Dualizm i uniwersalizm średniowieczny
Średniowieczny świat był podzielony na dwie przeciwne sfery: sacrum (święta, boska, dobra) i profanum (ludzka, materialna, zła). Ten dualizm dotyczył również człowieka, którego postrzegano jako istotę złożoną z nieśmiertelnej duszy i śmiertelnego ciała.
Wartości były jasno podzielone na pozytywne (Bóg, niebo, dusza, cnota, światłość, zbawienie, dobro, wieczność, sacrum) i negatywne (Szatan, piekło, ciało, grzech, ciemność, upadek, zło, doczesność, profanum). Taki podział ułatwiał ludziom podejmowanie życiowych decyzji.
Uniwersalizm to kolejna ważna cecha epoki - wszędzie, gdzie docierało chrześcijaństwo, kultura ulegała ujednoliceniu. W całej Europie budowano podobne świątynie, odmawiano te same modlitwy i promowano podobne wartości. Popularne były żywoty świętych (hagiografie) i misteria (religijne przedstawienia teatralne).
Feudalizm stanowił jednolity system społeczno-polityczny obowiązujący w całej Europie. Łacina była językiem warstw wykształconych, a na uniwersytetach nauczano siedmiu sztuk wyzwolonych podzielonych na trivium (gramatyka, retoryka, dialektyka) i quadrivium (arytmetyka, geometria, muzyka, astronomia).
💡 Średniowieczne społeczeństwo było ściśle zhierarchizowane - na szczycie stał król, poniżej duchowieństwo i szlachta, a na samym dole chłopstwo. Każdy stan miał określone obowiązki i przywileje!