Wzorce osobowe oświecenia
W epoce oświecenia ukształtowało się kilka wyrazistych wzorców osobowych. Człowiek ogładzony to światowiec o wykwintnych manierach, wszechstronnie wykształcony, towarzyski i błyskotliwy bywalec salonów. Człowiek oświecony z kolei to racjonalista i encyklopedysta, odpowiedzialny obywatel i patriota, wierzący w potęgę rozumu.
Bardziej radykalny był model człowieka rewolucyjnego czynu - przeciwnik absolutyzmu, republikanin, oddany sprawie postępu społecznego, bezwzględnie dążący do reform. Z kolei człowiek sentymentalny kierował się sercem, był wrażliwy, skory do płaczu, lubiący prostotę i sielskość.
Ciekawym modelem był oświecony sarmata - szlachcic przywiązany do tradycji, ale otwarty na propozycje reform. Taką postawę reprezentował Podkomorzy w "Powrocie posła" Juliana Ursyna Niemcewicza.
Oświecenie miało też swoje antywzorce osobowe. Żona modna żyła ponad stan, bezkrytycznie naśladowała zagraniczną modę i prowadziła pusty styl życia. Fircyk powielał obce wzory, bezkrytycznie hołdował modzie i był lekkomyślny. Szlachcic sarmata dbał jedynie o własny interes, przeciwstawiał się reformom i tkwił w konserwatyzmie.
Ciekawostka! Ignacy Krasicki w swojej satyrze "Żona modna" tak trafnie opisał ówczesną obsesję na punkcie zagranicznych wzorców, że niektóre jego spostrzeżenia wydają się aktualne nawet dzisiaj!