Cierpienia młodego Wertera - Goethe
Miłość, która niszczy - tak można najkrócej podsumować tę romantyczną powieść. Werter to młody, wrażliwy mężczyzna, który wyjeżdża z miasta, żeby załatwić sprawy majątkowe matki (a w rzeczywistości ucieka przed niechcianym uczuciem do Eleonory).
Na prowincji początkowo czuje się świetnie - rysuje, spaceruje, czyta Homera pod lipami w malowniczym Wahlheim. Poznaje miejscowych ludzi i ich historie. Wszystko zmienia się, gdy na wiejskiej zabawie spotyka piękną Charlottę (Lottę) - córkę komisarza książęcego.
Problem w tym, że Lotta jest już zaręczona z Albertem. To jednak nie powstrzymuje Wertera przed szaleńczym zakochaniem. Przez sześć tygodni żyje w błogości, często odwiedza dom Lotty, rozmawia z nią, poznaje jej rodzinę.
Wszystko komplikuje się, gdy wraca Albert. Zamiast być zazdrosny, jest bardzo miły dla Wertera - i to właśnie zbija zakochanego z tropu. Po kolejnych sześciu tygodniach wewnętrznej walki Werter ucieka bez pożegnania.
Pamiętaj: Werter to typowy bohater romantyczny - wrażliwy, emocjonalny, żyjący uczuciami bardziej niż rozumem.
W nowym mieście pracuje w poselstwie, ale wiadomość o ślubie Lotty z Albertem rujnuje jego spokój. Dodatkowo podczas spotkania towarzyskiego zostaje wyproszony z arystokratycznego domu - ten policzek społeczny bardzo go boli.
Wraca w okolice Wahlheim, żeby być blisko ukochanej. Odwiedza znajome miejsca, ale nie może odtworzyć dawnego szczęścia. Zmienia lektury - zamiast Homera czyta mistyczne Pieśni Osjana. To symptom zmiany nastroju na minorowy, melancholijny.
Werter nawiązuje kontakt z Lottą, odwiedza ją, otwarcie wyznaje miłość. Gdy składa jej pocałunek na ustach, ona go odrzuca. To dla niego ostateczny cios. Pożycza od Alberta pistolet i o północy, ubrany w strój, w którym poznał Lottę, strzela sobie w głowę. Umiera następnego dnia.
Dziady III - Mickiewicz
Więzienie jako symbol zniewolenia narodu - to kluczowa metafora w tym dramacie. Akcja dzieje się w rosyjskim więzieniu w Wilnie, gdzie przebywają polscy patrioci po powstaniu listopadowym.
W Prologu poznajemy Więźnia (który okazuje się być Gustawem z II części Dziadów). W celi czuwają nad nim Anioł Stróż i Duchy Nocne. Więzień cierpi, ma koszmarne sny, nie może spać. W kluczowym momencie pisze na ścianie: "Tu umarł Gustaw, a narodził się Konrad" - to oznacza przemianę z kochanka w narodowego wieszcza.
Akt I to spotkanie więźniów w Wigilię Bożego Narodzenia. Rozmawiają o swoich losach, o tym dlaczego siedzą w więzieniu (często bez wyroku). Senator Nowosilcow więzi ludzi bez dowodów, żeby przypodobać się carowi. Słynna scena kończy się Improwizacją Konrada - wielką sceną, w której bohater równa się z Bogiem.
W Improwizacji Konrad porównuje swoją poetycką moc do boskiej siły stwórczej. Bluźnierczo stwierdza: "Ja czuję nieśmiertelność, nieśmiertelność tworzę, / Cóż Ty większego mogłeś zrobić Bože?". Żąda od Boga władzy nad duszami ludzi, żeby ratować ojczyznę. Gdy nie otrzymuje odpowiedzi, coraz śmielej bluźni przeciw Bogu.
Ważne: Improwizacja pokazuje konflikt między jednostką a Bogiem, typowy dla romantyzmu.
Widzenie księdza Piotra to prorocza wizja przyszłości Polski. Zakonnik przewiduje, że Polska - porównana do ukrzyżowanego Chrystusa - odrodzi się i uwolni inne narody. To podstawa mesjanizmu polskiego.
Sceny warszawskie pokazują podział społeczeństwa: przy stoliku siedzą spolonizowani arystokraci mówiący po francusku, przy drzwiach - prawdziwi patrioci mówiący po polsku. To krytyka tych, którzy kolaborują z zaborcami.
Pan Tadeusz - Mickiewicz
Ostatnia epopeja narodowa rozpoczyna się słynną inwokacją: "Litwo! Ojczyzno moja!". Tadeusz wraca do Soplicowa po dziesięciu latach nieobecności. W pokoju, w którym mieszkał, teraz gospodarzy kobieta. Przez okno widzi piękną dziewczynę, która zawstydzona ucieka - to będzie Telimena, ciotka Zosi.
Dom Sędziego odwiedza Hrabia, który ma konflikt z gospodarzem o zamek. Ten spór to symbol większych problemów społecznych. Podczas kolacji poznajemy bohaterów: Wojskiego (mistrza ceremonii), Asesora i Rejenta ktoˊrzyspierająsięopsy−SokolaiKusego.
Gerwazy, klucznik Horeszków, opowiada Hrabiemu historię Stolnika Horeszkę. Jacek Soplica zabił Stolnika podczas ataku Moskali na zamek - to wydarzenie ciąży nad całą akcją. Gerwazy poprzysiągł zemstę na Soplicach.
Życie towarzyskie kręci się wokół polowań, balów, sporów sądowych. Telimena to kobieta światowa, która flirtuje z Tadeuszem, ale Hrabia też ją podziwia. W tle czają się większe wydarzenia - szykuje się wojna z Rosją, przyjazd Napoleona.
Ciekawostka: "Pan Tadeusz" to jednocześnie ostatni obraz szlacheckiej Rzeczpospolitej i zapowiedź nowych czasów.