Pobierz z
Google Play
Proste zwierzęta bezkręgowe
Metabolizm
Kręgowce zmiennocieplne
Chemiczne podstawy życia
Genetyka klasyczna
Układ pokarmowy
Komórka
Organizm człowieka jako funkcjonalna całość
Bakterie i wirusy. organizmy beztkankowe
Rozmnażanie i rozwój człowieka
Ekologia
Aparat ruchu
Genetyka molekularna
Genetyka
Układ wydalniczy
Pokaż wszystkie tematy
Systematyka związków nieorganicznych
Budowa atomu a układ okresowy pierwiastków chemicznych
Gazy i ich mieszaniny
Reakcje chemiczne w roztworach wodnych
Sole
Wodorotlenki a zasady
Efekty energetyczne i szybkość reakcji chemicznych
Węglowodory
Roztwory
Stechiometria
Pochodne węglowodorów
Układ okresowy pierwiastków chemicznych
Kwasy
Świat substancji
Reakcje utleniania-redukcji. elektrochemia
Pokaż wszystkie tematy
23
Udostępnij
Zapisz
Pobierz
Zarejestruj się
Dostęp do wszystkich materiałów
Dołącz do milionów studentów
Popraw swoje oceny
Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.
Zarejestruj się
Dostęp do wszystkich materiałów
Dołącz do milionów studentów
Popraw swoje oceny
Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.
ROMANTYK W WIELKIM MIEŚCIE WSTĘP W XIX wieku świat był pełen kontrastów społecznych. Dzielił się na arystokrację - bogatych ludzi, żyjących w dostatku oraz proletariat - ubogich, pozbawionych ochrony pracy i opieki zdrowotnej. Żyli oni w okropnych warunkach, bez elektryczności, bieżącej wody i kanalizacji. W tym okresie wykształcił się socjalizm - ruchy i ideologie społeczne sprzeciwiające się kapitalizmowi. Ich celem był nowy porządek społeczny oparty na zasadach wspólnoty, równości i zniesieniu własności prywatnej. LARWA Bohater wierszu "Larwa" jest czymś wstrząsającym, makabrycznym. Podmiot liryczny opowiada o Londynie w nocy, miasto jest ponure, zamglone. Mówi o tym, że na ulicy mija się wiele osób, ale ta jedna postać jest tak charakterystyczna, że człowiek na jej widok truchleje. Norwid nie widzi, czy tytułowy upiór wierzy w Boga, zawierza mu swoje troski, czy może bluźni, klnie na swój los. Zastanawia się czy zjawa czoło ma w cierniu, który symbolizuje boskie cierpienie, czy to po prostu brud. Poeta pisząc, że Biblia jest księgą, która zatacza się w błocie i nikt po nią już nie sięga ma na myśli zanik chrześcijańskich wartości. Współcześnie cnota nie jest najważniejsza. Opisywanej zjawy nikt nie zna. Nie wiadomo skąd i dokąd idzie. Cechują ją rozpacz i bieda. Norwid uważa, że za tragiczną sytuację proletariatu odpowiada historia, z którą wiąże się rozlew krwi - w licznych wojnach i bitwach zginęło wiele ludzi, doprowadzały one do kryzysów gospodarczych. Odpowiedzialna jest...
Użytkownik iOS
Filip, użytkownik iOS
Zuzia, użytkownik iOS
także arystokracja, dla której liczą się tylko pieniądze, a nie drugi człowiek. A.TOKARCZYK NERWY W wierszu "Nerwy" C. K. Norwid opowiada swoje przeżycia podczas przebywania wsród proletariatu. Poeta pokazuje ich biede i nędze. Ludzie umierają z głodu w w ciasnych, niedostosowanych do życia mieszkaniach przypominających trumny. Norwid potyka się wchodząc po prowizoryczych schodach, a jako człowiek religijny wierzy, że boska opatrzność ochroni go przed tragedią. Wierzy, że to cud, że zdołał złapać się jeszcze belki. Wbity w nią gwóźdź porównuje do cierpienia urastającego do rangi symbolu. Wizyta wsród proletariatu obrzydza mu cały świat. Tłum w mieście porównuje do bydła - biedniejsze grupy społeczne są traktowane jak zwierzęta, odbiera im się człowieczą godność. Po nieprzyjemnej sytuacji, idzie w odwiedziny do Pani Baronowej - kobiety z wyższej klasy społecznej. W przeciwieństwie do proletariatu, żyje ona w dogodnych warunkach. Norwid zastanawia się, czy opowiedzieć jej o wcześniejszym doświadczeniu. Martwi się, że przez to jej świat odwróci się do góry nogami. Kandelabry skrzywią się na realizm, a zwierciadło, które normalnie ukazuje idealny obraz życia, pęknie. W mieszkaniu sufit ozdobiony jest malowidłami. Namalowane papugi przedrzeźniają socjalizm. Poeta dostrzega swoją dwulicowość, z jednej strony współczuje biedocie, a z drugiej nie chce poruszać trudnych tematów, bo wie, że w ten sposob zepsuje zabawę innym. Nazywa siebie obłudnikiem - na wszelki wypadek, nie chce nawet myśleć o wcześniejszym wydarzeniu. A.TOKARCZYK
23
Udostępnij
Zapisz
Tokarczyk
15 Obserwujących
Oblicza Epok 2.2, lekcja 17.
15 Obserwujących
23
Udostępnij
Zapisz
23
Oblicza Epok 2.2 Lekcja 13.
