Otwórz aplikację

Przedmioty

Język polski

11 gru 2025

1874

12 strony

Pytania Jawne: Omówienie "Dziady cz. III" do Matury Ustnej

user profile picture

Wiktoria Styczeń @aranakin

"Dziady cz. III" Adama Mickiewicza to jeden z najważniejszych dramatów polskiego romantyzmu, który porusza fundamentalne kwestie walki o... Pokaż więcej

PYTANIA JAWNE
„DZIADY” CZĘŚĆ III ADAMA MICKIEWICZA
20. Losy młodzieży polskiej pod zaborami. Omów zagadnienie na
podstawie „Dziadów" cześć I

PYTANIA JAWNE „DZIADY"

Dziady cz. III to dzieło przełomowe dla polskiej literatury romantycznej. Mickiewicz stworzył dramat, który nie tylko opowiada o losach młodzieży prześladowanej przez carskiego zaborcę, ale również porusza głębokie kwestie metafizyczne.

Na kolejnych stronach znajdziesz analizy najważniejszych zagadnień z tego dzieła - od postawy wobec zaborcy, przez różne sposoby pojmowania relacji z Bogiem, aż po rolę snów i widzeń w odkrywaniu prawdy o człowieku.

Warto zapamiętać! "Dziady cz. III" powstały na podstawie prawdziwych wydarzeń - procesu filomatów i filaretów, w którym uczestniczył sam Mickiewicz. Ta autobiograficzna warstwa dzieła nadaje mu szczególną autentyczność i siłę wyrazu.

PYTANIA JAWNE
„DZIADY” CZĘŚĆ III ADAMA MICKIEWICZA
20. Losy młodzieży polskiej pod zaborami. Omów zagadnienie na
podstawie „Dziadów" cześć I

Losy młodzieży pod zaborami

"Gloria victis" Elizy Orzeszkowej pokazuje brutalność, z jaką zaborca tłumił powstańcze zrywy młodych Polaków. Przyszłość narodu była systematycznie niszczona poprzez eliminację najbardziej patriotycznych jednostek. Maryś Tarłowski i Jagmin to symbole tragicznego losu młodzieży, która poświęcała życie za ojczyznę.

W "Lalce" Bolesława Prusa ważną perspektywę dają wspomnienia Ignacego Rzeckiego. Jego młodość, pełna romantycznych uniesień i patriotycznych idei, odzwierciedla doświadczenia całego pokolenia. Przez retrospekcje tego bohatera Prus pokazuje, jak młodzi Polacy byli kształtowani przez marzenia o wolności i walkę z zaborcami.

Rzecki nie jest postacią jednostkową - reprezentuje całe pokolenie, które dorastało w czasach wielkich powstań narodowych. Dla tych młodych ludzi walka z zaborcą stawała się sensem życia. Jego zaangażowanie w walki o wolność w Austrii i na Węgrzech było naturalnym przedłużeniem patriotyzmu, który wpajano Polakom od najmłodszych lat.

Zapamiętaj! Literatura okresu zaborów często wykorzystywała motyw młodzieży jako nośnika narodowych wartości i nadziei na odzyskanie niepodległości. Starsze pokolenie przekazywało młodszemu patriotyczne wartości, tworząc ciągłość walki o wolność.

PYTANIA JAWNE
„DZIADY” CZĘŚĆ III ADAMA MICKIEWICZA
20. Losy młodzieży polskiej pod zaborami. Omów zagadnienie na
podstawie „Dziadów" cześć I

Mesjanizm jako romantyczna idea poświęcenia

"Dziady" cz. III zawierają dwie płaszczyzny - materialną i duchową. W warstwie materialnej Mickiewicz opisuje cierpienia młodzieży polskiej i litewskiej prześladowanej przez carskiego zaborcę. Opiera się na własnych doświadczeniach związanych z uwięzieniem filomatów i filaretów w 1823 roku. Dramat ukazuje rozmowy uwięzionych w klasztorze bazylianów oraz kontrastuje ich z obojętnymi elitami na balu u Nowosilcowa.

W warstwie duchowej pojawia się Konrad - poeta obdarzony mocą wieszczą, który czuje się równy Bogu. W słynnej "Wielkiej Improwizacji" żąda władzy nad duszami rodaków, by prowadzić naród do wolności. Jest to postać bajroniczna, kierująca się własną wolą jako najwyższym prawem.

Mickiewicz przeciwstawia tej postawie mesjanizm reprezentowany przez księdza Piotra. Ten pokorny mnich otrzymuje wizję przyszłości Polski jako Chrystusa narodów - kraju, który musi cierpieć dla zbawienia innych narodów i ostatecznego zmartwychwstania. Mesjanizm łączy romantyczne "czucie" z katolickim rozumieniem cierpienia jako drogi do odkupienia.

Juliusz Słowacki w "Kordianie" przedstawia alternatywną ideę - winkelriedyzm. W przeciwieństwie do biernego cierpienia, Kordian odkrywa w swoim monologu na Mont Blanc, że losem Polski jest czynne doznawanie ran w walce o wyzwolenie. Polska ma być pierwsza pośród bojowników o niepodległość i swoją ofiarą umożliwić innym narodom wywalczenie wolności.

Ciekawostka! Mesjanizm był jedną z najważniejszych idei polskiego romantyzmu, ale spotkał się również z krytyką za propagowanie bierności. Dziś możemy go postrzegać jako mistyczną koncepcję, która nadawała sens cierpieniu narodu pod zaborami.

PYTANIA JAWNE
„DZIADY” CZĘŚĆ III ADAMA MICKIEWICZA
20. Losy młodzieży polskiej pod zaborami. Omów zagadnienie na
podstawie „Dziadów" cześć I

Mesjanizm w innych dziełach romantycznych

W "Nie-Boskiej komedii" Zygmunta Krasińskiego główny bohater, hrabia Henryk, symbolizuje jednostkę rozdartą między obowiązkiem wobec swojego rodu a koniecznością rewolucji. Krasiński ukazuje konflikt między arystokracją broniącą starego porządku a rewolucjonistami dążącymi do jego obalenia.

Wątek mesjanistyczny pojawia się tu w postaci wizji ofiary i poświęcenia jednostki dla wyższego celu. Krasiński odwołuje się do idei, że zarówno jednostka, jak i naród muszą cierpieć, aby doprowadzić do odrodzenia duchowego i moralnego.

W "Panu Tadeuszu" mesjanizm nie odgrywa tak istotnej roli jak w "Dziadach", jednak w epilogu pojawia się wyraźny wątek poświęcenia narodu polskiego dla przyszłej wolności. Mickiewicz sugeruje, że Polska musi przejść przez okres cierpienia i upokorzenia, aby ostatecznie odrodzić się jako wolny i duchowo silny naród.

Naród polski zostaje tu przedstawiony jako zbiorowość, która musi doświadczyć trudnych prób, aby osiągnąć ostateczne zmartwychwstanie. Ta idea stanowi bezpośrednie nawiązanie do chrześcijańskiej koncepcji zbawienia poprzez cierpienie.

Zapamiętaj! Mesjanizm w różnych dziełach romantycznych przybierał odmienne formy, ale zawsze opierał się na analogii między cierpieniem Chrystusa a cierpieniem narodu polskiego. Ta idea dawała nadzieję i sens w czasach narodowej niewoli.

PYTANIA JAWNE
„DZIADY” CZĘŚĆ III ADAMA MICKIEWICZA
20. Losy młodzieży polskiej pod zaborami. Omów zagadnienie na
podstawie „Dziadów" cześć I

Postawy społeczeństwa polskiego wobec zaborcy

W "Dziadach" cz. III Mickiewicz ukazuje zróżnicowane postawy Polaków wobec rosyjskiego zaborcy. Młodzież patriotyczna, reprezentowana przez postacie takie jak Piotr Wysocki czy Konrad, jest oddana idei narodowej i gotowa do poświęceń. Mimo różnic w poglądach na temat działań niepodległościowych, łączy ich sprzeciw wobec carskiej tyranii.

