Ignacy Rzecki - ostatni romantyk
Ignacy Rzecki to stary subiekt w sklepie Wokulskiego, pochodzący z miejskiego proletariatu. Jest jedną z najbardziej barwnych postaci w powieści i jednocześnie drugim narratorem (poprzez "Pamiętnik starego subiekta").
Ten wierny przyjaciel Wokulskiego reprezentuje pokolenie, które odchodzi. Doktor Szuman po jego śmierci mówi, że "właśnie odszedł ostatni romantyk". Rzecki jest bowiem człowiekiem z innej epoki - zarówno wyglądem, jak i poglądami.
Jego najważniejszą cechą jest zamiłowanie do politykowania i niezachwiana wiara w odzyskanie niepodległości za pomocą rodu Bonaparte. Sam walczył w powstaniu węgierskim i podróżował po Europie. Do pracy w sklepie Mincla trafił po wyjściu z zamojskiego więzienia.
Pod koniec życia Rzeckiego widoczne jest rozczarowanie światem, w którego porządek tak naiwnie wierzył. Przyczyną jest głównie postępowanie Wokulskiego.
💡 Rzecki pełni w powieści podwójną rolę - jest zarówno bohaterem, jak i komentatorem akcji, co pozwala czytelnikowi spojrzeć na wydarzenia z innej perspektywy.
Panorama społeczeństwa w "Lalce"
Prus mistrzownie portretuje różne warstwy społeczne Warszawy końca XIX wieku:
Arystokracja (Łęccy, Krzeszowscy, Starski) to grupa przedstawiona przeważnie negatywnie - jako próżna, leniwa, moralnie zepsuta i egoistyczna. Wyjątkiem są prezesowa Zasławska pomagająca chłopom i Ochocki zaangażowany w naukę.
Szlachta ziemiańska (Wirski, ojciec Wokulskiego) to grupa "wysadzona z siodła" - pozbawiona majątku, żyjąca przeszłością, zrezygnowana i niezainteresowana sprawami społecznymi.
Mieszczaństwo to warstwa bardzo zróżnicowana - od drobnych handlarzy (Szprot, Węgrowicz), przez bogatych właścicieli kamienic (Krzeszowska), po inteligencję pracującą (Helena Stawska) i subiektów (Rzecki, Lisiecki). Mieszczanie polscy pokazani są jako pozbawieni energii i przedsiębiorczości, w przeciwieństwie do Żydów (Szlangbaumowie, doktor Szuman).
Studenci (Maleski, Patkiewicz) borykają się z trudnościami materialnymi i zaczynają zwracać się ku socjalizmowi, rozczarowani ideałami pozytywizmu.
Biedota (Węgiełek, Marianna, Wysocki) to warstwa najuboższa, bez szans na rozwój, wyzyskiwana przez wyższe klasy społeczne.