"Tango" Sławomira Mrożka
Artur, 25-letni student, jest centralną postacią dramatu Mrożka. W przeciwieństwie do swojej rodziny, żyjącej w chaosie i odrzucającej wszelkie zasady, Artur marzy o przywróceniu porządku i tradycji. Jego rodzice, Stomil i Eleonora, reprezentują pokolenie buntowników, które wywalczyło całkowitą wolność, lecz stworzyło świat pozbawiony wartości.
Dramat ukazuje konflikt pokoleń w groteskowy sposób - Artur próbuje zaprowadzić porządek poprzez kary (babcia na katafalku, wuj z klatką na głowie) i planowane małżeństwo. Jego wysiłki kończą się jednak porażką - zostaje zdradzony przez narzeczoną Alę i zabity przez prymitywnego Edka.
Edek, pozbawiony zasad i inteligencji, ale obdarzony siłą fizyczną, staje się symbolem nowego porządku opartego na brutalności. Po zamordowaniu Artura przejmuje władzę nad rodziną, symbolizując triumf prymitywizmu nad ideami inteligenckimi.
"Tango" to przede wszystkim groteskowa analiza rewolucji, która zjada własne dzieci. Mrożek pokazuje, jak bunty przeciwko porządkowi prowadzą do chaosu, a ten rodzi tęsknotę za nowym ładem, który ostatecznie okazuje się tyranią.
Kluczowy moment: Tytułowe tango, które na końcu tańczą Edek z Eugenią, symbolizuje nowy, absurdalny porządek - władzy brutalnej siły nad zdemoralizowaną inteligencją.
Dramat można odczytywać zarówno jako komentarz polityczny do polskiej rzeczywistości, jak i uniwersalną opowieść o mechanizmach władzy, rewolucji i upadku wartości.