Kluczowe motywy utworu (część 2)
Wyjątkowo ważny w dramacie jest motyw snu i wizji. Sen Konrada z prologu przynosi mu nadzieję i inspiruje do przemiany tożsamości. Widzenie księdza Piotra stanowi centrum ideowe utworu - to właśnie w nim pojawia się koncepcja mesjanizmu, wedle której Polska, jak Chrystus, powstanie z martwych po okresie cierpienia. Sen Ewy przygotowuje grunt pod tę wizję, ukazując niewinną dziewczynę rozmawiającą z Matką Boską.
Zupełnie inny charakter ma koszmar Senatora Nowosilcowa, którego dręczą diabły. Ten sen pokazuje wewnętrzne lęki tyrana, strach przed utratą pozycji i łask cara. Jest to jednocześnie zapowiedź kary, jaka spotka oprawców Polaków.
Miłość w "Dziadach" przybiera różne formy. Dominuje miłość do ojczyzny, gotowość poświęcenia się dla niej, widoczna u większości więźniów. Wzruszająca jest miłość matczyna pani Rollison, która mimo ślepoty codziennie przychodzi do Senatora, błagając o uwolnienie syna. Nie wierzy w jego samobójstwo i walczy o sprawiedliwość do końca.
Te motywy splatają się w spójną całość, tworząc obraz Polski jako narodu cierpiącego, ale niezłomnego, który dzięki sile ducha i miłości odzyska kiedyś wolność.
💡 W "Dziadach cz. III" znajdziesz zarówno realistyczny obraz prześladowań Polaków, jak i metafizyczną wizję przyszłości narodu - to połączenie realizmu z mistyką jest typowe dla romantyzmu!