Przedmioty

Przedmioty

Więcej

Biologia jako nauka

15.04.2022

5784

616

Udostępnij

Zapisz

Pobierz


Biologia jako malkar
biologia (z greckiego: bigos, życie, logos- słowo, nauka) jest nauka o organizmach
żyjących na Ziemi, bada ich budowę i

Zarejestruj się

Zarejestruj się, aby uzyskać nieograniczony dostęp do tysięcy notatek. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Dołącz do milionów studentów

Popraw swoje oceny

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Biologia jako malkar
biologia (z greckiego: bigos, życie, logos- słowo, nauka) jest nauka o organizmach
żyjących na Ziemi, bada ich budowę i

Zarejestruj się

Zarejestruj się, aby uzyskać nieograniczony dostęp do tysięcy notatek. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Dołącz do milionów studentów

Popraw swoje oceny

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Biologia jako malkar
biologia (z greckiego: bigos, życie, logos- słowo, nauka) jest nauka o organizmach
żyjących na Ziemi, bada ich budowę i

Zarejestruj się

Zarejestruj się, aby uzyskać nieograniczony dostęp do tysięcy notatek. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Dołącz do milionów studentów

Popraw swoje oceny

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Biologia jako malkar
biologia (z greckiego: bigos, życie, logos- słowo, nauka) jest nauka o organizmach
żyjących na Ziemi, bada ich budowę i

Zarejestruj się

Zarejestruj się, aby uzyskać nieograniczony dostęp do tysięcy notatek. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Dołącz do milionów studentów

Popraw swoje oceny

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Biologia jako malkar biologia (z greckiego: bigos, życie, logos- słowo, nauka) jest nauka o organizmach żyjących na Ziemi, bada ich budowę i czynności życiowe, wzajemne zależności i relacje, jakie łacza organizmy żywe Z otaczajacym je środowiskiem. Wspólne cechy. charakterystyczne cechy organizmów: ► budowa komórkowa Wszystkie organizmy. niezależnie od rozmiarów. są zbudowane z komórek. ► wzrost i rozwój Zwiększanie rozmiarów i masy ciała oraz wszystkie zmiany zachodzące w ciągu całego życia organizmu. ►oddychanie Uwalnianie energii z pokarmu (podczas rozkładu w Komórkach) ► ruch Przemieszczanie się lub kierowanie w stronę określonego bodźca. ►odżywianie się Dostarczanie organizmowi niezbędnych bstancji pokarmowych. ►rozmnażanie Proces polegający na zwiększeniu liczby osobników danego gatunku. reakcja na bodźce Reagowanie na sygnały pochodzące z zewnątrz i wewnątrz organizmu; dzięki temu możliwe jest przystosowanie się do ołaczających warunków (bodźcami mogą bym np. dźwięki) ► wydalanie Usuwanie zbędnych produktów przemiany materii. Komórka podstawowa jednostka życia, najmniejsza struktura budująca organizm. która posiada wszystkie cechy istoty żywe j. Może istnieć jako organizm jednokomórkowy (np. bakterie, orzęski) lub być częścia organizmu wielokomórkowego. wszystkie organizmy żywe dzielimy na pięć królestw: Królestwo bakterii atomy i cząsteczki Królestwo roślin organelle komórkowe organizm królestwo zwierząt Królestwo protistów Komórka system/ układ Dziedziny biologii: botanika- bada rośliny zoologia- bada zwierzęta anatomia-bada budowę wewnętrzną organizmów morfologia-bada i opisuje zewnętrzna organizmów cytologia-bada komórki ich funkcjonowanie i budowę histologia-bada tkanki. ich czynności. powstawanie i budowę genetyka- bada dziedziczność i zmienność cech organizmów Królestwo grzybów tkanka narząd (organ) systematyka- ·zajmuje się klasyfikacja i grupowaniem organizmów oraz określaniem pokrewieństwa między nimi ekologia- bada i opisuje zależności pomiędzy organizmami oraz pomiędzy organizmami a ich środowiskiem wtetodly Caplawoze Biologia...

Nie ma nic odpowiedniego? Sprawdź inne przedmioty.

Knowunity jest aplikacją edukacyjną #1 w pięciu krajach europejskich

Knowunity zostało wyróżnione przez Apple i widnieje się na szczycie listy w sklepie z aplikacjami w kategorii edukacja w takich krajach jak Polska, Niemcy, Włochy, Francje, Szwajcaria i Wielka Brytania. Dołącz do Knowunity już dziś i pomóż milionom uczniów na całym świecie.