W opozycji do nich Mickiewicz przedstawia dwie grupy skupione wokół Nowosilcowa. Pierwszą są konformistyczni arystokraci, całkowicie obojętni wobec cierpień narodu. Zamiast przejmować się losem ojczyzny, martwią się o utratę możliwości uczestnictwa w wystawnych przyjęciach. Ignorują oni tragiczne wydarzenia, dbając wyłącznie o własną pozycję i przywileje.

Drugą, jeszcze gorszą grupę stanowią kolaboranci, których w utworze reprezentuje Doktor. Ten bezwzględny poplecznik zaborcy postępuje niesprawiedliwie, a sprawa narodowa nie ma dla niego żadnego znaczenia. Jest on usłużnym narzędziem Senatora, całkowicie wyrzekającym się swojej polskości.

Doktor został zainspirowany postacią Augusta Ludwika Bécu, ojczyma Juliusza Słowackiego. Takiej interpretacji sprzeciwiał się sam Słowacki, który nawet chciał pojedynkować się z Mickiewiczem za zniesławienie jego ojczyma. Niezależnie od historycznej prawdy, postać ta reprezentuje zdrajców, którzy bogacili się na cierpieniu własnego narodu.

Ważne! Mickiewicz celowo kontrastuje patriotyczną młodzież z obojętnymi elitami i zdrajcami, by pokazać rozdarcie polskiego społeczeństwa pod zaborami. Ten podział był jedną z głównych przeszkód w walce o niepodległość.

PYTANIA JAWNE
„DZIADY” CZĘŚĆ III ADAMA MICKIEWICZA
20. Losy młodzieży polskiej pod zaborami. Omów zagadnienie na
podstawie „Dziadów" cześć I

Postawy wobec zaborcy w innych dziełach

Stefan Żeromski w "Syzyfowych pracach" ukazuje perfidię zaborcy w próbach rusyfikacji młodzieży oraz daremność tych wysiłków. Bernard Zygier reprezentuje postawę jawnie patriotyczną, całkowicie odrzucając wszelkie próby rusyfikacji. Z kolei Marcin Borowicz początkowo ulega temu procesowi, lecz po poznaniu Zygiera odkrywa swoją polskość i staje się patriotą.

Żeromski pokazuje, że obojętność wobec zaborcy często wynikała z braku odpowiedniego wychowania patriotycznego, a nie ze złych intencji. Jednocześnie pisarz piętnuje jawnych zdrajców, takich jak Majewski, który dla własnych korzyści wyrzekł się nawet wiary katolickiej.

W "Panu Tadeuszu" Mickiewicza niektórzy bohaterowie, jak Zosia czy Tadeusz, wierzą w zbrojną walkę o niepodległość, podczas gdy inni akceptują istniejący stan rzeczy. Nadzieja związana z Napoleonem staje się motywem przewodnim, ukazującym pragnienie wolności i jedności narodowej.

W "Lalce" Prusa Stanisław Wokulski marzy o zmianie, lecz jego pragnienia zderzają się z rzeczywistością, w której elity bardziej interesują się własnym statusem niż sprawą narodową. Prus krytykuje postawy oportunistyczne, które widziały w zaborcy szansę na osobisty rozwój.

Sienkiewicz w "Potopie" przedstawia przemianę Andrzeja Kmicica od egoizmu do heroizmu jako symbol odrodzenia wartości narodowych. W "Kordianie" Słowacki analizuje różne postawy wobec walki z zaborcą - od zapału do walki po zwątpienie i rezygnację, pokazując, że każdy człowiek ma swój wkład w walkę o wolność.

Zastanów się! Jak zmieniały się postawy wobec zaborców na przestrzeni różnych epok literackich? Czy widzisz podobieństwa między postawami opisywanymi przez romantyków i późniejszych pisarzy?

PYTANIA JAWNE
„DZIADY” CZĘŚĆ III ADAMA MICKIEWICZA
20. Losy młodzieży polskiej pod zaborami. Omów zagadnienie na
podstawie „Dziadów" cześć I

Różne postawy wobec Boga

W "Dziadach" cz. III najlepiej widoczne są postawy wobec Boga w słynnej "Wielkiej Improwizacji". Konrad, dawniej romantyczny kochanek Gustaw, przeistacza się w wieszcza poświęconego losom narodu. Jest połączeniem mistyka i poety, obdarzonego zdolnością przepowiadania przyszłości i kreowania ducha narodowego.

Konrad postrzega swój talent jako pochodzący od Boga, pokrewny Jego mocy stwórczej. Na tej podstawie żąda władzy nad duszami rodaków, chcąc kreować ducha narodowego i władać nim niczym tyran. Ta pycha prowadzi go na skraj bluźnierstwa - jedynie omdlenie ratuje go przed ostatecznym potępieniem.

Nie można jednak nazwać Konrada całkowitym buntownikiem. Jest on raczej kimś, kto toczy spory z Bogiem, ale ostatecznie akceptuje Jego wyższość. Jego relacja ze Stwórcą jest pełna dumy i poszukiwania własnej drogi - to niepokorny sługa Boga.

W kontraście do Konrada stoi ksiądz Piotr - pokorny mnich, który urasta do rangi świętego. W jego zachowaniu można dostrzec figurę Chrystusa spoliczkowanie przed Senatorem, przepowiednia śmierci Doktora i widzenie mesjanistycznej drogi Polski. Jego wiara i pokora zostają wynagrodzone wizją przyszłości, która nie była dostępna butnym talentom poetyckim Konrada.

Ksiądz Piotr jest w pełni pogodzony ze Stwórcą i mimo cierpień, które znosi, pozostaje niewzruszony w swojej wierze. Jego postawa nadaje mu mistycznej powagi, szczególnie widocznej podczas konfrontacji z Nowosilcowem.

Przemyśl! Mickiewicz celowo zestawia dwie skrajne postawy wobec Boga - buntowniczą, pełną pychy postawę Konrada i pokorną, pełną wiary postawę księdza Piotra. Która z tych postaw jest bliższa współczesnemu człowiekowi?

PYTANIA JAWNE
„DZIADY” CZĘŚĆ III ADAMA MICKIEWICZA
20. Losy młodzieży polskiej pod zaborami. Omów zagadnienie na
podstawie „Dziadów" cześć I

Postawy wobec Boga w innych dziełach

W "Giaurze" George'a Byrona główny bohater reprezentuje zupełne przeciwieństwo księdza Piotra. Choć wierzący, stawia swoją wolę i uczucia ponad Bogiem, stając się buntownikiem-indywidualistą. Giaur zabił człowieka w zemście za ukochaną i nie może żałować tego czynu, gdyż oznaczałoby to wyrzeczenie się miłości, która go do tego pchnęła.

Ta postawa skazuje go na wieczne cierpienie - nie może prosić o przebaczenie, pozostając wiernym sobie. Giaur prezentuje postawę buntownika, przypominającą Lucyfera - pierwszego spośród zbuntowanych. Jego dramat można odczytać jako przestrogę przed stawianiem siebie ponad Bogiem.

W "Dżumie" Alberta Camusa ksiądz Paneloux początkowo interpretuje epidemię jako karę Bożą za grzechy mieszkańców Oranu. Jednak po śmierci niewinnego dziecka przeżywa kryzys wiary. Mimo to odmawia pomocy medycznej, wierząc w całkowite poddanie się woli Bożej. Jego postawa symbolizuje poszukiwanie sensu w cierpieniu.

Biblijna przypowieść o Hiobie pokazuje człowieka, który mimo ogromnych cierpień i chwilowego zwątpienia, ostatecznie akceptuje tajemnicę Bożej mądrości. Hiob nigdy nie otrzymuje odpowiedzi na pytanie o sens cierpienia, ale uczy się pokory wobec Bożych wyroków.

