"Kordian" jako dramat romantyczny
"Kordian" posiada wszystkie cechy typowe dla dramatu romantycznego:
Synkretyzm rodzajowy - łączy elementy różnych rodzajów literackich: liryki (monologi Kordiana), epiki (opowieści Grzegorza) i dramatu. Taka mieszanka form była typowa dla twórczości romantycznej, która celowo zrywała z klasycznymi podziałami.
Synkretyzm gatunkowy - miesza różne gatunki literackie, nie trzymając się jednego wzorca. Podobnie jak inne dramaty romantyczne, nie przestrzega zasady trzech jedności (miejsca, czasu i akcji).
Fragmentaryczność fabuły i kompozycja otwarta - utwór nie przedstawia pełnej historii, a jedynie wybrane epizody z życia bohatera. Zakończenie jest otwarte, nie wiemy, czy Kordian faktycznie został stracony.
Dwupłaszczyznowość - akcja toczy się równocześnie w wymiarze realnym i metafizycznym. Świat duchów i sił nadprzyrodzonych miesza się z rzeczywistością historyczną.
Metafizyczny wymiar wydarzeń - losy bohaterów są uwikłane w walkę dobra ze złem, a ich działania mają wymiar nie tylko polityczny, ale i duchowy.
Zastosuj w praktyce: Analizując "Kordiana", zwróć uwagę na to, jak Słowacki świadomie łamie klasyczne zasady dramatu. Ta rewolucyjna forma doskonale odzwierciedla rewolucyjne idee, które poeta chciał przekazać.