155
C. K. Norwid-utwory
60
typ liryki, forma utworu, budowa i język utworu, portret człowieka końca wieku, sensy utworu, motyw labiryntu
1
Informacje ogólne o epoce
824
notatka z polskiego
26
BIOGRAFIA CYPRIANA KAMILA NORWIDA
ROMANTYK W WIELKIM MIEŚCIE WSTĘP W XIX wieku świat był pełen kontrastów społecznych. Dzielił się na arystokrację - bogatych ludzi, żyjących w dostatku oraz proletariat - ubogich, pozbawionych ochrony pracy i opieki zdrowotnej. Żyli oni w okropnych warunkach, bez elektryczności, bieżącej wody i kanalizacji. W tym okresie wykształcił się socjalizm - ruchy i ideologie społeczne sprzeciwiające się kapitalizmowi. Ich celem był nowy porządek społeczny oparty na zasadach wspólnoty, równości i zniesieniu własności prywatnej. LARWA Bohater wierszu "Larwa" jest czymś wstrząsającym, makabrycznym. Podmiot liryczny opowiada o Londynie w nocy, miasto jest ponure, zamglone. Mówi o tym, że na ulicy mija się wiele osób, ale ta jedna postać jest tak charakterystyczna, że człowiek na jej widok truchleje. Norwid nie widzi, czy tytułowy upiór wierzy w Boga, zawierza mu swoje troski, czy może bluźni, klnie na swój los. Zastanawia się czy zjawa czoło ma w cierniu, który symbolizuje boskie cierpienie, czy to po prostu brud. Poeta pisząc, że Biblia jest księgą, która zatacza się w błocie i nikt po nią już nie sięga ma na myśli zanik chrześcijańskich wartości. Współcześnie cnota nie jest najważniejsza. Opisywanej zjawy nikt nie zna. Nie wiadomo skąd i dokąd idzie. Cechują ją rozpacz i bieda. Norwid uważa, że za tragiczną sytuację proletariatu odpowiada historia, z którą wiąże się rozlew krwi - w licznych wojnach i bitwach zginęło wiele ludzi, doprowadzały one do kryzysów gospodarczych. Odpowiedzialna jest...
ROMANTYK W WIELKIM MIEŚCIE WSTĘP W XIX wieku świat był pełen kontrastów społecznych. Dzielił się na arystokrację - bogatych ludzi, żyjących w dostatku oraz proletariat - ubogich, pozbawionych ochrony pracy i opieki zdrowotnej. Żyli oni w okropnych warunkach, bez elektryczności, bieżącej wody i kanalizacji. W tym okresie wykształcił się socjalizm - ruchy i ideologie społeczne sprzeciwiające się kapitalizmowi. Ich celem był nowy porządek społeczny oparty na zasadach wspólnoty, równości i zniesieniu własności prywatnej. LARWA Bohater wierszu "Larwa" jest czymś wstrząsającym, makabrycznym. Podmiot liryczny opowiada o Londynie w nocy, miasto jest ponure, zamglone. Mówi o tym, że na ulicy mija się wiele osób, ale ta jedna postać jest tak charakterystyczna, że człowiek na jej widok truchleje. Norwid nie widzi, czy tytułowy upiór wierzy w Boga, zawierza mu swoje troski, czy może bluźni, klnie na swój los. Zastanawia się czy zjawa czoło ma w cierniu, który symbolizuje boskie cierpienie, czy to po prostu brud. Poeta pisząc, że Biblia jest księgą, która zatacza się w błocie i nikt po nią już nie sięga ma na myśli zanik chrześcijańskich wartości. Współcześnie cnota nie jest najważniejsza. Opisywanej zjawy nikt nie zna. Nie wiadomo skąd i dokąd idzie. Cechują ją rozpacz i bieda. Norwid uważa, że za tragiczną sytuację proletariatu odpowiada historia, z którą wiąże się rozlew krwi - w licznych wojnach i bitwach zginęło wiele ludzi, doprowadzały one do kryzysów gospodarczych. Odpowiedzialna jest...
Użytkownik iOS
Filip, użytkownik iOS
Zuzia, użytkownik iOS
także arystokracja, dla której liczą się tylko pieniądze, a nie drugi człowiek. A.TOKARCZYK NERWY W wierszu "Nerwy" C. K. Norwid opowiada swoje przeżycia podczas przebywania wsród proletariatu. Poeta pokazuje ich biede i nędze. Ludzie umierają z głodu w w ciasnych, niedostosowanych do życia mieszkaniach przypominających trumny. Norwid potyka się wchodząc po prowizoryczych schodach, a jako człowiek religijny wierzy, że boska opatrzność ochroni go przed tragedią. Wierzy, że to cud, że zdołał złapać się jeszcze belki. Wbity w nią gwóźdź porównuje do cierpienia urastającego do rangi symbolu. Wizyta wsród proletariatu obrzydza mu cały świat. Tłum w mieście porównuje do bydła - biedniejsze grupy społeczne są traktowane jak zwierzęta, odbiera im się człowieczą godność. Po nieprzyjemnej sytuacji, idzie w odwiedziny do Pani Baronowej - kobiety z wyższej klasy społecznej. W przeciwieństwie do proletariatu, żyje ona w dogodnych warunkach. Norwid zastanawia się, czy opowiedzieć jej o wcześniejszym doświadczeniu. Martwi się, że przez to jej świat odwróci się do góry nogami. Kandelabry skrzywią się na realizm, a zwierciadło, które normalnie ukazuje idealny obraz życia, pęknie. W mieszkaniu sufit ozdobiony jest malowidłami. Namalowane papugi przedrzeźniają socjalizm. Poeta dostrzega swoją dwulicowość, z jednej strony współczuje biedocie, a z drugiej nie chce poruszać trudnych tematów, bo wie, że w ten sposob zepsuje zabawę innym. Nazywa siebie obłudnikiem - na wszelki wypadek, nie chce nawet myśleć o wcześniejszym wydarzeniu. A.TOKARCZYK