W "Nie-boskiej komedii" Krasińskiego hrabia Henryk, podobnie jak Konrad, jest poetą przekonanym o własnej wyjątkowości. Jego pycha prowadzi go do przekonania, że sztuka daje mu niemal boską władzę nad światem. Ta wiara w wyższość artysty odsuwa go od Boga i prowadzi do moralnego upadku.

Zapamiętaj! Literatura różnych epok często eksploruje temat relacji człowieka z Bogiem poprzez postawy skrajne - od całkowitego buntu, przez wątpliwości, aż po bezgraniczną wiarę. Te różne podejścia odzwierciedlają uniwersalne ludzkie zmagania z pytaniami o sens cierpienia i rolę wiary.

PYTANIA JAWNE
„DZIADY” CZĘŚĆ III ADAMA MICKIEWICZA
20. Losy młodzieży polskiej pod zaborami. Omów zagadnienie na
podstawie „Dziadów" cześć I

Prawdy o człowieku ujawniane przez sny i widzenia

"Dziady" cz. III rozpoczynają się od Prologu, w którym Gustaw-Konrad podczas snu staje się areną walki sił dobra i zła. Po przebudzeniu bohater rozmyśla o naturze snu, odrzucając teorię, że jest on jedynie odbiciem wspomnień. Według poety, sen to odbicie idei wykraczającej poza horyzont ludzkich marzeń - myśl nawiązująca do filozofii Platona.

Sen w dramacie Mickiewicza ukazuje siły ścierające się wewnątrz człowieka o jego przeznaczenie. Poprzez uzewnętrznienie prawdy o nas samych nakierowuje nas ku którejś ze stron tej walki.

Podczas Małej Improwizacji Konrad doświadcza widzenia, w którym postrzega siebie jako orła szybującego ponad światem. Ten lot niweczy ogromny cień kruka - symbol pychy. Wizja ujawnia, że Konrad rozumie swoje dziejowe posłannictwo i wyjątkowość (orzeł), ale nie dostrzega swojej pychy (kruk), która doprowadzi go na skraj upadku.

Najbardziej wyrazistym snem w "Dziadach" jest koszmar Nowosilcowa. Zesłany przez diabły, ma być formą tortury i przedsmaku czekającego go piekła. Sen ujawnia głęboko skrywane aspiracje i lęki Senatora - pragnienie zaszczytów i przychylności cara oraz paniczną obawę przed utratą jego aprobaty. Koszmar odsłania małostkowość i podłość Senatora, które kryją się pod maską władzy.

Ważna wskazówka! Podczas analizy snów w literaturze zawsze zastanów się, co one mówią o nieświadomych lękach, pragnieniach i konfliktach wewnętrznych postaci. Sny często ujawniają prawdy, których bohaterowie nie są w stanie lub nie chcą dostrzec na jawie.

PYTANIA JAWNE
„DZIADY” CZĘŚĆ III ADAMA MICKIEWICZA
20. Losy młodzieży polskiej pod zaborami. Omów zagadnienie na
podstawie „Dziadów" cześć I

Sny i widzenia w innych dziełach

W "Lalce" Bolesława Prusa sen pełni rolę zwierciadła podświadomości, zgodnie z pozytywistycznym podejściem do nauki. Sen Izabeli Łęckiej o Wokulskim ukazuje go jako monstrualną postać z czerwonymi rękoma, w industrialnej scenerii. Ta wizja stanowi mozaikę podświadomych lęków kobiety - Wokulski jawi się jej jako zagrożenie, choć nie potrafi ona racjonalnie tego wyjaśnić.

"Treny" Jana Kochanowskiego zawierają w "Trenie XIX" sen o nadnaturalnym przesłaniu. Zmarła matka i córka poety pomagają mu uzyskać pogodzenie z losem. Sen stanowi odpowiedź na jego wewnętrzną potrzebę ukojenia - jest płaszczyzną spotkania tego, co głęboko ludzkie, z tym, co przekracza ludzką percepcję.

W "Nie-boskiej komedii" Zygmunta Krasińskiego hrabia Henryk doświadcza serii snów i wizji, w których pojawiają się obrazy zniszczenia, śmierci i cierpienia. Te wizje odzwierciedlają jego rozdarcie między idealistycznymi aspiracjami artystycznymi a brutalnymi realiami społecznymi.

"Zbrodnia i kara" Fiodora Dostojewskiego zawiera słynną wizję Raskolnikowa o zakatowanym koniu. Ten obraz jest metaforą jego dylematów moralnych oraz strachu przed konsekwencjami planowanej zbrodni. Sen stanowi przestrogę i ujawnia wewnętrzny konflikt bohatera - między racjonalnymi argumentami usprawiedliwiającymi morderstwo a moralnymi oporami, których nie potrafi stłumić.

Podsumowanie Sny i widzenia w literaturze pełnią rolę okna do podświadomości bohaterów. Niezależnie od epoki literackiej, pisarze wykorzystywali je, by ujawnić prawdy zbyt trudne do wyrażenia w zwykłej narracji. To uniwersalne narzędzie pozwala czytelnikowi zajrzeć głębiej w psychikę postaci i zrozumieć ich ukryte motywacje.

Myśleliśmy, że nigdy nie zapytasz...

Czym jest Towarzysz AI z Knowunity?

Nasz asystent AI jest specjalnie dostosowany do potrzeb uczniów. W oparciu o miliony treści, które mamy na platformie, możemy udzielać uczniom naprawdę znaczących i trafnych odpowiedzi. Ale nie chodzi tylko o odpowiedzi, towarzysz prowadzi również uczniów przez codzienne wyzwania związane z nauką, ze spersonalizowanymi planami nauki, quizami lub treściami na czacie i 100% personalizacją opartą na umiejętnościach i rozwoju uczniów.

Gdzie mogę pobrać aplikację Knowunity?

Aplikację możesz pobrać z Google Play i Apple Store.

Czy aplikacja Knowunity naprawdę jest darmowa?

Tak, masz całkowicie darmowy dostęp do wszystkich notatek w aplikacji, możesz w każdej chwili rozmawiać z Ekspertami lub ich obserwować. Możesz użyć punktów, aby odblokować pewne funkcje w aplikacji, które również możesz otrzymać za darmo. Dodatkowo oferujemy usługę Knowunity Premium, która pozwala na odblokowanie większej liczby funkcji.

27

Inteligentne Narzędzia NOWE

Przekształć te notatki w: ✓ 50+ Pytań Testowych ✓ Interaktywne Fiszki ✓ Pełny Egzamin Próbny ✓ Plany Eseju

Egzamin Próbny
Quiz
Fiszki
Esej

Podobne notatki

Kluczowe Dzieła Romantyzmu

Przegląd najważniejszych utworów polskiego romantyzmu, w tym analizy 'Dziadów', 'Pana Tadeusza', 'Kordiana' i 'Ody do młodości'. Zawiera omówienie problematyki, bohaterów oraz idei narodowo-wyzwoleńczych. Idealne dla studentów literatury polskiej.

Język polskiJęzyk polski
1

Analiza Lilli Wenedy

Szczegółowa analiza dramatu 'Lilla Weneda' Juliusza Słowackiego, obejmująca kluczowe symbole, konwencje literackie oraz problematykę narodową. Opracowanie dostarcza wglądu w duchowość, mitologię oraz tragiczne i komiczne elementy utworu, co ułatwia zrozumienie lektury na poziomie rozszerzonym.

Język polskiJęzyk polski
2

Odprawa posłów greckich: Analiza

Szczegółowa analiza tragedii 'Odprawa posłów greckich' Jana Kochanowskiego, obejmująca genezę utworu, bohaterów, problematykę oraz konteksty literackie i polityczne. Idealne opracowanie dla maturzystów przygotowujących się do egzaminu z języka polskiego.

