Cechy twórczości Awangardy Krakowskiej - Tadeusz Peiper i Julian Przyboś
Tadeusz Peiper, jako założyciel i główny teoretyk Awangardy Krakowskiej, stworzył fundamenty nowego spojrzenia na poezję w dwudziestoleciu międzywojennym. Jego program poetycki opierał się na trzech filarach: mieście, masie i maszynie. Peiper odrzucił tradycyjne postrzeganie piękna w przyrodzie na rzecz fascynacji nowoczesnością i urbanizacją.
Definicja: Awangarda Krakowska to nurt poetycki rozwijający się w latach 20. XX wieku, charakteryzujący się fascynacją nowoczesnością, techniką i miastem.
W wierszu "Ulica" Peiper realizuje swoje postulaty teoretyczne. Poeta przekształca prozaiczną miejską przestrzeń w obiekt artystycznego zachwytu. Wykorzystuje geometryczne metafory ("prostokąty z cegły", "prostokąt z betonu"), by pokazać piękno w uporządkowanej, miejskiej architekturze. Szczególnie istotna jest koncepcja "pseudonimowania" rzeczywistości - zastępowania bezpośrednich określeń metaforycznymi konstrukcjami.
Julian Przyboś, kontynuator myśli Peipera, rozwinął poetykę Awangardy w nowym kierunku. W jego twórczości, szczególnie widocznej w wierszu "Cieśle", praca staje się głównym tematem poetyckim. Przyboś tworzy dynamiczne obrazy, wykorzystując innowacyjne środki stylistyczne i składniowe. Jego poezja charakteryzuje się:
- Kondensacją treści
- Dynamizmem obrazowania
- Metaforyzacją języka
- Fascynacją pracą ludzką