Przedmioty

Przedmioty

Więcej

Hobbit

19.12.2022

1660

96

Udostępnij

Zapisz

Pobierz


KLASA VI
JĘZYK POLSKI
,,Hobbit, czyli tam i z powrotem"
AUTOR: JOHN RONALD REUEL TOLKIEN
Streszczenie krótkie:
Hobbit Bilbo niespodziewanie
KLASA VI
JĘZYK POLSKI
,,Hobbit, czyli tam i z powrotem"
AUTOR: JOHN RONALD REUEL TOLKIEN
Streszczenie krótkie:
Hobbit Bilbo niespodziewanie
KLASA VI
JĘZYK POLSKI
,,Hobbit, czyli tam i z powrotem"
AUTOR: JOHN RONALD REUEL TOLKIEN
Streszczenie krótkie:
Hobbit Bilbo niespodziewanie
KLASA VI
JĘZYK POLSKI
,,Hobbit, czyli tam i z powrotem"
AUTOR: JOHN RONALD REUEL TOLKIEN
Streszczenie krótkie:
Hobbit Bilbo niespodziewanie
KLASA VI
JĘZYK POLSKI
,,Hobbit, czyli tam i z powrotem"
AUTOR: JOHN RONALD REUEL TOLKIEN
Streszczenie krótkie:
Hobbit Bilbo niespodziewanie

KLASA VI JĘZYK POLSKI ,,Hobbit, czyli tam i z powrotem" AUTOR: JOHN RONALD REUEL TOLKIEN Streszczenie krótkie: Hobbit Bilbo niespodziewanie dla samego siebie wyrusza w podróż po skarb jako włamywacz, czyli ktoś odpowiedzialny za zdobywanie informacji, wskazywanie właściwej drogi, rozwiązywanie trudnych sytuacji. Towarzyszy mu trzynastu krasnoludów i (przez pewien czas) czarodziej Gandalf. Skarb znajduje się we wnętrzu Samotnej Góry, gdzie pilnował go Smaug - smok. W czasie wędrówki Bilbo poznaje elfy, tajemniczego człowieka - niedźwiedzia, Beorna, Wodza Orłów, bohaterskiego Barda - obrońcę miasta Esgaroth przed Smaugiem. W końcu bierze udział w Bitwie Pięciu Armii, a przede wszystkim znajduje zaczarowany Pierścień, własność stwora Golluma zamieszkującego najgłębsze jaskinie Gór Mglistych. Skarb został odnaleziony, a hobbit zmienia się w istotę doświadczoną, ceniącą przyjaźń, umiejącą podejmować mądre i odpowiedzialne decyzje. Plan wydarzeń: 1. Przybycie krasnoludów do Bilba. 2. Wędrówka po krainach. 3. Spotkanie z trollami. 4. Przerwa w podróży w ostatnim przyjaznym domu. 5. Porwanie przez gobliny. 6. Przeniesienie nad górami mglistymi przez orły. 7. Odpoczynek u Beorna. 8. Podróż przez Mroczną Puszczę. 9. Walka z pająkami. 10. Porwanie przez Elfy. 11. Ucieczka w beczkach. 12. Dwutygodniowy odpoczynek w mieście nad jeziorem. 13. Podróż na Samotną Górę. 14. Zabicie Smauga przez Barda. 15. Bitwa Pięciu Armii. 16. Śmierć Thorina, Kiliego i Filiego. 17. Podróż powrotna do domu. 18. Wewnętrzna przemiana Bilba. Charakterystyka bohaterów: Bilbo Baggins - główny bohater powieści, należy do plemienia Niziołków, czyli Hobbitów zamieszkujących część Shire. Zamieszkuje swą...

Nie ma nic odpowiedniego? Sprawdź inne przedmioty.

Knowunity jest aplikacją edukacyjną #1 w pięciu krajach europejskich

Knowunity zostało wyróżnione przez Apple i widnieje się na szczycie listy w sklepie z aplikacjami w kategorii edukacja w takich krajach jak Polska, Niemcy, Włochy, Francje, Szwajcaria i Wielka Brytania. Dołącz do Knowunity już dziś i pomóż milionom uczniów na całym świecie.

Ranked #1 Education App

Pobierz z

Google Play

Pobierz z

App Store

Knowunity jest aplikacją edukacyjną #1 w pięciu krajach europejskich

4.9+

Średnia ocena aplikacji

13 M

Uczniowie korzystają z Knowunity

#1

W rankingach aplikacji edukacyjnych w 11 krajach

900 K+

Uczniowie, którzy przesłali notatki

Nadal nie jesteś pewien? Zobacz, co mówią inni uczniowie...

Użytkownik iOS

Tak bardzo kocham tę aplikację [...] Polecam Knowunity każdemu!!! Moje oceny poprawiły się dzięki tej aplikacji :D

Filip, użytkownik iOS

Aplikacja jest bardzo prosta i dobrze zaprojektowana. Do tej pory zawsze znajdowałam wszystko, czego szukałam :D

Zuzia, użytkownik iOS

Uwielbiam tę aplikację ❤️ właściwie używam jej za każdym razem, gdy się uczę.

