Kazimierz Przerwa-Tetmajer - biografia
Kazimierz Przerwa-Tetmajer urodził się w 1865 roku na Podhalu, a zmarł w 1940 roku w Warszawie. Studiował filozofię na Uniwersytecie Jagiellońskim, a później kontynuował naukę w Heidelbergu. Większość życia spędził pomiędzy Krakowem a Zakopanem, które stało się jego drugą ojczyzną i źródłem inspiracji.
Zaczął publikować swoje utwory już podczas studiów, a pierwszy tom "Poezji" ukazał się w 1891 roku. W swojej twórczości Tetmajer inspirował się filozofią Schopenhauera, Nietzschego oraz filozofią indyjską. Główne tematy jego dzieł to piękno sztuki, miłość zmysłowa i krajobraz tatrzański.
Tetmajer tworzył zarówno poezję, jak i prozę. Do jego najważniejszych dzieł należą liczne tomy poezji, cykl nowel "Na Skalnym Podhalu" oraz powieść "Legenda Tatr". Pod koniec życia choroba uniemożliwiła mu kontynuowanie pracy literackiej, a w ostatnich latach stracił wzrok.
Warto zapamiętać! Tetmajer był mistrzem w budowaniu nastroju i plastycznym opisywaniu rzeczywistości. Jego poezja pełna jest bogatej kolorystyki i oddziałuje na wyobraźnię poprzez niezwykłe skojarzenia myślowe.
Evviva l'arte!
W tym refleksyjnym wierszu Tetmajer porusza temat roli artysty w społeczeństwie. Tytuł "Evviva l'arte!" (Niech żyje sztuka!) stanowi wyznanie wiary zbiorowego podmiotu lirycznego, który utożsamia się z artystami przeciwstawianymi zwykłym śmiertelnikom.
Poeta wyraźnie gardzi mieszczańską kulturą, która ceni głównie dobra materialne. Według niego, sztuka nie przynosi może pieniędzy, ale daje coś cenniejszego – możliwość wyzwolenia się z okowów przyziemnej egzystencji. Talent artystyczny to dar od Boga, który stanowi powód do dumy.
Utwór kończy się mocnym stwierdzeniem, że lepiej zginąć jak pies, oddając się sztuce, niż żyć w świecie, który "naszego splunięcia nie wart". Jest to manifest artysty-indywidualisty, który wybiera życie poświęcone sztuce, nawet jeśli oznacza to nędzę i niezrozumienie.
Hymn do Nirwany
Ten utwór, utrzymany w formie modlitewnej, nawiązuje do biblijnego psalmu "De profundis". Podmiot liryczny, zmęczony życiem i jego cierpieniami, błaga nirwanę o uwolnienie od ziemskiej egzystencji.
Życie jawi się jako ciąg niekończących się męczarni. Podmiot liryczny woła: "O przyjdź i dłonie twoje połóż na me źrenice, Nirwano!" oraz "I przyjdź królestwo twoje na ziemi, jak i w niebie, Nirwano!". Te wezwania świadomie nawiązują do modlitwy chrześcijańskiej, ale przedmiotem kultu jest tu nirwana.