Transport w Polsce
Transport w naszym kraju dynamicznie się zmienia. Coraz większą rolę odgrywa transport samochodowy i lotniczy, a maleje znaczenie kolei i autobusów. Przyczyny? Prywatyzacja gospodarki, wolny rynek przewozów, likwidacja zakładów przemysłu ciężkiego, wzrost handlu zagranicznego i rozwój turystyki.
Transport samochodowy to najpopularniejszy rodzaj transportu w Polsce. Nasza sieć drogowa liczy 425 tys. km! Jest szybki, elastyczny (wszędzie dotrze), ale ma małą ładowność i szkodzi środowisku. Najlepiej sprawdza się na bliskie odległości (do 300 km).
Polska ma też gęstą sieć linii kolejowych, z widocznym wpływem historii zaborów - więcej torów jest na terenach dawnych zaborów austriackiego i pruskiego. Kolej jest tania, ma dużą ładowność i mało szkodzi środowisku, ale wymaga przeładunku i boryka się z problemem różnej szerokości torów w różnych krajach.
💡 Transport wodny śródlądowy ma w Polsce ogromny potencjał, ale jest niewykorzystany! Mimo korzystnych warunków (duża ilość rzek, dobry układ szlaków), odgrywa niewielką rolę przez zły stan techniczny rzek i sezonowe zmiany stanów wód.
Transport morski jest tani i ma dużą ładowność, ale nie każde państwo ma do niego dostęp. Przewozi się nim głównie ropę, samochody i węgiel. Jest zależny od klimatu (oblodzenie).
W Polsce rośnie znaczenie transportu lotniczego - jest szybki, ma coraz większą dostępność, ale pozostaje drogi, szkodliwy dla środowiska i zależny od warunków pogodowych.
Bardzo ważne są też rurociągi - przez Polskę przebiegają kluczowe europejskie linie przesyłowe gazu i ropy, jak Rurociąg Przyjaźń czy Gazociąg Jamalski.