Przedmioty

Przedmioty

Więcej

Ocalony Różewicz - Tekst, Streszczenie i Interpretacja

Powiększ

76

0

user profile picture

Olivia Kubiak

5.09.2022

Język polski

ocalony Tadeusz Różewicz

Ocalony Różewicz - Tekst, Streszczenie i Interpretacja

"Ocalony" Tadeusza Różewicza to przejmujący wiersz o doświadczeniach pokolenia Kolumbów po II wojnie światowej. Utwór porusza temat traumy wojennej i utraty wartości moralnych.

  • Wiersz pochodzi ze zbioru "Niepokój" z 1947 roku
  • Podmiot liryczny to ocalały z wojny, utożsamiany z autorem
  • Forma to liryka bezpośrednia, monologowa
  • Struktura klamrowa odzwierciedla chaos psychiczny podmiotu
  • Główne motywy: zatarcie granic między dobrem a złem, utrata człowieczeństwa
...

5.09.2022

2500

Nie ma nic odpowiedniego? Sprawdź inne przedmioty.

Knowunity jest aplikacją edukacyjną #1 w pięciu krajach europejskich

Knowunity zostało wyróżnione przez Apple i widnieje się na szczycie listy w sklepie z aplikacjami w kategorii edukacja w takich krajach jak Polska, Niemcy, Włochy, Francje, Szwajcaria i Wielka Brytania. Dołącz do Knowunity już dziś i pomóż milionom uczniów na całym świecie.

Ranked #1 Education App

Pobierz z

Google Play

Pobierz z

App Store

Knowunity jest aplikacją edukacyjną #1 w pięciu krajach europejskich

4.9+

Średnia ocena aplikacji

17 M

Uczniowie korzystają z Knowunity

#1

W rankingach aplikacji edukacyjnych w 17 krajach

950 K+

Uczniowie, którzy przesłali notatki

Nadal nie jesteś pewien? Zobacz, co mówią inni uczniowie...

Użytkownik iOS

Tak bardzo kocham tę aplikację [...] Polecam Knowunity każdemu!!! Moje oceny poprawiły się dzięki tej aplikacji :D

Filip, użytkownik iOS

Aplikacja jest bardzo prosta i dobrze zaprojektowana. Do tej pory zawsze znajdowałam wszystko, czego szukałam :D

Zuzia, użytkownik iOS

Uwielbiam tę aplikację ❤️ właściwie używam jej za każdym razem, gdy się uczę.

Ocalony Różewicz - Tekst, Streszczenie i Interpretacja

user profile picture

Olivia Kubiak

@oliviakubiak_qvnk

·

6 Obserwujących

Obserwuj

"Ocalony" Tadeusza Różewicza to przejmujący wiersz o doświadczeniach pokolenia Kolumbów po II wojnie światowej. Utwór porusza temat traumy wojennej i utraty wartości moralnych.

  • Wiersz pochodzi ze zbioru "Niepokój" z 1947 roku
  • Podmiot liryczny to ocalały z wojny, utożsamiany z autorem
  • Forma to liryka bezpośrednia, monologowa
  • Struktura klamrowa odzwierciedla chaos psychiczny podmiotu
  • Główne motywy: zatarcie granic między dobrem a złem, utrata człowieczeństwa
...

5.09.2022

2500

 

4

 

Język polski

76

05.09.
Tadeusz Rózewicz - OCALONY
• 1947 r.
zbioreh. Niepokoj
pokolenie kolumbów, młodych
ii ws., prezyli wojne i obozy
6
"
podmiot pierwsxo

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkę. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Analiza wiersza "Ocalony" Tadeusza Różewicza

"Ocalony" to jeden z najważniejszych wierszy Tadeusza Różewicza, reprezentujący doświadczenia pokolenia Kolumbów po II wojnie światowej. Utwór pochodzi ze zbioru "Niepokój" wydanego w 1947 roku i stanowi przejmujące świadectwo traumy wojennej.

Highlight: Wiersz "Ocalony" jest kluczowym tekstem w twórczości Różewicza, ukazującym doświadczenia pokolenia wojennego.

Podmiot liryczny wiersza to osoba, która przeżyła wojnę i obozy, utożsamiana z samym autorem. Mamy tu do czynienia z liryką bezpośrednią, monologową, w której podmiot otwarcie mówi o swoich przeżyciach i przemyśleniach.

Quote: "Mam dwadzieścia cztery lata / ocalałem / prowadzony na rzeź"

Struktura wiersza jest nieregularna, z charakterystycznym układem klamrowym - strofy 4 i 5 wersowe występują na przemian. Ta forma może odzwierciedlać chaos psychiczny podmiotu i jego trudności w uporządkowaniu doświadczeń.

Vocabulary: Układ klamrowy - kompozycja utworu, w której początek i koniec są ze sobą powiązane, tworząc swoistą "klamrę".

Głównym tematem "Ocalonego" jest zatarcie się granic między dobrem a złem w wyniku doświadczeń wojennych. Podmiot stwierdza, że nie potrafi już rozróżniać podstawowych pojęć moralnych i wartości.

Example: "Człowieka tak się zabija jak zwierzę / widziałem: / furgony porąbanych ludzi / którzy nie zostaną zbawieni"

Wiersz zawiera liczne środki stylistyczne, takie jak kontrasty i antytezy, które podkreślają rozdźwięk między światem przedwojennym a rzeczywistością po katastrofie. Różewicz odwołuje się też ironicznie do biblijnego motywu stworzenia świata, sugerując, że po wojnie potrzebne jest nowe "stworzenie" podstawowych pojęć i wartości.

Interpretation: Interpretacja tytułu "Ocalony" może być dwuznaczna - podmiot przeżył fizycznie, ale psychicznie i moralnie został zniszczony przez wojnę.

Krótka interpretacja "Ocalonego" Różewicza wskazuje na głęboką traumę pokolenia wojennego i potrzebę odbudowy systemu wartości w świecie po katastrofie. Wiersz stanowi przejmujące świadectwo utraty niewinności i wiary w człowieczeństwo.

Nie ma nic odpowiedniego? Sprawdź inne przedmioty.

Knowunity jest aplikacją edukacyjną #1 w pięciu krajach europejskich

Knowunity zostało wyróżnione przez Apple i widnieje się na szczycie listy w sklepie z aplikacjami w kategorii edukacja w takich krajach jak Polska, Niemcy, Włochy, Francje, Szwajcaria i Wielka Brytania. Dołącz do Knowunity już dziś i pomóż milionom uczniów na całym świecie.

Ranked #1 Education App

Pobierz z

Google Play

Pobierz z

App Store

Knowunity jest aplikacją edukacyjną #1 w pięciu krajach europejskich

4.9+

Średnia ocena aplikacji

17 M

Uczniowie korzystają z Knowunity

#1

W rankingach aplikacji edukacyjnych w 17 krajach

950 K+

Uczniowie, którzy przesłali notatki

Nadal nie jesteś pewien? Zobacz, co mówią inni uczniowie...

Użytkownik iOS

Tak bardzo kocham tę aplikację [...] Polecam Knowunity każdemu!!! Moje oceny poprawiły się dzięki tej aplikacji :D

Filip, użytkownik iOS

Aplikacja jest bardzo prosta i dobrze zaprojektowana. Do tej pory zawsze znajdowałam wszystko, czego szukałam :D

Zuzia, użytkownik iOS

Uwielbiam tę aplikację ❤️ właściwie używam jej za każdym razem, gdy się uczę.