Język polskiJęzyk polski
1

Romantyzm: Kluczowe Tematy

Odkryj istotne cechy epoki romantyzmu, w tym irracjonalizm, indywidualizm oraz historyzm. Analiza dzieł Adama Mickiewicza, w tym 'Ballady i romanse', oraz charakterystyka romantycznego bohatera. Idealne dla studentów literatury i historii. Typ: podsumowanie.

Język polskiJęzyk polski
2

Tematy Jawne matura 2026/2028 Dziady cz. 3

Tematy jawne na maturę 2026/28 notatki

Język polskiJęzyk polski
2

Analiza i Interpretacja Obrazu

Przewodnik po metodologii analizy dzieł sztuki, obejmujący kluczowe aspekty takie jak gama barw, symbolika, kompozycja oraz emocje wyrażane w obrazach. Idealny dla uczniów i studentów zajmujących się interpretacją sztuki. Zawiera szczegółowe wskazówki dotyczące analizy formalnej i treściowej dzieł artystycznych.

Język polskiJęzyk polski
1

Najpopularniejsze notatki: Dziady

Najpopularniejsze notatki z Język polski

Najpopularniejsze notatki

Nie ma nic odpowiedniego? Sprawdź inne przedmioty.

Zobacz, co mówią o nas nasi użytkownicy. Pokochali nas — pokochasz też i Ty.

4.9/5

App Store

4.8/5

Google Play

Aplikacja jest bardzo prosta i dobrze przemyślana. Do tej pory znalazłem wszystko, czego szukałem i mogłem się wiele nauczyć z innych notatek! Na pewno wykorzystam aplikację do pomocy przy robieniu prac domowych! No i oczywiście bardzo pomaga też jako inspiracja do robienia swoich notatek.

Stefan S

użytkownik iOS

Ta aplikacja jest naprawdę świetna. Jest tak wiele notatek i pomocnych informacji [...]. Moim problematycznym przedmiotem jest język niemiecki, a w aplikacji jest w czym wybierać. Dzięki tej aplikacji poprawiłam swój niemiecki. Polecam ją każdemu.

Samantha Klich

użytkownik Androida

Wow, jestem w szoku. Właśnie wypróbowałam aplikację, ponieważ widziałam ją kilka razy reklamowaną na TikToku jestem absolutnie w szoku. Ta aplikacja jest POMOCĄ, której potrzebujesz w szkole i przede wszystkim oferuje tak wiele rzeczy jak notatki czy streszczenia, które są BARDZO pomocne w moim przypadku.

Anna

użytkownik iOS

Kocham tę aplikację! Pomaga mi w zadaniach domowych, motywuje mnie i polepsza mi dzień. Dzięki tej aplikacji moje oceny się poprawiły. Lepszej aplikacji nie znajdę!🩷

Patrycja

użytkowniczka iOS

Super aplikacja! Ma odpowiedzi na wszystkie zadania. Testuję ją od paru miesięcy i jest po prostu perfekcyjna.

Szymon

użytkownik Android

Super aplikacja do nauki i sprawdzania wiedzy. Można znaleźć notatki z WSZYSTKICH przedmiotów. Polecam tym, którzy celują w oceny 5 i 6 😄​

Szymon

użytkownik iOS

Aplikacja jest po prostu świetna! Wystarczy, że wpiszę w pasku wyszukiwania swój temat i od razu mam wyniki. Nie muszę oglądać 10 filmów na YouTube, żeby coś zrozumieć, więc oszczędzam swój czas. Po prostu polecam!

Kuba T

użytkownik Androida

W szkole byłem bardzo kiepski z matematyki, ale dzięki tej aplikacji radzę sobie teraz lepiej. Jestem bardzo wdzięczny, że ją stworzyliście.

Kriss

użytkownik Androida

Korzystam z Knowunity od ponad roku i jest mega! Najlepsze opcje z tej apki: ⭐️ Gotowe notatki ⭐️ Spersonalizowane treści ⭐️ Dostęp do chatu GPT W WERSJI SZKOLNEJ ⭐️ Konwersacje z innymi uczniami 🤍 NAUKA WRESZCIE NIE JEST NUDNA 🤍

Gosia

użytkowniczka Android

Bardzo lubię aplikację Knowunity, ponieważ pomaga mi w nauce. Odkąd ją mam moje oceny się poprawiają :)

Sara

użytkowniczka iOS

Aplikacja jest niezawodna! Polecam 👍💙

Krzysztof

użytkownik Android

Bardzo fajna aplikacja. Pomaga przygotować się do sprawdzianu, kartkówki lub odpowiedzi ustnej.

Oliwia

użytkowniczka iOS

Aplikacja jest bardzo prosta i dobrze przemyślana. Do tej pory znalazłem wszystko, czego szukałem i mogłem się wiele nauczyć z innych notatek! Na pewno wykorzystam aplikację do pomocy przy robieniu prac domowych! No i oczywiście bardzo pomaga też jako inspiracja do robienia swoich notatek.

Stefan S

użytkownik iOS

Ta aplikacja jest naprawdę świetna. Jest tak wiele notatek i pomocnych informacji [...]. Moim problematycznym przedmiotem jest język niemiecki, a w aplikacji jest w czym wybierać. Dzięki tej aplikacji poprawiłam swój niemiecki. Polecam ją każdemu.

Samantha Klich

użytkownik Androida

Wow, jestem w szoku. Właśnie wypróbowałam aplikację, ponieważ widziałam ją kilka razy reklamowaną na TikToku jestem absolutnie w szoku. Ta aplikacja jest POMOCĄ, której potrzebujesz w szkole i przede wszystkim oferuje tak wiele rzeczy jak notatki czy streszczenia, które są BARDZO pomocne w moim przypadku.

Anna

użytkownik iOS

Kocham tę aplikację! Pomaga mi w zadaniach domowych, motywuje mnie i polepsza mi dzień. Dzięki tej aplikacji moje oceny się poprawiły. Lepszej aplikacji nie znajdę!🩷

Patrycja

użytkowniczka iOS

Super aplikacja! Ma odpowiedzi na wszystkie zadania. Testuję ją od paru miesięcy i jest po prostu perfekcyjna.

Szymon

użytkownik Android

Super aplikacja do nauki i sprawdzania wiedzy. Można znaleźć notatki z WSZYSTKICH przedmiotów. Polecam tym, którzy celują w oceny 5 i 6 😄​

Szymon

użytkownik iOS

Aplikacja jest po prostu świetna! Wystarczy, że wpiszę w pasku wyszukiwania swój temat i od razu mam wyniki. Nie muszę oglądać 10 filmów na YouTube, żeby coś zrozumieć, więc oszczędzam swój czas. Po prostu polecam!

Kuba T

użytkownik Androida

W szkole byłem bardzo kiepski z matematyki, ale dzięki tej aplikacji radzę sobie teraz lepiej. Jestem bardzo wdzięczny, że ją stworzyliście.

Kriss

użytkownik Androida

Korzystam z Knowunity od ponad roku i jest mega! Najlepsze opcje z tej apki: ⭐️ Gotowe notatki ⭐️ Spersonalizowane treści ⭐️ Dostęp do chatu GPT W WERSJI SZKOLNEJ ⭐️ Konwersacje z innymi uczniami 🤍 NAUKA WRESZCIE NIE JEST NUDNA 🤍

Gosia

użytkowniczka Android

Bardzo lubię aplikację Knowunity, ponieważ pomaga mi w nauce. Odkąd ją mam moje oceny się poprawiają :)

Sara

użytkowniczka iOS

Aplikacja jest niezawodna! Polecam 👍💙

Krzysztof

użytkownik Android

Bardzo fajna aplikacja. Pomaga przygotować się do sprawdzianu, kartkówki lub odpowiedzi ustnej.

