Zmiany w polskim transporcie i jego główne rodzaje
Od kilkunastu lat w Polsce transport samochodowy zyskuje na znaczeniu, zarówno w przewozie towarów jak i osób. Obecnie przewozi się nim ponad 85% ładunków i 45% pasażerów, co czyni go najpowszechniejszym rodzajem transportu w kraju. Rozwój sieci dróg szybkiego ruchu rozpoczął się na dużą skalę dopiero w XXI wieku, głównie dzięki środkom z UE.
Transport kolejowy zajmuje drugie miejsce pod względem ważności. Obsługuje prawie 50% pasażerów komunikacji zbiorowej i ma ponad 10% udziału w przewozie ładunków. Polska charakteryzuje się dość gęstą siecią kolejową (średnio 6,2 km torów na 100 km²), choć w latach 1990-2018 wiele linii zlikwidowano lub zmodernizowano.
Transport wodny dzieli się na morski i śródlądowy. Transport morski obejmuje przewozy ładunków i osób drogą morską, natomiast transport śródlądowy odbywa się po rzekach, jeziorach i kanałach. Mimo korzystnych warunków przyrodniczych (ponad 3,7 tys. km dróg wodnych), znaczenie żeglugi śródlądowej w Polsce jest marginalne.
Warto wiedzieć! Główne przyczyny zmian w polskim transporcie po 1989 roku to: decentralizacja gospodarki, wprowadzenie wolnego rynku przewozów, wzrost obrotów handlu zagranicznego, rozwój turystyki i masowej motoryzacji oraz obniżenie cen w transporcie lotniczym.