Mity narodowe i cechy neoromantyzmu
Wyspiański w "Weselu" demaskuje polskie mity narodowe, pokazując różnicę między ideałami a rzeczywistością. Mit Racławicki o jedności chłopów i inteligencji okazuje się fałszywy – obie grupy się nie rozumieją i wzajemnie lekceważą.
Mit chłopa kolorowego pokazuje, jak inteligencja postrzega wieś jako malownicze, bezpieczne miejsce, nie zdając sobie sprawy z ciężkiej pracy chłopów. Mit uczty jako symbol pojednania też się nie sprawdza – wesele to tylko chwilowa zabawa, a nie prawdziwe zbliżenie.
"Wesele" to dramat neoromantyczny, łączący romantyzm z klimatem Młodej Polski. Znajdziemy tu tematykę narodową, tajemniczy klimat listopadowej nocy, symbolizm (przedmioty i zjawy) oraz dualizm świata rzeczywistego i fantastycznego.
Cały utwór to krytyka młodopolskiej inteligencji i diagnoza społeczeństwa niezdolnego do czynu. Wyspiański pokazuje, że Polacy uwięzieni są w marazmie i bierności, mimo że marzą o wielkości i niepodległości.
Podsumowanie: "Wesele" to gorzka krytyka polskiego społeczeństwa, które mimo patriotycznych deklaracji nie potrafi przejść od słów do czynów.