Oliwia

użytkowniczka iOS

 

Język polski

1874

11 gru 2025

12 strony

Pytania Jawne: Omówienie "Dziady cz. III" do Matury Ustnej

user profile picture

Wiktoria Styczeń

@aranakin

"Dziady cz. III" Adama Mickiewicza to jeden z najważniejszych dramatów polskiego romantyzmu, który porusza fundamentalne kwestie walki o niepodległość, stosunku do zaborcy i relacji człowieka z Bogiem. Dzieło to, powstałe na kanwie osobistych doświadczeń Mickiewicza związanych z procesem filomatów, stało... Pokaż więcej

PYTANIA JAWNE
„DZIADY” CZĘŚĆ III ADAMA MICKIEWICZA
20. Losy młodzieży polskiej pod zaborami. Omów zagadnienie na
podstawie „Dziadów" cześć I

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkęTo nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

PYTANIA JAWNE „DZIADY"

Dziady cz. III to dzieło przełomowe dla polskiej literatury romantycznej. Mickiewicz stworzył dramat, który nie tylko opowiada o losach młodzieży prześladowanej przez carskiego zaborcę, ale również porusza głębokie kwestie metafizyczne.

Na kolejnych stronach znajdziesz analizy najważniejszych zagadnień z tego dzieła - od postawy wobec zaborcy, przez różne sposoby pojmowania relacji z Bogiem, aż po rolę snów i widzeń w odkrywaniu prawdy o człowieku.

Warto zapamiętać! "Dziady cz. III" powstały na podstawie prawdziwych wydarzeń - procesu filomatów i filaretów, w którym uczestniczył sam Mickiewicz. Ta autobiograficzna warstwa dzieła nadaje mu szczególną autentyczność i siłę wyrazu.

PYTANIA JAWNE
„DZIADY” CZĘŚĆ III ADAMA MICKIEWICZA
20. Losy młodzieży polskiej pod zaborami. Omów zagadnienie na
podstawie „Dziadów" cześć I

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkęTo nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Losy młodzieży pod zaborami

"Gloria victis" Elizy Orzeszkowej pokazuje brutalność, z jaką zaborca tłumił powstańcze zrywy młodych Polaków. Przyszłość narodu była systematycznie niszczona poprzez eliminację najbardziej patriotycznych jednostek. Maryś Tarłowski i Jagmin to symbole tragicznego losu młodzieży, która poświęcała życie za ojczyznę.

W "Lalce" Bolesława Prusa ważną perspektywę dają wspomnienia Ignacego Rzeckiego. Jego młodość, pełna romantycznych uniesień i patriotycznych idei, odzwierciedla doświadczenia całego pokolenia. Przez retrospekcje tego bohatera Prus pokazuje, jak młodzi Polacy byli kształtowani przez marzenia o wolności i walkę z zaborcami.

Rzecki nie jest postacią jednostkową - reprezentuje całe pokolenie, które dorastało w czasach wielkich powstań narodowych. Dla tych młodych ludzi walka z zaborcą stawała się sensem życia. Jego zaangażowanie w walki o wolność w Austrii i na Węgrzech było naturalnym przedłużeniem patriotyzmu, który wpajano Polakom od najmłodszych lat.

Zapamiętaj! Literatura okresu zaborów często wykorzystywała motyw młodzieży jako nośnika narodowych wartości i nadziei na odzyskanie niepodległości. Starsze pokolenie przekazywało młodszemu patriotyczne wartości, tworząc ciągłość walki o wolność.

PYTANIA JAWNE
„DZIADY” CZĘŚĆ III ADAMA MICKIEWICZA
20. Losy młodzieży polskiej pod zaborami. Omów zagadnienie na
podstawie „Dziadów" cześć I

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkęTo nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Mesjanizm jako romantyczna idea poświęcenia

"Dziady" cz. III zawierają dwie płaszczyzny - materialną i duchową. W warstwie materialnej Mickiewicz opisuje cierpienia młodzieży polskiej i litewskiej prześladowanej przez carskiego zaborcę. Opiera się na własnych doświadczeniach związanych z uwięzieniem filomatów i filaretów w 1823 roku. Dramat ukazuje rozmowy uwięzionych w klasztorze bazylianów oraz kontrastuje ich z obojętnymi elitami na balu u Nowosilcowa.

W warstwie duchowej pojawia się Konrad - poeta obdarzony mocą wieszczą, który czuje się równy Bogu. W słynnej "Wielkiej Improwizacji" żąda władzy nad duszami rodaków, by prowadzić naród do wolności. Jest to postać bajroniczna, kierująca się własną wolą jako najwyższym prawem.

Mickiewicz przeciwstawia tej postawie mesjanizm reprezentowany przez księdza Piotra. Ten pokorny mnich otrzymuje wizję przyszłości Polski jako Chrystusa narodów - kraju, który musi cierpieć dla zbawienia innych narodów i ostatecznego zmartwychwstania. Mesjanizm łączy romantyczne "czucie" z katolickim rozumieniem cierpienia jako drogi do odkupienia.

Juliusz Słowacki w "Kordianie" przedstawia alternatywną ideę - winkelriedyzm. W przeciwieństwie do biernego cierpienia, Kordian odkrywa w swoim monologu na Mont Blanc, że losem Polski jest czynne doznawanie ran w walce o wyzwolenie. Polska ma być pierwsza pośród bojowników o niepodległość i swoją ofiarą umożliwić innym narodom wywalczenie wolności.

Ciekawostka! Mesjanizm był jedną z najważniejszych idei polskiego romantyzmu, ale spotkał się również z krytyką za propagowanie bierności. Dziś możemy go postrzegać jako mistyczną koncepcję, która nadawała sens cierpieniu narodu pod zaborami.

PYTANIA JAWNE
„DZIADY” CZĘŚĆ III ADAMA MICKIEWICZA
20. Losy młodzieży polskiej pod zaborami. Omów zagadnienie na
podstawie „Dziadów" cześć I

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkęTo nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Mesjanizm w innych dziełach romantycznych

W "Nie-Boskiej komedii" Zygmunta Krasińskiego główny bohater, hrabia Henryk, symbolizuje jednostkę rozdartą między obowiązkiem wobec swojego rodu a koniecznością rewolucji. Krasiński ukazuje konflikt między arystokracją broniącą starego porządku a rewolucjonistami dążącymi do jego obalenia.

Wątek mesjanistyczny pojawia się tu w postaci wizji ofiary i poświęcenia jednostki dla wyższego celu. Krasiński odwołuje się do idei, że zarówno jednostka, jak i naród muszą cierpieć, aby doprowadzić do odrodzenia duchowego i moralnego.

W "Panu Tadeuszu" mesjanizm nie odgrywa tak istotnej roli jak w "Dziadach", jednak w epilogu pojawia się wyraźny wątek poświęcenia narodu polskiego dla przyszłej wolności. Mickiewicz sugeruje, że Polska musi przejść przez okres cierpienia i upokorzenia, aby ostatecznie odrodzić się jako wolny i duchowo silny naród.

Naród polski zostaje tu przedstawiony jako zbiorowość, która musi doświadczyć trudnych prób, aby osiągnąć ostateczne zmartwychwstanie. Ta idea stanowi bezpośrednie nawiązanie do chrześcijańskiej koncepcji zbawienia poprzez cierpienie.

Zapamiętaj! Mesjanizm w różnych dziełach romantycznych przybierał odmienne formy, ale zawsze opierał się na analogii między cierpieniem Chrystusa a cierpieniem narodu polskiego. Ta idea dawała nadzieję i sens w czasach narodowej niewoli.

PYTANIA JAWNE
„DZIADY” CZĘŚĆ III ADAMA MICKIEWICZA
20. Losy młodzieży polskiej pod zaborami. Omów zagadnienie na
podstawie „Dziadów" cześć I

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkęTo nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Postawy społeczeństwa polskiego wobec zaborcy

W "Dziadach" cz. III Mickiewicz ukazuje zróżnicowane postawy Polaków wobec rosyjskiego zaborcy. Młodzież patriotyczna, reprezentowana przez postacie takie jak Piotr Wysocki czy Konrad, jest oddana idei narodowej i gotowa do poświęceń. Mimo różnic w poglądach na temat działań niepodległościowych, łączy ich sprzeciw wobec carskiej tyranii.

