Rozwój kompetencji i komunikacja
Rozwijanie swoich kompetencji przedsiębiorczych warto zacząć od określenia, na jakim poziomie obecnie jesteś. Następnie wyznacz sobie konkretne cele i stwórz plan ich realizacji. Pamiętaj, aby uwzględnić w nim nie tylko to, co chcesz osiągnąć, ale też metody i czas potrzebny do realizacji. Realizuj plan konsekwentnie i regularnie sprawdzaj swoje postępy.
Komunikacja jest podstawą wszystkich relacji międzyludzkich. Komunikacja interpersonalna to wymiana komunikatów między co najmniej dwiema osobami. W tym procesie nadawca przekazuje komunikat, a odbiorca go interpretuje i udziela informacji zwrotnej.
Komunikacja werbalna odbywa się przez mowę lub pismo. Rozmowa pozwala na szybkie przekazanie informacji i otrzymanie natychmiastowej reakcji, ale może być zakłócana przez hałas czy przerywanie. Forma pisemna jest trwała i odporna na zakłócenia, ale wymaga więcej czasu na wymianę informacji.
Nie mniej ważna jest komunikacja niewerbalna, czyli mowa ciała. To gesty, mimika twarzy, pozycja ciała, odległość od rozmówcy, ale też tempo i głośność wypowiedzi. Skuteczna komunikacja wymaga dobrania odpowiedniego języka, aktywnego słuchania, okazywania empatii i utrzymywania spójności między tym, co mówimy, a tym, co pokazuje nasze ciało.
🔑 Zapamiętaj! Aby skutecznie się komunikować, należy właściwie dobrać język, aktywnie słuchać, okazywać empatię i dbać o spójność komunikacji werbalnej i niewerbalnej.