Budowa i problematyka "Wesela"
"Wesele" ma konstrukcję opartą na jedności miejsca i czasu - akcja rozgrywa się w ciągu jednej nocy w bronowickiej chacie. Utwór składa się z trzech aktów o niejednorodnym charakterze: akt I jest realistyczny przypominakomedięspołeczno−obyczajową, akty II i III mają charakter realistyczno-symboliczny.
Kluczowym problemem dramatu jest kwestia relacji między inteligencją a chłopstwem. Wyspiański obnaża pozorność porozumienia między tymi warstwami społecznymi. Inteligencja, ogarnięta modną wtedy chłopomanią, ma wyidealizowany, nieprawdziwy obraz wsi. Chłopi z kolei mają świadomość narodową i są gotowi do walki o niepodległość, ale brakuje im przywódcy.
Dramat podejmuje też temat narodowych mitów i złudzeń. Autor ukazuje, jak mity chłopa-kosyniera, naczelnika w chłopskiej sukmanie czy jedności narodowej okazują się nieaktualne i iluzoryczne. Wesele jako miejsce spotkania różnych warstw społecznych staje się metaforą Polski, a nieudana próba zjednoczenia się w celu podjęcia walki narodowowyzwoleńczej symbolizuje niemożność wyzwolenia kraju.
W utworze pojawia się także motyw rabacji galicyjskiej z 1846 roku, przypominany przez Dziada i ukazujący się mu Upiór (widmo Jakuba Szeli). Te wydarzenia z przeszłości stanowią traumę, która na zawsze rozdzieliła panów i chłopów, a o której należy pamiętać, chcąc doprowadzić do przymierza między tymi warstwami.
Klucz do interpretacji: Trzy akty dramatu można interpretować jako trzy etapy budowania wspólnoty narodowej: w akcie I dochodzi do spotkania dwóch warstw społecznych, w akcie II rodzi się nadzieja na wspólne działanie, w akcie III ta nadzieja zostaje zaprzepaszczona.
"Wesele" jest dramatem mocno osadzonym w polskiej historii i kulturze, ale porusza też uniwersalne problemy społeczne, narodowe i egzystencjalne, co czyni go dziełem ponadczasowym.