W opozycji do nich Mickiewicz przedstawia dwie grupy skupione wokół Nowosilcowa. Pierwszą są konformistyczni arystokraci, całkowicie obojętni wobec cierpień narodu. Zamiast przejmować się losem ojczyzny, martwią się o utratę możliwości uczestnictwa w wystawnych przyjęciach. Ignorują oni tragiczne wydarzenia, dbając wyłącznie o własną pozycję i przywileje.

Drugą, jeszcze gorszą grupę stanowią kolaboranci, których w utworze reprezentuje Doktor. Ten bezwzględny poplecznik zaborcy postępuje niesprawiedliwie, a sprawa narodowa nie ma dla niego żadnego znaczenia. Jest on usłużnym narzędziem Senatora, całkowicie wyrzekającym się swojej polskości.

Doktor został zainspirowany postacią Augusta Ludwika Bécu, ojczyma Juliusza Słowackiego. Takiej interpretacji sprzeciwiał się sam Słowacki, który nawet chciał pojedynkować się z Mickiewiczem za zniesławienie jego ojczyma. Niezależnie od historycznej prawdy, postać ta reprezentuje zdrajców, którzy bogacili się na cierpieniu własnego narodu.

Ważne! Mickiewicz celowo kontrastuje patriotyczną młodzież z obojętnymi elitami i zdrajcami, by pokazać rozdarcie polskiego społeczeństwa pod zaborami. Ten podział był jedną z głównych przeszkód w walce o niepodległość.

PYTANIA JAWNE
„DZIADY” CZĘŚĆ III ADAMA MICKIEWICZA
20. Losy młodzieży polskiej pod zaborami. Omów zagadnienie na
podstawie „Dziadów" cześć I

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkęTo nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Postawy wobec zaborcy w innych dziełach

Stefan Żeromski w "Syzyfowych pracach" ukazuje perfidię zaborcy w próbach rusyfikacji młodzieży oraz daremność tych wysiłków. Bernard Zygier reprezentuje postawę jawnie patriotyczną, całkowicie odrzucając wszelkie próby rusyfikacji. Z kolei Marcin Borowicz początkowo ulega temu procesowi, lecz po poznaniu Zygiera odkrywa swoją polskość i staje się patriotą.

Żeromski pokazuje, że obojętność wobec zaborcy często wynikała z braku odpowiedniego wychowania patriotycznego, a nie ze złych intencji. Jednocześnie pisarz piętnuje jawnych zdrajców, takich jak Majewski, który dla własnych korzyści wyrzekł się nawet wiary katolickiej.

W "Panu Tadeuszu" Mickiewicza niektórzy bohaterowie, jak Zosia czy Tadeusz, wierzą w zbrojną walkę o niepodległość, podczas gdy inni akceptują istniejący stan rzeczy. Nadzieja związana z Napoleonem staje się motywem przewodnim, ukazującym pragnienie wolności i jedności narodowej.

W "Lalce" Prusa Stanisław Wokulski marzy o zmianie, lecz jego pragnienia zderzają się z rzeczywistością, w której elity bardziej interesują się własnym statusem niż sprawą narodową. Prus krytykuje postawy oportunistyczne, które widziały w zaborcy szansę na osobisty rozwój.

Sienkiewicz w "Potopie" przedstawia przemianę Andrzeja Kmicica od egoizmu do heroizmu jako symbol odrodzenia wartości narodowych. W "Kordianie" Słowacki analizuje różne postawy wobec walki z zaborcą - od zapału do walki po zwątpienie i rezygnację, pokazując, że każdy człowiek ma swój wkład w walkę o wolność.

Zastanów się! Jak zmieniały się postawy wobec zaborców na przestrzeni różnych epok literackich? Czy widzisz podobieństwa między postawami opisywanymi przez romantyków i późniejszych pisarzy?

PYTANIA JAWNE
„DZIADY” CZĘŚĆ III ADAMA MICKIEWICZA
20. Losy młodzieży polskiej pod zaborami. Omów zagadnienie na
podstawie „Dziadów" cześć I

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkęTo nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Różne postawy wobec Boga

W "Dziadach" cz. III najlepiej widoczne są postawy wobec Boga w słynnej "Wielkiej Improwizacji". Konrad, dawniej romantyczny kochanek Gustaw, przeistacza się w wieszcza poświęconego losom narodu. Jest połączeniem mistyka i poety, obdarzonego zdolnością przepowiadania przyszłości i kreowania ducha narodowego.

Konrad postrzega swój talent jako pochodzący od Boga, pokrewny Jego mocy stwórczej. Na tej podstawie żąda władzy nad duszami rodaków, chcąc kreować ducha narodowego i władać nim niczym tyran. Ta pycha prowadzi go na skraj bluźnierstwa - jedynie omdlenie ratuje go przed ostatecznym potępieniem.

Nie można jednak nazwać Konrada całkowitym buntownikiem. Jest on raczej kimś, kto toczy spory z Bogiem, ale ostatecznie akceptuje Jego wyższość. Jego relacja ze Stwórcą jest pełna dumy i poszukiwania własnej drogi - to niepokorny sługa Boga.

W kontraście do Konrada stoi ksiądz Piotr - pokorny mnich, który urasta do rangi świętego. W jego zachowaniu można dostrzec figurę Chrystusa: spoliczkowanie przed Senatorem, przepowiednia śmierci Doktora i widzenie mesjanistycznej drogi Polski. Jego wiara i pokora zostają wynagrodzone wizją przyszłości, która nie była dostępna butnym talentom poetyckim Konrada.

Ksiądz Piotr jest w pełni pogodzony ze Stwórcą i mimo cierpień, które znosi, pozostaje niewzruszony w swojej wierze. Jego postawa nadaje mu mistycznej powagi, szczególnie widocznej podczas konfrontacji z Nowosilcowem.

Przemyśl! Mickiewicz celowo zestawia dwie skrajne postawy wobec Boga - buntowniczą, pełną pychy postawę Konrada i pokorną, pełną wiary postawę księdza Piotra. Która z tych postaw jest bliższa współczesnemu człowiekowi?

PYTANIA JAWNE
„DZIADY” CZĘŚĆ III ADAMA MICKIEWICZA
20. Losy młodzieży polskiej pod zaborami. Omów zagadnienie na
podstawie „Dziadów" cześć I

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkęTo nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Postawy wobec Boga w innych dziełach

W "Giaurze" George'a Byrona główny bohater reprezentuje zupełne przeciwieństwo księdza Piotra. Choć wierzący, stawia swoją wolę i uczucia ponad Bogiem, stając się buntownikiem-indywidualistą. Giaur zabił człowieka w zemście za ukochaną i nie może żałować tego czynu, gdyż oznaczałoby to wyrzeczenie się miłości, która go do tego pchnęła.

Ta postawa skazuje go na wieczne cierpienie - nie może prosić o przebaczenie, pozostając wiernym sobie. Giaur prezentuje postawę buntownika, przypominającą Lucyfera - pierwszego spośród zbuntowanych. Jego dramat można odczytać jako przestrogę przed stawianiem siebie ponad Bogiem.

W "Dżumie" Alberta Camusa ksiądz Paneloux początkowo interpretuje epidemię jako karę Bożą za grzechy mieszkańców Oranu. Jednak po śmierci niewinnego dziecka przeżywa kryzys wiary. Mimo to odmawia pomocy medycznej, wierząc w całkowite poddanie się woli Bożej. Jego postawa symbolizuje poszukiwanie sensu w cierpieniu.

Biblijna przypowieść o Hiobie pokazuje człowieka, który mimo ogromnych cierpień i chwilowego zwątpienia, ostatecznie akceptuje tajemnicę Bożej mądrości. Hiob nigdy nie otrzymuje odpowiedzi na pytanie o sens cierpienia, ale uczy się pokory wobec Bożych wyroków.

