Motywy zbrodni i symbolika Petersburga
Raskolnikow zabija, kierując się "teorią nadczłowieka". Dzieli ludzi na zwykłych (masa, która powinna przestrzegać praw) i niezwykłych (jednostki wybitne, które mogą łamać zasady dla wyższego dobra). Uważa siebie za drugą kategorię.
Bieda i desperacja to drugorzędny motyw – Raskolnikow żyje w skrajnej nędzy i chce pomóc rodzinie, ale to nie główny powód morderstwa. Najważniejsza jest próba udowodnienia sobie, że należy do "nadludzi".
Petersburg jako Babilon symbolizuje miejsce moralne upadłe. Podobnie jak biblijny Babilon, miasto reprezentuje pychę, próżność i odwrócenie się od Boga. Panują w nim nierząd, okrucieństwo i różne choroby społeczne.
Kluczowy kontrast: Sonia (wiara, pokora, miłość bliźniego) vs Raskolnikow (pycha, ateizm, racjonalizm) – to przeciwieństwa moralne napędzające akcję.
Ostatecznie Dostojewski pokazuje, że tylko powrót do chrześcijańskich wartości może przynieść duchowe odrodzenie i prawdziwe szczęście.