Alternatywny zapis:

obszerną norę, podobnie jak inne hobbity lubi spokojne życie dalekie od przygód, jednak Gandalf przekonuje go do wzięcia udziału w wyprawie do Samotnej Góry. Dzięki jego odwadze i poświęceniu wyprawa zakończona została sukcesem, a mały podróżnik może powrócić do domu. Gandalf - nieśmiertelny bohater, który w powieści inicjuje wyprawę do Smoczej Góry. Towarzyszy podróżnikom do Mrocznej Puszczy, ratując jej członkom życie, nieraz wspierając swą mądrą radą. Powraca do wędrowców pod koniec wyprawy i bierze udział w bitwie pięciu armii u stóp Samotnej Góry. Thorin Dębowa Tarcza - stoi na czele drużyny krasnoludów, jest potomkiem niegdysiejszego króla z Góry i spadkobiercą wielkiego skarbu. Pragnie odzyskać kosztowności zrabowane przed wielu laty przez smoka Smauga. Cechuje go powaga, majestat i odwaga. Po zabiciu potwora kieruje nim chciwość, jednak podczas bitwy pięciu armii przyłącza się do elfów i ludzi. Ginie jako bohater. Ma błękitny kaptur z długim srebrnym chwostem. Potrafi grać na złotej harfie. Dwalin (brat Balina, pojawia się u Bilba jako pierwszy, ma błękitną brodę i zielony kaptur Balin (brat Dwalina, nosi czerwony kaptur, gra na wiolonczeli, zaprzyjaźnia się z hobbitem), Kili i Fili (mają niebieskie kaptury, srebrne pasy i żółte brody), Dori, Ori, Oin, Nori oraz Gloin, Bifur i Bofor (są braćmi, grają na klarnecie, mają żółte kaptury), Bombur (najgrubszy z krasnoludów, gra na bębnie, podczas wyprawy przez Mroczną Puszczę wpada do rzeki zapomnienia i traci pamięć) - krasnoludy, uczestnicy wyprawy do Samotnej Góry, która miała na celu odzyskanie skarbu zrabowanego przez smoka Smauga. Krasnoludy są mniejsze od ludzi, ale większe od hobbitów. Ich głównym zajęciem jest wytwarzanie ozdób ze złota i klejnotów. Są także dobrymi wojownikami, co niejednokrotnie potwierdzili podczas wyprawy. Elrond - półelf ,,miał rysy twarzy szlachetne i piękne jak władca elfów, był silny jak wojownik, mądry jak czarodziej, dostojny jak król krasnoludów, a łagodny jak pogoda latem". Przewodzi elfom z Rivendell. Jest bardzo gościnny i chętnie przyjmuje strudzonych wędrowców ofiarowując im wszystko, czego potrzebują. Odczytuje krasnoludom napisy runiczne znajdujące się na mieczach zabranych z jaskini trolli oraz objaśnia im ich mapę, wskazującą tajemne wejście do Samotnej Góry. William, Bert, Tom - olbrzymie trolle, które spotyka na swej drodze krasnoludy I hobbit. Kłócą się o pożywienie. Udaje im się złapać hobbita, a następnie krasnoludy. Dzięki podszeptom Gandalfa spierają się, którą ze zdobyczy zjeść pierwszą. Zastaje ich świt i zamieniają się w skały. Wielki Goblin - przywódca goblinów, nienawidzi krasnoludów ze względu na niegdysiejszą wojnę z nimi toczoną, zamieszkuje podziemia i tunele Gór Mglistych. Decyduje o uwięzieniu krasnoludów. Ginie z rąk Gandalfa, za co jego współplemieńcy przyrzekają zemstę. Gollum - ma łódź i pływa nią bezszelestnie po jeziorze, wiosłując swoimi wielkimi stopami zwieszonymi po obu jej stronach. Łowi ślepe ryby. Lubi także mięso goblinów, ale rzadko na nie poluje, ponieważ musi uważać, by te nie dowiedziały się o jego istnieniu. Gollum ma mieszkanie na skalistej wysepce pośrodku jeziora. Nie wiemy skąd się tam wziął. Jest cały czarny, ma wielkie, wybałuszone oczy. Ma także specyficzny sposób mówienia: syczy, powtarzając co chwilę glum, glum (od tego pochodzi jego imię). Posiada magiczny pierścień czyniący go niewidzialnym, jednak gubi go w mrokach podziemi. Zgubę odnajduje hobbit, z którym stworzenie gra w zadawanie i odgadywanie zagadek. Jest przebiegły, pragnie oszukać hobbita. Wódz Orłów - przywódca ptaków, które pomagają członkom drużyny wydostać się z oblężenia przez gobliny i wargi. Żyje w górach. Na swych skrzydłach wraz z