Porównanie duchów i ich losów
Obrzęd Dziadów ujawnia spójny system winy i kary, w którym każdy typ ducha reprezentuje inną kategorię moralną. Ta struktura pozwala lepiej zrozumieć ludowe poczucie sprawiedliwości przedstawione przez Mickiewicza.
Duchy lekkie (Józio i Rózia) to niewinne dzieci, które nie zaznały goryczy życia. Przywołuje się je przez zapalenie garści kądzieli. Ich winą jest brak doświadczenia cierpienia, a karą niemożność zaznania pełni niebiańskiej słodyczy. Proszą o dwa ziarnka gorczycy i przekazują naukę, że kto nie zaznał goryczy, nie zazna też słodyczy w niebie.
Duch ciężki (Widmo Złego Pana) to okrutny dziedzic, który za życia nie miał litości dla poddanych. Przywołany przez zapalenie wódki w kotle, cierpi wieczne męki głodu i pragnienia. Jego wina jest tak ciężka, że nie ma dla niego odkupienia. Przypomina, że "kto nie był ni razu człowiekiem, temu człowiek nic nie pomoże".
Duch pośredni (Zosia) reprezentuje osobę, która żyła bez prawdziwych uczuć i zaangażowania. Przywołana przez spalenie wianka ze święconego ziela, błąka się między niebem a ziemią. Prosi o pomoc w dotknięciu ziemi i ostrzega: "kto nie dotknął ziemi ni razu, ten nigdy nie może być w niebie".
To zestawienie pokazuje, jak w ludowej moralności każda wina znajduje odpowiednią karę. Mickiewicz wykorzystał ludowe wierzenia, by przekazać uniwersalne prawdy o życiu zgodnym z wartościami i konsekwencjach ich odrzucenia.
Porada: Przyglądając się każdemu duchowi, zastanów się, jaką uniwersalną prawdę moralną reprezentuje jego historia. Te nauki pozostają aktualne również w dzisiejszym świecie!