Rodzaje struktur organizacyjnych - część I
Najprostszym typem organizacji jest struktura liniowa. Jest bardzo logiczna i uporządkowana - każdy pracownik ma dokładnie jednego przełożonego. Na czele stoi dyrektor, a pod nim kierownicy różnych szczebli, tworząc tzw. drogę służbową.
W strukturze liniowej informacje i decyzje płyną od góry do dołu. Na przykład dyrektor wydaje polecenia kierownikowi gastronomii, ten przekazuje je szefowi kuchni, a on z kolei kucharzom. Taka organizacja jest przejrzysta i każdy dokładnie wie, komu podlega.
Drugim typem jest struktura funkcjonalna. Tu sprawa wygląda inaczej - pracownik może mieć kilku przełożonych, każdy odpowiedzialny za inny obszar. Są to przełożeni służbowi (mówiący CO robić) oraz funkcjonalni (mówiący JAK to robić).
Ciekawostka! W strukturze funkcjonalnej kelner może otrzymywać polecenia zarówno od kierownika sali, jak i od kierownika marketingu czy kierownika działu bankietów - każdy odpowiada za inny aspekt jego pracy.