Główne problemy i interpretacje
"Dżuma" to utwór o wielu wymiarach interpretacyjnych. Najważniejszą jest alegoria ideologii nazistowskiej rozprzestrzeniającej się w okupowanej Francji. Camus nie odwołuje się bezpośrednio do wydarzeń wojennych, ale ukazuje epidemię jako uniwersalne zło wpisane w naturę świata.
Powieść porusza także problem absurdu ludzkiej egzystencji. Epidemia bezwzględnie ujawnia, że nie ma sprawiedliwości – umiera niewinne dziecko, podczas gdy przestępca zostaje oszczędzony. Nie istnieje nagroda za dobro i poświęcenie, a życie ma wymiar tragiczny. Większość bohaterów (poza ojcem Paneloux) nie wierzy w życie wieczne ani pośmiertne zadośćuczynienie.
Kluczowym tematem są różne postawy wobec zła. Bohaterowie reprezentują szerokie spektrum reakcji: od udawania, że problem ich nie dotyczy, przez postawy egoistyczne, aż po aktywny opór i solidarność. Wybory, których dokonują, są trudne i niejednoznaczne moralnie. Niektórzy zwracają się ku religii, inni od niej odchodzą.
To, co łączy Rieux, Tarrou, Ramberta i nawet ojca Paneloux, to aktywny sprzeciw wobec zła i poczucie wspólnoty z cierpiącymi. Camus sugeruje, że choć nie możemy całkowicie pokonać absurdu i zła, to możemy przeciwko nim walczyć poprzez solidarność i humanizm.
Główna myśl: "Dżuma" uczy nas, że w obliczu zła najważniejsza jest ludzka godność, solidarność i aktywny opór, nawet jeśli walka wydaje się beznadziejna. Bakcyl zła drzemie w każdym z nas i zawsze może powrócić.