Kreatywne myślenie i techniki rozwoju
Kreatywne myślenie prowadzi do nowych, korzystnych rozwiązań. Osoba kreatywna cechuje się otwartością na nowe idee, ciekawością świata, poczuciem humoru, niezależnością, elastycznością i inteligencją emocjonalną.
W biznesie kreatywność pomaga rozpoznać szanse rynkowe. Jednak świetny pomysł to nie wszystko - musi być nowatorski, innowacyjny, użyteczny i mieć potencjał ekonomiczny, czyli odpowiednią liczbę klientów i wysokie zyski.
Bariery kreatywności to stres, zmęczenie, brak treningu, nawyki z dzieciństwa, krytyka, strach przed porażką i presja czasu. Unikaj zwrotów zabijających kreatywność ("to się nie uda", "nie mamy czasu") na rzecz motywujących ("damy radę!", "sprawdźmy czy to działa!").
Techniki pobudzania kreatywności obejmują burzę mózgów, metodę 635 (6 osób, 3 pomysły, 5 minut), diagram Ishikawy (analiza przyczyn problemów) i metodę sześciu kapeluszy (różne role w dyskusji). Metoda ALUO ocenia pomysły przez Zalety, wady (L), Unikalność i Okazje.
Wskazówka: Regularne ćwiczenie technik kreatywności rozwija tę umiejętność jak mięsień - im więcej trenujesz, tym lepsze rezultaty.