Rodzina w krzywym zwierciadle - konflikt pokoleń
Autorytaryzm Harpagona to karykatura patriarchalnej władzy - decyduje o życiu dzieci, ignorując ich uczucia i marzenia. Relacje rodzinne stają się polem walki, gdzie młodzi muszą walczyć o prawo do własnych wyborów życiowych.
"Zemsta" Fredry pokazuje podobny problem w epoce romantyzmu. Cześnik i Rejent są tak pochłonięci swoim konfliktem, że traktują młodych (Klarę i Wacława) jako "karty przetargowe". Tu także konflikt pokoleń wymaga sprytu i determinacji młodzieży.
Wspólny mianownik obu dzieł to walka o autonomię młodego pokolenia. W "Skąpcu" dzieci muszą oszukiwać ojca, w "Zemście" - manipulować dorosłymi. Oba utwory, choć komediowe, pokazują poważny problem braku komunikacji w rodzinie.
Morał jest jasny: gdy starsze pokolenie nie słucha młodszego, rodzina staje się teatrem absurdu, gdzie szczere rozmowy zastępują intrygi i podstępy.
Do zapamiętania: Zarówno Molier, jak i Fredro używają komizmu, żeby pokazać poważne problemy społeczne - to typowe dla komedii obyczajowych.