W "Nie-boskiej komedii" Krasińskiego hrabia Henryk, podobnie jak Konrad, jest poetą przekonanym o własnej wyjątkowości. Jego pycha prowadzi go do przekonania, że sztuka daje mu niemal boską władzę nad światem. Ta wiara w wyższość artysty odsuwa go od Boga i prowadzi do moralnego upadku.

Zapamiętaj! Literatura różnych epok często eksploruje temat relacji człowieka z Bogiem poprzez postawy skrajne - od całkowitego buntu, przez wątpliwości, aż po bezgraniczną wiarę. Te różne podejścia odzwierciedlają uniwersalne ludzkie zmagania z pytaniami o sens cierpienia i rolę wiary.

PYTANIA JAWNE
„DZIADY” CZĘŚĆ III ADAMA MICKIEWICZA
20. Losy młodzieży polskiej pod zaborami. Omów zagadnienie na
podstawie „Dziadów" cześć I

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkęTo nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Prawdy o człowieku ujawniane przez sny i widzenia

"Dziady" cz. III rozpoczynają się od Prologu, w którym Gustaw-Konrad podczas snu staje się areną walki sił dobra i zła. Po przebudzeniu bohater rozmyśla o naturze snu, odrzucając teorię, że jest on jedynie odbiciem wspomnień. Według poety, sen to odbicie idei wykraczającej poza horyzont ludzkich marzeń - myśl nawiązująca do filozofii Platona.

Sen w dramacie Mickiewicza ukazuje siły ścierające się wewnątrz człowieka o jego przeznaczenie. Poprzez uzewnętrznienie prawdy o nas samych nakierowuje nas ku którejś ze stron tej walki.

Podczas Małej Improwizacji Konrad doświadcza widzenia, w którym postrzega siebie jako orła szybującego ponad światem. Ten lot niweczy ogromny cień kruka - symbol pychy. Wizja ujawnia, że Konrad rozumie swoje dziejowe posłannictwo i wyjątkowość (orzeł), ale nie dostrzega swojej pychy (kruk), która doprowadzi go na skraj upadku.

Najbardziej wyrazistym snem w "Dziadach" jest koszmar Nowosilcowa. Zesłany przez diabły, ma być formą tortury i przedsmaku czekającego go piekła. Sen ujawnia głęboko skrywane aspiracje i lęki Senatora - pragnienie zaszczytów i przychylności cara oraz paniczną obawę przed utratą jego aprobaty. Koszmar odsłania małostkowość i podłość Senatora, które kryją się pod maską władzy.

Ważna wskazówka! Podczas analizy snów w literaturze zawsze zastanów się, co one mówią o nieświadomych lękach, pragnieniach i konfliktach wewnętrznych postaci. Sny często ujawniają prawdy, których bohaterowie nie są w stanie lub nie chcą dostrzec na jawie.

PYTANIA JAWNE
„DZIADY” CZĘŚĆ III ADAMA MICKIEWICZA
20. Losy młodzieży polskiej pod zaborami. Omów zagadnienie na
podstawie „Dziadów" cześć I

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkęTo nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Sny i widzenia w innych dziełach

W "Lalce" Bolesława Prusa sen pełni rolę zwierciadła podświadomości, zgodnie z pozytywistycznym podejściem do nauki. Sen Izabeli Łęckiej o Wokulskim ukazuje go jako monstrualną postać z czerwonymi rękoma, w industrialnej scenerii. Ta wizja stanowi mozaikę podświadomych lęków kobiety - Wokulski jawi się jej jako zagrożenie, choć nie potrafi ona racjonalnie tego wyjaśnić.

"Treny" Jana Kochanowskiego zawierają w "Trenie XIX" sen o nadnaturalnym przesłaniu. Zmarła matka i córka poety pomagają mu uzyskać pogodzenie z losem. Sen stanowi odpowiedź na jego wewnętrzną potrzebę ukojenia - jest płaszczyzną spotkania tego, co głęboko ludzkie, z tym, co przekracza ludzką percepcję.

W "Nie-boskiej komedii" Zygmunta Krasińskiego hrabia Henryk doświadcza serii snów i wizji, w których pojawiają się obrazy zniszczenia, śmierci i cierpienia. Te wizje odzwierciedlają jego rozdarcie między idealistycznymi aspiracjami artystycznymi a brutalnymi realiami społecznymi.

"Zbrodnia i kara" Fiodora Dostojewskiego zawiera słynną wizję Raskolnikowa o zakatowanym koniu. Ten obraz jest metaforą jego dylematów moralnych oraz strachu przed konsekwencjami planowanej zbrodni. Sen stanowi przestrogę i ujawnia wewnętrzny konflikt bohatera - między racjonalnymi argumentami usprawiedliwiającymi morderstwo a moralnymi oporami, których nie potrafi stłumić.

Podsumowanie: Sny i widzenia w literaturze pełnią rolę okna do podświadomości bohaterów. Niezależnie od epoki literackiej, pisarze wykorzystywali je, by ujawnić prawdy zbyt trudne do wyrażenia w zwykłej narracji. To uniwersalne narzędzie pozwala czytelnikowi zajrzeć głębiej w psychikę postaci i zrozumieć ich ukryte motywacje.

Myśleliśmy, że nigdy nie zapytasz...

Czym jest Towarzysz AI z Knowunity?

Nasz asystent AI jest specjalnie dostosowany do potrzeb uczniów. W oparciu o miliony treści, które mamy na platformie, możemy udzielać uczniom naprawdę znaczących i trafnych odpowiedzi. Ale nie chodzi tylko o odpowiedzi, towarzysz prowadzi również uczniów przez codzienne wyzwania związane z nauką, ze spersonalizowanymi planami nauki, quizami lub treściami na czacie i 100% personalizacją opartą na umiejętnościach i rozwoju uczniów.

Gdzie mogę pobrać aplikację Knowunity?

Aplikację możesz pobrać z Google Play i Apple Store.

Czy aplikacja Knowunity naprawdę jest darmowa?

Tak, masz całkowicie darmowy dostęp do wszystkich notatek w aplikacji, możesz w każdej chwili rozmawiać z Ekspertami lub ich obserwować. Możesz użyć punktów, aby odblokować pewne funkcje w aplikacji, które również możesz otrzymać za darmo. Dodatkowo oferujemy usługę Knowunity Premium, która pozwala na odblokowanie większej liczby funkcji.

27

Inteligentne Narzędzia NOWE

Przekształć te notatki w: ✓ 50+ Pytań Testowych ✓ Interaktywne Fiszki ✓ Pełny Egzamin Próbny ✓ Plany Eseju

Egzamin Próbny
Quiz
Fiszki
Esej

Podobne notatki

Kluczowe Dzieła Romantyzmu

Przegląd najważniejszych utworów polskiego romantyzmu, w tym analizy 'Dziadów', 'Pana Tadeusza', 'Kordiana' i 'Ody do młodości'. Zawiera omówienie problematyki, bohaterów oraz idei narodowo-wyzwoleńczych. Idealne dla studentów literatury polskiej.

Język polskiJęzyk polski
1

Analiza Lilli Wenedy

Szczegółowa analiza dramatu 'Lilla Weneda' Juliusza Słowackiego, obejmująca kluczowe symbole, konwencje literackie oraz problematykę narodową. Opracowanie dostarcza wglądu w duchowość, mitologię oraz tragiczne i komiczne elementy utworu, co ułatwia zrozumienie lektury na poziomie rozszerzonym.

Język polskiJęzyk polski
2

Odprawa posłów greckich: Analiza

Szczegółowa analiza tragedii 'Odprawa posłów greckich' Jana Kochanowskiego, obejmująca genezę utworu, bohaterów, problematykę oraz konteksty literackie i polityczne. Idealne opracowanie dla maturzystów przygotowujących się do egzaminu z języka polskiego.

