Transport w Polsce - przemiany i obecny stan
Rewolucja komunikacyjna w Polsce miała swoje konkretne przyczyny. Do 2004 roku nasze drogi były w opłakanym stanie, brakowało autostrad i nowoczesnych lotnisk. Wszystko zmieniło się po wstąpieniu do UE - napłynęły unijne środki, gospodarka się uprywatniła, a nowe firmy transportowe zaczęły powstawać jak grzyby po deszczu.
Dzisiaj transport samochodowy to absolutny lider - aż 85% wszystkich towarów przewozi się ciężarówkami, a 48% pasażerów korzysta z autobusów (licząc tylko transport zbiorowy). Mamy 307 000 km utwardzonych dróg publicznych, które łączą każdy zakątek kraju.
Kolej kiedyś była królową transportu, ale czasy się zmieniły. Choć sieć kolejowa liczy 19 200 km, jest nierównomiernie rozwinięta. Dziś pociągi najlepiej sprawdzają się przy przewozie towarów masowych jak węgiel czy surowce skalne.
Pamiętaj: Transport samochodowy dominuje w Polsce, ale inne środki transportu też mają swoje zastosowania!
Transport lotniczy to prawdziwy fenomen - rozwija się najszybciej ze wszystkich. Mamy 15 lotnisk, z Lotniskiem Chopina na czele i narodowego przewoźnika LOT. Z kolei transport wodny śródlądowy to margines - zaledwie 0,2% udziału w przewozach, głównie węgiel na 3,7 tys. km dróg wodnych.
Transport przesyłowy to niewidoczny bohater naszej gospodarki. Rurociągi Przyjaźń, Pomorski i Gazociąg Jamalski dostarczają ropę, paliwa i gaz, a linie energetyczne przesyłają prąd.
Węzły transportowe to miejsca, gdzie spotykają się co najmniej trzy szlaki komunikacyjne, a terminale służą do przeładunku towarów między różnymi środkami transportu.