Postacie i środki stylistyczne w "Dies Irae"
W "Dies Irae" Kasprowicz w interesujący sposób kreśli biblijne postacie. Adam jest przedstawiony jako tragiczna postać obarczona ciężarem grzechu pierworodnego. Jego egzystencja to tułaczka, ponosi konsekwencje działań Ewy, ale jednocześnie broni ludzkości i błaga Boga o litość.
Ewa jawi się jako ta grzeszna i odpowiedzialna za zło, uosobienie grzechu i kusicielka. Chrystus z kolei przedstawiony jest jako gniewny i surowy Bóg, źródło zła, który sądzi ludzi i pozostaje obojętny wobec ich próśb. Szatan to odrażający gad oddający się rozpuście z Ewą, kusiciel ludzi i uosobienie czystego zła.
Poeta stosuje liczne środki stylistyczne, nadające utworowi dramatyzmu i ekspresji:
- wykrzyknienia ("Kyrie Elejson!")
- pytania retoryczne ("któż zlituje się nad nami?")
- metafory ("Stopę Swoją złożyć na pokornej grzbiecie")
- epitety ("nadludzkie brzemię", "rozłubeżniona Boleść")
- apostrofy ("O Boże!")
- wyliczenia ("i klną, i bluźnią i płaczą")
Charakterystycznym elementem jest frenezja - nagromadzenie motywów literackich kojarzonych z estetyką horroru: nastrój grozy, elementy makabry, motywy obłędu i szaleństwa.
W porównaniu z biblijnymi pierwowzorami, postacie Adama i Ewy zostały zreinterpretowane. Adam jest słaby i przerażony, próbuje błagać o litość dla ludzkości, którą kocha. Ewa nie jest jego partnerką, lecz grzeszną kochanką szatana, która sprowadziła zło na ludzi.
🔥 Warto zauważyć, jak Kasprowicz odchodzi od tradycyjnego obrazu miłosiernego Chrystusa - w "Dies Irae" jawi się on jako gniewny sędzia, co podkreśla katastroficzną wizję poety.