Ranked #1 Education App

Pobierz z

Google Play

Pobierz z

App Store

Knowunity jest aplikacją edukacyjną #1 w pięciu krajach europejskich

4.9+

Średnia ocena aplikacji

13 M

Uczniowie korzystają z Knowunity

#1

W rankingach aplikacji edukacyjnych w 11 krajach

900 K+

Uczniowie, którzy przesłali notatki

Nadal nie jesteś pewien? Zobacz, co mówią inni uczniowie...

Użytkownik iOS

Tak bardzo kocham tę aplikację [...] Polecam Knowunity każdemu!!! Moje oceny poprawiły się dzięki tej aplikacji :D

Filip, użytkownik iOS

Aplikacja jest bardzo prosta i dobrze zaprojektowana. Do tej pory zawsze znajdowałam wszystko, czego szukałam :D

Zuzia, użytkownik iOS

Uwielbiam tę aplikację ❤️ właściwie używam jej za każdym razem, gdy się uczę.

Alternatywny zapis:

jest nauką doświadczalną. Stawia wiele pytań (problemów badawczych) i próbuje na nie odpowiedzieć (stawia hipotezy - możliwe odpowiedzi). Następnie. posługując się obserwacjami oraz doświadczeniami (eksperymentami), sprawdza ich prawdziwość i poprawność. obserwacja jest podstawowym źródłem wiedzy biologicznej i nie wprowadza żadnych zmian w otoczeniu. Obserwator wybiera sobie cel obserwacji i podaje jej przyczynę, powód. To co zobaczył zaobserwował, zapisuje lub przedstawia za pomocą rysunku. doswiadczenie (eksperyment) jest procesem. w którym wyróżniamy kilka etapów. Polega ono na wywołaniu lub odtworzeniu zjawiska w kontrolowanych warunkach. Dobrze zaplanowane i wykonane zgodnie z regułami doświadczenie pozwala na uzyskanie wiarygodnych wyników i rozwiązanie problemu badawczego. Dzięki doświadczeniom można badać nie tylko procesy biologiczne. próba kontrolna Jest niezbędnym elementem doświadczenia i służy to porównanie działania badanego czynnika w zestawie doświadczalnym (próbie badawczej). Jest konieczna, aby wywyższyć przypadkowe pojawienie się wymiany. Zestaw kontrolne i badawczy muszą być identyczny pod względem muszę tego obiektu biologicznego i przyrządów. które zostaną wykorzystane w doświadczeniu, ale muszą różnić się występowaniem danego czynnika. W ostatnim etapie. jeśli hipoteza nie zostanie potwierdzona. odrzucamy ja i wracamy do punktu wyjścia. Hipoteza wielokrotnie potwierdzona w wielu ośrodkach naukowych i w wielu niezależnych badaniach ma szansę stać się TEORIĄ NAUKOWĄ Sformułowanie problemu badawczego Problem może mieć formę pytania rozpoczynającego się od słów: Dlaczego...? Od czego zależy...? W jaki sposób...? Celem doświadczenia będzie dopowiedzenie na pytanie. Sformutowanie hipotezy Próbujemy odpowiedzieć na pytanie postawione w problemie badawczym. Hipoteza może być prawdziwa lub fałszywa. zaplanowanie doświadczenia Wymaga przygotowania zestawu doświadczalnego (próby badawczej) i próby kontrolnej. ktora pozwoli porównać otrzymane wyniki. Przeprowadzenie doświadczenia Przygotowanie zestawu doświadczalnego i kontrolnego oraz przeprowadzenie doświadczenia zanotowanie Spostrzeżen Przygotowanie dokumentacji obserwacji i eksperymentu Opracowanie wyników Jeśli to Konieczne- wykonanie obliczeń matematycznych. przygotowanie wykresów. diagramów. schematów. Sformulowanie wniosku, czyli Vogólnień Odpowiedź na pytanie zadane w problemie badawczym. weryfikacja hipotezy Ocena poprawności hipotezy postawionej na początku, sprawdzenie, czy była ona prawdziwa, czy też nie. Jeśli hipoteza jest prawdziwa - koniec doświadczenia. Jeśli hipoteza jest fałszywa- stawiamy nową i wykonujemy nowe doświadczenie.