innymi orłami przenosi bohaterów w pobliże Samotnej Skały. Bierze także udział w bitwie pięciu armii, zrzucając z powietrza wielkie głazy we wrogów. Beorn - tajemnicza postać mieszkająca niedaleko Mrocznej Puszczy w dębowym lesie. Potrafi zmieniać swą skórę w skórę niedźwiedzia, jest bardzo silny. Jest potomkiem dawnych ludzi, którzy zamieszkiwali lasy przed przybyciem smoków i goblinów. Opiekuje się zwierzętami leśnymi, które z wdzięczności służą w jego gospodarstwie, nie zabija ich ani nie spożywa ich mięsa. Nie przepada za przyjmowaniem gości, jest wobec nich podejrzliwy. Bierze udział w bitwie pięciu armii przechylając szalę zwycięstwa na korzyść ludzi, elfów i krasnoludów (zabija wodza goblinów - Bolga). Król Elfów - włada nad elfami zamieszkującymi Mroczną Puszczę i nieprzychylnie nastawionymi do krasnoludów. Zamieszkuje potężny pałac, w którym więzi członków wyprawy, pragnąc poznać cel ich podróży. Nie wieży Thorinowi, że krasnoludy pragnęły jedynie zyskać jedzenie, więc wtrąca go i jego współbraci do lochów. Elfy z Mrocznej Puszczy lubią ucztować i pić wino, dlatego mają zawsze duże zapasy wina w piwnicach. Utrzymują stosunki handlowe z ludźmi z Miasta na Jeziorze. Są sojusznikami ludzi w czasie oblężenia Samotnej Góry, a w bitwie pięciu armii walczą po stronie ludzi i krasnoludów, przeciwko wargom i goblinom. Bard - potomek Giriona, dawnego władcy miasta Dal, zamieszkuje tymczasowo Miasto nad Jeziorem. Z natury jest ponury i potrafi przewidywać nieszczęścia. Przepowiada atak Smauga na Miasto. Bierze udział obronie dowodząc łucznikami nawet, gdy sytuacja wydaje się tragiczna nie schodzi z pola walki. Dzięki podszeptom drozda udaje mu się zabić smoka. Pragnie pokoju między ludźmi, elfami i krasnoludami, jest rozsądny i wyważony w swych sądach. Odmawia zostania królem Miasta na Jeziorze pragnąc odbudować swą dawną siedzibę swych przodków - Dal. Smaug - olbrzymi, czerwonozłocisty smok, który zawładnął Samotną Górą należącą do krasnoludów. Przejął także ich wszystkie skarby i zamieszkał w największej z komnat. Spał na rozrzuconych drogocennych przedmiotach, złocie i klejnotach. Mimo że nie korzystał z bogactwa, dokładnie wiedział ile czego posiada. Roak - wódz Wielkich Kruków zamieszkujących Samotną Górę, syn starego Karka, który ma 153 lata. Tradycyjnie utrzymywał przyjaźń z krasnoludami, rozumie ich mowę. Wyświadczył pomoc Thorinowi Dębowej Tarczy, gdy członkowie wyprawy zostali otoczeni przez elfy i ludzi. Wezwał krasnoludzkie posiłki. Radził, by zawrzeć pokój z Bardem, który pokonał Smauga. Czas akcji : Akcja „Hobbita" rozgrywa się, a dokładniej w latach 2941-2942. Właściwa akcja utworu rozgrywa się pomiędzy 29 kwietnia a 22 czerwca roku następnego, czyli trwa ponad rok. Oprócz tego autor stosuje retrospekcje. Miejsce akcji: Trasa wędrówki: Hobbiton, gospoda pod ,,Zielonym Smokiem", jaskinia trzech trolli, dolina Riwendell, jaskinie goblinów, las, dom Beorna, Mroczna Puszcza, pałac leśnych elfów, Wodna Brama, Miasto na Jeziorze, Samotna Góra - Erebor. Geneza: Jednym ze źródeł inspiracji, z których czerpał Tolkien, pisząc swoją powieść, był staroangielski poemat „Beowulf" pochodzący z VIII wieku. Zasadniczym podobieństwem pomiędzy obydwoma dziełami jest konflikt wybuchający po kradzieży pucharu pochodzącego ze skarbu strzeżonego przez wielkiego smoka. Gatunki: ★ powieść literatura fantasy epicka fantasy literatura dziecięca ★ epopeja Problematyka: Przede wszystkim jest to historia pojedynku dobra ze złem. Odwieczna walka dwóch sił - jasnej i ciemnej, to codzienność życia w świecie stworzonym przez Tolkiena. W „Hobbicie" dobro reprezentują: Bilbo, Gandalf, Elfy, Krasnoludy i ludzie, natomiast po drugiej stronie barykady możemy umieścić Gobliny, Wargi, Smoka.