Język polskiJęzyk polski
1

Romantyzm: Kluczowe Tematy

Odkryj istotne cechy epoki romantyzmu, w tym irracjonalizm, indywidualizm oraz historyzm. Analiza dzieł Adama Mickiewicza, w tym 'Ballady i romanse', oraz charakterystyka romantycznego bohatera. Idealne dla studentów literatury i historii. Typ: podsumowanie.

Język polskiJęzyk polski
2

Tematy Jawne matura 2026/2028 Dziady cz. 3

Tematy jawne na maturę 2026/28 notatki

Język polskiJęzyk polski
2

Analiza i Interpretacja Obrazu

Przewodnik po metodologii analizy dzieł sztuki, obejmujący kluczowe aspekty takie jak gama barw, symbolika, kompozycja oraz emocje wyrażane w obrazach. Idealny dla uczniów i studentów zajmujących się interpretacją sztuki. Zawiera szczegółowe wskazówki dotyczące analizy formalnej i treściowej dzieł artystycznych.

Język polskiJęzyk polski
1

Najpopularniejsze notatki: Dziady

Najpopularniejsze notatki z Język polski

Najpopularniejsze notatki

Nie ma nic odpowiedniego? Sprawdź inne przedmioty.

Zobacz, co mówią o nas nasi użytkownicy. Pokochali nas — pokochasz też i Ty.

4.9/5

App Store

4.8/5

Google Play

Aplikacja jest bardzo prosta i dobrze przemyślana. Do tej pory znalazłem wszystko, czego szukałem i mogłem się wiele nauczyć z innych notatek! Na pewno wykorzystam aplikację do pomocy przy robieniu prac domowych! No i oczywiście bardzo pomaga też jako inspiracja do robienia swoich notatek.

Stefan S

użytkownik iOS

Ta aplikacja jest naprawdę świetna. Jest tak wiele notatek i pomocnych informacji [...]. Moim problematycznym przedmiotem jest język niemiecki, a w aplikacji jest w czym wybierać. Dzięki tej aplikacji poprawiłam swój niemiecki. Polecam ją każdemu.

Samantha Klich

użytkownik Androida

Wow, jestem w szoku. Właśnie wypróbowałam aplikację, ponieważ widziałam ją kilka razy reklamowaną na TikToku jestem absolutnie w szoku. Ta aplikacja jest POMOCĄ, której potrzebujesz w szkole i przede wszystkim oferuje tak wiele rzeczy jak notatki czy streszczenia, które są BARDZO pomocne w moim przypadku.

Anna

użytkownik iOS

Kocham tę aplikację! Pomaga mi w zadaniach domowych, motywuje mnie i polepsza mi dzień. Dzięki tej aplikacji moje oceny się poprawiły. Lepszej aplikacji nie znajdę!🩷

Patrycja

użytkowniczka iOS

Super aplikacja! Ma odpowiedzi na wszystkie zadania. Testuję ją od paru miesięcy i jest po prostu perfekcyjna.

Szymon

użytkownik Android

Super aplikacja do nauki i sprawdzania wiedzy. Można znaleźć notatki z WSZYSTKICH przedmiotów. Polecam tym, którzy celują w oceny 5 i 6 😄​

Szymon

użytkownik iOS

Aplikacja jest po prostu świetna! Wystarczy, że wpiszę w pasku wyszukiwania swój temat i od razu mam wyniki. Nie muszę oglądać 10 filmów na YouTube, żeby coś zrozumieć, więc oszczędzam swój czas. Po prostu polecam!

Kuba T

użytkownik Androida

W szkole byłem bardzo kiepski z matematyki, ale dzięki tej aplikacji radzę sobie teraz lepiej. Jestem bardzo wdzięczny, że ją stworzyliście.

Kriss

użytkownik Androida

Korzystam z Knowunity od ponad roku i jest mega! Najlepsze opcje z tej apki: ⭐️ Gotowe notatki ⭐️ Spersonalizowane treści ⭐️ Dostęp do chatu GPT W WERSJI SZKOLNEJ ⭐️ Konwersacje z innymi uczniami 🤍 NAUKA WRESZCIE NIE JEST NUDNA 🤍

Gosia

użytkowniczka Android

Bardzo lubię aplikację Knowunity, ponieważ pomaga mi w nauce. Odkąd ją mam moje oceny się poprawiają :)

Sara

użytkowniczka iOS

Aplikacja jest niezawodna! Polecam 👍💙

Krzysztof

użytkownik Android

Bardzo fajna aplikacja. Pomaga przygotować się do sprawdzianu, kartkówki lub odpowiedzi ustnej.

Oliwia

użytkowniczka iOS

Aplikacja jest bardzo prosta i dobrze przemyślana. Do tej pory znalazłem wszystko, czego szukałem i mogłem się wiele nauczyć z innych notatek! Na pewno wykorzystam aplikację do pomocy przy robieniu prac domowych! No i oczywiście bardzo pomaga też jako inspiracja do robienia swoich notatek.

Stefan S

użytkownik iOS

Ta aplikacja jest naprawdę świetna. Jest tak wiele notatek i pomocnych informacji [...]. Moim problematycznym przedmiotem jest język niemiecki, a w aplikacji jest w czym wybierać. Dzięki tej aplikacji poprawiłam swój niemiecki. Polecam ją każdemu.

Samantha Klich

użytkownik Androida

Wow, jestem w szoku. Właśnie wypróbowałam aplikację, ponieważ widziałam ją kilka razy reklamowaną na TikToku jestem absolutnie w szoku. Ta aplikacja jest POMOCĄ, której potrzebujesz w szkole i przede wszystkim oferuje tak wiele rzeczy jak notatki czy streszczenia, które są BARDZO pomocne w moim przypadku.

Anna

użytkownik iOS

Kocham tę aplikację! Pomaga mi w zadaniach domowych, motywuje mnie i polepsza mi dzień. Dzięki tej aplikacji moje oceny się poprawiły. Lepszej aplikacji nie znajdę!🩷

Patrycja

użytkowniczka iOS

Super aplikacja! Ma odpowiedzi na wszystkie zadania. Testuję ją od paru miesięcy i jest po prostu perfekcyjna.

Szymon

użytkownik Android

Super aplikacja do nauki i sprawdzania wiedzy. Można znaleźć notatki z WSZYSTKICH przedmiotów. Polecam tym, którzy celują w oceny 5 i 6 😄​

Szymon

użytkownik iOS

Aplikacja jest po prostu świetna! Wystarczy, że wpiszę w pasku wyszukiwania swój temat i od razu mam wyniki. Nie muszę oglądać 10 filmów na YouTube, żeby coś zrozumieć, więc oszczędzam swój czas. Po prostu polecam!

Kuba T

użytkownik Androida

W szkole byłem bardzo kiepski z matematyki, ale dzięki tej aplikacji radzę sobie teraz lepiej. Jestem bardzo wdzięczny, że ją stworzyliście.

Kriss

użytkownik Androida

Korzystam z Knowunity od ponad roku i jest mega! Najlepsze opcje z tej apki: ⭐️ Gotowe notatki ⭐️ Spersonalizowane treści ⭐️ Dostęp do chatu GPT W WERSJI SZKOLNEJ ⭐️ Konwersacje z innymi uczniami 🤍 NAUKA WRESZCIE NIE JEST NUDNA 🤍

Gosia

użytkowniczka Android

Bardzo lubię aplikację Knowunity, ponieważ pomaga mi w nauce. Odkąd ją mam moje oceny się poprawiają :)

Sara

użytkowniczka iOS

Aplikacja jest niezawodna! Polecam 👍💙

Krzysztof

użytkownik Android

Bardzo fajna aplikacja. Pomaga przygotować się do sprawdzianu, kartkówki lub odpowiedzi ustnej.

Oliwia

użytkowniczka iOS