Późny romantyzm - Słowacki i Fredro
"Konrad Wallenrod" Mickiewicza wprowadza ideę makiawelizmu - cel uświęca środki. Walter Alf, mimo wychowania na niemieckim dworze, odkrywa swoją litewską tożsamość dzięki poezji starego wajdeloty. Stawia dobro ojczyzny ponad osobistym szczęściem, infiltrując zakon krzyżacki, by doprowadzić do jego klęski.
Aleksander Fredro w komedii "Zemsta" mistrzowsko ukazuje komizm sytuacyjny (budowa muru), postaci (tchórzliwy Papkin) i języka ("krokodyla daj mi luby"). Cześnik i Rejent walczą głównie na słowa, a ich konflikt kończy się małżeństwem ich dzieci.
"Balladyna" Słowackiego to dramat o zbrodni i karze. Tytułowa bohaterka, chcąc zostać żoną Kirkora, zabija swoją siostrę Alinę, co zostaje napiętnowane krwawym znamieniem na jej czole. Rządza władzy popycha ją do kolejnych morderstw, aż w końcu zostaje ukarana przez boską interwencję. Utwór nawiązuje do "Makbeta" Szekspira.
💡 "Balladyna" łączy elementy baśniowe (nimfa Goplana) z historycznymi i realistycznymi, tworząc nowy typ dramatu romantycznego, który Słowacki nazwał "tragedią nadpowietrzną"!
W "Testamencie moim" Słowacki realizuje motyw non omnis moriar (nie wszystek umrę), wskazując na ojczyznę jako najważniejszy element życia. Podkreśla, że poezja ma wymiar duchowy i sakralny, zdolny przemienić zwykłego człowieka w wybitną postać.
"Kordian" to dramat ukazujący bohatera jako homo viator (człowieka w podróży), który odkrywa, że światem rządzą pieniądze, miłość bywa fałszywa, a Kościół to instytucja polityczna. W słynnym Monologu na Mont Blanc Kordian nazywa Polskę "Winkelriedem narodów" (w opozycji do mesjanizmu Mickiewicza). Ostatecznie bohater, mimo planów zabicia cara, mdleje ze strachu - to krytyka powstania listopadowego i romantycznego bohatera, który nie nadaje się do realnej walki.