu bohatera. Więzień przyjmuje tzw. postawę prometejską: wypowiada się w imieniu niesłusznie cierpiących rzesz, opuszczonych przez Stwórcę i poświęca całego siebie. Jest gotów do bezpośredniego starcia z Bogiem, o ile przyniesie ono bezpośredni skutek - uwolnienie cierpiącego narodu. Motywacje Konrada są szlachetne, ale podczas improwizacji górę bierze druga strona jego osobowości. Poeta czuje w sobie Moc, ducha zdolnego do kreowania rzeczywistego świata. Bunt Konrada jest przeciwstawieniem się boskim wyrokom i jednoczesną walką o władzę. Początkowe błagania zostają zastąpione rozkazami - ,,Daj mi rząd dusz!", ,,Odezwij się - bo strzelę przeciw Twej naturze" i groźbami: Ja wydam Tobie krwawszą bitwę niźli Szatan: On walczył na rozumy, ja wyzwę na serca. Z wiadomych powodów bunt bohatera zostaje wsparty przez działania szatanów. Ostatecznie poeta zostaje pokonany przez swój gniew, pychę i... milczenie Boga. Śladem bluźnierczego buntu może być rana na czole, dostrzeżona podczas nocy dziadów przez Guślarza i Kobietę. c. Cierpienie Jeden z głównych motywów dramatu. Cierpienia doświadcza litewska młodzież więziona i torturowana przez cara, cierpią rodziny skazańców i ciemiężony lud, cierpi wreszcie Konrad, przekonany o swej wielkości i jednoczesnej bezsilności. Męczeństwo głównych bohaterów (bohater zbiorowy: więźniowie i zesłańcy) zostaje w dramacie zestawione z drogą krzyżową i zmartwychwstaniem Chrystusa. Porównanie to pojawia się w opowieściach więźniów o towarzyszach wywożonych na Sybir m.in. w relacji Jana Sobolewskiego o umęczonym Wasilewskim. Ciało więźnia niesionego do kibitki przypomina umęczonego Chrystusa: niesiony, jak słup sterczał i jak z krzyża zdjęte Ręce miał nad barkami żołnierza rozpięte; Oczy straszne, zbielałe, szeroko rozwarte (...). Wizję ,,umęczonej Polski” ma ksiądz Piotr, obdarzony przez Boga łaską proroctwa. Zakonnik modli się, wzywając Bożej kary nad tyranami narodu: Panie, cała Polska młoda Wydana w ręce Heroda. Obraz drogi krzyżowej polskich męczenników uosabia ideę mesjanizmu, zakładającego zbawczą rolę martyrologii Polaków. Według wizji księdza Piotra umęczony naród umrze i zmartwychwstanie pociągając za sobą ludy Europy. Autor dramatu podkreśla zbawczą rolę cierpienia, dając jednocześnie nadzieję na ostateczne zwycięstwo (postać mściciela). d. Ojczyzna Kolejny, ważny motyw dramatu to ojczyzna. Los zniewolonego kraju uosabiają umęczeni więźniowie. O oswobodzenie narodu walczy Konrad z samym Stwórcą. Patrzę na ojczyznę biedną Jak syn na ojca wplecionego w koło. W kulminacyjnym momencie bohater skupia w sobie duszę całego narodu. Przejmuje jego tożsamość: Teraz duszą jam w moję ojczyznę wcielony; Ciałem połknąłem jej duszę, Ja i ojczyzna to jedno. Poprzez prometejską walkę domaga się wyzwolenia spod carskiej okupacji i reakcji Boga na doznaną przez Polaków niesprawiedliwość. O to samo prosi ksiądz Piotr, a jego pokorna modlitwa zostaje wysłuchana. Motyw ojczyzny łączy się z wątkiem oceny polskiego społeczeństwa, ukazanego przekrojowo w scenie przyjęcia w salonie warszawskim. Goście przy stoliku to obcokrajowcy i konformiści, z różnych przyczyn sprzyjający działaniom władz rosyjskich. Towarzystwo przy drzwiach składa się z młodych mężczyzn świadomych ostatnich wydarzeń na Litwie. Patrioci są wzburzeni zachowaniem rodaków, sami czują się bezradni, widząc zachowanie ludzi, stojących na czele narodu. Znamienne słowa wypowiada jeden z młodzieńców, wprowadzając obrazowe porównanie narodu do zastygłej lawy: Nasz naród jak lawa, Z wierzchu zimna i twarda, sucha i plugawa, Lecz wewnętrznego ognia sto lat nie wyziębi; Plwajmy na tę skorupę i zstąpmy do głębi. *** ***********